مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

پول توجیبی (بخش دوم)

کودک و ثروت!

وقتی پای آموزش هوش مالی کودکان به میان می‌آید، مهم‌ترین نکته‌ای که باید دانست این است که همه کودکان  یکسان خلق نشده‌اند. به هر کودکی باید اجازه داد با سرعت خودش پیش برود. یکی از موثرترین راه‌ها برای آموزش مسائل مالی به بچه‌ها، دادن پول توجیبی به آن‌هاست. ولی دادن مقدار مشخصی پولِ نقد بدون هیچ قید و شرطی به کودکان روش مناسبی نیست. پول توجیبی هفتگی فرزندان بهتر است شرایط زیر داشته باشد:

  • برای بدست آوردن پول تلاش کنند. به آن ها بیاموزید با کار و تلاش می توانند پول بدست آورند. و در ازای انجام کارهایی در منزل به آن ها پول بدهید تا رابطه کار و پول را درک کنند. این یک درس مهم زندگی است. (البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که انجام همه ی امور و مسئولیت های فرزند در خانه شامل دریافت پول نمی شود و تنها چند کار که خارج از مسئولیت های اصلی فرزند در خانه است شامل این قانون می گردد.)
  • برای پول ارزش قائل شوند. (باید یاد بگیرند که پول هایشان را صرف خرید اجناس غیر ضروری نکنند.)
  • قسمتی از آن را برای کمک به دیگران استفاده کنند.

n

متأسفانه، برای بسیاری از خانواده ها، دادن پول توجیبی تبدیل به یک قانون شده است. و فرزندان پس از رسیدن به سن مشخصی درخواست پول توجیبی می‌کنند. والدین مقدار مشخصی پول را که پرداخت آن برایشان راحت است به عنوان پول توجیبی فرزندانشان معین می‌کنند و هر هفته آن مقدار پول را دودستی تقدیم فرزندانشان می‌کنند و آن‌ها هم آن را خرج خوراکی، لباس، اسباب بازی، و سایر اجناسی می‌کنند که از آن‌ها خوششان می‌آید.

به این ترتیب بدون آموزش دیدن درباره ی هوش مالی تمام پول هایشان خرج می شود. و آن ها بدون داشتن دانش مالی نمی توانند در آینده به فرد ثروتمندی تبدیل شوند و چه بسا زندگی مالی سختی را تجربه کنند.

هدف این نیست که به فرزندان تان پول ندهید. اما می توانید این کار را به شیوه‌ای انجام دهید که درسی در مورد مسائل مالی و مدیریت پول به آن ها یاد بدهید؟ بهترین سرمایه گذاری برای کودکان، سرمایه گذاری بر روی آموزش هوش مالی آن هاست.

بدون شک شروع کردن آموزش هوش مالی کودکان در سنین پایین، مهم ترین کلید موفقیت در آینده مالی کودکان است.

مدیریت کردن پول توجیبی

روش فوق العاده مهم و در عین حال ساده از یکی از ثروتمندترین خانواده‌های تاریخ امریکا (راکفلر) در این جا بیان شده است:

برای گرفتن پول توجیبی، باید کار کنی.

۱۰ درصد پول توجیبی‌ات باید برای امور خیریه مصرف شود.

۱۰ درصد از پول توجیبی‌ات باید پس انداز شود.

۸۰ درصد بقیۀ پول توجیبی‌ات را می‌توانی خرج کنی، ولی باید دقیقاً بدانی صرف چه چیزی کرده‌ای.

اگر دقت کنید، می‌بینید مهمترین هدف این مرحله، آموزش دادن این مسئله به کودک است که: اول به خودت پول بده، و به دیگران کمک کن. تصور کنید اگر وقتی کودک بودید (مثل بچه‌های راکفلر) با این استراتژی‌ها آشنا می شدین، تبدیل کردن آن‌ها به بخشی از زندگی تان چقدر آسان‌تر می‌شد.

 

 

Getty affluenza girl allowance from dad LARGE ImageSource 56785fbf5f9b586a9e6cde47

 

می توانید برای تشویق بیشتر قرار بگذارید که اگر فرزند تان پولش را جمع کرد و قصد خرید داشت، به او کمک کنید و مابقی پول را بپردازید. این کار فرزند را تشویق به پول جمع کردن می کند.

یکی از راه های آموزش هوش مالی کودکان می تواند به این صورت انجام پذیرد که از فرزندان تان بخواهید بخشی از پول توجیبی‌شان را در یک حساب سرمایه گذاری مشترک خانوادگی که خود بچه‌ها اداره‌اش می‌کنند، بگذارند و هر ماه، یک جلسه سرمایه گذاری خانوادگی برگزار کنید که در آن درباره روش‌های سرمایه گذاری، و این که دارایی‌های تان چطور افزایش می‌یابدحرف بزنید. واقعاً این ایده عالی است!

نکته مهم این است که وقتی زمان دادن پول توجیبی فرا می‌رسد، دو راه پیش روی تان دارید:

یا می‌توانید صرفاً پول را به فرزندان تان بدهید، یا این که این کار را تبدیل به ابزاری آموزشی کنید که تأثیر عظیم مثبتی بر سواد مالی آن‌ها داشته باشد.

اگر تا حالا بی حساب و کتاب به کودکان تان پول داده‌اید باید روش تان را عوض کنید. صادق باشید. به آن‌ها بگویید قانون‌ها عوض شده‌اند و این که از حالا به بعد، قصد دارید پول توجیبی آن‌ها را به شیوه‌ای اداره کنید که به آن‌ها یاد می‌دهد چطور میلیونرهای آینده شوند. آن‌ها این مسئله را درک خواهند کرد.

 

i

ادامه دارد…

مجله ی اینترنتی تحلیلک

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
haifa salami
5 سال قبل

خانوم دره شیری بسیار از مطالبتون استفاده میکنم و لذت میبرم، ممنون و خسته نباشید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x