مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
5 علت اعتیاد زنان

دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر/ ۵ علت اعتیاد زنان

اعتیاد یکی از انحرافات اجتماعی است که امروزه میان زنان بسیار رواج پیدا کرده است. اعتیاد زنان بیشتر نسبت به مردان آسیب های بیشتری را به بنیان خانواده وارد می کند از همین رو توجه به علت های آن برای پیشگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«علت اعتیاد زنان»

اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌ شماری را به خود اختصاص می دهد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌ کند.

هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است.

اعتیاد زنان مسئله‌ ای است که این روزها توجه ویژه‌ای به آن می‌ شود. با توجه به تفاوت‌ های جنسیتی اعتیاد زنان با سوگیری بیشتری همراه است و جامعه نگاه منفی‌ تری به زنان معتاد دارد. اعتیاد زنان و مردان هر دو تا حد زیادی مخرب و آسیب‌ زا است اما در این میان به‌ دلیل نقش زنان در شبکه خانواده و جامعه، اعتیاد آنها علاوه بر آسیب بر خود فرد، آسیب‌ های بسیاری را نیز به سلامت خانواده و جامعه وارد می‌ کند.

از آنجایی که اعتیاد در زنان امروزه آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد و سن اعتیاد در زنان نسبت به مردان پایین تر است بررسی علت اعتیاد زنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که شاید بتوان با دانستن دلایل آن از بروز اعتیاد در زنان و عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری کرد.

با ما باشید؛ علت اعتیاد زنان

5 علت اعتیاد زنان
«۵ علت اعتیاد زنان»

علت اعتیاد زنان

درباره علت اعتیاد زنان تحقیقات متعددی صورت گرفته که هرکدام نتایج متفاوتی را به همراه داشته اند. برخی از این تحقیقات حضور بیشتر زنان در اجتماع نسبت به گذشته و کاهش کنترل بر روی آن ها را از دلایل اصلی اعتیاد زنان می دانند.

اما آنچه که بیشتر باعث بروز اعتیاد در زنان می شود وضعیت روحی و روانی آن ها است. زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری دارند و در معرض تنش ها و آشفتگی ها آسیب پذیر ترند از همین رو ممکن است بیشتر در هنگام بروز فشارهای زندگی به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

با اینکه نظریات مختلفی در مورد علت اعتیاد زنان وجود دارد اما موردی که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم از مهم ترین و اصلی ترین دلایل اعتیاد زنان محسوب می شوند.

۱) علت اعتیاد زنان/ عوامل هیجانی-رفتاری

عوامل هیجانی-رفتاری بیشترین عاملی است که زنان به اعتیاد روی می‌آورند و عوامل روانی زمینه‌ هایی مثل شکست عاطفی، افسردگی، اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی، عدم اعتماد به نفس و … عواملی هستندکه زنان را مستعد مصرف مواد مخدر می‌ کند.

داشتن تجربیات آسیب زا در دروان کودکی نظیر سوءاستفاده روانی، جسمی و جنسی از جمله دیگر عواملی است می‌تواند زنان را در برابر اعتیاد آسیب پذیر کند. با این حال هرکسی که در گذشته تجربیاتی از این قبیل را پشت سر گذاشته معتاد نمی‌شود.

در واقع اگر افراد به موقع بتوانند زخم‌های روحی خود را التیام ببخشند در بزرگسالی درگیر آسیب‌های اجتماعی دیگری نمی‌شوند. کمک گرفتن از یک روانشناس برای حل و فصل مشکلات دوران کودکی از جمله راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند از آسیب‌های بعدی و گرایش به مواد مخدر همچون شیشه، تریاک و ماده مخدر گل که متاسفانه بسیار پرطرفدار است، تا حد زیادی پیشگیری نمایید.

بیشتر بخوانید: تاثیر اعتیاد بر خانواده و فرزندان

۲) علت اعتیاد زنان/ عوامل اجتماعی

از بین عوامل اجتماعی محل زندگی و نحوه‌ی دسترسی به هویت بیشترین تاثیر را در گرایش زنان به مصرف مواد مخدر دارد.

عوامل محیطی نیز یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در اعتیاد همه افراد اعم از زنان و مردان است. در واقع بررسی‌ ها نشان می‌ دهند افرادی که در خانواده‌ های معتاد به دنیا می‌ آیند بیش از دیگران در معرض ابتلا به این آسیب قرار دارند. همچنین افرادی که در محله‌ های فقیرنشین زندگی می‌کنند و به آسانی می‌ توانند به مواد دسترسی پیدا کنند، بیش از دیگران احتمال دارد که به سمت مواد گرایش پیدا کنند.

