مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز / راهکار تشخیص و درمان

آفت گیاهان آپارتمانی و باغچه ای یکی از معضلات در نگهداری از گیاهان است. در این مطلب به معرفی آفت گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز می پردازیم و راه حل های مقابله و درمان این آفت گیاهان خانگی و فضای باز را ارائه می دهیم. با تحلیلک همراه باشید.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

آفت گیاهان آپارتمانی و باغچه ای یکی از معضلات در نگهداری از گیاهان است. در این مطلب به معرفی آفت گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز می پردازیم و راه حل های مقابله و درمان این آفت گیاهان خانگی و فضای باز را ارائه می دهیم. با تحلیلک همراه باشید.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

علف‌های هرز

یکی از آفت گیاهان علف هرز است. راه های از بین بردن علف های هرز:

• گلوتن ذرت، علف‌ها را قبل از شروع به رشد مهار می‌کند

پروفسور “نیک کریستین” و سایر محققین دانشگاه لوا، مصرفی شگفت انگیز برای گلوتن ذرت یافته‌اند. گلوتن ذرت محصولی کش‌سان، چسبناک و سفت است که از آرد آسیاب شده ذرت به دست می‌آید. این محصول ضمن داشتن مقادیر بالای پروتئین، حاوی ترکیباتی برای از بین بردن آفت گیاهان نیز هست. ترکیباتی که تشکیل ریشه را حین جوانه زنی مهار کرده و مانع از رشد علف‌های هرز می‌شود. آثار گلوتن ذرت برای چندین ماه باقی خواهد ماند.

زمان بندی، مهم‌ترین مسئله در استفاده از گلوتن ذرت است. به خاطر داشته باشید اگر دانه‌های علف جوانه زده و تکثیر شده‌اند، این تکنیک جواب نخواهد داد.

برای حفاظت از زمینی با گیاهان تازه کاشته شده در برابر علف‌ها، گلوتن ذرت را با چند سانتی متر از عمق سطحی خاک ترکیب کرده و سپس زمین را به خوبی آبیاری کنید. چمن‌ها و گل‌های سنگفرشی نیز باید توسط لایه نازکی از گلوتن ذرت پوشیده شوند. تا یک ماه پس از ریختن گلوتن به محیط کود ندهید زیرا این ترکیب دارای مقادیر بالای نیتروژن است و خود مانند کود عمل می‌کند.

• سرکه، علف‌ها را نابود می‌کند

برای از بین بردن علف‌های هرز، سرکه (۵ درصد اسیدی) را با چند قطره صابون مایع مخلوط کرده و به طور مستقیم روی آنها بریزید. می‌توانید مقادیر برابر آب و الکل ایزوپروپیل (۷۰ درصد) را به عنوان جایگزین سرکه استفاده کنید. منظور از مقادیر برابر، مثلا ترکیب کردن یک پیمانه آب با یک پیمانه الکل است.

این روش برای باغچه‌های سنگی، پاسیو‌های آجری یا هر منطقه دیگری که نمی‌خواهید شاهد رشد علف‌ها باشید کاملا مناسب است. این محلول باید در گرمای روز بر روی علف‌ها ریخته شود. هنگام ریختن، مواظب باشید که آن را به گیاهان خود اسپری نکنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم آنها را با روزنامه بپوشانید و سپس اقدام به اسپری کردن علف‌ها کنید.

برای مناطق بزرگ‌تر، باید طور دیگری عمل کنید. محلول بالا، پوست خورد شده درخت و به اندازه مساحت مورد نظر مقوا تهیه کنید. تمام پوشش سطحی را با این محلول اسپری کنید و مقوا را بر روی آنها قرار دهید. سپس پوست خورد شده درخت را بر روی مقوا بریزید (در ضخامت حداقل ۸ سانتی‌متر)

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی
انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

حال اجازه دهید محیط برای یک فصل به خوبی استراحت کند. بهار بعدی، مقوا مانند مالچ عمل کرده و سطح فاقد هرگونه علف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مشکلات گیاهان آپارتمانی و روش نگهداری

درمان بیماری‌های گیاه

چای بابونه، درمانی قطعی برای تمام بیماری‌های قارچی است
بر اساس یک آزمون و خطای تجربی، حقیقتی جالب در مورد بابونه مطرح شده است. چای بابونه دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و می‌تواند برای گیاهانی که از قارچ‌ها و سفیدک‌ها رنج می‌برند کمک کننده باشد.

