مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 13 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

تولید محتوا در اینستاگرام

در این روزها خصوصا روزهای کرونایی تقریبا غیرممکن است که در یک شبکه اجتماعی یک اکانت بسازیم ولی به این فکر نکنیم که فالوور بیشتری داشته باشیم یا عکس ها و متن ها و محتوایی که منتشر میکنیم بیشتر دیده شود!

تولید محتوا در اینستاگرام

در طول روز چند بار سراغ گوشی خود می روید که تعداد لایک ها یا فالوورهای اینستاگرام تان را چک کنید؟ در این روزها خصوصا روزهای کرونایی تقریبا غیرممکن است که در یک شبکه اجتماعی یک اکانت بسازیم ولی به این فکر نکنیم که فالوور بیشتری داشته باشیم یا عکس ها و متن ها و محتوای تولید شده بیشتر دیده شود!

منظور از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟

به هر اطلاعات طبقه‌بندی شده در قالب فیلم، عکس، متن، آهنگ و … که پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند، محتوا می‌گوییم. منظور از تولید محتوا در اینستاگرام هم ارائه همین محتواهای مناسب با شناخت درست از مخاطب است.

کسب و کارها و افراد مختلف، با توجه به شرایط ویژه و توجه بسیار زیادی که در این بستر وجود دارد، همواره سعی می‌کنند با تولید محتوای با کیفیت بتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.

تولید محتوای هدفمند و برنامه ریزی شده، نه تنها کاربران را به صفحه شما علاقه مند می‌کند بلکه سبب گسترش بیزینس تان می‌شود.

در این راه پر پیچ خم برای رسیدن به مقصد، چه کسب و کاری داشته باشید و یا بخواهید روی پرسونای برندینگ خودتان کار کنید، نیاز به نقشه‌ای دقیق دارید. اینجاست که اهمیت استراتژی محتوا در اینستاگرام یا همان مسیر مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: پرسونا چیست؟

برای تدوین استراتژی محتوای خود نکات مختلفی را باید در نظر بگیرید که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تولید محتوا در اینستاگرام

در تولید محتوای اینستاگرام، مسیر جذب مخاطب را بشناسید

برای موفق شدن در اینستاگرام ابتدا باید هدف خود را مشخص و سپس مخاطب خود را بشناسید تا در نهایت بتوانید برند خود را به درستی معرفی کنید. تولید محتوا و تعامل بیشتر با مخاطبان آن‌ها را در نهایت به مشتریان همیشگی تبدیل ‌می‌کند.

همچنین باید رقبای خود را بررسی کرده تا ببینید چطور می‌توان با الهام گرفتن از محتواهای دیگران و بدون کپی برداری از آن‌ها،  ایده‌های خود را عملی کنیم. نکته قابل توجه اینجاست که با شناخت رقبا و فعالیت‌های آنان متوجه می‌شویم که چه فعالیت‌هایی هست که تا به حال انجام نشده و می‌تواند برگ برنده ما در تولید محتوا و جلب توجه مخاطبان باشد.

تولید محتوا در اینستاگرام

به برند خود شخصیت دهید

درباره شخصیت برندتان خوب فکر کنید. برند شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه ارزش‌هایی برای شما اهمیت پر رنگ‌تری دارند؟ دیگران درباره برند شما چگونه فکر می‌کنند؟ ویژگی‌های رفتاری برند شما چیست؟ بازیگوش و رفیق هستید؟ ماجراجویی را دوست دارید؟ جدی و حرفه‌ای رفتار می‌کنید؟

در تمام شبکه‌های اجتماعی باید هویتی استوار داشته باشید. با لحنی واحد صحبت کنید. احتمالا مخاطبان شما، در صورت نوسان شخصیت شما، دیگر صفحه‌تان را دنبال نمی‌کنند. مثلا نمی‌توانید چند پست را با لحن کاملا جدی منتشر کنید و در پست‌های بعد خیلی شوخ‌طبع و بازیگوش باشید! شخصیتی واحد و استوار را برای خود انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: کپشن عاشقانه اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام

