مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تقسیم بندی هوش مالی

تقسیم بندی هوش مالی از نگاه رابرت کیوساکی

بعد از تعریف هوش مالی نوبت به بررسی تقسیم بندی هوش مالی می رسد. ما برای پرورش درست هوش مالی خود باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشیم. با ما همراه باشید تا به بررسی تقسیم بندی هوش مالی از نگاه رابرت کیوساکی بپردازیم.

تقسیم بندی هوش مالی

بعد از تعریف هوش مالی نوبت به بررسی تقسیم بندی هوش مالی می رسد. ما برای پرورش درست هوش مالی خود باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

با ما همراه باشید تا به بررسی تقسیم بندی هوش مالی از نگاه رابرت کیوساکی بپردازیم.

 

تقسیم بندی هوش مالی

تقسیم بندی هوش مالی رابرت کیوساکی:

 ۱- ایجاد درآمد بیشتر:

این که چقدر پول به دست می‌آورید، ارزیابی شود. اگر سالی صد هزار دلار به دست می‌آورید نسبت به فردی که سالی سی هزار دلار به دست می‌آورد، شما از هوش مالی بالاتری برخوردارید.

کیوساکی می‌گوید بسیاری از مردم در کسب درآمد ناموفق هستند، زیرا آن ها می‌خواهند بدون کار کردن، پول به دست آورند. او می‌نویسد بسیاری از مردم نمی‌دانند آن چه آن ها را ثروتمند می‌سازد، مرحله کسب درآمد است نه خود پول.

در واقع یادگیری کسب درآمد شما را به پول می‌رساند. برای هر فرد، مرحله و روند متفاوتی وجود دارد. ما هر کدام اهداف، رویا و جاه‌طلبی‌های متفاوتی داریم. مهم این است که بهترین راه شما را به سوی کسب درآمد بیشتر سوق دهد تا اهداف خود را بر اساس آن بسازید.

برای پول درآوردن بایستی بتوانید احساسات خود را کنترل کنید. بایستی یاد بگیرید لذت و خوشی را به تعویق بیاندازید و آینده مالی خود را برای چند دلار قربانی نکنید. هرگز مسیرتان را رها نکنید هر چند ادامه دادن مسیر سخت و دشوار باشد اما به دوره‌ای که طی می‌کنید اطمینان کنید، شما می‌توانید یاد بگیرید که مشکلات را حل نمایید.

چشم خود را بر روی هدف بدوزید و در جستجوی راهی برای رسیدن به آن باشید.

بر اساس گفته‌های کیوساکی، مهمترین عامل جهت درآمدزایی، این است که مشکلات را حل کنید.

کیوساکی می‌نویسد:

“برای افزایش ثروت خود، بایستی با این حقیقت کنار بیایید که مشکلات هرگز از بین نخواهند رفت.”

مشکلاتی که مانع شما از به دست آوردن ثروت می‌شوند را شناسایی نمایید، با مشکلات بجنگید تا به ثروت برسید.

تقسیم بندی هوش مالی
تقسیم بندی هوش مالی رابرت کیوساکی

۲- حفاظت از پول خود:

زمانی که پول به دست می‌آورید بایستی از پول خود محافظت نمایید، به خصوص از مالیات‌ها!

هنگامی که شروع به کسب درآمد کرده‌اید، باید آن را از «شکارچیان مالی» محافظت نمایید. کیوساکی می‌گوید شکارچیان مالی هفت نفر هستند که بایستی مراقب آنها بود.

– مالیات: کیوساکی اذعان دارد که بایستی مالیات را پرداخت کرد اما وی استدلال می‌کند که (از لحاظ قانونی) بایستی به حداقل ممکن پرداخت شود.

– بانک‌ها: بانک‌ها به طور مداوم سعی می‌کنند تا پول شما را به صورت ذره ذره در قالب هزینه بگیرند. مهم است که مراقب این مساله باشیم و از پول خود محافظت کنیم.

– کارگزارها (بورس و…): به طور مشابه هزینه کارگزاران می‌تواند پول شما را خرج کند. او می‌گوید کارگزارانی که «گرداننده» حساب هستند و خرید و فروش سهام به طور مرتب، کارمزد بیشتری را ایجاد می‌‌کند.

– کسب و کار: کیوساکی می‌نویسد:

” تمامی کسب و کارها چیزی برای فروش دارند.”

کار آنها این است که شما را از پولتان جدا کنند. کار شما این است که پولتان را حفظ کنید. کیوساکی از شما می‌پرسد آیا خریدهایتان شما را پولدارتر کرده یا فقیرتر.

– روابط مالی: پول نقش مهمی در هر رابطه‌ای دارد. بایستی به شریک خود اعتماد کنید و به درک درباره امور مالی دست یابید.

– اطرافیان: کیوساکی برای روابط مالی با خانواده و اطرافیان حد و مرزی قائل شده است. نکته این است که برای محافظت از اموال خود در مقابل اعضای خانواده، نبایستی اموالتان را با آن ها تقسیم کنید چون مانند این است که برای مرگ خود برنامه‌ریزی می کنید.

– مشاوران: در نهایت مهم است که در برابر مشکلات قانونی از خود محافظت کنید.


تقسیم بندی هوش مالی رابرت کیوساکی

 


تقسیم بندی هوش مالی
تقسیم بندی هوش مالی رابرت کیوساکی

۳- برای پول خود برنامه‌ریزی کنید:

برای اینکه بتوانید خوب زندگی کنید بدون این که از سطح مالی بالایی برخوردار باشید، اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید. هوش مالی پس از صرف هزینه و پول باقی مانده، سنجیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ویژگی های طرز تفکر موفقیت و شکست و راهکارهای تقویت هوش مالی

دو راه برای حل بحران بودجه وجود دارد:

هزینه‌های خود را کاهش دهید یا درآمد خود را افزایش دهید.