می‌توانید دم نوش بابونه را به راحتی برای گیاهان بیمار خود فراهم کنید:

۱۶ چای کیسه‌ای بابونه (یا ۲ پیمانه بابونه خشک شده) را در ۸ پیمانه آب ریخته و برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

سپس حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید چای کیسه‌ای/ بابونه خشک شده برای چند ساعت در آب بماند و به خوبی عصاره خود را خارج کند.

در نهایت کیسه‌ها را خارج کرده و اگر از بابونه خشک شده استفاده کردید، دم نوش را از صافی رد کنید. از این چای می‌توانید برای مقاوم سازی جوانه‌ها در برابر بیماری استفاده کرده و آن را در خاک بریزید.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

آفت گیاهان آپارتمانی
انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

راه بعدی اسپری کردن این چای به سطح برگ های بیمار برای مقابله با دشمنان خارجی است!

چون قرار است بهترین استفاده را از امکانات موجود ببریم، پس باقی مانده چای و کیسه‌های آنها را دور نینداخته و آنها را داخل آب پاش می‌ریزیم، بدین شکل ضمن آبیاری گیاهان، آنها را تقویت نیز نموده‌ایم.

محلولی اثربخش برای رزها در برابر لکه‌های سیاه رنگ و سفیدک سطحی
رزها، این گلهای زیبا، اغلب اوقات گرفتار لکه‌هایی سیاه یا سفیدک سطحی می‌شوند. این ترکیب را درست کنید و به عنوان تونیکی تقویت کننده به رزهای خود اسپری کنید:

۲ قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای خوری صابون مایع را در ۸ پیمانه آب حل کنید. به همین راحتی! این محلول می‌تواند برای چندین ماه از رزها محافظت کند.

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت گل رز با سیب زمینی (قلمه زدن گل رز در سیب زمینی)

سیر به نابودی بیماری‌های مضر و سمی کمک می‌کند
برای گیاهانی با بیماری‌های قارچی، باکتریایی یا ویروسی باید به سراغ سیر بروید و چیزی درست کنید که ما به آن “سوپ سیر” می‌گوییم!

دو حبه سیر را حدود یک دقیقه در مخلوط کن پوره کنید، سپس ۴ فنجان آب را به آرامی به سیرها اضافه کرده و ۶ دقیقه دیگر مخلوط کردن را ادامه دهید. ترکیب را از صافی رد کنید و یک ۲-۱ قطره صابون مایع به آن صابون مایع اضافه کنید. مایع نهایی را در ظرفی در دار ریخته و آن را محکم ببندید. حال شما آماده مقابله هستید!

هر زمان که شاهد بیمار شدن گیاه بودید، یک قسمت از محلول سیر را در ده قسمت آب حل کرده و در بطری اسپری بریزید. سپس آن را به سطح و زیر برگ های بیمار اسپری کنید. دقت کنید که این روش فقط باید برای قارچ‌ها و سایر عوامل بیماری زای مضر صورت بگیرد و نباید بی‌جهت حشرات و لاروهای مفید را از بین ببرید.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که برگ‌های سیر نیز دارای خواص لازم هستند، پس می‌توانید به جای حبه سیر از برگ‌های آن نیز استفاده کنید.

