مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

آنالیز و بررسی رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

فیلم پدرخوانده ساخته فرانسیس کاپولا با بازی بازیگرانی چون مارلون براندو و آل پاچینو فیلمی مبتکرانه و خلاقانه است که به درستی توانسته از رنگ ها در ساخت موفق فیلم استفاده کند و فیلم پدرخوانده را به یک فیلم بسیار خوب و جذاب از نظر منتقدین و مخاطبین تبدیل کند.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

فیلم پدرخوانده یک فیلم کاملاً مبتکرانه است با صحنه هایی از نارنجی های گرم که به راحتی بینندگان خود را به حالت رویایی می کشاند و سپس ما را از طریق پاپ های درام و اکشن بیدار می کند. این ریتم در بخش کوچکی با استفاده از رنگ و نقاشی فرانسیس فورد کوپولا ایجاد می شود. صحنه های تصویری فیلم – با شستشوی گسترده رنگ، در حالی که دارای لهجه های تیز است – سرنخ ها و راهنماهای زیادی برای جهان قدرتمند دون کورلئونه (مارلون براندو) و “تجارت خانوادگی” او به ما می دهد.

یک احساس گرمای طاقت فرسا برای آنچه که ما روی صفحه می بینیم وجود دارد: پالت عمومی دارای رنگ های ملایم نارنجی، قهوه ای و قرمز است – رنگ هایی که بیننده را به خود جلب می کند و باعث می شود آنها یکی از خانواده هایی باشند که به راحتی در دفتر آرام دون کورلئونه (مارلون براندو) قرار دارند یا عاشق آپولونیا در کنار مایکل (آل پاچینو) در سیسیل هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پدرخوانده ( The Godfather )

با این وجود این لهجه ها رنگ هایی که برجسته و “پاپ” هستند، بیشترین توجه را در هر صحنه ایجاد می کنند و واقعی ترین نشانه های سمبلی و معنا را نشان می دهند.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

آیا پرتقال ها استفاده عمدی از نمادگرایی توسط فیلمسازان بوده است؟

گمانه زنی‌های زیادی پیرامون نمادگرایی بالقوه پرتقال در فیلم پدرخوانده وجود دارد. تفسیر اصلی این است که هر زمان نارنجی نشان داده شود، قریب الوقوع عذاب در راه است.

ارجاعات نارنجی بیشتری در فیلم وجود دارد، اما این صحنه های اولیه ای است که طرفداران درباره آن تعمق می کنند.

سال

سال در عروسی کانی یک پرتقال برداشت. بعداً سال به خانواده خیانت کرد و مایکل (آل پاچینو) او را کشت.

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بیشتر بخوانید: زندگینامه آل پاچینو بازیگر معروف سینمای جهان

شام تام

موقع شام تام هاگن با جک وولتز روی میز غذا یک کاسه پرتقال را نشان می دهد. وولتز همان شب با سر بریده اسب مسابقه جایزه خود در پایین تختخواب از خواب پرید و شوکه شد.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

پدرخوانده13

پنج خانواده

در هنگام ملاقات پنج خانواده، یک پرتقال در یک ظرف میوه نشان داده شده است. بعداً مایکل راس سایر خانواده ها را کشت.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

آیا پرتقال های نارنجی به عمد به عنوان نوعی نمایش نمادین از عذاب توسط فیلمسازان اضافه شده اند؟ می بینیم که چندین صحنه به تصویر کشیدن پرتقال یا رنگ نارنجی نیز در دنباله وجود دارد. اگر این فقط اتفاقی در فیلم اول بود، آیا شواهدی وجود دارد که سازندگان فیلم به خاطر حدس و گمان طرفداران در مورد آنها تصمیم بگیرند پرتقال را به ادامه فیلم پدرخوانده اضافه کنند؟

همچنین توجه داشته باشید که در مکان های فیلمبرداری شده پرتقال زیادی وجود دارد، مثلا در کالیفرنیا، فلوریدا و سیسیل.