هویت بصری خاصی برای برند خود بسازید

اینستاگرام اقیانوس محتوا است. برای آنکه در میان این حجم گسترده از محتوا شانس دیده شدن بیشتری داشته باشید، باید سعی کنید پست‌هایی با قالب شبیه به هم داشته باشید. داشتن هویت یکپارچه در اینستاگرام باعث می‌شود تا چشم مخاطب به سبک پست‌های شما عادت کند و در بلند مدت وقتی محتوای صفحه شما را می‌بیند، در همان ثانیه اول متوجه شود که شما دارید با او صحبت می‌کنید و نه صفحه‌ای دیگر!

در گذشته برای اینکه بتوانید طرح‌های گرافیکی حرفه‌ای و زیبایی داشته باشید، چاره‌ای جز استخدام کردن یک گرافیست حرفه‌ای یا یادگیری نرم‌افزارهای نسبتا دشواری مثل فتوشاپ وجود نداشت. امروزه اما وب‌سایتی‌های زیادی مانند کنوا به وجود آمدند که حداقل امکان شروع مستقل کار و طراحی پست‌های ساده در ابتدای مسیر را به راحتی آب خوردن ممکن کرده‌اند! سایز پست اینستاگرام نیز بسیار مهم است و باید به آن توجه کنید.

تولید محتوا در اینستاگرام

برای محتوای تولید شده اینستاگرام خود تقویم داشته باشید

به طور متوسط برندها در هر هفته ۶ تصویر جدید را روی صفحه خود منتشر می‌کنند. به عبارت دیگر، صفحات این برندها در سال ۳۰۰ پست مختلف را منتشر می‌کنند! وقتی چنین حجمی از محتوا را در صفحه خود منتشر می‌‌کنید، تشخیص اینکه پست بعدی شما چه چیزی باشد و تا به حال چه پست‌هایی را منتشر کردید، بسیار سخت خواهد شد.

اینجاست که باید با ساختن یک تقویم محتوایی مناسب هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم حضور خود را در اینستاگرام به درستی مدیریت کنید. در تقویم خود نوع محتوایی که قرار است کار کنید (موضوع پست، اینکه عکس است یا ویدیو و …) را مشخص کنید و علاوه بر آن، کپشن، هشتگ‌ها و زمان انتشار پست را نیز بنویسید. تنها با برنامه‌ریزی و تدوام است که در اینستاگرام به موفقیت می‌رسید. احتمالا اگر تقویم محتوایی نداشته باشید، دست به دامن پست‌های لحظه‌ آخری می‌شوید که خیلی از استانداردهای شما را زیر پا می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: گرفتن تیک آبی در اینستاگرام

تولید محتوا در اینستاگرام

از تبلیغات زیاد پرهیز کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، پرهیز کردن از تبلیغات به صورت پشت سر هم است. معمولا کاربران در اینستاگرام علاقه‌ای به دیدن تبلیغات پی در پی ندارند و صفحاتی که به صورت مداوم این کار را انجام می‌دهند، آنفالو می‌کنند.

پس بهتر است توجه خود را بیشتر روی تولید محتوای با کیفیت و جذاب گذاشته و در استراتژی محتوای خود با ریتم مشخص و به اندازه‌ای محصولات و خدمات خود را معرفی کنیم تا احساس رضایت بیشتری را در مخاطبمان ایجاد کنیم.

تولید محتوا در اینستاگرام

 

تولید محتوا در اینستاگرام

چرا تولید محتوا در اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است؟

به این موضوع فکر کنید که هر روز چه مقدار از زمان خود را در اینستاگرام می‌گذرانید؟ چه محتوایی شما را جذب می‌کند؟ استراتژی تولید محتوا و فروش کدام کسب و کار را در اینستاگرام می‌پسندید؟ پس آموزش تولید محتوای رایگان بسیار مهم است.

وقتی به عنوان یک کاربر و نه صاحب یک کسب و کار یا برند شخصی به این توجه کنید، متوجه می‌شوید که افراد زیادی در اینستاگرام وجود دارند که با تولید محتوای خوب می‌توان آن‌ها را تشویق به فالو کردن یک صفحه کرد.

