مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تاثیر کرونا بر خودروسازی جهان

خودروسازی های برنده در سال شیوع کرونا / تاثیر کرونا بر خودروسازی

شرکت تحلیلی Jato Dynamics طی بررسی‌های اولیه‌ای که انجام داد، کاهش بی‌سابقه فروش خودروهای جدید در سال 2020 را گزارش کرد. در یازده بازار برتر جهانی در سال 2020 خودروسازان در حدود 7.71 میلیون خودرو نسبت به سال قبل کمتر فروختند.

خودروسازی کشورهای برنده و بازنده در سال شیوع کرونا / تاثیر کرونا بر خودرسازی

از سال ۲۰۰۸ تا امروز، سال ۲۰۲۰ بدترین دوره فروش جهانی خودرو بود. با این حال خودروهای آلمانی موفقیت قابل توجهی داشتند. مخصوصا خودروهای برقی و شاسی بلند تقاضای بالاتری داشتند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ خودرو برتر برقی سایز کوچک سال ۲۰۲۰ به انتخاب مجله AUTO CAR

شرکت تحلیلی Jato Dynamics طی بررسی‌های اولیه‌ای که انجام داد، کاهش بی‌سابقه فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۰ را گزارش کرد. در یازده بازار برتر جهانی در سال ۲۰۲۰ خودروسازان در حدود ۷.۷۱ میلیون خودرو نسبت به سال قبل کمتر فروختند. یعنی حدود ۱۲.۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹. با این حال فقط کشور کره جنوبی افزایش فروش را ثبت کرد. انگلیس با کاهش فروش حدود ۲۸ درصدی بدترین عملکرد در فروش خودرو را به نام خود ثبت کرد.

با وجود افت شدید فروش خودرو به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی شرکت‌ها مسیر رو به رشد خود را ادامه دادند. تویوتا مانند گذشته به عنوان بزرگترین خودروساز جهان معرفی شد. خودروهای برقی فروش خود را بیشتر کردند. خودروهای چینی با تقاضای قابل توجهی مواجه شدند. افزایش ۲۸ درصدی فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی توانست سرمایه‌گذاری سنگین و فناوری پیشرو موجود در آن‌ها را برجسته کند.

در سال ۲۰۲۰ خریداران بیشتر به سمت خرید خودروهای شاسی‌ بلند رفتند. تقاضا برای خودروهای سدان لوکس یک روند نزولی را تجربه کرد. به همین دلیل کادیلاک و لینکلن سه مدل از سدان‌های خود را از بازار خارج کردند. این در حالی بود که بی‌ام‌و ایکس ۷ فروش فوق‌العاده‌ای را ثبت کرد. جالب اینکه مرسدس بنز همانند سال ۲۰۱۹ از بی‌ام‌و خودروی بیشتری فروخت. همچنین پورشه ۹۱۱ نشانه‌ای از کاهش فروش از خود نشان نداد. شورولت کوروت جدید که از خودروهای با پیشرانه میانی و در رده خودروهای اسپرت است، موفقیت متوسطی را تجربه کرد.

 

کاهش قابل توجه فروش خودرو در ۱۰ بازار برتر و تاثیر کرونا بر خودروسازی

وجود ویروس کرونا اولین بار در کشور چین گزارش شد. بنابراین مسلم است که بازارهای چین قبل از سایر کشورها دست‌خوش تغییر قرار گرفت. با این حال روند بهبود در کشور چین هم از نظر بهبود بیماران و هم از نظر اقتصاد نسبت به سایر کشورها سریعتر بود. بنابراین بازار خودرو چین در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲ درصدی فروش مواجه شد. این نتیجه مطلوبی برای چین به حساب می‌آید زیرا افت سالیانه فروش خودرو در کشور چین حدود ۸ درصد است.

ایالات متحده آمریکا، ژاپن و المان افت فروش دو رقمی را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند. البته فرانسه و برزیل نسبت به سایر کشورها بیشتر دچار ضرر شدند. با این حال انگلستان بیشتر از سایر کشورها دچار افت فروش شد. این اتفاق از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ سابقه نداشته است. شواهد نشان می‌دهد وضعیت فروش خودرو در سال ۲۰۲۱ رو به بهبود است.

تاثیر کرونا بر خودروسازی

افزایش فروش خودروهای الکتریکی در دوران کرونا بدون توقف است

در سال ۲۰۲۰، ۱.۸ میلیون دستگاه خودروی برقی به فروش رسید که ۲۸ درصد رشد خالص نسبت به سال قبل داشته است که تاثیر کرونا بر خودروسازی را نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به ۲ میلیون دستگاه برسد. مهمترین عامل رشد فروش خودروهای برقی، کشورهای اروپایی هستند که نسبت به چین فروش بیشتری را در سال ۲۰۲۰ به نام خود ثبت کردند.

