مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تفاوت وب و اینترنت

تفاوت وب و اینترنت

هرجا سخن از اینترنت می شود بلافاصله اسم وب به میان می آید اما این دو اسم به طور کامل با هم دیگر فرق دارند و شاید بعضی از ما فکر کنیم که وب و اینترنت یک مفهوم یکسان است ولی اینطور نیست.

آیا با تفاوت وب و اینترنت آشنایی دارید؟

برای پاسخ دادن به این سوال که “آیا با تفاوت وب و اینترنت آشنایی دارید؟” ابتدا باید اندکی با تعریف و تاریخچه این دو آشنا شویم.

تاریخچه و تفاوت وب و اینترنت

هوایی ساختمان پنتاگون وب اینترنت
تفاوت وب و اینترنت

در دهه ۱۹۶۰ پنتاگون (مقر و فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) تصمیم می گیرد که برای انجام پروژه های تحقیقاتی برای ساخت شبکه ای مستحکم، توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه گذاری کند. بنیان ملی علوم آمریکا هم با سرمایه گذاری در این پژوهش باعث می شود مشارکت های جهانی در این امر صورت گیرد و از اوسط دهه ۹۰ میلادی به صورت یک شبکه همگانی و جهان شمول در بیاید.

طولی نکشید که این تکنولوژی بسیار فراگیر شد و تقریباً تمامی کارهای انسان ها وابسته به اینترنت شد و هر روز فناوری های جدیدی بر روی این بستر اضافه می‌شد. وجود پروتکل های مختلف باعث شد که کاربرد این شبکه گسترده هر روز بیشتر و بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: ساخت الماس در دمای اتاق

وب و اینترنت دو مفهوم یکسان نیست

هرجا سخن از اینترنت می شود بلافاصله اسم وب به میان می آید اما این دو اسم به طور کامل با هم فرق دارند و شاید بعضی از ما فکر کنیم که وب و اینترنت یک مفهوم یکسان است ولی اینطور نیست.

تیم برنز لی پدید آورنده وب
تفاوت وب و اینترنت

تیم برنرز لی که کارمندی در موسسه‏ سرن در نزدیکی شهر ژنو بود در سال ۱۹۸۹ پیشنهاد وب امروزی را مطرح کرد که در ابتدا قرار بود یک سیستم ارتباطی درون سازمانی برای موسسه سرن باشد اما برنزلی متوجه می شود که این ایده قابلیت جهانی شدن دارد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در انتخاب ساعت هوشمند به عنوان گجت رایج

وی اولین مرورگر را در سال ۱۹۹۰ هنگام کار کردن در سرن نوشت. این مرورگر از ژانویه ۱۹۹۱ در خارج از سرن برای سایر موسسات تحقیقاتی منتشر شد و سپس در اگوست۱۹۹۱ برای عموم مردم منتشر شد. شبکه جهانی وب در توسعه عصر اطلاعات نقش اساسی داشته و از اولین وسیله هایی است که میلیاردها نفر برای تعامل در اینترنت از آن استفاده می کنند.

برنز لی در دسامبر همان سال اولین وبگاه را به وجود آورد و در ۷ اگوست ۱۹۹۱ آن را به عنوان یک پروژه در گروه خبری alt.hypertex منتشر کرد.

وب چیست؟

شبکه جهانی وب معروف به وب، سیستم اطلاعاتی است که در آن اسناد و سایر منابع توسط‏ URL شناسایی می شود که ممکن است توسط ابرمتن‌ها تولید شده باشند و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند و منابع از طریق پروتکل انتقال متن یا http منتقل می شوند.

بیشتر بخوانید: تماس ویدیویی بو دار / انتقال بو شایعه یا واقعیت؟

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی از شبکه ها است در حالی که World Wide Web مجموعه ای از اطلاعات است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است.

روش دیگر برای بررسی این تفاوت این است که اینترنت زیرساخت است در حالی که وب در بالای آن زیرساخت سرویس دارد. متناوباً می‌توان از اینترنت به عنوان یک فروشگاه بزرگ کتاب دیدن کرد در حالی که از وب می‌توان به عنوان مجموعه کتاب‌های موجود در آن فروشگاه استفاده کرد. در سطح بالا حتی می توانیم اینترنت را سخت افزار و وب را نرم افزار بدانیم.

تمامی سرویس های موجود از قبیل: ایمیل ها، شبکه های اجتماعی، پلتفرم های پخش فیلم و موسیقی و دیگر امکاناتی که روی اینترنت وجود دارد در حقیقت بخشی از Web هستند. پس به این نتیجه می‌رسیم که این دو، یک مفهوم یکسان نیستند و با هم تفاوت دارند. به عبارت دیگر Web یک سرویس روی اینترنت است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x