مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

دنیای حیوانات و دانستنی های جذاب آن

تاکنون در دنیای حیوانات بیش از ۱/۵ میلیون گونه از جانوران شناسایی و توصیف شده‌اند که حدود یک میلیون از آن‌ها حشره هستند.

دنیای حیوانات

جانوران (به انگلیسی: Animals)، جاندارانی یوکاریوت و چندیاخته‌ای (چند سلولی) هستند که در مجموع تشکیل دهنده فرمانروی زیست‌شناسی جانوران هستند و شامل دو شاخه اصلی مهره‌داران و بی‌مهرگان هستند.

دنیای حیوانات
دنیای حیوانات
دنیای حیوانات
دنیای حیوانات

جانوران به‌ جز چند استثنا، دارای تنفس سلولی، قابلیت حرکت و تولید مثل جنسی هستند.

جانوران برخلاف گیاهان و جلبک‌ها قادر به تولید مواد آلی مورد نیاز خود نیستند و زندگی دگرپروردگی دارند. تاکنون بیش از ۱/۵ میلیون گونه از جانوران، شناسایی و توصیف شده‌اند که حدود یک میلیون از آن‌ها حشره هستند.

بسیاری از گونه‌های جانوری تاکنون شناسایی نشده‌اند اما تخمین زده می‌شود که جانوران شامل بیش از ۷ میلیون گونه هستند.

دنیای حیوانات
دنیای حیوانات

در تعریف زیست‌شناسی به سلسله جانوران (Animalia)، پریاختگان هم گفته می‌شود که بدین گونه تعریف می‌شود: سلسله‌ای از ارگانیسم‌های پریاخته که از رویان تکوین می‌یابند. باور بر این است که جانوران، طی تکامل از یوکاریوت‌های تک‌سلولی ایجاد شده‌اند که اولین بار توانستند در کنار هم رشد کنند.

ابتدا همزیستی بین دو پروکاریوت که یکی دیگری را که منشأ یوکاریوت‌هاست بالاتر برد و نسل آن ادامه یافت. دنیای حیوانات

پس از به وجود آمدن سلول‌های دارای میتوکندری نقطه عطف دیگر، توانایی انتقال پیام بین سلول‌ها بود. گروهی در ارتباط با محیط بیرون ماندند و فضای درونشان به محیط داخلی تکامل پیدا کرد، گروهی دیگر نیز به تولید مثل اختصاص یافتند و بعدها ارتباط‌های سلولی شامل پروتئین‌ها شد.

همه جانوران دگرپرورد هستند یعنی برای تأمین انرژی و رفع نیازهای غذایی خود از مواد آلی ساخته‌ شده سایر موجودات زنده استفاده می‌کنند.

 

 

جانوران به این شکل تقسیم می‌شوند:

مهره‌داران: پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان.

بیشتر بخوانید: دنیای شیرها (قسمت اول)

دنیای حیواناتبی‌مهرگان: نرم‌تنان، دوکفه‌ای‌ها، هشت‌پایان، کیسه‌تنان (مرجان‌ها)، خارپوستان، ستاره‌های دریایی، سکه‌های دریایی، خیارهای دریایی، توتیاها، بندپایان، حشرات، عنکبوت‌ها، عقرب‌ها، خرچنگ‌ها، میگوها، شاه میگوها، کرم‌ها و اسفنج‌ها.

ویژگی‌های دنیای حیوانات

جانوران خصوصیاتی دارند که آن‌ها را از دیگر موجودات زنده متمایز می‌کند. به‌طور کلی، همه جانوران دست‌کم در مراحلی از چرخه زندگی خود، توانایی حرکت دارند. دنیای حیوانات

برخی از جانوران، از جمله اسفنج‌ها‌، مرجان‌ها، صدف سیاه و کشتی‌چسب، در بخش عمده‌ای از زندگی خود، ساکن و غیرمتحرک هستند.

اغلب جانوران پرسلولی و یوکاریوت هستند.

جانوران برخلاف گیاهان و جلبک‌ها، دگرپرورد هستند و از ترکیبات و مواد آلی تولید شده توسط سایر جانداران استفاده کرده و در نهایت غذا را در بدن خود هضم و جذب می‌کنند. به جز چند استثنا تمامی گونه‌های جانوری جهت انجام فرایندهای زیستی خود احتیاج به اکسیژن دارند.

بیشتر بخوانید: دنیای خرگوش‌ ها (قسمت اول)

تولید مثل و رشد و نمو در دنیای حیوانات

دو گونه تولید مثل در جانوران وجود دارد: تولید مثل جنسی و تولید مثل غیرجنسی

تقریبا همه جانوران انواعی از تولید مثل جنسی دارند و با تقسیم میوز تولید گامت‌های نر هاپلوئید و متحرک اسپرم و گامت‌های ماده‌ی هاپلوئید غیرمتحرک مانند تخمک را انجام می‌دهند.

پس از لقاح و ترکیب گامت نر و ماده، زاده‌های دیپلوئید جدید شکل گرفته و با تقسیم میتوز، مراحل جنینی و ایجاد جانور چندسلولی جدید انجام می‌شود.

بعضی گونه‌های جانوری مانند هیدرا و سایر گزنده‌ تباران قادر به انجام تولید مثل غیرجنسی با استفاده از روش‌های جوانه‌زنی و قطعه قطعه شدن هستند.

در بعضی از شرایط، جانورانی مانند شته‌ها بدون نیاز به انجام جفت‌گیری می‌توانند از طریق روشی به نام بکرزایی، تولید مثل غیرجنسی داشته باشند.

دنیای حیوانات
دنیای حیوانات

بیشتر جانوران زندگی چندهمسری داشته و تنها پنج درصد از آن‌ها تک‌همسر هستند. جانوری مثل سگ آبی اوراسیایی تنها یک همسر را انتخاب کرده و این جفت تا پایان عمر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زیرگونه‌ های ببر (قسمت اول) / از ببر بنگال تا ببر جکسونی

با دیدن این کلیپ زیبا از دنیای حیوانات لذت ببرید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x