برخی از مطالعات تحقیقاتی از این موضوع خبر می‌ دهند که دختران نوجوان در برابر فشار گروه همسالان آسیب پذیری بیشتری نسبت به پسران دارند. این مسئله باعث می‌شود در صورتی که دختران در تعامل با گروه‌های دوستی مصرف کننده مواد قرار بگیرند، به احتمال بالاتری رفتار مصرف مواد را برای پذیرفته شدن در گروه‌ های دوستی از خود نشان دهند.

۳) علت اعتیاد زنان/ عوامل خانوادگی

از بین عوامل موثر در اعتیاد زنان می توان به عوامل خانوادگی اشاره کرد که نقش زیادی بر اعتیاد زنان دارد. طبق تحقیقات انجام شده ۸۰ درصد زنان معتاد دارای همسر معتاد هستند.

نداشتن حمایت اجتماعی نیز یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بروز اعتیاد میان بانوان است. در واقع تجربه خانواده از هم گسیخته همراه با احساس تنهایی مفرط و ناتوانی در مدیریت احساسات منفی ناشی از این موارد می‌ تواند زنان را در برابر اعتیاد تا حد زیادی آسیب پذیر کند.

علت اعتیاد زنان
«اعتیاد زنان نسبت به مردان آسیب بیشتری را به بنیان خانواده وارد می کند.

۴) علت اعتیاد زنان/ عوامل شناختی

در مورد عوامل شناختی می‌توان گفت که امروزه نگرش مثبت به مواد در بین زنان بیشتر شده است.

به طور مثال امروزه با گسترش فضای مجازی و صنعت تبلیغات فشارها برای تناسب اندام و لاغری زنان بسیار بیشتر شده است. افراد در همه فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی همواره زنانی را می‌بینند که اندام‌هایی تراشیده دارند. این مسئله باعث می‌شود که لاغری و تناسب اندام نه به عنوان یک هدف سلامتی بلکه به عنوان ملاک زیبایی و پذیرش زنان در جامعه  مد نظر قرار گیرد.

همین مسئله باعث می‌شود که مقاومت بانوان در برابر موادی نظیر شیشه کاهش یابد. در واقع بسیاری از افرادی که به مواد مخدر لاغر کننده نظیر شیشه معتاد شده‌اند در گذشته بر این باور بوده‌اند که می‌توانند پس از لاغری به سادگی آن را کنار بگذارند و هرگز تصور دقیقی از شدت اعتیادآوری شیشه و پیامدهای روانشناختی آن نداشته‌اند.

در نتیجه لازم است بدانید آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد سلامت روان است و لاغر شدن نباید به بهای از دست دادن سلامتی تمام شود.

بیشتر بخوانید: عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

۵) علت اعتیاد زنان/ عوامل فرهنگی

از جمله عوامل فرهنگی که زنان را مستعد مصرف مواد مخدر می کند می توان ضعف مذهبی، نا آگاهی و تفریح و تفنن اشاره کرد.

نبود امکانات تفریحی-ورزشی که می‌تواند جایگزین خوبی برای مصرف مواد شوند، عواملی هستند که باعث مستعد شدن مصرف مواد در بین زنان جامعه شده است که این موارد مهمترین عوامل فرهنگی مصرف مواد هستند.

از طرف دیگر امروزه مواد مخدر جدیدی در بازار دست به دست می‌ شود که بسیاری از افراد از قابلیت اعتیادآوری آن‌ها اطلاع ندارند. این مواد اکثرا به صورت قرص و کپسول برای درمان مشکلات مختلف در مکان‌ هایی نظیر عطاری‌ ها که نظارت چندانی روی آن‌ ها وجود ندارد عرضه می‌ شوند.

یکی دیگر از دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر تلاش برای شکستن کلیشه های جنسیتی است. بسیاری از افراد مصرف مواد را امری مردانه تلقی می‌کنند. در واقع آن‌ ها بر این باورند که مردان ظرفیت بیشتری برای استعمال مواد مخدر دارند و کمتر معتاد می‌شوند.

به همین خاطر متاسفانه بسیاری از زنان برای نشان دادن قدرت خود و شکستن کلیشه‌ ها و تبعیض جنسیتی تلاش می‌کنند به رفتارهای مخربی نظیر مصرف سیگار یا مواد مخدر روی بیاورند. این در حالیست که پژوهش‌ها هرگز از این باور پشتیبانی نمی‌کنند. در واقع مطالعات تحقیقاتی بیانگر این نکته هستند که اعتیاد امری جنسیتی نیست و زن و مرد هر دو در برابر آن آسیب پذیر هستند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x