فرانسیس فورد کاپولا در توضیحاتی گفت: “این کار به عنوان یک تصادف شروع شد اما وقتی فهمیدیم که در فیلم اول به طور مکرر از پرتقال استفاده کرده ایم، در فیلم های دیگر از آنها به طور هدفمند استفاده کردیم.”

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

بیشتر بخوانید: زندگینامه مارلون براندو بزرگترین اسطوره تاریخ هالیوود

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

این حماسه با مرگ مایکل کورلئونه (آل پاچینو)، که یک پرتقال نارنجی در دست دارد، پایان می یابد.

هارلن لبو در کتاب خود در زمینه ساخت فیلم پدرخوانده می نویسد: “برای [طراح تولید] دین توولاریس، نارنجی ها به سادگی تعریف می شدند و با دقت در صحنه انتخاب شده بود که در غیر این صورت مجموعه فیلم پدرخوانده تبدیل به یک فیلم خواب آور و کسل کننده می شد. توولاریس گفت: “ما می دانستیم که این فیلم قرار نیست در مورد رنگ های روشن باشد و نارنجی ها در کنار تیره ها کنتراست خوبی ایجاد می کنند.”

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

آنها در واقع شروع به استفاده از نارنجی ها کردند زیرا پدرخوانده صحنه های تاریک زیادی داشت و نارنجی ها باعث می شدند جلوه ها کمتر کسل کننده و البته براق تر شوند. من تصور می کنم آنها به دلیل آنچه Paulie_D ذکر کرده است، از آنها استفاده کرده اند.

پدرخوانده3

(نگاه کنید به پرتقال هایی که در اثر اصابت گلوله به دون کورلئونه (مارلون براندو) در آن طرف خیابان می غلطند، آنهایی که در اتاق ناهار خوری جک وولتز قرار گرفتند، آنهایی که در جلسه دون ها هستند و کسانی که در باغ هستند، دلیل حضور آنها احتمالاً عملی تر است.

توولاریس همچنین گفت: “رنگ های روشن باید استفاده می شد و پرتقال با رنگ نارنجی خود تضاد خوبی ایجاد کرد. به یاد نمی آورم کسی بگوید، سلام من پرتقال را به عنوان یک پیام نمادین دوست دارم.”

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پدرخوانده قسمت دوم ( the godfather part ii )

به نظر می رسید پرتقال ها در سریال پدرخوانده زندگی جدیدی را نشان می دهند؛ یک شروع تازه.

در صحنه ای شخصیت (ویتو) به طرز بدی زخمی شده اما با این وجود پرتقال های نارنجی که در باغ پوست می گرفت و می خورد، هدفمند بود. البته اگرچه ممکن است وانمود کرده باشد اما این کار صورت گرفته است.

اگر چه دون کورلئونه (مارلون براندو)، هرگز پوست کندن و خوردن کل پرتقال را به پایان نرساند و در این کار ناموفق ماند…

اما یک زندگی رفته، یک زندگی آغاز می شود. (ویتو در حال بازی و اداهای خنده دار برای نوه اش بود و در آن زمان که مرگ به او نزدیک بود، پرتقال نارنجی را پوست می کند و می خورد.)

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

پدرخوانده10

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پدرخوانده قسمت سوم ( the godfather part iii )

ویتو کورلئونه (مارلون براندو) هرگز نتوانست تغییر کند، اما زندگی جدید نوه اش در جریان بود. شاید از قبل پیش بینی این صحنه را کرده باشند، در آغاز فیلم پدرخوانده، دون در خیابان های شهر آشکارا در حال خریدن پرتقال بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت. باز هم، مرگ و زندگی، با نارنجی یک بار دیگر نمایانگر یک تازگی هستیم، حتی اگر پس از مرگ یک شخصیت اصلی چندان روشن نباشد.

