مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
زندگینامه مارلون براندو بزرگترین اسطوره تاریخ هالیوود

زندگینامه مارلون براندو بزرگترین اسطوره تاریخ هالیوود

به گفته بسیاری از بزرگان تاریخ سینما مارلون براندو دست کم یکی از برترین بازیگران تاریخ است. بدون شک کمتر کسی پیدا خواهد شد که اسم او را در فهرست بزرگان عرصه بازیگری سینمای جهان قرار ندهد. مارلون براندو قطعا یکی از بهترین و نامدارترین بازیگران تاریخ هالیوود است که با نقش آفرینی در فیلم پدرخوانده توانست نام خود را جاودانه کند .

زندگینامه، جوایز و فیلم‌ های مارلون براندو اسطوره هالیوود

به گفته بسیاری از بزرگان تاریخ سینما مارلون براندو دست کم یکی از برترین بازیگران تاریخ است. بدون شک کمتر کسی پیدا خواهد شد که اسم او را در فهرست بزرگان عرصه بازیگری سینمای جهان قرار ندهد. مارلون براندو قطعا یکی از بهترین و نامدارترین بازیگران تاریخ هالیوود است که با نقش آفرینی در فیلم پدرخوانده توانست نام خود را جاودانه کند. مارلون براندو ستوده شده‌ترین بازیگر تاریخ سینمای قرن بیستم جهان است تا جایی که به قول اسکورسیزی می‌توان بازیگری در سینما را به قبل و بعد از براندو تقسیم کرد.

زندگینامه مارلون براندو

 

زندگینامه مارلون براندو (تولد تا بزرگسالی)

مارلون براندو با نام کامل مارلون براندو جونیور در ۳ آوریل ۱۹۲۴ نبراسکا آمریکا متولد شد. پدرش تولید کننده سموم آفت کش و مواد شیمیایی و مادرش “دوروتی جولیا” بازیگر تئاتر بود.

پدر و مادرش زمانی که براندو ۱۱ ساله بود از هم جدا شدند و مجددا در سال ۱۹۳۷ با یکدیگر آشتی کردند. براندو دو خواهر بزرگتر به نام‌های “جوسلین” و “فرانسز” داشت که جوسلین هم بازیگر بود.

مارلون براندو از همان دوران کودکی به بازی در نمایش‌های محلی علاقه داشت. او فقط  یک سال در دبیرستان درس خواند، چرا که به دلیل آوردن موتورسیکلت به راهروهای مدرسه اخراجش کردند. همان زمان به اجبار پدرش به آکادمی نظامی شاتاک در مینه سوتا اعزام شد. ولی آن را نیز نیمه تمام گذاشت.

براندو در سال ۱۹۴۲ به مدرسه تئاتر حرفه‌ای آمریکا پیوست و در این مکان به تجربه‌های کارگاهی تئاتر دست یافت. سپس به تئاتر برادوی راه پیدا کرد و با بازی در نمایش “اتوبوسی به نام هوس” به بازیگری روی آورد. پس از درخشش در این نمایش از سوی “الیا کازان” فیلمساز نامدار دوران دعوت شد تا در نسخه سینمایی این نمایش به نقش آفرینی مشغول شود.

شخصیت استنلی کوالسکی در نسخه سینمایی اتوبوسی به نام هوس با مارلون براندو شهرتی جهانی یافت.

 

زندگینامه مارلون براندو

 

فیلم‌ های معروف مارلون براندو

مارلون براندو در فیلم‌ های مشهوری چون اتوبوسی به نام هوس، در بارانداز، پدرخوانده، زنده باد زاپاتا، دزیره، آخرین تانگو در پاریس، اینک آخرالزمان، ژولیوس سزار، سربازان یک چشم، مردها و عروسک‌ها، داستان تختخواب، نام رمز مریتوری، آپالوزا، تعقیب، دیدار مارلون براندو، کنتسی از هنگ کنگ، انعکاس در چشم طلایی، کندی، بسوزان و شب روز بعد اایفای نقش کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پدرخوانده ( The Godfather )

آخرین فیلم‌های او فرش من، کریستوفر کلمب، جیمی هالیوود، دون ژوان دو مارکو، جزیره دکتر مورو، شجاع و پول مفت بود. در آخرین حضورش در سینما یعنی پول مفت با رابرت دنیرو و ادوارد نورتون همبازی بود.

پدر خوانده
“فیلم پدر خوانده”

 

مارلون براندو و فیلم پدر خوانده

مارلون براندو در پدرخوانده فصل دیگری از بازیگری را در سینما گشود. او در میانسالی با ایفای نقش “دن ویتو کورلئونه” در فیلم پدرخوانده نام خود را جاودان ساخت.

