مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
دنیای شیرها قسمت پنجم - رفتارشناسی شیرها - رابطه شیرها با انسان

رابطه شیرها با انسان و رفتارشناسی شیرها

شیرها در زمان استراحت، رفتارهای بسیار اجتماعی و پیشرفته­‌ای از خود نشان می‌­دهند. فعالیت­‌های آن‌­ها، بیشتر در طول شب و قبل از طلوع خورشید است.

دنیای شیرها قسمت پنجم

 

رابطه شیرها با انسان

به طور معمول، شیرها به انسان به چشم طعمه نگاه نکرده و حمله نمی­‌کنند. با این وجود گاهی خبرهایی در مورد حمله­‌ی شیرها به انسان­‌ها را شنیده‌­ایم.

برخی از دلایل حمله­‌ی شیرها به انسان که در آفریقا گزارش شده‌ است:

* گذاشتن پسماندهای غذایی در نزدیکی خانه­‌ها و جلب توجه کفتارها و به دنبال حضور کفتارها، جلب توجه و حضور شیرها
* کم شدن طعمه و ناچاری شیرها برای حمله به دام‌­های اهلی و گله‌­داران
* گاهی هم شیرها به دلیل ناتوانی‌­های جسمی و ناتوانی در کشتن طعمه‌های دیگر، به خوردن انسان روی می­‌آورند. بیشتر شیرهای پیر و بیمار برای حمله و خوردن انسان اقدام می­‌کنند.

 

رفتارشناسی شیرها

با اینکه بیشتر گربه­‌سانان شکارچیان تنهایی هستند اما شیرها به طرز عجیبی اجتماعی بوده و به صورت گروهی زندگی می­‌کنند.

شیرها اغلب وقت خود را به استراحت می­‌گذرانند و نزدیک ۲۰ ساعت در روز فعالیتی ندارند. شیرها در زمان استراحت رفتارهای بسیار اجتماعی و پیشرفته­‌ای از خود نشان می‌­دهند.

مالیدن سرها به هم و لیس زدن یکدیگر رایج­‌ترین حرکت ارتباطی شیرها است. مالیدن سرها به یکدیگر همان نوازش صورت و گردن شیر دیگر است. این رفتار در واقع نوعی خوش‌­ آمد گویی و احترام تلقی می‌شود، زیرا این رفتار بیشتر بعد از برگشت اعضای گله به گروه و برگشت شیرها از نبرد انجام می­‌شود.

 

رابطه شیرها با انسان و رفتارشناسی شیرها

 

رفتار لیس زدن شیرها به نظر می­‌رسد که رفتاری دو‌ سویه است و طرف مقابل از این رفتار لذت می­‌برد. همچنین لیس زدن سر و صورت و گردن می­ تواند به این دلیل باشد که خود شیر نمی­‌تواند این بخش­‌ها را در بدن خود لیس زده و تمیز کند.

 

رابطه شیرها با انسان و رفتارشناسی شیرها

 

به طور متوسط آن­‌ها ۲ ساعت در روز راه می ­روند و ۵۰ دقیقه غذا می‌خورند.

شیرها طیف وسیعی از صداهای مختلف از خود تولید می­‌کنند که شامل خر­خر، فش‌­فش، دندان­‌قروچه، میو­میو، سرفه و غرش‌کردن است. شیرها اغلب در شب غرش می‌­کنند و به دلیل تارهای صوتی قدرت‌مندی که دارند، بلندترین غرش در میان گربه­‌سانان را دارند. صدای غرش‌­های آن­‌ها از ۸ کیلومتری قابل تشخیص است.

 

رابطه شیرها با انسان و رفتارشناسی شیرها

 

فعالیت­‌های آن‌­ها بیشتر در طول شب و قبل از طلوع خورشید است. فعالیت­‌های آن‌­ها شامل معاشرت­‌های درون‌گروهی، تمیز کردن خود و تخلیه‌ی شکم است. همچنین در این زمان احتمال شکار بیشتر است. آن­‌ها در شب­‌هایی که ماه کامل است فعالیت زیادی ندارند، به دلیل اینکه نور ماه احتمال شکار موفق را از آن­‌ها می­‌گیرد، شیرها هم ترجیح می‌­دهند با این شرایط اصلا به شکار نروند.

 

بیماری در شیرها

 

 

بیماری در شیرها (برای علاقه­‌مندان به بحث تخصصی)

گونه­‌های مختلفی از کنه بیشتر شیرها را آلوده می­‌کند. مانند بیشتر جانوران، مناطق آلوده در بدن شامل گوش‌­ها، گردن و کشاله­‌ی ران می شود.

مگس گزنده (حشرات بسیار ریزی که با خون پستانداران تغذیه می­‌کنند) باعث از بین رفتن تعدادی از شیرها و همچنین مهاجرت عده‌­ای از آن‌­ها شده‌ است.

به دلیل داشتن تغذیه‌­ی گوشت‌­خواری، چندین گونه کرم کدو (کرم پهن بلندی که باعث ایجاد عفونت کرم کدو می‌­شود) در روده‌های این جانوران شناسایی شده‌ است.

شیرها به ویژه در اسارت می­‌توانند به بیماری­‌های زیر دچار شوند:

ویروس هاری سگ‌­سانان (این ویروس جانوران عضو سگ‌­سانان، راسویان، کفتارها و برخی گربه‌­سانان را آلوده می­‌کند. این ویروس با پن‌لوکوپنی که تنها گربه‌­ها را آلوده می‌­کند، تفاوت دارد. این بیماری باعث شد بسیاری از شیرهای در اسارت، علایم عصبی مانند حمله‌های ناگهانی پیدا کنند. در زمان این همه‌­گیری، تعداد زیادی از شیرها، به دلیل سینه پهلو (پنومونی) و التهاب مغز (آنسفالیت) تلف شدند)

ویروس نقص ایمنی گربه‌­سانان (ویروسی که می­‌تواند گربه­‌های خانگی را مبتلا کند. عامل پدید آوردن ایدز گربه‌­ای است)

التهاب صفاقی عفونی گربه­‌سانان (پریتونیتیس واگیردار گربه­‌سانان که اغلب درمان ناپذیر و کشنده است)

بیماری مشمشه (بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناک مشترک بین انسان و دام)

 

بیشتر بخوانید

دنیای شیرها (قسمت اول)

فیزیولوژی شیرها

آمیزش شیرها و توله شیرها

شکار و خوراک شیرها / قلمرو و رقابت شیرها

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب که به قسمت پنجم دنیای شیرها و رابطه شیرها با انسان و رفتارشناسی شیرها پرداختیم، لذت برده باشید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x