آسپیرین دوای درد مشکلات قارچی است
لکه‌ سیاه، سفیدک و زنگ زدگی گروه سه نفره‌‌ی قارچی هستند. آنها می‌توانند به گیاه حمله کرده و آن را به کلی نابود کنند. اما خوشبختانه دانشمندان به کمک ما آمده‌اند، می‌توانید ۲ قرص فاقد روکش آسپیرین (هر کدام ۳۲۵ میلی گرم) را در حدود یک لیتر آب حل کرده و به برگها اسپری کنید. این محلول بیماری‌های ذکر شده را از بین خواهد برد.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

آفت گیاهان آپارتمانی
انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

 

حیوانات، نوعی از آفت گیاهان به حساب می آیند

روش‌های ساده برای نگهداشتن خرگوش‌ها در لانه!

چند میان بر ساده به منظور دور کردن خرگوش‌ها:

• روی دانه‌های تازه کاشته شده، پودر بچه یا آرد و روی گیاهان بالغ، پودر سیر بپاشید تا طعم بدی برای ذائقه خرگوش‌ها پیدا کنند.

• بوته‌های ارزشمند یا گیاهان دارویی و خوراکی را با کاشتن یک نوار پهن از گیاه خاراگوش و سیر حفاظت کنید. بدین شکل حس بویایی آنها رنجیده شده و به سراغ گیاهان نخواهند آمد.

• دور گیاهان را با شاخه‌های کوچک برگ درخت خاس یا بذرهای خشک شده و خاردار درخت عنبر سائل بپوشانید. شاخه‌ها و برگ‌های درخت خاس را می‌توانید در هر موقعی از سال جمع آوری کنید. دانه‌ و بذر عنبر سائل را در پاییز جمع آوری کرده و آنها را در محیطی خشک قرار دهید. در آغاز بهار، آنها را به خوبی در خاک اطراف گیاهان خود دفن کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم

بازدارنده‌ای برای آهو و گوزن

اغلب باغبانان باور دارند که یک حصار محکم و بلند که با زاویه ۴۵ درجه به سمت بیرون نصب شده است، یا دو حصار که با فاصله ۱.۵ متری از هم قرار گرفته‌اند، با دوام‌ترین روش برای مقابله با خطرات آهوها و گوزن‌ها به شمار می‌روند. اما اگر تهیه حصار در برنامه مخارج شما نیست و یا اصلا در باغ شما فضای کافی برای نصب آن وجود ندارد، می‌توانید از روش‌های جایگزین استفاده کنید:

• برای هشدار دادن به گوزن‌ها، نوارهای مایلار یا سی‌دی‌های معمولی را از شاخه درختان آویزان کنید.

• قالب‌های کوچک صابون معطر را تهیه کرده و با کمک سوزن و نخ ماهی گیری، آنها را به صورت چندتایی بر درختچه‌ها و درختان باغ آویزان کنید.

• مخلوط دافع گوزن خودتان را بسازید!

تخم مرغ فاسد و عصاره گوشت گاو، از عناصر مصرفی در بسیاری از بازدارنده‌های شیمیایی گوزن‌ها هستند.

۱۲ تخم مرغ را در سطلی بشکنید، ۴ مکعب عصاره گوشت را به آنها اضافه کرده و سطل را از آب پر کنید. در آن را بگذارید و تا زمان بد بو شدن ترکیب صبر کنید. سپس به ازای هر ۱ لیتر از ترکیب، ۲ قاشق غذاخوری صابون مایع به آن اضافه کرده و در نهایت مخلوط را به بطری اسپری دار منتقل کنید. بینی خود را بگیرید و آن را به گیاهان خود اسپری کنید.

مواظب باشید آن را مستقیما به گیاهان خوراکی خود نزنید، بلکه محیط اطراف را اسپری کنید تا یک حصار نامرئی ایجاد کرده باشید. بهتر است برای گیاهان خوراکی، از ترفند “سوپ سیر” که در بخش بیماری‌ها به آن اشاره کردیم استفاده کنید.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

آفت گیاهان آپارتمانی
انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

خداحافظ موش کور!

