مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
سنیم و etax

سنیم (اریس – eris) و e-tax ، واژگان معروف طرح جامع مالیاتی

سنیم (اریس – eris) چیست؟

در سال‌های گذشته، سازمان امور مالیاتی از نرم‌افزارهای متعددی جهت منابع مالیاتی مختلف استفاده کرده است. به‌طوری‌که هر بخش مشاغل اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی، ارزش‌افزوده و … دارای نرم‌افزار اختصاصی خود بوده و مشارکتی میان آن‌ها وجود نداشته است؛ اما در طرح جامع مالیاتی همان‌طور که از نام و اهداف آن مشخص است، یک نرم‌افزار جامع جهت یکپارچه‌سازی منابع مالیاتی مختلف با نام سنیم ایجاد گردیده که تمرکز اصلی بر روی شخص مؤدی خواهد بود که این امر مطابق اصلاحیه قانون مبنی بر تعیین مالیات بر اساس مجموع درآمد اشخاص نیز می‌باشد.
سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۳۸۶ مناقصه‌ای برگزار کرد و بستر اصلی نرم‌افزار مورداستفاده در طرح جامع مالیاتی با عقد قراردادی با ارزش (ارزش قرارداد با الحاقیه هایی که بعداً اضافه می‌گردد) در حدود ۴۵ میلیون یورو در سال ۱۳۸۸ به یک شرکت فرانسوی به نام بول واگذار گردید که طرح اولیه آن با نام اریس در برخی ادارات پایلوت e-tax مورد استفاده قرار گرفت.

این نرم‌افزار که با نام سنیم هم‌اکنون در سازمان امور مالیاتی در حال اجرا و پیاده‌سازی می‌باشد (بدون تغییر محتوا نسبت به اریس و تنها با تغییر نام)، قرار بود در پاییز ۱۳۹۱ به‌صورت کامل اجرایی گردد، اما بعد از گذشت ۶ سال، هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. هرچند بنا بر تصمیم سازمان امور مالیاتی و الزامات قانونی، رسیدگی به کلیه اظهارنامه‌های مالیاتی کلیه منابع و حتی اشخاصی که نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام ننموده‌اند مربوط به سال ۱۳۹۶ و بعدازآن می‌بایست در این نرم‌افزار مورد حسابرسی قرار گیرند که خود می‌تواند زمینه‌ساز اجرای کامل این نرم‌افزار در ادارات امور مالیاتی گردد.

 

ادارات e-tax چیست؟

واژه e-tax شاید یکی از معروف‌ترین لغات در طرح جامع مالیاتی باشد. ایتکس یک اداره امور مالیاتی بوده که با اتکا به سامانه نرم‌افزار طرح جامع مالیاتی به‌عنوان یک نمونه الکترونیکی به انجام امور اداری مربوطه می‌پردازد. هدف از ایجاد این ادارات ایجاد ادارات امور مالیاتی با الگوی طرح جامع مالیاتی بوده که به‌تدریج این ادارات در سطح کشور گسترش یافته و به کل کشور تعمیم داده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر اجرا و آزمایش عملی الگوی طرح جامع مالیاتی هدف اصلی تشکیل این ادارات می‌باشد.

در ادارات e-tax امور اداری مربوط به کلیه منابع مالیاتی برخی مؤدیان که شرایط آن‌ها توسط سازمان تعیین می‌گردد (همانند اشخاص حقوقی، ارزش‌افزوده و برخی اشخاص حقیقی دارای شرایط خاص) به‌عنوان نمونه در سامانه طرح جامع مالیاتی سنیم انجام می‌گیرد و در کنار آن سایر ادارات به بررسی سوابق مؤدیان در این ادارات و همچنین امور مالیاتی مؤدیان مستثنا شده از سامانه نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی می‌پردازند. این روند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که نه‌تنها کلیه منابع مالیاتی در سطح کل کشور در سامانه طرح جامع مالیاتیe پیاده‌سازی و اجرا شده، بلکه سوابق کلیه پرونده‌ها موردبررسی قرار گرفته و پس از وصول کلیه مالیات‌های مربوطه، طبق زمان‌بندی‌های قانونی به‌تدریج حذف و مختومه گشته و تنها پرونده‌های جدید شکل‌گرفته شده در این طرح جهت ادامه کار باقی بماند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

سامانه های الکترونیکی مالیاتی

سنیم و کلام آخر درباره سامانه های طرح جامع مالیاتی

همان‌طور که از مطالب فوق مشخص است، تفاوت واضحی میان سامانه طرح یکپارچه مالیاتی و e-tax وجود دارد و این در حالی است که در میان عموم این واژگان‌ها به‌طور اشتباه مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه اما ایتکس یک اداره امور مالیاتی بوده که طرح جامع مالیاتی در آن به اجرا درآمده و سنیم نام نرم‌افزاری است که در این طرح به‌عنوان نرم‌افزار یکپارچه مالیاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هیچکس
2 سال قبل

سلام سازمان بازرسی اگر به مقوله طرح جامع وارد شود معلوم میگردد میلیاردها تومان بیهوده و اسراف صرف طرح جامع مالیاتی شد و نتیجه ای حاصل نگردید
بودجه سازمانی امور مالیاتی هدر رفت زیادی در قضیه طرح جامع دارد

مریم
6 ماه قبل
پاسخ به  هیچکس

چرا چه ایرادی داره این طرح؟

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x