مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
خودروی برقی هامر ev

پرده آخر، صف‌ آرایی جدید خودروهای برقی

در این مقاله به بررسی سه محصول برقی جدید دنیای خودرو سازی می پردازیم و این اقبال خودروسازان بزرگ را با این خبر تکمیل می کنیم. در ادامه سه محصول هامر، فیات 500 و داچیا اسپرینگ معرفی خواهند شد.

هفته‌ای نیست که خبر یک خودروی تماماً برقی به گوش نرسد. خودروسازان بزرگ نیز مانند فولکس‌واگن، فیات، گروه پژو سیتروئن و حتی جنرال موتور هم به پویش تولید خودروی تماماً برقی پیوسته‌اند. هرچند خودروسازان با برندهای لوکس به این رویه نپیوسته‌اند، اما خبری که طی چند روز گذشته به گوش رسید تیر خلاصی برای موتورهای درون‌سوز بود. صنعت واسطه تولید موتور درون‌سوز و سنسورهای مربوطه، در ده سال آینده می‌بایست از حجم توسعه و یا رشد پیش‌بینی‌ شده خود بکاهد.

در ادامه به بررسی و معرفی سه خودروی تماماً برقی که در روزهای گذشته معرف شده‌اند می‌پردازیم.

هامر EV ، پرده آخر

گروه خودروسازی جنرال موتور با نام اختصاری GMC بعد از تعطیلی خط تولید هامر هایH1  تا H3 این بار برگ برنده‌ای را با نام هامر ای وی، که در واقع مخفف و ترجمه خودروی برقی است، معرفی نموده است. این خودرو در کلاس تراک آفرود بوده و دارای ۹۸۳ اسب بخار قدرت است. البته عدد گشتاور اعلام‌ شده مقدار غیرقابل باور ۱۵.۵۹۱  نیوتن متر اعلام شده است. احتمالاً این عدد خروجی گشتاور روی لاستیک خودرو باشد. همچنین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ۳ ثانیه به دست خواهد آمد.

خودروی برقی هامر با قابلیت آفرود
خودروی برقی هامر با قابلیت آفرود

این خودرو دارای یک باتری ۳۵۰ کیلوواتی و با قابلیت شارژ سریع است. مقدار پیمایش این خودرو نیز در ۲۴ مود ارایه شده می‌تواند بازه گسترده‌ای را شامل شود. اما کمپانی خودروسازی جنرال موتور مقدار ۵۶۰ کیلومتر را به‌صورت رانندگی عادی برای این خودرو اعلام نموده است.

تراک آفرودر برقی هامر با برد 560 کیلومتر
تراک آفرودر برقی هامر با برد ۵۶۰ کیلومتر

کابین این خودرو نیز به‌وسیله اضلاع کاملاً صاف طراحی شده است. دو نمایشگر ۱۲.۴ اینچ برای نمایشگر خودرو و ۱۳.۴ اینچی برای نمایش اطلاعات دیجیتال و مسیریابی در نظر گرفته‌ شده است. این خودرو برای سال ۲۰۲۲ طراحی‌ شده است و به بازار خواهد آمد.

کابین مکعبی هامر و نمایشگر های بزرگ آن
کابین مکعبی هامر و نمایشگر های بزرگ آن

سیستم انتقال e4WD  قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. هر چهار چرخ قابلت تغییر زاویه را دارند تا در مسیرهایی که فرمان پذیری خاص می‌خواهد بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. سیستم تعلیق نیز از نوع نئوماتیک بوده و می‌تواند ۱۴۹ میلی‌متر تغییر ارتفاع دهد.

 

فیات ۵۰۰، جوان‌پسند برقی

فیات که چند سالی است به تولید مدل جوان‌پسند و نوستالژی مدار خود برگشته است، این بار در آپگریدی مدل برقی شده فیات پانصد را معرفی نموده و قرار است این ایتالیایی با قیمت ۱۹.۹۹۵ پوند به بازار انگلیس عرضه شود. این خودرو دارای یک موتوربرقی ۹۴ اسب بخاری است. شتاب این خودرو از صفر تا صد کیلومتر در مدت ۹.۵ ثانیه است. بیشینه سرعت این خودرو ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. باتری ۲۳.۸ کیلووات ساعتی این خودرو بازه حرکتی ۱۸۴ کیلومتری را برای این خودرو فراهم می‌آورد. البته این خودرو در مدل ارتقا یافته دارای یک باتری ۴۲ کیلوواتی است که بازه ۳۱۹ کیلومتری را فراهم می‌آورد. اگرچه رقابت برای این فیات در مقابل مینی ماینر و پژو ۲۰۸ برقی کمی سخت خواهد بود ولی عنصر نوستالژی می‌تواند این فیات را بالا ببرد.

فیات 500 برقی
فیات ۵۰۰ برقی

در نمایی داخلی خبری از دسته دنده نیست و تنها چند دکمه جایگزین شده است. مولتی مدیا توسط یک مانیتور ۱۵ اینچی و اطلاعات حرکتی و پشت فرمان و آمپرها روی یک نمایشگر ۷ اینچی نشان داده‌شده است.

داشبرد فیات 500 برقی
داشبرد فیات ۵۰۰ برقی

داچیا اسپرینگ، بهار خودروهای برقی

داچیا کمپانی مادر خودروی لوگان یا همان ال نود وطنی است، خودروسازی که با ساخت خودروی ارزان اروپا را متحول نموده است. مدل برقی اسپرینگ را آماده عرضه نموده است. فاصله بین دو محور این خودرو در ابعاد خودروی ال نود بوده و به‌ صورت هاچ بک کراس اور عرضه خواهد شد. این خودرو از یک موتور الکتریکی ۴۴ اسب بخاری با ۱۲۵ نیوتن متر توان بهره خواهد برد. البته وزن کلی این خودرو ۹۵۵ کیلوگرم است که تنها ۲۸۰ کیلوگرم آن را باتری‌های ۲۶.۸ کیلووات ساعتی شامل می‌شود. این خودرو می‌تواند در شهر، بازه حرکتی ۲۹۵ کیلومتر و در خارج از شهر و با سرعت‌ بالاتر حداکثر ۲۲۵ کیلومتر را پیمایش نماید.

 

داپجیا اسپرینگ برقی
داپجیا اسپرینگ برقی
نمای جانبی داچیا اسپرینگ
نمای جانبی داچیا اسپرینگ
نمای عقب داچیا اسپرینگ
نمای عقب داچیا اسپرینگ

نمای داخلی این خودرو نیز مانند قبل چندان جذاب نیست. سیستم مولتی‌مدیا از یک نمایشگر ۷ اینچی تمام لمسی بهره جسته است. سیستم تهویه مطبوع نیز مانند قبل کاملاً دستی بوده و خبری از سیستم اتوماتیک نیست و همچنین دسته‌ دنده جای خود را به یک کلید چرخشی سه وضعیتِ داده است.

فضای داخلی داچیا اسپرینگ
فضای داخلی داچیا اسپرینگ

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x