همانطور که در بالا ذکر شد کاملاً تفکر شده و پرتقال نمادین بوده است، البته ممکن است نارنجی های صحنه بریدن سر اسب به سادگی مورد استفاده قرار گرفته باشد و کاملا بدون هدف نمایش داده شده باشد اما یک حس متفاوت را به بیننده منتقل می کند.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

بعد از مشخص شدن نمادین بودن پرتقال نارنجی رنگ، برای درک بهتر این موقعیت های دقیق و رنگی، اجازه دهید بعد از نارنجی به نمادین ترین نمونه بپردازیم: گل قرمز Vito Corleone در صحنه آغازین.

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

دون کورلئونه در دفتر خود، در حال معامله با بوناسرا

ما ابتدا با این تصویر زنده از دون کورلئونه (مارلون براندو) از او در تاکسیدو، در اتاق تاریک، با گل رز قرمز روشن که در جیب کت او قرار دارد، روبرو می شویم. چشم ما بلافاصله به این منبع درخشان رنگ جلب می شود، زیرا این گل قرمز فوراً به تصویری تبدیل می شود که از طریق نمادگرایی پدرخوانده در داخل و خارج از فیلم انجام می شود.

پدرخوانده2

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

برجسته بودن گل قرمز در پوستر

گل قرمز با چاشنی رنگی که دارد در پوستر فیلم برجسته شده است. با این حال این گل قرمز نشان دهنده چیست؟

بدیهی است که این نماد مرتبط با عشق و علاقه است. روی سینه سمت چپ دون کورلئونه و بالای قلب او قرار گرفته است، ممکن است نشان دهنده اشتیاق باشد یا ریختن خون را پیشگویی کند.

با نگاهی به گذشته می توانیم چگونگی شرایط سقوط دون کورلئونه (چگونه عشق او به خانواده اش تجارت خود را به بحران می کشاند) و همچنین پایان صلح آمیز (مرگ وی در اثر حمله قلبی) را ببینیم.

همه این ها از طریق یک گل رز قرمز در برابر تاریکی اطراف او نمادین است.

پدرخوانده17
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

پدرخوانده در دفتر خود، در محاصره خانواده اش

حتی وقتی صحنه دور می شود، گل قرمز در مرکز قاب است و قلب دون کورلئونه (مارلون براندو) را با دقت خارق العاده ای سوراخ می کند. اگرچه بقیه قسمت های قاب در نارنجی ها و قهوه ای های نرم و گرم قرار گرفته است که ما به آنها عادت کرده ایم، اما این تصویر داغ قرمز روی سینه دون تمام گرمای او و عشق به خانواده را به یک مرکز واحد فشار می دهد.

از زاویه دیگری ممکن است بگوییم که مرکز خانواده در Vito یافت می شود یا اینکه علاقه و عشق و تأکید بر خانواده همه از دیدگاه خود Vito Corleone ناشی می شود.

لحظه ای در مراسم خاکسپاری ویتو کورلئونه

این تصویر از گل رز قرمز، در یک صحنه جزئی، در مراسم خاکسپاری دون، هنگامی که مافیوزها هنگام دفن او یک گل رز قرمز بر روی قبر می گذارند، برمی گردد.

بارزینی و دیگر مافیوزها بدون هیچ گونه احساس و لطف، گل های رز را بر روی قبر دون فقید می اندازند. شور و عشقی که این گل های رز به دون نشان می دهند می میرد و در کنار ویتو کورلئونه باقی می ماند و ما با بی رحمی تاریک مایکل برای جایگزینی او باقی می مانیم. اشتیاق قدرتمندی که مرکز خانواده را در خود جای داده است دیگر مانند مرکز افتتاحیه این فیلم در مرکز نیست، بلکه اکنون کاملاً غیرمتعارف به سمت قبر پرتاب می شود.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

با این حال گل رز قرمز روشن تنها لهجه گرمی نیست که تصاویر شدیدی را در فیلم نقطه گذاری کرده و لحظه ای پاک نشدنی در فیلم ایجاد می کند. مثالی دیگر هنگامی است که ویتو کورلئونه به بازار می رود و در حال خریدن پرتقال است. او توسط مردانی که سولوزو فرستاده اند، مورد اصابت گلوله قرار می گیرد.