خودروی الکتریکی رنو زوئی در اروپا با وجود تاثیر کرونا بر خودروسازی، عنوان پرفروش‌ترین مدل برقی را از تسلا ۳ ربود. این موفقیت برای سوپر مینی رنو بسیار حائز اهمیت بود. رنو توانست با باتری جدید و شعاع حرکتی بیشتر به این مهم دست پیدا کند. شنیده‌ها حاکی است تسلا ۳ بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در سه بازار اصلی فروش خواهد داشت.

خودروهای الکتریکی تاثیر کرونا بر خودروسازی

خودروهای لوکس در دوران کرونا فروش کمی دارند 

با وجود کاهش ۶ درصدی خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱۰ میلیون دستگاه، این کاهش نسبت به کاهش کل فروش بازار وضعیت بهتری دارد.

بزرگترین برندگان فروش خودرو در بازار جهانی تسلا، هونگ‌چی، نیو و جنسیس هیوندا هستند. بزرگترین بازنده‌ها هم شرکت‌های لندرور، آکورا، اینفینیتی، جگوار و آلفارمئو بودند.

خودرو لوکس تاثیر کرونا بر خودروسازی

تویوتا با وجود تاثیر کرونا در خودروسازی هنوز جلوتر از فولکس‌واگن است

در سال ۲۰۲۰ رقابت بین تویوتا و فولکس‌واگن بسیار جالب بود. اما در نهایت تویوتا با فروش ۷.۲۷ میلیون دستگاه خودرو در مقابل ۱.۸۶ میلیون دستگاه رقیب آلمانی خود موفق شد عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهانی با وجود تاثیر کرونا بر خودروسازی را از آن خود کند.

تغییر سلیقه مردم به سمت خودروهای برقی حاصل تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های مطرح خودروسازی است. شرکت‌هایی چون بی‌ام‌و، کیا، هیوندای و مرسدس.

تویوتا و فولکس واگن

روزهای سخت برای جگوار لندرور

فروش لندرور در سال ۲۰۲۰ به ۳۱۱ هزار دستگاه کاهش یافت یعنی کاهش ۱۸ درصدی. جگوار هم با کاهش ۳۵ درصدی به رقم فروش ۱۰۴ هزار دستگاه رسید که یک فاجعه است. این آمار فروش جگوار باعث شد تا توسط تاتا موتورز به تصاحب در بیاید.

اما با تمام این تفاسیر افزایش فروش ۳ درصدی خودروی برقی جگوار I-Pace قابل توجه بود. این خودرو توانست با وجود تاثیر کرونا بر خودروسازی، حدود ۱۷ هزار دستگاه فروش داشته باشد.

جگوار و لندروز تاثیر کرونا بر خودروسازی

موفقیت خودروسازی آلمانی در سال شیوع کرونا

در بین خودروسازان آلمانی، مرسدس بنز همیشه یک برند جهانی و پیشتاز بوده است. اگرچه گروه بی‌ام‌و بزرگترین گروه خودروسازی در این کشور محسوب می‌شود. بی‌ام‌و با عرضه‌ی مدل جدید سری ۳ توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. آئودی هم توانست با یک سیاست جالب که منجر به حذف مدل قدیمی A4 و حرکت به سمت تولید مدل جدید A3 توانست از کاهش فروش خود و تاثیر منفی کرونا بر خودروسازی خود جلوگیری کند.

 

افزایش فروش و سود در سال شیوع کرونا برای خودروسازی تسلا

تسلا توانست در تاریخ ۱۲ ساله خود، با یک گسترش بی نظیر در فروش خودروهای برقی به سوددهی مناسبی برسد. این افزایش فروش در چین با شکستن رکورد ۳۰۰ هزار دستگاه یعنی در حدود ۲۲۶ درصد رسید.

تسلا3 تاثیر کرونا بر خودروسازی

فورد موستانگ؛ پیشتاز فروش خودروهای اسپرت و کوپه 

کوپه‌ها و خودروهای اسپرت با هم تفاوت دارند. با شیوع کرونا ضربه بزرگی در فروش هر دو اتفاق افتاد. این شرایط برای بی‌ام‌و Z4 جدید بسیار سخت بود. با این حال جام قهرمانی را مزدا MX-5 از آن خود کرد که به فروشی کمتر از ۱۷ هزار واحد رضایت داد.

فورد موستانگ تاثیر کرونا بر خودروسازی

مدل‌های شهری و لوکس بهترین فروش را در بین شاسی‌بلندها دارند

شنیده‌ها حاکیست مدل‌های شهری و لوکس در بین شاسی‌بلندها از رشد فروش خوبی برخوردار بوده‌اند.

بی‌ام‌و X7 توانست در اولین سال فروش خود، با فروش نزدیک به ۴۸ هزار دستگاه به موفقیت خوبی دست پیدا کند. اما رنجرور با سابقه بیش از ۵۰ سال در این حوزه با کاهش چند درصدی در فروش روبرو شد و توانست تنها ۴۹ هزار دستگاه خودرو بفروشد.

بی ام و تاثیر کرونا بر خودروسازی

امیدواریم از مطالعه این مقاله که بررسی تاثیر کرونا بر خودروسازی جهان بود، لذت کافی برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x