مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
روش کنترل اضطراب

۵ روش کنترل اضطراب

اضطراب نوعی پاسخی هیجانی به یک محرک تنش زا است که منبع اصلی آن مشخص نیست. تجربه اضطراب به صورت دائم و یا حتی موقت اثرات جسمی و روانی زیادی بر روی فردی که درگیر آن است می گذارد و به راحتی زندگی او را مختل می کند. از همین رو یافتن روش های مناسب برای کنترل اضطراب برای این افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

«۵ روش کنترل اضطراب»

نگرانی، اضطراب، ترس و… از حالات هیجانی است که همه ما در طول زندگی تجربه کرده ایم. تجربه کردن این حالات هیجانی تا حدودی لازمه زندگی همه انسان ها است. چرا که می تواند پاسخی به خطرات واقعی یا نیروی محرکه و انگیزه ای برای حرکت به جلو و پیشرفت افراد باشد. اما اگر این احساسات بی دلیل ایجاد و تشدید شوند یعنی فرد درگیر اختلال اضطرابی و تجربه کردن اضطراب است و می تواند آسیب های جدی را برای او به وجود آورد.

در واقع اضطراب پاسخی به یک محرک تنش زا است که منبع اصلی و  عامل نگران کننده آن اصلا مشخص نیست. یعنی فرد علتی برای این حالت هیجانی خود پیدا نمی کند و اغلب افراد این احساسات را در قالب کلماتی مثل دلشوره، نگرانی، دلواپسی و… مطرح می کند.

اضطراب به راحتی می تواند زندگی شخصی و اجتماعی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را برای او ایجاد کند از همین رو یافتن روش های مناسب برای کنترل اضطراب برای این افراد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با ما باشید؛ ۵ روش کنترل اضطراب

روش کنترل اضطراب
«اهمیت کنترل اضطراب»

اهمیت کنترل اضطراب

بروز اضطراب به صورت دائم یا موقت می تواند باعث علائمی مانند بالا رفتن تپش قلب، عدم تمرکز در کار و تحصیل، اختلالات خواب و بدخلقی با خانواده، دوستان و همکاران و… شود.

تجربه این حالات مختلف باعث می شود تا سلامت جسمانی فرد درگیر به مرور دچار مشکل شده و به بیماری های مختلفی مانند مشکلات گوارشی، اختلال در دستگاه تنفسی، بیماری های قلبی و عروقی و… دچار شود.

علاوه بر مشکلات جسمی فرد درگیر اضطراب ممکن است به سایر اختلالات روانشناختی مثل وسواس، افسردگی و… دچار شود و به دلیل بدخلقی و پرخاشگری نیز ممکن است اطرافیان خود را از دست داده و به انزوا کشیده شود.

بیشتر بخوانید: اختلال اضطرابی (تعریف، علایم، انواع آن)

از آنجایی که اضطراب به راحتی قابل کنترل نیست، یکی دیگر از مشکلاتی که افراد مبتلا به اضطراب ممکن است درگیر آن شوند این است که برای کاهش اضطراب به الکل، مصرف سیگار و یا حتی مصرف مواد مخدر کشیده شوند که مصرف همه این ها نه تنها اضطراب را کاهش نمی دهند بلکه عوارض جبران ناپذیری را برای برای فرد ایجاد می کنند.

از آنجایی که اضطراب به راحتی می تواند زندگی فرد درگیر را مختل کند یافتن روش هایی مناسب برای کنترل اضطراب از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روش کنترل اضطراب
«۵ روش کنترل اضطراب»

۵ روش مناسب برای کنترل اضطراب

۱. برای کنترل اضطراب خواب کافی داشته باشید

اضطراب باعث بی خوابی و بی خوابی نیز یکی از دلایل اصلی ایجاد اضطراب است. این چرخه معیوب می تواند به مرور باعث تشدید اضطراب شده و پیامدهای ناخوشایندی را ایجاد کند. از همین رو یک روش کاربردی در کنترل اضطراب تنظیم ساعت خواب و بهبود کیفیت آن است.

داشتن ۸ ساعت خواب کافی در طول روز (قبل از ساعت ۱۱ شب) می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی، افزایش شادابی و کاهش اضطراب داشته باشد.