برای ناامید کردن موش کور، یک ردیف بطری شیشه‌ای در خاک قرار دهید. طوری که حدود ۲ سانتی‌متر از دهنه آنها بیرون از خاک بماند.

صدای چرخش باد بین بطری‌ها، حس شنوایی دقیق موش کور را گیج کرده و مانع از کشف طعمه توسط آنها خواهد شد.

قرار دادن اسباب بازی‌های پر سر و صدا و شبیه به آسیاب بادی در خاک نیز موش ها را سردرگم کرده و ارتعاشات ایجاد شده، گیاهان را در امان نگه خواهد داشت.

موش کور سیر را دوست ندارد، پس می‌توانید از چند حبه سیر له شده برای دور کردن آنها کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از روغن کرچک نیز به عنوان دافعی مناسب استفاده کنید.

هشت قاشق غذاخوری روغن کرچک و یک قاشق غذاخوری صابون مایع را در یک لیتر آب حل کنید. محل عبور یکی از آنها را حفر کرده و این محلول را در آنجا بریزید.

حشرات نیز آفت گیاهان هستند

موانع و طعمه‌ها برای انواع مختلف حلزون

ساده‌ترین روش برای مقابله با آنها، ایجاد مانعی در اطراف گیاهان است.

نوارهای مسی می‌توانند بسیار عالی عمل کنند، زیرا به حلزون‌هایی که قصد عبور دارند شوک وارد کرده و سبب پشیمان گشتن آنها می‌شوند! سیم مسی گران نیست و به وفور در ابزار فروشی‌ها یافت می‌شود. دور گلدان‌ها، گیاهان، درخت‌ها و درختچه‌ها را با سیم مسی بپوشانید تا یک سد محافطتی خوب برای آنها ایجاد کنید.

اگرچه میوه درخت کاج، دانه قهوه، پوست تخم مرغ خورد شده یا خاک دیاتومه (بقایای سیلیسی صدف‌های بازمانده از دیاتوم‌های ماقبل تاریخ که حاوی بدن حشرات خشک شده است) نیز سدی ضخیم و زبر ایجاد می‌کنند، اما باید پس از هر بار بارش باران تجدید شوند.

همیشه خاک دیاتومه طبیعی را تهیه کنید، زیرا انواع استخری آن دارای کریستال‌های سیلیسی هستند که از نظر تنفسی تهدیدی بزرگ به شمار می‌روند.

روش‌های دیگری برای گیر انداختن حلزون‌ها وجود دارد. مانند:

• جعبه یا گلدان خالی را به صورت افقی بر روی زمین قرار دهید. طوری که دهانه جعبه/گلدان بر سطح زمین قرار بگیرد. منطقه‌ای سایه را برای این کار انتخاب کنید.

• هر بعدازظهر، پوست گریپ فروت و طالبی تازه را در بخشی سایه و مرطوب از محیط دارای حلزون قرار دهید.

• در بعدازظهر، بخش کوچکی از حیاط را آبیاری کرده و یک تخته چوب در آنجا قرار دهید. یک سنگ زیر آن بگذارید تا کمی بالاتر از سطح حیاط قرار بگیرد. پس از مدتی حلزون‌ها در زیر تخته چوب جمع خواهند شد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در مورد کود تقویتی گیاهان آپارتمانی

از بین بردن سوسک ژاپنی

مانند حلزون و لیسه، سوسک ژاپنی نیز در سال های اخیر به یکی از نگرانی‌های باغبانان تبدیل شده است. یک راه برای متوقف کردن این حشرات موذی، مکیدن آنها توسط جاروبرقی است.

راه دیگر، استفاده از برگ های دلفینیوم است: یک مشت پر از برگ های دلفینیوم (زبان در قفا) را در مخلوط کن ریخته و پوره آن را در یک لیتر آب بریزید. این محلول را به گیاهانی که مورد حمله این سوسک قرار گرفته‌اند به خوبی اسپری کنید. آلکالوئید موجود در برگ ها، این سوسک را از بین خواهد برد.

