مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
قلعه قهقهه

قلعه قهقهه دژ اردبیل باقیمانده از دوران صفویه

شهرت تاریخی قلعه قهقهه به این خاطر است که محل زندانی شدن شاهزادگان صفوی و افراد سیاسی مهم دیگری بوده است.  همچنین در زمان جنگ‌های ایران و عثمانی خزاین شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌ شده است.

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی قلعه قهقهه اردبیل اختصاص دارد.

قلعه قهقهه کجاست ؟

قلعه قهقهه که از آثار دوره صفویه به حساب می آید، یکی از جاذبه های گردشگری استان اردبیل، مابین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابع مشکین‌ شهر قرار دارد.

قلعه قهقهه

این قلعه با ارتفاع تقریبی ۲۵۰۰ متر از سطح دریا، دیوارهای بلند طبیعی و در میان صخره‌ها واقع شده است و دور تا دور قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکلی وجود دارد.

مصالح ساختمانی کار شده در قلعه قهقهه عبارتند از: سنگ‌های رسوبی به رنگ‌های کرم و آجری با ملات گچ و آهک.‌

قلعه قهقهه

قلعه قهقهه در سال ۱۳۸۱ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۶۱۹۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرت تاریخی قلعه قهقهه اردبیل

شهرت تاریخی قلعه قهقهه به این خاطر است که محل زندانی شدن شاهزادگان صفوی و افراد سیاسی مهم دیگری بوده است. همچنین در زمان جنگ‌های ایران و عثمانی خزاین شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌ شده است.

بیشتر بخوانید: جنگل فندقلو اردبیل بهشت گلهای بابونه اردبیل

تقریبا از دوره قاجار دیگر از این قلعه استفاده خاصی نشده و بدون استفاده مانده است.

ورودی این قلعه در ضلع شمالی آن است که به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده است. قلعه قهقهه از ۳ حصار متداخل تشکیل شده است و حصارها بر تعیین حدود قلعه جهت تشکیل دیواره‌ های سنگی کوه تعبیه شده است.

قلعه قهقهه

هر حصار دارای دروازه است و حصار اصلی آن دارای ۴ برج بوده و دروازه آن دو برج ۵ ضلعی با طاق هلالی. بعد از دروازه راهروی درازی به اتاق هلالی دارد.

زندان قلعه فضایی است در بدنه بالایی کوه که ۳ قسمت آن به پرتگاه و به‌ سوی دره ای ۸۰ متری است. قلعه دارای ۵ استخر است و دیده بانی ۸ ضلعی در شمال غرب با برج ۸ ضلعی دارد.

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x