مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
غار چال نخجیر

غار چال نخجیر دلیجان در استان مرکزی

غار چال نخجیر یکی از زیباترین غارهای موجود در کشور زیبای ما ایران است که در شمال شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی قرار دارد. غار چال نخجیر در سال 1384 جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی غار چال نخجیر در استان مرکزی اختصاص دارد.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر کجاست ؟

غار چال نخجیر یکی از زیباترین غارهای موجود در کشور زیبای ما ایران است که در شمال شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی قرار دارد. غار چال نخجیر در سال ۱۳۸۴ جزو آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: معرفی غار یخ مراد در کرج

بنا به تحقیقات انجام شده غار چال نخجیر دلیجان دارای قدمتی ۷۰ میلیون ساله است و در دوره سوم زمین شناسی تشکیل شده است. سقف و دیوارهای این غار به اندازه‌ای جذاب و شگفت انگیز شکل گرفته‌اند که همگان را مجذوب خود کرده اند.

این غار خارق‌العاده که گویا بر اثر وقوع یک انفجار عمرانی در نزدیکی‌ های غار کشف شده است، مجموعه‌ای بی‌نظیری از عجایب و شگفتی‌های چند میلیون ساله، کلکسیونی از انواع سنگ‌ های مرجانی و اشکال آهکی را در دل خود جای داده است.

دهانه اصلی این غار ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد و دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است و در حدود ۴ کیلومتر از آن شناسایی شده است.

بالغ بر ۲ هزار متر فضای خشک در محوطه درونی این مجموعه شناسایی شده که عموما کریستالیزه بوده و تزئینات بلوری و اسفنجی کف، دیوارها و سقف آن از ناب ترین نمونه‌‌های موجود جهان است.

در این غار، سنگ‌‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر از جنس آهک است.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر دلیجان

در کنار این اشکال سنگ‌های عظیم بلوری نیز دیده می‌شوند. همچنین وجود منشور‌های طبیعی موجود در غار و بازتاب نور توسط آن‌ها یکی از زیبایی‌های منحصر به فرد موجود در این غار است. جالب است بدانید برخی از سنگ‌های موجود در غار شبیه گل کلم، مخروطی شکل یا به شکل آبشار هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی غار سهولان آذربایجان غربی/ دومین غار آبی کشور

وجود دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره‌‌های اسرار آمیز آن را سنگ ‌‌های عجیب محاصره کرده، زیبایی زاید الوصفی به این غار داده ‌است. ۶۰۰ متر از این دریاچه شناسایی شده و وسعت آن بیش از ۳ هزار متر تخمین زده می‌‌شود.

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر دلیجان

تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیز است، در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی ‌شوند.

تهویه این غار کاملا به شکل طبیعی و بدون دخالت دستگاه تهویه انجام می‌شود، با این وجود تهویه غار به قدری دقیق است که معمولاً دمای غار در تمام طول سال ثابت است و نسبت به دمای بیرون در تابستان دارای هوای خنک و مطبوع و در زمستان دارای هوای گرم و مناسب است.

بیشتر بخوانید: معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

چال نخجیر که از جمله غارهای طبقاتی ایران به شمار می‌رود در سه طبقه و بر اثر حرکت گسل معکوس شکل گرفته است. تغییرات انجام شده در طول میلیون‌ها سال در این غار یک راهرو اصلی و چند انشعاب مختلف، چند حوضچه و تالار ایجاد کرده است.

غار چال نخجیراین تالارها به دلیل وجود اشکال شگفت انگیز ایجاد شده بر اثر چکنده‌ها و یا وجود چکیده‌های بلورین در رنگ‌های مختلف با اسم‌های مانند تالار چهل‌ستون، سفره عروس، دریاچه، چلچراغ، باغ وحش، زیبایی‌ها و برزخ نام گذاری شده‌اند که نام هر کدام از این تالارها نشان از دنیای و عجیب و غریب ایجاد شده بر اثر واکنش‌های زمین شناسی خارق‌العاده‌ای تالارها است.

غار چال نخجیر

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x