بعضی از باغبانان راهکاری مناسب برای بازداشتن این حشره دارند. عده‌ای از آنها با کاشت سیر و پیازچه به صورت حلقه‌ای در دور گیاه آسیب دیده، از آن محافظت کرده؛

عده‌ای دیگر سوسک‌ها را به وسیله قاشق به داخل سطلی پر از آب و صابون گرم سوق می‌دهند! این یک راه کاملا طبیعی برای به دام انداختن این سوسک‌هاست، زیرا آنها دقیقا در بستر نابودی خود فرود می‌آیند! سعی کنید عملیات گیرانداختن آنها را در آغاز صبح انجام دهید، زیرا هنوز کوچک و تنبل هستند.

سال‌هاست که استفاده از فلفل قرمز برای درمان این نوع حشرات به کار گرفته می‌شود. اما جالب است بدانید این روش، دارای حقایق اثبات شده‌ای نیز هست. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از فلفل قرمز برای حفاظت از کلم، بسیار بهتر از هر حشره کش شیمیایی نتیجه خواهد داد.

۲ قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز را به همراه ۶ قطره صابون مایع در یک لیتر آب حل کنید. اجازه دهید محلول برای یک شب باقی بماند، سپس آن را به خوبی هم بزنید. آن را در یک بطری اسپری دار ریخته، خوب تکان دهید و هفته‌ای یکبار بر سطح و زیر برگ‌ها اسپری کنید.

این کار به گیاهان کمک می‌کند تا در برابر حشرات مخرب مقاوم شوند؛ بخصوص برای گیاهانی که عضو خانواده کلم‌ها هستند. (شامل بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم فندقی)

بیشتر بخوانید: تمیز کردن برگ گیاهان با شیر

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

یک دمنوش گیاهی برای مبارزه با خزندگان دردسر ساز!

ریحان و گیاهانی که به طور ویژه معطر هستند (مانند اسطوخدوس، رزماری، نعنا، دکمه طلایی، برنجاسف جنوبی، سداب و…) می‌توانند در مقابله با زنجرک، کرم حقله‌ای کلم، شته، سوسک خیار و بسیاری دیگر از آفات خزنده مفید واقع شوند. روش مقابله ساده است:

به اندازه یک کف دست ریحان تازه را به همراه ساقه خود (یا هر گیاه دیگری که انتخاب کرده‌اید) به آرامی له کنید و در یک گونی مشبک بریزید. گونی (یا حتی خود گیاهان) را در یک سطل یا بطری بزرگ، حداقل به گنجایش نیم لیتر، قرار داده و ظرف را با آب پر کنید. روی آن را بپوشانید و برای چند روز تحت نور خورشید قرار دهید تا عصاره گیاه به خوبی خارج شود.

سپس گونی را خارج کرده و اگر گیاهان را بدون گونی در ظرف گذاشته‌اید، مخلوط را از صافی رد کنید.

حال مایع به دست آمده را در ظرفی مناسب بریزید و تا زمان استفاده، در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. از این به بعد اگر آفت/ حشره کش نیاز داشتید، به سراغ محلول خانگی خودتان بروید!

برای استفاده، مایع را در بطری اسپری ریخته و ۲-۱ قطره صابون مایع به آن اضافه کنید. قبل از اسپری کردن، محلول را به خوبی تکان دهید.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

آفت گیاهان آپارتمانی
انواع آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز

ترفند‌هایی برای حذف آفت گیاهان از جمله شته، هیره، حشرات کرم ریز و سایر حشرات ریز

دانشمندان دانشگاه تگزاس تخمین می‌زنند که بیش از ۹۰ درصد مشکلات گیاهی ناشی از شته، مایت (هیره) و دیگر حشرات موذی را می‌توان به وسیله یک جریان قوی آب شست و از بین برد.