هر کدام از آن ها، کسری بودجه را جبران می‌کند، اما کیوساکی باور دارد که در بلندمدت، افزایش درآمد، راه حل بهتری است.

کیوساکی توضیح می دهد که مهم است به مازاد بودجه از هزینه‌های ثابت فکر کنید. اگر تصمیم دارید ۱۰ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید، این ۱۰% را جزو هزینه‌های ثابت خود قرار دهید. با این ۱۰ درصد پس‌انداز، مانند صورت حساب یا قبض رفتار نمایید. آن را زودتر از بقیه صورت‌حساب‌ها پرداخت کنید.

کیوساکی در کتاب پدر پولدار خود می‌نویسد:

“با نگاه کردن به یک نفر که چگونه زمان و پول خود را صرف می‌کند، می‌توان آینده آن شخص را پیش‌بینی کرد. پول و زمان دارایی‌های بسیار مهمی هستند. هوشمندانه آن ها را خرج کنید.”

کیوساکی یادآور می شود زمانی که همه چیز سخت و دشوار پیش می‌رود، مردم تمایل دارند تا کمتر خرج کنند. اگر هزینه‌های خود را اولویت‌بندی کنید، می‌توان وضعیت مالی را بهبود بخشید.

کیوساکی می‌نویسد از زندگی در زیر خط متوسط خودداری کنید و در عوض آن را به بالاتر از متوسط ارتقا دهید.

۴- برای پول خود از اهرم مالی استفاده کنید:

هوش مالی به وسیله بازده سرمایه‌گذاری ارزشیابی می‌شود. چگونه با مازاد پول خود، پول بیشتری به دست می‌آورید؟

اهرم مالی یعنی قرض گرفتن پول جهت افزایش قدرت پول نقد خود.

کیوساکی می‌گوید اگر شما هوش مالی جهت کنترل سرمایه‌گذاری داشته باشید، اهرم خوب است و چنانچه نتوانید سرمایه‌گذاری را کنترل نمایید، خطرناک است.

وی می‌نویسد:

“بسیاری از مردمی که از بحران املاک و مستغلات صدمه دیده‌اند، مردمی بودند که بر روی بازار املاک و مستغلات حساب باز کرده‌اند و می‌خواستند ارزش خانه خود و افزایش قیمت را حفظ کنند.”

آن ها سرمایه خانه خود را قرض کردند، اما هیچ کدام کنترلی بر افزایش یا کاهش قیمت بازار نداشتند و این امر به دلیل عدم هوش مالی است. در عوض کیوساکی استدلال می‌کند شخصی که از اهرم استفاده می‌کند بایستی سرمایه‌گذاری کم ریسک را انجام دهد، سرمایه‌گذاری‌ هایی که شما به عنوان سرمایه‌گذار انجام می‌دهید بایستی با کنترل صورت گیرد.

تقسیم بندی هوش مالی
تقسیم بندی هوش مالی رابرت کیوساکی

۵- اطلاعات مالی خود را اصلاح نمایید:

اطلاعات مالی فقط به معنای شناخت مفاهیم مالی پایه نیست بلکه به معنی اطلاعات دقیق درباره سرمایه گذاری‌هایی است که شما انجام می‌دهید.

وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار تمام دوران است، اما او هرگز قمار نمی‌کند. بافت و شریک او، چارلی مونگر تحقیق گسترده‌ای را برای هر تصمیم‌گیری انجام می‌دهند. قبل از خرید یک شرکت، آن ها می‌خواهند همه چیز را درباره آن بدانند. به دست آوردن این اطلاعات به آن ها اجازه می‌دهد که با اطمینان سرمایه گذاری کنند. در مقابل واقعا من سرمایه‌گذاری‌های بی معنی را انجام داده‌ام. سهام‌ها را به این امید خریدم که افزایش یابد. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند، آن ها مبتنی بر احساسات هستند.

برای بهبود اطلاعات مالی خود، مهم است که:

– واقعیت را از عقیده جدا کنید:

بسیاری از مربیان خوشحال می‌شوند نظراتشان را مطرح کنند مانند: “طلا در حال افزایش است”؛ اما احمقانه است بر اساس این تصمیم‌گیری‌های مالی، معاملات صورت گیرد و تصمیمات خود را بر اساس حقایق اجرا کنید.

– تأیید اطلاعات:

فقط یک منبع اطلاعات را باور نکنید، نهادهای منابع دیگر را نیز بررسی کنید.

– قوانین را بشناسید:

اگر نمی‌دانید سرمایه‌گذاری به چه صورت عمل می‌کند، معامله‌ای انجام ندهید. کیوساکی می‌نویسد:

“قوانین، یک منبع ارزشمند از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول را فراهم می‌کند.”

– درک روند:

روندها حقایق تاریخی هستند. سرمایه گذاران باهوش می‌توانند از روند برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشیم که روند به واقعیت‌های آینده نمی‌پردازد، فقط نظرات احتمالی آینده را بررسی می‌کند. با این حال، روندها منابع با ارزشی از اطلاعات مالی هستند.

کیوساکی می‌نویسد:

“در نهایت دارایی نیست که شما را ثروتمند می‌سازد بلکه اطلاعات است که شما را ثروتمند می‌سازد.”

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x