مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ساخت پردازنده 2 نانومتری IBM

IBM موفق به ساخت پردازنده ۲ نانومتری شد

IBM می گوید با ایجاد تراشه 2 نانومتری در لابراتوار خود، پیشرفت قابل توجهی در پردازنده های رایانه ای ایجاد کرده است. IBM ادعا می کند تراشه آزمایشی آن می تواند 45٪ نسبت به محصولات فعلی 7 نانومتری موجود در بازار عملکرد را بهبود بخشد.

پردازنده ۲ نانومتری IBM

IBM می گوید با ساخت تراشه پردازنده ۲ نانومتری در لابراتوار خود، پیشرفت قابل توجهی در پردازنده های رایانه ای ایجاد کرده است.

مقیایس اندازه گیری در فرآیند ساخت تراشه های کامپیوتری در واحد نانومتر (nm) است که هرچه این عدد کمتر باشد حاکی از پیشرفت است.

IBM موفق به ساخت پردازنده ۲ نانومتری شد

IBM ادعا می‌کند پردازنده آزمایشی آن می تواند ۴۵٪ نسبت به محصولات فعلی ۷ نانومتری موجود در بازار، عملکرد را بهبود بخشد.

IBM می‌گوید این پردازنده همچنین از نظر مصرف انرژی کارآمدتر است. ۷۵ درصد انرژی کمتر مطابق با عملکرد فعلی.

IBM ادعا می‌کند این فناوری می تواند عمر باتری تلفن همراه را “چهار برابر” کند و ممکن است فقط هر چهار روز یکبار نیاز باشد شارژ تلفن انجام شود.

صنعت تراشه رایانه برای اندازه گیری اندازه فیزیکی ترانزیستورها از نانومتر (یک میلیاردم متر) استفاده می کند. امروزه تعداد “nm” پایین به طور گسترده ای به عنوان اصطلاح بازاریابی برای توصیف نسل های جدید این فناوری به کار گرفته می شود که منجر به عملکرد بهتر و مصرف توان پایین تر می شود.

IBM می‌گوید روند ۲ نانومتری آن می تواند ۵۰ میلیارد ترانزیستور را به “تراشه ای به اندازه یک ناخن دست” تبدیل کند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ موفق به ساخت تراشه های ۵ نانومتری شد و مقدار ترانزیستور ها آن زمان ۳۰ میلیارد بود.

یک پیشرفت بزرگ با پردازنده ۲ نانومتری IBM

تراشه‌های رایانه رومیزی پیشرفته مبتنی بر فرآیند ۷ نانومتری، مانند پردازنده هایRyzen AMD ، تا سال ۲۰۱۹ به طور گسترده در دسترس نبودند.

اما سازندگان اصلی تراشه های تجاری مانند Intel و ) TSMCکه پردازنده های AMD را تولید می کند) قبلاً گفته اند که قصد دارند در چند سال آینده کارخانه تراشه های بسیار کوچک نانومتری (nm) تولید کنند.

پیتر رادن، مدیر تحقیق در شرکت اطلاعات بازار IDC گفت: “این می تواند به عنوان یک موفقیت بزرگ تلقی شود.”

وی گفت که فرایند جدید IBM می تواند برای مصارف هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد که امروزه برای انجام برخی از این قبیل کارها به فناوری تکنولوژی سخت افزاری مانند کارت گرافیک قدرتمند نیاز دارد. 

این دستاورد همچنین به صنعت IT پیغام می دهد که IBM همچنان به عنوان یک نیروگاه تحقیقاتی سخت افزار محسوب می شود.”

جنگ های تراشه ای در ساخت پردازنده ۲ نانومتری IBM

IBM گفت تراشه آزمایشی برای فرایند ساخت پردازنده ۲ نانومتری آن در آزمایشگاه تحقیقاتی آلبانی در ایالات متحده ساخته شده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که معظل کمبود تراشه های رایانه ای در سطح بین الملل و تلاش برای از دور خارج کردن تولید کنندگان بزرگ تراشه در چین و تایوان وجود دارد.

تولیدکنندگان اتومبیل به دلیل کمبود قطعات رایانه مجبور به توقف تولید شده اند. سازندگان گوشی های هوشمند هشدار داده اند که عرضه محصولات می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

نینتندو به جمع شرکت های مربوطه پیوسته و گفت کمبود تراشه در تولید کنسول بسیار محبوب نینتندو سوییچ تأثیر دارد.

کمبود جهانی باعث شد رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن اجلاس ویژه صنعت را درباره این کمبود تشکیل دهد. در انگلیس، دولت در خرید طراح تراشه Arm توسط غول فناوری انویدیا مداخله کرده است.

مدیر اجرایی اینتل از سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در دو کارخانه جدید در ایالات متحده خبر داده و به بی بی سی گفت که داشتن ۸۰٪ از تراشه جهانی در آسیا ایده خوبی نیست.

منبع بی بی سی

مجله اینترنتی تحلیلک