همچنین می‌توانید با نوار چسب نیز شته و سایر حشرات ریز را از سطح برگ جدا کنید. به سادگی یک قطعه بلند از نوار چسب را دور انگشت خود بپیچید (بخش چسبنده به بیرون باشد) و با ضربه زدن، حشرات را از سطح برگها بردارید.

به طور ویژه برای شته، می‌توانید ترفند دیگری را به کار بگیرید. یک ظرف زرد رنگ را با آب و صابون پر کرده و کنار گیاه قرار دهید. شته‌ها به سمت رنگ زرد کشیده می‌شوند.

برای کنه تار عنکبوتی که با وجود اسپری کردن روزانه آب، هنوز هم دوام آورده است، می‌توانید از یکی دیگر از محلول‌های جادویی ما استفاده کنید!

۱/۴ پیمانه شیر غلیظ شده و ۲ پیمانه آرد گندم را در دو لیتر آب حل کنید. ترکیب را در بطری اسپری دار ریخته، محتویات آن را به خوبی تکان دهید و آن را به گیاهان خود اسپری کنید.

نکاتی ساده، اما مفید و کاربردی

قبل از اسپری کردن محلول‌های خانگی، ابتدا آن را روی بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید.

واکنش گیاه را زیر نظر بگیرید و هر چند روز یکبار از نظر سوختگی آن را بررسی کنید. اگر تغییر نامطلوبی مشاهده نکردید، آنگاه می‌توانید بدون نگرانی تمام بخش‌های گیاه را اسپری کنید.

به محلول‌های خانگی مخصوص برگ‌ها، چند قطره صابون مایع نیز اضافه کنید. صابون مایع به ترکیب و یک دست شدن سایر مواد کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، مانند یک سورفاکتانت، یا مسئول پوشش، عمل کرده و تمام سطح برگ یا بدن حشرات را با مایع پوشش خواهد داد. بدین شکل حشرات را درون خود خشک می‌کند و سبب مرگ آنها می‌شود. فقط از صابون استفاده کنید و سایر مواد شوینده را فراموش کنید، زیرا به سرعت سبب سوختن گیاه می‌شوند.

این محلول‌ها را فقط در ساعات اولیه صبح به گیاه اسپری کنید. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، هرگز در دمای بالای ۲۹ درجه سانتی گراد گیاهان را با محلول‌های درمانی اسپری نکنید.

هنگام کار با اسپری‌های حاوی فلفل، کنستانتره مرکبات، الکل، روغن نعنا یا هر ترکیب دیگری که ممکن است سبب ایجاد التهابات پوستی شود، دستکش ضخیم پلاستیکی بپوشید. دستکش آشپزخانه (ظرفشویی) برای این کار مناسب است.

قبل از هرگونه اقدام درمانی، ابتدا گیاه را چک کرده و نوع آفات را تشخیص دهید. زیرا بعضی از عنکبوت‌ها و حتی لاروها می‌توانند در از بین بردن آفات مضر، به شما کمک کنند. پس فراموش نکنید که الزاما هر حشره‌ای نباید از بین برود.

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

چگونه گیاه مرده و آفت دیده را دور بریزیم؟

بسیاری از بیماری‌های گیاهی می‌توانند سریعا تکرار شوند و مجدد گیاه را درگیر کنند، البته اگر بخش‌های بیمار گیاه را از بین نبرید.

در حقیقت، بسیاری از بیماری‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی می‌توانند به طور طبیعی توسط باد، باران، دانه‌های خاک، حشرات و سایر حیوانات پخش شوند.

به همین دلیل از بین بردن بخش‌های درگیر گیاه شما، می‌تواند به حفظ سلامت سایر گیاهان باغچه و حتی گیاهان همسایه نیز کمک کند.

