مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 1 خرداد / 1403
Search
Close this search box.
انواع بیمه عمر و تکمیلی

انواع بیمه عمر و تکمیلی

بیمه به یک نوع قرارداد مالی بین دو طرف اشاره دارد که در آن یک شخص یا شرکت برای پوشش دادن خسارات مالی ناشی از رویدادهای ناگوار به شرکت بیمه‌ای پرداخت می‌کند.

بیمه به یک نوع قرارداد مالی بین دو طرف اشاره دارد که در آن یک شخص یا شرکت (بیمار، خریدار، خانواده و غیره) برای پوشش دادن خسارات مالی ناشی از رویدادهای ناگوار، از جمله بیماری، حوادث و صدمات، به شرکت بیمه‌ای (معمولاً یک شرکت تجاری) پرداخت می‌کند. در مقابل، شرکت بیمه تعهد می‌کند که در صورت وقوع حوادث تعریف شده در قرارداد، خسارت مالی را پوشش دهد.

انواع بیمه‌ها در ایران به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. بیمه های اجتماعی (اجباری)
  2. بیمه های بازرگانی
  3. بیمه های حمایتی : ضمن آنکه مانند بیمه های بازرگانی از عقد قرارداد و رد و بدل شدن حق بیمه شکل می گیرند بنا به دلایلی مورد حمایت مالی دولت نیز قرار دارند. مثل بیمه کشاورزان و روستاییان یا بیمه صادرات و برخی بیمه‌های بازرگانی خاص نیز اخیراً” در ایران بوجود امده است.

 

بیمه عمر

افراد در شرایط مختلف زندگی به دنبال اطمینان خاطر مالی برای خودشان و عزیزانشان هستند. بیمه عمر یا همان بیمه آتیه‌ساز یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه‌گذاری با سود تضمینی، به دنبال تامین آتیه و کاهش دغدغه و نگرانی افراد در طول زندگی است. باتوج‌به شرایط اقتصادی موجود، داشتن یک پس‌انداز مناسب برای دوران بازنشستگی و همچنین تأمین نیازهای خانواده در سال‌های آینده اهمیت زیادی دارد. هزینه‌های سنگینی مثل هزینه تحصیل، ازدواج و راه‌اندازی کسب و کار فرزندان و در کنار آن مخارج زیاد زندگی در دوران بازنشستگی، اهمیت داشتن یک پشتوانه مالی محکم را بیش از پیش مشخص می‌کند. حتی در شرایط وقوع حوادث برای سرپرست خانواده، با داشتن سرمایه و کمی دوراندیشی، بازماندگان دغدغه مالی نخواهند داشت.

در بیمه عمر افراد با پرداخت مبلغ معینی به عنوان حق‌بیمه، علاوه بر سرمایه‌گذاری با سود تضمینی، از پوشش‌های متنوع و کاربردی هم بهره‌مند می‌شوند و اگر خدای نکرده فوت کنند، بازماندگانشان سرمایه فوتشان را دریافت می‌کنند. در واقع بیمه عمر یک پشتوانه مالی محکم برای دوران پیری، بازنشستگی یا بعد از فوت برای بازماندگان است.

بیمه تکمیلی

سلامتی بزرگ‌ترین نعمت خداوند است که اغلب در زمان از دست دادن آن، ارزشش را درک می‌کنیم. متاسفانه تمامی افراد در طول زندگی خود با حوادث گوناگونی اعم از مالی و جانی روبرو می‌شوند. حوادثی که می‌تواند به راحتی ارزشمندترین دارایی آنها را به خطر انداخته و نگرانی‌هایی جدی را به وجود ‌آورد. حوادثی که اگر در شرایط اقتصادی کنونی و با افزایش هزینه‌های درمان، برنامه‌ای برای مقابله با آن در نظر گرفته نشود، خسارات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد. یکی از این برنامه‌ها، تامین پوشش در انواع بیمه درمان است.

بیمه درمان که تحت عنوان کمک‌های پزشکی شناخته می‌شود، از آن برنامه‌هایی‌ست که با پوشش تمام یا بخش بزرگی از هزینه‎‌های درمان، به کمک بیماران آمده و بار بزرگی را از دوش آنها برمی‌دارد. به آنها آرامش خیال بیشتری داده و این فرصت را در اختیارشان قرار می‌دهد تا بدون دغدغه، صرفا به درمان فکر کنند.

با توجه به هزینه‌های درمانی موجود، با تامین پوشش‌های مناسب بیمه تکمیلی درمان، بیمه‌گذار می‌تواند یک ساختار مالی معین معمول برای خود ایجاد کرده و با پرداخت ماهیانه و یا حتی سالیانه حق بیمه، از خدمات و مزایای این نوع بیمه سلامت بهره‌مند شود.

در ساده‌ترین تعریف از بیمه تکمیلی درمان باید گفت؛ بیمه‌ای‌ست تکمیل کننده بیمه درمان پایه که در راستای تامین و جبران هزینه‌های درمانی اعم از درمان‌های سرپایی تا بستری شدن در بیمارستان، حال براثر بروز حادثه یا بیماری، برای فرد بیمه شده وارد عمل خواهد شد.

در این بین قراردادی بین شرکت بیمه و فرد بیمه‌گذار منعقد می‌شود که طی آن، شرکت بیمه موظف است تا سقف مبلغ توافق شده در قرارداد، هزینه‌های بیمه را متقبل شود. شرح تعهدات و حق بیمه نیز بطور مفصل در این قرارداد ذکر خواهد شد.

شرکت بیمه سامان در اسفند سال ۱۳۸۳ به منظور انجام انواع معاملات مربوط به امور بیمه‌های بازرگانی در رشته بیمه‌های اموال، مسئولیت و اشخاص با سرمایه ۲۰ میلیون تومان جدید (۲۰۰ میلیارد ریال) منقسم به ۲۰۰ میلیون سهم با ارزش اسمی یک هزار ریالی مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی گرفت و به عنوان ششمین عضو گروه مالی سامان در اداره ثبت شرکت‌ها به شماره ۲۴۱۰۵۹ به ثبت رسید.

این شرکت یکی از شرکت‌های سهامی(عام) است که به موجب مجوز شماره ۳۷۱۰۴۳ به تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ بیمه مرکزی ایران تأسیس گردیده‌است.

سرمایهٔ فعلی شرکت طی مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷، به مبلغ ۱٬۵۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ریال افزایش یافت.

ترکیب سهامداران شرکت بیمه سامان با داشتن ۱۵۰۰ سهامدار شامل ۴۲٪ اشخاص حقوقی و ۵۸٪

این شرکت با همکاری سازمان‌های زیر تأسیس شده‌ است:

  • بانک سامان
  • شرکت سرمایه‌گذاری بانک سامان
  • شرکت ایران و غرب
  • شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه
  • صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد
  • به همراه جمعی از اشخاص حقیقی و حقوقی با سوابق طولانی در صنعت بیمه، صنایع مالی و تولیدی
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x