واضح است که هر چقدر محتوای یک صفحه جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، تعامل فالوورها بیشتر شده و بیشتر دیده می‌شود. در این صورت هنگامی که یک کاربر جدید محتوای پست‌ها، تعداد لایک‌ها و کامنت‌های شما را می‌بیند، ترغیب به فالو کردن صفحه‌تان می‌شود.

جذب مخاطب باارزشی که در نهایت با پرسونای برند شما هم راستا باشد، یک ارزش‌آفرینی دو طرفه خواهد بود. چرا که کاربران زیادی می‌توانند از محتوای شما استفاده کنند و در این میان بخشی از آن‌ها با توجه به نیاز خود از خدمات برند شما استفاده می‌کنند.

اینستاگرام به دلیل اینکه توانسته این بستر با ارزش را ایجاد کند، به یک منبع مهم برای بازاریابی محتوایی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از فالوور توییتر با قابلیت Super Follows

ترفندهای تولید محتوا در اینستاگرام

بررسی نمونه های آماده

اولین قسمتی که در هر پست، مخاطب با آن روبرو می‌شود و مخاطب را برای ادامه دادن یا رد کردن پست ایجاب می کند، تصویرها هستند. ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بدون داشتن یک کاربر حرفه‌ای نیز پست‌های اینستاگرامی زیبا ایجاد کنید؛ مانند ابزارهای طراحی آنلاین که برای طراحی نقاشی‌ها و عکس‌های جذاب، در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس استفاده و یادگیری برنامه‌ها را در اولویت کارتان قرار دهید.

داشتن یک بانک عکس با کیفیت بالا از محصولات شما، واقعاً می‌تواند در تولید محتوا کمک کننده باشد. اگر شما یک تعامل قوی با کاربران داشته باشید، یک عکس محصول ساده و صاف باعث حیرت فالوورهای شما می‌شود.

استفاده از عکس‌های با کیفیت

هرچند استفاده از عکس‌های آماده خیلی کار جالبی در این دوره به نظر نمی‌رسد، اما به این معنی نیست که ما به هیچ وجه نباید از آنها استفاده کنیم؛ در مواقعی که مجموعه‌ای از عکس‌هایی مشابه کار شما وجود دارد، شما می‌توانید با استفاده از عکس‌های آماده و ایجاد یک فیلد متفاوت در حوزه خودتان، به تولید محتوای با کیفیت بپردازید.

در تولید محتوای اینستاگرام همچنین می‌توانید عکس سایت‌هایی که برندهای دیگر استفاده نکرده اند و مناسب برند شما است را به صورت رایگان دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که سایز عکس مناسب در اینستاگرام  ۱۰۸۰p  است.

ترکیب فرمت‌های متفاوت و جذاب

این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که شما به عنوان یک کاربر اینستاگرام، انواع فرمت‌های محتوا را بشناسید و برای کاربران خود در دسترس قرار دهید. برای این کار می‌توانید از به اشتراک گذاشتن حداکثر ده پست، یک آلبوم جذاب و یا حتی اینفوگرافیک به وجود آورده و همچنین با استفاده از یک فیلم ۶۰ ثانیه‌ای، که یک روش بسیار خوب برای نشان دادن محصولات در قالب یک مثال یا حتی یک آموزش کوتاه یا نمایش است، به تولید محتوا بپردازید.

در تولید محتوای اینستاگرام، مراقب باشید که با عکس‌های زیاد از محصول خود، کاربر را تحت فشار قرار ندهید؛ همچنین می‌توانید با متنوع کردن موضوع محتوای عکسی، کاربران خود را تشویق به خواندن ادامه پست کنید. همچنین می‌توانید به سمت ایجاد گیف های شخصی سازی شده بروید. اینستاگرام، گیف ها را به عنوان ویدیو می‌شناسد، این گیف ها یک راه آسان و مناسب برای تعامل با کاربران است، زیرا کاربران به آنها علاقه زیادی دارند.

