مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه - حضور و مراقبت استاد صمدی آملی: انسان دائماً باید برگردد و به روزهای عمرش نگاه کند تا آن آه از درونش برخیزد و مظهر اسم شریف آه شود و این آه او را آتش بزند. وقتی که آه بیاید، خدا می آید زیرا آه از اسماءالله است...

حضور و مراقبت استاد صمدی آملی

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

اجازه دهید درپایان عرائضم، به یک حدیث که مربوط به روز یکشنبه است اشاره کنم. حضرت آقا روحی له الفداء درپایان رساله لقاءالله از کتاب اقبال جناب سید بن‌ طاووس قدس‌سره دستور العملی را به نام نماز توبه نقل فرمودند. گرچه انسان همیشه باید اولین قدمش توبه باشد و از آنچه که تا حالا به دست آورده برگردد و با خود بگوید این‌ها به درد من نمی‌ خورد چرا وقت عمرم را به این امور گرفتم و چرا به دنبال چیزهایی بودم که اصلاً به کارم نمی‌آمد.

انسان دائماً باید برگردد و به روزهای عمرش نگاه کند تا آن آه از درونش برخیزد و مظهر اسم شریف آه شود و این آه او را آتش بزند. وقتی که آه بیاید، خدا می آید زیرا آه از اسماءالله است.

البته آنان که راه را درست طی کردند و در مسیر رسیدن به حضرت حق هیچ به این طرف و آن طرف نرفتند، قرآن درباره‌شان فرمود: “فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون” آنان نه خوف دارند و نه ترس، و در عین حال قرآن درمورد آنان فرمود که آنان اهل آه اند مثل “ابراهیم اوّاه” تا چه رسد به من و شما که این‌ همه آه و حسرت داریم. عمر ما خیلی به بطالت گذشته و شبانه روزمان این طرف و آن طرف شده و به چیزهایی دل خوش کردیم. جناب سید طاووس در اقبال می‌فرماید:

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه
دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

” جناب رسول‌ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم روز یکشنبه ماه ذی‌القعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم تشریف‌ فرما شدند و فرمودند: ایها الناس کدام یک از شما حاضرید که توبه کنید؟

عرض کردند: آقا جان ما همه می‌ خواهیم توبه کنیم و دیگر بد نکنیم. آقا فرمودند: ” یکشنبه این ماه غسل کنید، وضو بگیرید و بعد از وضو، چهار رکعت به نیت نماز توبه روز یکشنبه نماز بخوانید و در هر رکعت، سوره حمد یک مرتبه، قل هو الله احد سه مرتبه، قل اعوذ برب الفلق یک مرتبه و قل اعوذ برب الناس یک مرتبه، بعد رکوع و سجده را بجای آرید.

رکعت دوم به همین نحو است، اما قنوت ندارد چنان‌ که تشهد هم ندارد.

رکعت سوم و چهارم در ادامه همان دو رکعت به همین نحو خوانده می شود.

آن گاه جناب رسول‌ الله صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم فرمودند پس از تشهد و سلام در پایان رکعت چهارم نماز هفتاد مرتبه أستغفرالله ربّی و أتوب الیه و سپس آن را به جمله لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم ختم نمایید و در آخر بگویید: یا عزیزُ یا غفّار اِغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذنوب إلّا أنت.

این دستورالعمل در مفاتیح‌ الجنان شیخ عباس قمی، در اعمال ماه ذی‌القعده نیز نقل شده است و توجه داشته باشید وقتی که پیغمبر یا امامی دستورالعملی را می‌فرمایند باید طبق متن فرمایش معصوم عمل کرد.

وقتی به شما امر نمودند که فلان طلب را بکنید بعینه همان طلب را داشته باشید و هیچ تخطی نفرمایید اما:

گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی

دوست ما را و همه جنت و فردوس شما را

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه
دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

بیشتر بخوانید: بررسی مراحل توبه کردن در ادعیه و فرمایش حضرت امیرالمومنین

 

حال که جناب رسول‌الله فرمودند این‌چنین طلب کن، ما اطاعت می‌کنیم. جناب رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در پایان فرمودند بگویید:

“یا عزیزُ یا غفّار اِغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فإنّه لا یغفر الذنوب إلّا أنت” و لذا ما هم همین را طلب می کنیم. سپس حضرت در مورد برکات این نماز توبه فرمودند: هیچ عبدی نیست که این عمل را انجام دهد جز آن که ندا از آسمان می آید که ای بنده خدا اعمالت را از نو شروع کن چون که توبه تو قبول و گناه تو بخشیده شده است. و مَلِک دیگر از تحت عرش ندا می‌دهد که ای عبد مبارک باشد بر تو و بر اهل تو و ذریه تو، و منادی دیگری ندا می دهد که ای عبد، تو بر ایمان می‌میری و از تو دین گرفته نمی‌شود و قبر تو فُسحت می‌یابد و نورانی می‌گردد. و منادی دیگر ندا می‌دهد که پدر و مادرت اگر از تو خشمگین بوده‌اند، راضی شدند و گناه آنان و ذرّیه تو بخشیده شد و تو نیز در دنیا و آخرت در وسعت رزق قرار گرفتی، و درنهایت جبرئیل می‌گوید:

من آنم که با ملک‌الموت برای تو می آیم که بر تو مدارا کند و اثر مرگ، تو را مخدوش نکند که جان تو به سلامتی از تن تو بیرون رود.

آنگاه چنان‌ که نحوه سوال مردم نشان می‌دهد، از آقا پرسیدند این نمازی که فرمودید، مربوط به هر روز یکشنبه است، یا مخصوص همین ماه ذی‌القعده است. آقا فرمودند: نه، در هر یکشنبه می‌توانید این کار را انجام بدهید و در غیر این ما هم می‌شود که جبرئیل به من چنین تعلیم داد.

دستورالعمل نماز توبه روز یکشنبه

فردا، اولین روز سال هزار و سیصد و هفتاد و هشت هجری شمسی است که با یکشنبه شروع می شود. فردا از اذان صبح تا اذان مغرب فرصت دارید. چه خوش است که انسان غسل کند وضو بگیرد و به حرم مطهر آقا برود و در محضر مبارک ایشان، این نماز را بخواند و به آقا عرض کند:

آقاجان جدّ عزیز شما این‌ طور امر فرمودند ما امر ایشان را اطاعت می‌کنیم دیگر خودتان ما را ببخشید. این خیلی شریف است خیلی سنگین است ان‌ شاء الله خداوند همه ما را اهل حقیقت بفرماید و با قرآنش و با اسرار نظام وجودش و با نظام هستی‌ اش محشور بفرماید و قرآن تکوینی و تدوینی را، بر جان انفسی ما نازل بفرماید تا همه ما محل تجلّیِ خود قرآن شویم، ان شاء الله.

بیشتر بخوانید: شرح غزل ۳۵۰ حافظ / به عزم توبه سحر گفتم استخاره کنم

الحمدلله رب العالمین

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x