مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
بحران کمبود تراشه چیپ در خودروسازی بالا گرفت.

بحران کمبود تراشه در خودروسازی بالا گرفت

بحران کمبود تراشه یا همان چیپ کامپیوتری در خودروسازی چنان جدی شده است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی مجبور به توقف خط تولید خود شده‌اند.

بحران کمبود تراشه در خودروسازی

به تازگی کارخانه‌های خودروسازی اعلام وضعیت بحرانی کرده‌اند. آن‌ها بیان داشته‌اند که به شدت با کمبود تراشه کامپیوتری یا همان چیپ در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. با این کمبود چیپ پیش‌بینی می‌شود تولید و درآمد خودروسازان در سال جاری به شدت کاهش یابد.

بحران کمبود چیپ

علت کمبود تراشه چیست؟

از مهمترین عواملی که باعث کمبود تراشه شده است دورکاری و ماندن مردم در خانه به دلیل کرونا است. در خانه ماندن مردم باعث شده که تقاضا برای لوازم کامپیوتری بسیار زیاد شود و همین عامل موجب افزایش مصرف چیپ – که در هر وسیله‌ی کامپیوتری موجود است – شده است.

علاوه بر موارد فوق، در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی، تقاضا برای خرید خودرو افزایش زیادی داشته است. همین افزایش تقاضا باعث کمبود بیش از پیش چیپ شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین خودرو سال اروپا در ۲۰۲۱ معرفی شد

به تمامی موارد فوق آتش‌سوزی بزرگترین کارخانه ساخت تراشه در ژاپن و طوفان بزرگ در ایالت تگزاس که یکی از مهمترین مراکز ساخت چیپ هست را اضافه کنید. عوامل فوق باعث عرضه محدود چیپ شده است.

توقف خط تولید به دلیل کمبود تراشه

بحران کمبود تراشه در خودروسازی جدی است!

جالب است بدانید موارد فوق چنان بحرانی شده است که تقریبا همه خودروسازان ناچار به توقف خط تولید خود شده‌اند. برخی از شرکت‌های خودروسازی مانند نیسان ماشین‌های خود را بدون آپشن هایی مانند راهیاب ماهواره‌ای تولید می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها نیز عرضه مدل‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند.

بحران کمبود تراشه در خودروسازی
بحران کمبود تراشه در خودروسازی

هربرت دیس، مدیر گروه فولکس واگن، وضعیت تولید این کارخانه را بسیار بحرانی توصیف کرده است. استلانتیس که چهارمین خودروساز بزرگ جهان است وضعیتش در سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ را بحرانی‌تر پیش‌بینی کرده است.

منابع آگاه پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری کمبود چیپ در آمریکا باعث می‌شود نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو کمتر فروخته شود.

 

چیپ تراشه استفاده شده در خودرودر هر خودرو چند چیپ استفاده می‌شود؟

به طور متوسط در هر خودرو بین ۵۰ تا ۱۵۰ تراشه کامپیوتری استفاده می‌شود. هزینه چیپ برای شرکت فولکس واگن و تویوتا در سال در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است.

 

تا پیش از این خودروسازان تنها با توجه به نیاز خود و به صورت کوتاه مدت تراشه می‌خریدند. اما این کمبود تراشه باعث شده سرمایه‌گذاری زیادی جهت تامین این قطعه کلیدی انجام دهند. بحران کمبود این کوچک دوست داشتنی در حدی شده است که دولت آمریکا نیز در پی یافتن راه حل جهت برون رفت از این مخمصه افتاده است.

 بحران-کمبود-تراشه-و-جو-بایدن
بحران کمبود تراشه در خودروسازی

مدیر گروه بی ام و طی مصاحبه‌ای که هفته گذشته انجام داده است پیش‌بینی کرده که مشکل کمبود چیپ احتمالا تا دو سال دیگر هم ادامه داشته باشد.

منبع : BBC

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x