زمانی که تمام گیاهان مرده را جمع کردید، طبق این نکات عمل کنید:

کمپوست
در مورد بیماری‌هایی با مقاومت کمتر مانند سفیدک سطحی، می‌توانید گیاهان بیمار را از سایر گیاهان جدا کرده و در کمپوست قرار دهید. اگر در منزل کمپوست ندارید، از مراکز محلی خود در مورد نزدیک‌ترین محل دفع کمپوست و باقی مانده گیاهان سوال کنید.

دفن کردن
برای برگ‌ها و میوه‌های فاسد شده، دفن کردن آنها در عمق ۳۰ سانتی متری خاک مناسب خواهد بود.

سوزاندن
بخش‌های خشک و چوبی، مانند ساقه‌ها، می‌توانند توسط برپا کردن آتش از بین بروند. این کار را در روزی بدون وزش باد انجام دهید تا از پخش و گسترش آتش جلوگیری شود.

سطل آشغال خانگی
پیازهای بیمار، بخش‌های چوبی باقی مانده از هرس کردن گیاه و دانه‌های باز شده گیاهان را می‌توانید در سطل آشغال خانگی خود بیندازید.

بیشتر بخوانید: گل برگ بیدی و آشنایی با روش نگهداری این گیاه

۱۴ بیماری رایج در گیاهان

پژمردگی باکتریایی (رالستونیا سولاناسرائوم)
علت وقوع: خاک یا علف آلوده
شکل ظاهری: پژمرده بودن برگ‌ها در طول روشنایی روز که در نهایت زرد رنگ شده و پژمرده باقی می‌مانند.
راه حل: گیاه بیمار را از خاک خارج کرده و گیاهان جدید را در خاکی تازه و عاری از هرگونه ویروس و باکتری بکارید.

آتشک باکتریایی
علت وقوع: هوای مرطوب و خنک
شکل ظاهری: نقاط زرد و بزرگ بر سطح برگ‌ها که در نهایت قهوه‌ای رنگ می‌شوند.
راه حل: گیاه بیمار را از بین ببرید. بین گیاهان جدید فاصله کافی برقرار کنید.

لکه‌های باکتریایی
علت وقوع: محیط مرطوب و گرم
شکل ظاهری: کوچک، تیره و پیش رونده
راه حل: بخش‌های بیمار گیاه را از بین ببرید و از قارچ کش استفاده کنید.

ریشه پوسیده سیاه (تیه لاویوپسیس)
علت وقوع: خاک مرطوب با دمای بین ۱۸-۱۲ درجه سانتی گراد
شکل ظاهری: برگ و سیستم ریشه‌ای رشد ناقصی داشته و دارای بخش‌های سیاه رنگ است.
راه حل: از یک قارچ کش برای اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید.

لکه برگی زاویه‌ای
علت وقوع: وجود بقایای به جا مانده از دانه و بخش‌های سایر گیاهان
شکل ظاهری: حفرات متعدد در برگ
راه حل: گیاهان مقاوم‌تری را در محیط کاشته و خاکی خشک و فاقد بقایای گیاهی را جایگزین کنید.

شته
شرایطی که آنها را جذب می‎کند: محیط‌های گرم و دارای مقادیر بالای نیتروژن در مراحل اولیه رشد
دنبال این نشانه‌ها بگردید: حشرات ریز سبز یا زرد رنگ در برگ‌ها و ساقه‌ها
راه حل: با مالیدن آب و صابون یا الکل به گیاه، آن را به خوبی پاک کنید.

ویروس موزائیک خیار
علت وقوع: شته
شکل ظاهری: نقاط یا خط‌های زرد رنگ در برگ‌ها
راه حل: گیاهان درگیر ویروس را از بین ببرید و به شدت اقدامات پیشگیری از شته را در محیط اعمال کنید.

کپک خاکستری ( قارچ بوتریتیس )
علت وقوع: وجود بخش‌های زخمی یا بدحال در گیاه، مانند برگ‌ و گلبرگ
شکل ظاهری: بخش‌های قهوه‌ای روشن و فاسد مانند در اطراف بافت‌های مجروح گیاه
راه حل: بخش‌های بیمار گیاه را جدا کرده و از بین ببرید سپس از قارچ کش استفاده کنید.