۲. برای کنترل اضطراب تغذیه مناسب داشته باشید

یکی از شروط اصلی داشتن جسم و روحی سالم، تغذیه مناسب است. تغذیه خوب و سالم باعث شکل گیری یک بدن قوی و سالم شده و یک بدن سالم و قوی برای غلبه بر اضطراب آمادگی بیشتری دارد.

سعی کنید در زمان اضطراب با بی اشتهایی و پرخوری مقابله کنید و برای کاهش اضطراب از مواد غذایی مناسب استفاده کنید.

بین مصرف ویتامین «ب» و سلامت روان ارتباط مستقیمی وجود دارد و امگا ۳ نیز به کاهش اضطراب کمک می‌کند. به همین دلیل سعی کنید زمانی که اضطراب دارید، بیشتر از موادغذایی استفاده کنید که حاوی مواد مغذی از جمله اسید چرب امگا۳، غلات کربوهیدرات‌دار و ویتامین‌ ها باشند. کربوهیدرات‌ها نیز سروتونین را که هورمون حس خوب است، در مغز افزایش می‌دهند و توجه داشته باشید که غذاهای شیرین و فرآوری‌ شده عوارض اضطراب را بیشتر می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: علل بروز اختلال اضطرابی (سبب شناسی)

۳. برای کنترل اضطراب برنامه ریزی کنید

یکی از عوامل ایجاد اضطراب نداشتن زمان کافی برای انجام کارها و همچنین نداشتن یک برنامه ریزی مناسب است.

برای جلوگیری کردن از ایجاد اضطراب همیشه یک لیستی از وظایف روزانه خود تهیه کنید و بر اساس درجه اهمیت آنها را تنظیم کنید. سعی کنید کارهای مهم تر را زودتر انجام دهید. بعد از انجام هر کار، آن را از لیست برنامه خود خط بزنید. صبح قبل از هر چیز کارهایی را انجام دهید که علاقه چندانی به آنها ندارید، اما مجبورید انجام دهید. به این ترتیب، بقیه روز احساس نگرانی و اضطراب کمتری را تجربه خواهید کرد.

۴. برای کنترل اضطراب سعی کنید خوش بین باشید

اغلب افرادی که مدام در حال تجربه اضطراب در زندگی هستند عادت دارند تا به همه چیز با دید منفی نگاه کنند یا همیشه نیمه خالی لیوان را ببینند.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که نگاه بدبینانه ای دارند، سعی کنید این عادت را ترک کنید. به نقاط روشن و زیبای زندگی فکر کنید و خوش بین باشید. باید باور کنید که تغییر در حال شما زمانی ایجاد می شود که نگاه خود را به زندگی تغییر دهید.

سعی کنید همیشه به دنبال نکات مثبت یک مسأله باشید نه نکات منفی. خنده یک کودک، دیدن یک دوست قدیمی، آواز یک پرنده، طلوع خورشید، سلامتی، شادابی، جوانی و…. نمونه هایی از نکات مثبت و روشن زندگی هستند.

ممکن است در نگاه اول این نکات بسیار ساده و ناچیز به نظر آیند، اما به تدریج همین نکات ناچیز می‌‌توانند دید شما را نسبت به زندگی تغییر دهند و از اضطراب شما بکاهند و زندگی بهتری را برای شما شکل دهند.

۵. برای کنترل اضطراب همیشه فعال باشید

همواره در نظر داشته باشید که جسم و روح دو عنصر جدایی ناپذیر هستند و سلامت هر کدام تاثیر مثبتی بر سلامتی دیگری دارد. از همین رو برای داشتن سلامت روان و سلامت جسمی سعی کنید همواره فعال باشید.

فعالیت های بدنی که منجر به سلامتی جسمی می شوند نقش مهمی در کاهش اضطراب دارند. شما با ورزش کردن و سایر فعالیت های بدنی می‌‌توانید فشارهای روانی ناشی از اضطراب را کاهش دهید.

سعی کنید سرگرمی مورد علاقه خود را پیدا کنید و بطور منظم به انجام آن بپردازید. ورزش، کارهای هنری، رسیدگی به گل‌ها و باغچه و… در زمانی که مضطرب هستید می‌‌تواند شما را آرام کند و انرژی بیشتری به شما بدهد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x