مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
حشرات و ویروس بنفشه آفریقایی

آموزش پرورش بنفشه آفریقایی _ آفت ها (قسمت دوم – حشرات و ویروس بنفشه آفریقایی)

شپشک های آرد آلود (Mealy bug) به گیاهان زیادی حمله کرده و دامنه میزبانی بسیار زیادی دارند.

آموزش پرورش بنفشه آفریقایی _ آفت ها (قسمت دوم)

در ادامه مطلب قبل به بررسی آفت های گیاهان بنفشه آفریقایی می پردازیم.

 

حشرات و ویروس بنفشه آفریقایی

شپشک آرد آلود

شپشک های آرد آلود (Mealy bug) به گیاهان زیادی حمله کرده و دامنه میزبانی بسیار زیادی دارند. بطوری که از مرکبات گرفته تا درختان میوه خزان کننده و گیاهان زینتی و نیز کاکتوس ها و ساکولنت ها را در بر می گیرند. گیاهان زینتی میزبان شپشک آرد آلود بیشتر گونه های مختلف بگونیا، سرو، حسن یوسف، نخل زینتی، سیکاس، کاتالیا، کلماتیس، آرمایلیس هستند.

DSCN4162.JPG

 

هیچ یک از قسمت های گیاه بنفشه آفریقایی از این آفت در امان نیست. تمام قسمت های گیاه مانند ناحیه اتصال برگ به شاخه ها، نواحی اتصال برگ به ساقه ها، نواحی اتصال شاخه ها به یکدیگر، پهنک برگ، زیر برگها، ناحیه اتصال ساقه به ریشه و نواحی دیگر مورد حمله شپشک آرد آلود قرار می گیرند.

حشره ماده بالغ حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تخم می گذارد که روی آن ها را با پوشش پنیه ای مانند می پوشاند. تخم ریزی به مدت ۲ هفته ادامه می یابد. تخم ها به مدت ۱ تا ۳ هفته تفریخ شده و پوره های زرد رنگ از تخم خارج می شوند که این پوره ها به روی گیاهان دیگر یا بخش های دیگر همان گیاه رفته و مستقر می شوند. همراه با تغذیه از بدن آنها عسلک دفع می شود و ترشح لایه مومی سفید پنبه ای شروع می شود.

خسارات وارده عبارتند از:

کاهش رشد، زرد رنگ شدن برگ ها، ریزش برگ های جوان، خشک شدن شاخه ها، کاهش فتوسنتز، ترشح عسلک، از بین رفتن شادابی گیاه، بد فرمی گیاه و همچنین جذب قارچ های ساپروفیت.

دلیل خشک شدن شاخه ها که یکی از خسارت های مهم شپشک آرد آلود بر گیاهان است، تزریق ماده سمی به شاخه گیاهان است.

در شپشک های آرد آلود حشرات ماده ثابت بوده و پرواز نمی کنند ولی حشرات نر پرواز می کنند.

نوع دیگری از شپشک ها خاک را درگیر می کنند که به آن ها میلی باگ خاکی گفته می شود. میلی باگ در خاک زندگی می کند و از ریشه گیاهان مختلف تغذیه می کند. بدن آن نیز با موم سفیدی پوشیده است ولی مانند نمونه های برگی پیرامون بدنش پوشیده از رشته نیست.

برخلاف خیلی از میلی باگ های برگی، برخی میلی باگ ها در خاک زندگی می کنند و معمولا در اندام ظاهری گیاه بنفشه آفریقایی مشاهده نمی شوند. به همین منظور شناسایی آن ها به قدری تجربه و دقت بیشتری نیاز دارد. شیوه و نوع فعالیت آن ها نیز مشابه خانواده برگی آن است یعنی پیله های پنبه ای شکلی که معمولا اجتماع آن ها در حدفاصل خاک با جداره داخلی گلدان است. وقتی گیاه را از گلدان خارج می کنید در لابه لای ریشه ناحیه Rootball یعنی جایی که ریشه ها به جداره داخلی گلدان چسبیده اند و معمولا شکل گلدان را به خود می گیرند. پیله های پنبه ای ریزی مشاهده می کنید که در صورت گستردگی این پیله ها، بصورت پخش شده هم مشاهده می شوند.

وقتی آلودگی شدت گرفت این آفت ممکن است به تنه اصلی گیاه نیز هجوم ببرد و در حد فاصل تنه اصلی گیاه، جایی که نزدیک خاک است این پیله ها قابل رویت هستند و حتی ممکن است در محل اتصال برگ های زیری به تنه اصلی هم مشاهده شوند.

بنفشه آفریقایی

از نتایج حمله این آفت به گیاه

عدم گل دهی

کاهش رشد

رنگ پریدگی برگها

پژمردگی برگها

مرگ گیاه

برای درمان ارگانیک استفاده از تنباکو توصیه می شود.

روش استفاده از محلول آب تنباکو برای مبازره با شپشک آرد آلود

چون این محلول سم تماسی محسوب می شود، بیشتر روی حشره بالغ اثر دارد و بیشترین اثر آن دفع کننده است.

در ابتدا حتما با گوش پاک کن آغشته به الکل به صورت فیزیکی نقاط پنبه ای شکل محل تخم گذاری شپشک آرد آلود را کاملا پاک کرده و بردارید. به پررنگی یا کم رنگی محلول تنباکو توجه کنید. نباید زیاد پر رنگ یا کم رنگ باشد.

به یک لیتر از محلول آب تنباکو فقط یک تا دو قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. از محلول روی یک برگ زده و یک روز صبر کنید اگر اثر سوختگی و یا اثر بد دیگری روی آن نداشت در مرحله بعدی روی یک بوته آب تنباکو را طوری اسپری کنید که کاملا بوته آغشته شود و آب از برگها چکه کند.

محلول پاشی در عصر یا شب باشد که تا خشک شدن آب روی برگ ها، بوته بنفشه آفریقایی نور نبیند.

آب انباشته روی تاج را با دستمال کاغذی کاملا خشک کنید. در صورت نیاز روزهای بعد روی همه بوته ها تکرار شود.

استفاده از سم های ارگانیک پالیزین و تند اکسیر به جای تنباکو توصیه می شود.

اگر گیاه شما به شپشک‌ خاک مبتلا بود باید علاوه بر اسپری سم روی برگ ها، خاک را تعویض کرده و گلدان را ضد عفونی کنید و در صورت امکان گیاه را جوانسازی (در قسمت های آینده توضیح خواهیم داد) کنید.

سموم شیمیایی مورد استفاده نیز می تواند کنفیدور و … باشد.

 

امیدواریم مطلب آموزشی در خصوص حشرات و ویروس بنفشه آفریقایی برای شما مفید بوده باشد. ادامه دارد…

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x