تولید محتوا در اینستاگرام

بازسازی محتوا از برندهای موجود

آیا زمان مناسبی برای تولید محتوا در اینستاگرام ندارید؟ شاید واقعاً نیازی به گذاشتن این زمان برای تولید محتوا نداشته باشید. در واقع می‌توانید با رعایت حقوق قانونی پیج ها، از محتوای پیج هایی که محصولات یا مخاطبان مشابه با پیج شما دارند، استفاده کنید.

برای تولید محتوای جدید در اینستاگرام، می‌توانید با استفاده از هشتگ های مرتبط با حوزه بیزینسی خود از حساب‌های اینستاگرام کاربرهای معروف، البته کسانی که مخاطبانشان مشابه کار شما است و آنهایی که رقیب مستقیم تان نیستند، استفاده کنید. لیستی از پیج برندها یا اشخاصی که بهترین مطالب برای اشتراک گذاری در حوزه شما را تولید می‌کنند، تهیه کرده و آنها را فالو کنید تا پست‌های جدیدشان را ببینید و اگر پستی برای شما اهمیت زیادی داشت، آن را با استفاده از آیکون بوکمارک، ذخیره کرده تا در زمان لازم، به راحتی به آن دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که هشتگ هایی که سرچ می‌کنید کاملاً مرتبط با بیزینس تان باشد؛ چرا که یک هشتگ نامربوط می‌تواند شما را سر در گم کند و گاهی منجر به تولید محتوای غلط شود.

اگر خواستید یک پست از پیجی را عیناً در صفحه خودتان به اشتراک بگذاید، باید از آن پیج اجازه بگیرید. به این صورت که پست مورد نظر را از طریق آیکون دایرکت، برای آن پیج فرستاده و کسب اجازه کنید. با این کار، علاقه خود را به آن پست نشان داده و با توضیح اینکه پست آنها در معرض دید بیشتری قرار می‌گیرد، می توانید آن‌ها را متقاعد ‌کنید تا اجازه ‌دهند تا شما پست آن ها را منتشر کنید؛ به این صورت شما می‌توانید به صورت قانونی با استفاده از محتوای برندهای دیگر، به تولید محتوا بپردازید.

تولید محتوا در اینستاگرام

محتوای با کیفیت تولید شده توسط کاربر (UGC)

در مورد استفاده از محتوایی که دیگران تولید کرده‌اند، این ایده خوبی است که کاربران خود را نیز تشویق کرده تا برای شما محتوا تولید کنند، اما چگونه؟ با درخواست از کاربر تا درباره موضوعی که در حوزه کاری شما است، نظر بدهد، یا سوالی را مطرح کنید تا کاربر به آن پاسخ دهد. به این نوع تولید محتوا، محتوای تولید شده توسط کاربر می‌گویند، این اصطلاح همچنین به طور گسترده‌تر، به هر گونه محتوای ایجاد شده توسط کاربران، برای یک محصول یا خدمت خاص، با یا بدون تشویق برند نیز گفته می‌شود.

امروزه برندهای بسیاری از UGC استفاده می‌کنند، حتی اگر شما یک برند بزرگ باشید، بعید به نظر می‌رسد که کاربران شما بدون هیچ محرکی، محتوای اینستاگرام را در مورد شما و محصولتان ایجاد کنند. به عنوان مثال با ایجاد یک مسابقه و جایزه به بهترین جمله درباره عکس یا برند خاص، می‌توانید به تولید محتوا توسط کاربر دست یابید.

همچنین با ارائه هدیه یا تخفیف محصولات خود به کاربران، می‌توانید انگیزه کاربران را برای استفاده از هشتگ خودتان بیشتر کنید؛ اساساً دریافت این کلمه به عنوان هشتگ از کاربران می‌تواند شروع کننده خوبی، برای کارها باشد.

به یاد داشته باشید که در اینستاگرام محتوای درخواستی شما از کاربر نباید محدود کننده باشد و باعث اذیت او شود. این محتوا باید تکمیل کننده محتوای تولید شده شما باشد. همچنین استفاده زیاد از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، ممکن است حس سوء استفاده از کاربر را به او القا کند و باعث شود، فکر کند که شما کمتر روی حوزه کاریتان تسلط دارید.

