مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

زندگینامه کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران آشنا شویم. کامبوزیا پرتوی (زاده ۱۳۳۴ در رشت - درگذشته ۱۳۹۹ تهران به علت بیماری کرونا) فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان کُردتبار اهل ایران بود. او ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده ‌است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران آشنا شویم.

کامبوزیا پرتوی (زاده ۱۳۳۴ در رشت – درگذشته ۱۳۹۹ تهران به علت بیماری کرونا) فیلمنامه‌نویس و کارگردان کُردتبار اهل ایران بود. او ۴ بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم فجر شده ‌است.

زندگینامه کامبوزیا پرتوی

بیوگرافی کامبوزیا پرتوی

کامبوزیا پرتوی دانشجوی انصرافی دانشکده هنر دراماتیک دانشگاه هنر است، به جز کارگردانی، فیلمنامه نویس و بازیگر نیز است و تابه حال فیلم هایش چندین جایزه معتبر نیز گرفته است.

او فعالیت خود را در زمان دانشجویی با ساخت چند فیلم کوتاه داستانی برای صدا و سیما شروع کرد، سپس به صورت حرفه ای شروع به ساخت فیلم های کوتاه در سینمای آزاد دماوند کرد.

پرتوی برای کارگردانی کافه ترانزیت جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخش بهترین کارگردان نامزد شد.

او پیشتر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدر عاملی) در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت نموده بود.

وی برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلم‌های فراری (علیرضا داوودنژاد) و کامیون دریافت کرد. همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های قطعه ناتمام (مازیار میری) و کافه ترانزیت از آن خود کرد. او نویسنده سریال گل پامچال و نویسنده طرح اولیه فیلم گروهبان بوده‌ است.

فیلم پرده در سال ۱۳۹۱ با کارگردانی مشترک او و جعفر پناهی ساخته شد، فیلمی متفاوت که خود او نقش اول آن را بازی کرد. پرتوی و پناهی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه چشم‌انداز جدید جشنواره فیلم سیتخس و برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳ شدند و جایزه ویژه بهترین بازخورد جامعه منتقدان فیلم آنلاین را از آن خود کردند.

کامبوزیا پرتوی

کامبوزیا پرتوی در اولین ازدواج خود با فرشته صدرعرفایی بازیگر و عروسک گردان شناخته شده ازدواج کرد اما طلاق آنها در سکوت خبری و با انتشار عکس های دو نفر با همسر جدید رسانه ای شد. در بهمن ۱۳۹۶ نسرین مرادی با انتشار عکسی از خود و کامبوزیا پرتوی در اینستاگرام با متن عاشقانه برای همسرش این خبر را رسانه ای کرد، خانوم مرادی بازیگر فیلم کامیون به کارگردانی همسرش در سال ۹۶ بود.

آقای پرتوی همچنین نویسنده سریال گل پامچال به کارگردانی محمدعلی طالبی در سال ۱۳۷۰ بود که یکی از محبوب ترین سریال های شناخته شده است که هنوز هم در ذهن بینندگان به جا مانده است. علاوه بر گل پامچال، نویسندگی فیلم گروهبان در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی مسعود کیمیایی از دیگر آثار موفق و به یاد ماندنی او است.

همچنین نام کامبوزیا پرتوی در کنار مجید مجیدی به عنوان نویسندگان فیلم محمد رسول الله صلی الله علیه و آله به چشم می خورد.

کامبوزیا پرتوی بر اثر کرونا در گذشت

امیدواریم از مطالعه زندگینامه کامبوزیا پرتوی لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x