فرانسیس فورد کاپولا کارگردان پدرخوانده در این باره می‌گوید: براندو خود تست چهره پردازی‌اش را انجام داد. او با گذاشتن دو تیله در دهانش، فرم ویژه فک و صورت و شیوه گفتاری دن کورلئونه را شکل داد.

کاپولا شیفته شخصیت پردازی براندو برای نقش ویتو کورلئونه شده بود و با تمام تلاش خود مسئولان استودیو را راضی کرد تا او این نقش را ایفا کند و در آخر نیز انتخاب براندو موفقیت چشمگیری برای کمپانی، فیلمساز و بازیگر به همراه آورد.

مارلون براندو
زندگینامه مارلون براندو

ازدواج و همسران مارلون براندو

مارلون براندو در ۸۰ سال عمری که داشت ۵ بار ازدواج کرد و تقریبا از بیشتر ازدواج ها صاحب فرزندانی شد.

۱) در سال ۱۹۵۰ با بازیگری به نام “ریکو سیتو” نامزد کرد و یک سال بعد از او جدا شد.

۲) در سال ۱۹۵۷ با بازیگر دیگری به نام “آنا کاشفی” (یک بازیگر هندی) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک فرزند پسر به نام “کریستین براندو” است که در سال ۱۹۵۸ متولد شد. این دو در سال ۱۹۵۹ طلاق گرفتند.

۳) در سال ۱۹۶۰ با “موویتا کاستاندا”، یک بازیگر مکزیکی-آمریکایی که هشت سال از خودش بزرگتر بود، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های “میکو کاستاندا براندو” و “ربکا براندو” است و پس از آن جدا شدند.

۴) براندو پس از جدایی از کاستاندا، با بازیگری فرانسوی به نام “تاریتا تریپایا” ازدواج کرد و دو فرزند “سایمون تیهوتا براندو” و ” شاینی براندو” حاصل این ازدواج هستند. این دو نیز در سال ۱۹۷۲ از هم جدا شدند.

۵) براندو همچنین مدتی با ” ماریا کریستینا رویز” زندگی کرد که حاصل آن ۳ فرزند به نام‌های “نینا پریسیلا براندو” و  “میلز جاناتان براندو” و “تیموتی براندو” بود.

براندو علاوه بر ۸ فرزند خود، سه فرزند خوانده نیز داشت.

 

جوایز مارلون براندو

جوایز دریافت شده توسط مارلون براندو به شرح زیر است:

  • جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم پدرخوانده – سال ۱۹۷۲
  • جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم در بارانداز – سال ۱۹۵۴
  • جایزه جشنواره فیلم کن بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم زنده باد زاپاتا – سال ۱۹۵۲
  • جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام برای فیلم در بارانداز – سال ۱۹۵۴
  • جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام برای فیلم پدرخوانده – سال ۱۹۷۲
  • جایزه بفتا بهترین بازیگر خارجی برای فیلم ژولیوس سزار – سال ۱۹۵۳
  • جایزه بفتا بهترین بازیگر خارجی برای فیلم زنده باد زاپاتا! – سال ۱۹۵۲
  • جایزه بفتا بهترین بازیگر خارجی برای فیلم در بارانداز – سال ۱۹۵۴

فیلم پدر خوانده

در گذشت مارلون براندو

مارلون براندو در سال‌های آخر زندگی حال جسمی و روحی خوشایندی نداشت. در دهه ۸۰ و ۹۰ هیچکدام از فیلم هایی که بازی کرده بود، مورد استقبال قرار نگرفت و نام او همواره در میان بدترین بازیگران سال قرار داشت.

وزن براندو نبز به دلیل پرخوری های ناشی از استرس بسیار هر روز بیشتر می شد و این چاقی باعث وخامت حال جسمانی‌ او شده بود و در نهایت مارلون براندو در سال ۲۰۰۱ به دلیل ذات‌الریه در بیمارستان بستری شد.

او در روز یکم ژوئن ۲۰۰۴ (یازدهم تیر ۱۳۸۳) در سن ۸۰ سالگی در گذشت. علت واقعی مرگ او به دلیل اصرارهای عجیب وکیلش هرگز به درستی فاش نشد. با این حال براندو در سال‌های پایانی عمرش دچار نارسایی قلبی شده بود و گفته می‌شود از بیماری قند و سرطان کبد رنج می‌برد.

جسد او نیز بعد مرگش بنا بر وصیت خودش سوزانده شد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x