مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سرای سعدالسلطنه قزوین

معرفی سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین را باقر خان سعد السلطنه فرماندار قزوین در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه قاجار ساخته است. سرای سعدالسلطنه قزوین بیش از 6 هکتار وسعت دارد و از این حیث بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری در ایران به حساب می آید.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی سرای سعدالسلطنه قزوین اختصاص دارد.

سرای سعدالسلطنه قزوین
سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین

سرای سعدالسلطنه قزوین را باقرخان سعد السلطنه فرماندار قزوین در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته است. سرای سعدالسلطنه قزوین بیش از ۶ هکتار وسعت دارد و از این حیث بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری در ایران به حساب می آید.

سرای سعدالسلطنه در سال ۱۳۱۶ به عنوان یکی از زیر مجموعه های بازار قزوین ثبت ملی شد و بعد در سال ۱۳۷۷ جداگانه به ثبت ملی رسید.

سرای سعدالسلطنه قزوینسرای سعدالسلطنه تا قبل از جنگ جهانی اول، مرکز تجارت و فعالیت بازرگانی شهر محسوب می‌شد که بعد از تغییرات سیاسی حکومت روسیه، موقعیت خود را به عنوان پل ارتباطی بازرگانی بین اروپا و آسیا از دست داد و حیات اقتصادی خود را به صورت نیمه فعال ادامه داد.

برخی از حجره‌های کاروانسرای سعدالسلطنه به صورت غرفه‌های تجاری مستقل اداره می‌شد و برخی نیز به صورت انبار و قسمتی از کاروانسرای سعدالسلطنه تبدیل به کارخانه آرد سلامت و کارخانه تولید کشمش شد و قسمت‌های دیگر به عنوان کارگاه‌های تولیدی کفش، فرشبافی، چوب بری و … مورد استفاده قرار گرفت و این باعث شد این اواخر مردم آنجا را «بازار چوب» بنامند.

بیشتر بخوانید: معرفی آبشار گرمارود قزوین

کاروانسرای سعدالسلطنه از بناهای تو در تو تشکیل شده است. در سرتاسر حیاط آن حجره هایی دیده می شود که تزییات بسیار خاصی دارند و قسمت هایی از بازار از هم می گذرند. این بنا دارای چندین ورودی، چندین حیاط وسیع، حجره های متعدد، هشتی های باشکوه دالان های طویل و تزیینات آجرتراشی شده است.

ورودی های متعدد و بلند، حیاط های وسیع، بارانداز و شترخان بزرگ با بیش از یکصد ستون آجری، گرمابه، هشتی های با شکوه و حجره هایی که دور تا دور فضاهای باز و در دالان های طول و دراز گسترده و از تزئینات آجر تراش و کاشی برخوردارند این مجموعه را به زیبایی تمام آراسته اند.

سرای سعدالسلطنه دارای ۷ حیاط است که بزرگ ترین آن ۳۰۷۳ متر مربع وسعت دارد و البته حدود ۱۵۰۰ متر آن فضای باز است و بقیه آن ترکیبی از فضاهای نیمه باز و بسته است. یکی دیگر از حیاط های این بنا، نگار السلطنه نام دارد که دو حجره و دو انبار بسیار بزرگ در آن قرار دارد. حیاط دیگر این بنا با نام سعدیه یک گرمابه و ۱۰ حجره دارد.

سرای سعدالسلطنه قزویناین کاروانسرا یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است.

در انتهای این کاروانسرا، مسجدالنبی واقع شده است. این مسجد قدیمی متعلق به دوران پادشاهی فتحعلی ‌شاه قاجار است که با مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار متر مربع، لقب بزرگ‌ترین مسجد تاریخی شهر قزوین را به خود اختصاص داده است.

موزه شاهنامه و اساطیر که متشکل از مجسمه‌های رضا ازی محمدی است نیز در این کاروانسرا قرار دارد.

سرای سعدالسلطنه قزوین

آدرس سرای سعدالسلطنه

برای رفتن به این کاروانسرا باید بعد از رفتن به شهر قزوین، به سمت مرکز شهر یعنی خیابان امام خمینی بروید. این کاروانسرا در آنجا قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x