مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کشتارگاه

فیلم سینمایی «کشتارگاه»/ سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر

«کشتارگاه» درباره پسر جوانی است که بعد از دیپورت شدن از فرانسه به ایران برگشته و در یک شب درگیر ماجرایی می شود که او را به سمت اتفاقاتی می کشاند.

فیلم کشتارگاه

«کشتارگاه» فیلم جدید عباس امینی است که هرچند با فیلم های قبلی خود مثل «والدراما» و «هندی و هرمز» به موفقیت های بین المللی بسیاری دست پیدا کرده است، در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد.

«کشتارگاه» درباره پسر جوانی است که بعد از دیپورت شدن از فرانسه به ایران برگشته و در یک شب درگیر ماجرایی می شود که او را به سمت اتفاقاتی می کشاند.

امیر با بازی امیرحسین فتحی بعد از درگیری با پلیس فرانسه به کشور برگردانده شده است. پدرش با بازی حسن پورشیرازی نگهبان یک کشتارگاه است و در شبی به پسرش زنگ می زند تا برای رفع و رجوع یک مشکل بزرگ به پدر خود کمک کند.

این اتفاق در شروع فیلم می افتد و مخاطب را در همان ابتدا بدون مقدمه به دل حادثه می کشاند؛ حادثه ای که با جان افراد طرف است.

فیلم روند خوبی را طی می کند و لحظه به لحظه مخاطب را با خود همراه می کند اما انگار از اواسط کار کِش می آید و در نهایت نمی تواند روند و ریتم خوب ابتدایی خود را به سرانجام برساند.

شخصیت پردازی به درستی اتفاق نیفتاده است و این اتفاق بیش از همه متوجه شخصیت امیر می شود. هرچند که نویسندگان تلاش کرده اند تا نشانه هایی را برای برخی از اتفاقات و تصمیم گیری ها و تحولات این نقش بگذارند، اما درست و اندازه نبوده است. نکته دیگر پرداختن ضعیف و کمرنگ به خرده پیرنگ هایی است که قصه آن ها را مطرح می کند.

فیلمبرداری «کشتارگاه» قابل اعتناست و احسان رفیعی جم توانسته تصاویر و قاب هایی با رنگ بندی خوب را به تصویر بکشد.

امینی برخلاف فیلم های گذشته خود این بار به سراغ بازیگران معروف رفته است و در کنار آنها از کشف خود یعنی حامد علیپور نیز استفاده کرده اند.

امیرحسین فتحی که پیشتر در سریال شهرزاد و چند تئاتر دیده شده بود، این بار به نقش اول فیلم تبدیل شده است و تا حدی هم از پس آن برآمده است. هرچند که این نقش در این موقعیت اجتماعی تا حدی تکراری است اما فتحی توانسته وجه دیگری از این شخصیت و توانایی خود را نشان دهد.

در فیلم با یک مانی حقیقیِ همیشگی، حسن پورشیرازیِ خوب اما تکراری و باران کوثری متوسط طرف هستیم. حامد علیپور هم که در دو فیلم «والدراما» و «هندی و هرمز» نقش های قابل توجهی ایفا کرده بود، در «کشتارگاه» به اندازه نیاز نقش خود حضور خوبی دارد.

«کشتارگاه» که به قاچاق دلار و گوشت پرداخته است، انگار در لایه زیرین خود جامعه را نیز به کشتارگاهی تشبیه کرده است. حتی اگر این امر خواست خود نویسندگان کار یعنی حسین فرخ زاده و عباس امینی نباشد، اما این گزاره هم از آن دریافت می شود.

امینی در ادامه فیلمسازی خود به سراغ اتفاق جدیدی رفته است و بعد از جشنواره نیز حتما به دنبال اکران خوب در شرایط خوب هم خواهد بود، که این تجربه جدیدی در کارنامه این کارگردان که به تازگی به عنوان یکی از داوران جشنواره برلین انتخاب شده است، رقم خواهد زد.

در نهایت «کشتارگاه» فیلم خوبی است که می توانست با توجه به نکات ریزتری که در قصه، شخصیت پردازی وجود دارد، به فیلم بهتری تبدیل شود.

با سایر فیلم های سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر با ما همراه باشید…

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x