ادوارد هاپر، “فیلم نیویورک”

این تصویر منفرد کل صحنه را نشان می دهد، صحنه ای باورنکردنی و زیبا.

به ترکیب رنگ های این قاب، تاریکی و خنکی که قسمت اعظم قاب را در سمت چپ پایین قرار داده است توجه کنید. با این حال گرمای زیاد و نارنجی چشم را به گوشه بالا سمت راست می کشاند. عکس با زاویه سرگیجه رو به بالا و دور قرار دارد: دوربین در دید پرندگان بالا می رود که هم نمایشی لحظه ای و هم ذوق هنری را ارائه می دهد.

این زاویه بیننده را بی حس می کند، احساسات را از لحظه به طور مستقیم بیرون می کشد و به عنوان یک “تصویر کامل” مشاهده می کند.

این تصویر ژانر نقاشی رئالیسم آمریکایی را به یاد می آورد – به عنوان مثال اثر ادوارد هاپر در نیویورک فیلم.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده
بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

edward hopper new york movie

اگرچه برخی حضور پرتقال را در صحنه های مختلف به عنوان منادی مرگ در آینده تعبیر کرده اند ولی ژانری کاملاً مطابق با موضوع که سعی در به تصویر کشیدن لحظه به روشی دقیق دارد که برای حواس نیز جذاب است.

در رئالیسم آمریکایی کاپولا، پرتقال هایی که به خیابان می ریزند، از زندگی تخلیه شده از ویتو کورلئونه (مارلون براندو) در هنگام تیراندازی در خیابان اشاره دارند – استعاره ای برای خون ریخته شده – و همچنین به معنای بهم ریختگی خانواده است. Don از گرما پایین می آید و در تاریکی خنک خیابان در سطح فیزیکی و استعاره می افتد.

زخم های کورلئونه

بعد از این لحظه، آخرین مورد از رنگ گرم که می بینیم، بار دیگر لهجه قرمز چکیدن خون از خود ویتو است. سپس با از بین بردن این زرق و برق روشن قرمز، او در شستشوی تن های سرد و رنگ های تیره غرق می شود.

ما نمی دانیم که دون زنده است یا مرده، زیرا تاریکی صحنه تمام شخص او را در بر گرفته و دانش ما را از زندگی او دور می کند. این یک چرخش مشخص در فیلم است، زیرا قدرت از ویتو کورلئونه (مارلون براندو) به پسرانش می رسد و یک تغییر فوق العاده تاریک در نحوه اداره کسب و کارش وجود دارد.

فیلم درست در همان لحظه ای که ویتو کورلئونه به سنگ فرش تیره می افتد به تاریکی می رود.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

پدرخوانده7

بررسی و آنالیز رنگ فیلم پدرخوانده (The GodFather)

 

مایکل در دفتر خود به عنوان دون جدید

در این لحظه، رنگ های قهوه ای و نارنجی های گرم کمرنگ، عمیق تر و تقریباً کاملاً بی صدا می شوند، به استثنای پیراهن سفید روشن مایکل در مرکز آن.

در مقابل این سفیدی که خلوص را ارائه می دهد، در عوض می توان آن را به عنوان یک چراغ نور شدید در نظر گرفت.

منبع توجه نسبت به گل رز قرمز عاشقانه Vito، بسیار آرامش بخش و دلسوز از نظر زیبایی است. ما به جای گرمای قرمزها و نارنجی های مرتبط با دون فقیر، با رنگ های خنک مایکل روبرو هستیم و پیش بینی می کنیم فیلم را در تاریکی عمیق به پایان برسانیم.

تمام گرمای مشاغل خانوادگی که تماشاگر در طول فیلم برای ارتباط با خانواده کورلئونه آورده کاملاً مکیده شده است. چیزی به جز خونسردی تند و سریع مایکل باقی نمی ماند.

بررسی رنگ فیلم پدرخوانده

پدخوانده5

امیدواریم از این مقاله بهره کافی برده باشید و با نگاهی متفاوت فیلم پدرخوانده را ببینید و از دیدن آن لذت ببرید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x