تولید محتوا در اینستاگرام

ترفندهای تولید محتوا در اینستاگرام

 

تولید محتوا در اینستاگرام

همکاری با اینفلوئنسرها (برندهای برتر)

اگر قصدتان این است که کنترل بیشتری در حوزه کاری خود و یک جریان مداوم از محتوای اینستاگرام بر روی برند خود داشته باشید، باید به فکر کار با اینفلوئنسرها (تأثیر گذاران) باشید. امروزه افراد و کسب و کارهای مختلفی در کنار تولید محتوای مناسب، با صرف هزینه بسیار سریع‌تر برای صفحات خود مخاطب جذب می‌کنند. شما هم می‌توانید با افرادی که دنبال کننده‌های بیشتری دارند همکاری کنید و در ازای پرداخت هزینه تبلیغات، سریع‌تر رشد کنید.

اگر شما یک بیزینس کوچک با بودجه کمی دارید، می‌توانید با میکرو اینفلوئنسرها با فالوورهای ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ارتباط برقرار کنید. البته این امر مهم است که فالوورهای آن پیج به محصولات شما علاقه مند باشند، پس سعی کنید با میکرو اینفلوئنسرهایی ارتباط برقرار کنید که در حوزه بیزینس شما فعالیت می‌کنند.

تولید محتوا در اینستاگرام

زمان مناسبی را برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید

انتشار محتوا در اینستاگرام شبیه بازی‌سازی در فوتبال است! توپ از دروازه‌بان پاسکاری می‌شود و تا دم دروازه حریف که همان «هدف» ما است، پیش می‌رود، اما اگر ضربه آخر را مهاجم درست شوت نکند، تمام زحمات هدر می‌رود!

انتشار محتوا در زمان درست، دقیقا مثل شوتی است که مهاجم یک تیم فوتبال به سمت دروازه هدف می‌گیرد. اگر درست انجام نشود، زحمات شما آن طور که باید نتیجه نخواهند داد.

حتما از بخش insight یا همان آمار برای شناسایی بهترین زمان انتشار محتوا استفاده کنید. علاوه بر آن مخاطب هدف خود را هم در نظر بگیرید. مثلا اگر بیشتر دنبال‌ کننده‌های شما را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند احتمالا انتشار پست در صبح برای صفحه شما بهتر است. اگر بیشتر کسانی که شما را دنبال می‌کنند از قشر کارمندان هستند احتمالا باید زمان استراحت آن‌ها را برای انتشار محتوا انتخاب کنید. در نهایت با آزمون و خطا سعی کنید بازه زمانی طلایی خود را پیدا کنید.

از هشتگ‌ها نهایت استفاده را ببرید

در تولید محتوای اینستاگرام، استفاده درست از هشتگ‌ها، راهی رایگان و مناسب برای دیده شدن بیشتر پست‌های شما است. با راه‌اندازی طوفان فکری با دیگر اعضای تیمتان و یا تحلیل پست‌های موفق صفحه‌های رقیب یا هم موضوع خود، سعی کنید بهترین هشتگ‌ها را پیدا کنید و آن‌ها را به کار بگیرید.

البته این را هم در نظر بگیرید که نباید در استفاده از هشتگ‌ها زیاده‌روی کنید. سعی کنید رویه طبیعی اما موثری داشته باشید.

تولید محتوا در اینستاگرام

کپشن مناسب بنویسید

به یاد داشته باشید که مخاطب‌های شما علاوه بر خود پست، به کپشن هم نگاه می‌کنند. پس باید به کپشن هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید در کپشن شرح بدهید که پست شما درباره چه موضوعی است. قرار دادن یک کال تو اکشن مناسب (نوشتن نظر/ پرسیدن سوال/ مراجعه به لینک در بایو) هم گزینه مناسبی است. از هشتگ های مرتبط هم غافل نشوید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x