قارچ سیلیندروکلادیوم
علت وقوع: رطوبت و آبیاری گیاه از بخش بالایی
شکل ظاهری: متفاوت است، به طور معمول لکه‌های متعدد قهوه‌ای تیره در برگ‌ها
راه حل: گیاه بیمار را از خاک خارج کرده و در خاکی تازه و کاملا تمیز بکارید.

شپشک آردی
شرایط محیطی که آنها را جذب می‌کند: آبیاری بیش از حد و خاک دارای مقادیر بالای نیتروژن
دنبال این نشانه‌ها بگردید: حشرات ریز و سفید رنگ، با پوشش پفکی سفید
راه حل: آنها را به صورت دستی با الکل یا حشره کش مخصوص از بین ببرید.

قارچ ریزوکتونیا
علت وقوع: خاک گرم و بیش از حد خیس
شکل ظاهری: پوسیدگی ریشه در بخش سطحی خاک، به همراه ضایعات قهوه‌ای و قرمز
راه حل: گیاهان آسیب دیده را از منطقه حذف کرده و از قارچ کش استفاده کنید.

کنه تار عنکبوتی
شرایطی که آنها را جذب می‌کند: خانه‌های گرم و پرحرارت
دنبال این نشانه‌ها بگردید: تارهای ظریف تنیده شده در سطح زیرین برگ‌ها
راه حل: گیاه را از سایر گیاهان دور کرده و به محیطی ایزوله منتقل کنید. برگ‌های آسیب دیده را هرس کرده و سایر بخش‌های گیاه را با آب و صابون یا محلول حشره کش تمیز کنید.

سفیدک کرکی
علت وقوع: رطوبت طولانی مدت
شکل ظاهری: بافت پودری سفیدرنگ، معمولا در بخش زیرین برگ‌ها
راه حل: گیاه بیمار را حذف کرده و برای برقراری جریان هوا، گیاهان را با فاصله نسبت به هم بکارید.

آنتراکتوز
علت وقوع: باقی مانده دانه‌ها و گیاهان
شکل ظاهری: نوک برگ‌ها در ابتدا زرد شده و سپس قهوه‌ای می‌شود.
راه حل: برگ‌های آسیب دیده را جدا کرده و از آبیاری بیش از حد گیاه خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

انواع آفت گیاهان آپارتمانی

فوریت‌های پزشکی!

پیچک و بلوط سمی
اگر با شیره گیاه پیچک یا درخت بلوط تماسی پیدا کردید، بلافاصله ناحیه تماس را با صابون و آب داغ بشویید. (حمام آب داغ را جایگزین شستشوی انحصاری ناحیه آلوده نکنید زیرا حمام می‌تواند سبب پخش و گسترش شیره سمی در سایر سطوح بدن شود)

اگر به آب داغ و صابون دسترسی ندارید، مقدار کافی گِل (ترکیب آب و خاک) بر سطح تماس گذاشته و پوست را با آن به خوبی بسابید. چند بار این عمل را تکرار کرده و هر بار از گِل تازه استفاده کنید. در نهایت سطح پوست را با گِل بپوشانید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.

نیش حشرات
اگر مورد نیش و گزش حشرات قرار گرفتید، یک حبه سیر یا یک برش پیاز را له کرده و بر محل گزش فشار دهید. اجازه بدهید سیر/ پیاز حداقل ۲۰ دقیقه در محل گزش بماند. این دو عضو مهم آشپزخانه، دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد محرکی هستند.

اما برای دفع کردن حشرات مزاحم می‌توانید قبل از ورود به باغچه و سرکشی به گیاهان، برگ تازه این گیاهان را بر پوست و موی خود بمالید: ریحان سبز، پونه، فرنجمشک، سوسنبر، نعنای دشتی، نعنای کانادایی و آویشن.

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x