مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ماریجوانا یا گل چیست؟

ماریجوانا یا گل چیست؟

ماریجوانا یا گل نوعی گیاه سبز رنگ است که از گیاه شاهدانه تهیه می شود. این گیاه حاوی مقادیر زیادی THC است که پس از مصرف باعث افزایش شادابی و نشاط فرد مصرف کننده می شود. این مخدر را می توان به صورت سیگار کشید یا با برخی مواد غذایی مثل کیک های شکلاتی مصرف کرد.

«ماریجوانا یا گل چیست؟»

ماریجوانا یا گل نوعی مخدر جدید است که به دلیل قیمت پایین و اثرگذاری سریع امروزه مورد توجه بسیاری از اقشار جامعه مخصوصا جوانان و نوجوانان قرار گرفته است و به دلیل آزادسازی آن در برخی از جوامع مدرن و دسترسی آسان به آن میزان گرایش به مصرف کنندگان آن روز به روز در حال افزایش است.

تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دنیای امروز یکی از دلایل بالا رفتن آمار افسردگی و اضطراب و کاهش شادابی و نشاط است و از آن جایی که این مواد باعث فراموشی موقت و کوتاه مدت مشکلات و غم ها می شود و نوعی مخدر نشاط آور است، می توان درصد بسیار بالایی از دلایل گرایش به مصرف آن را به همین عوامل نسبت داد.

با اینکه در دنیای امروز در بیشتر جوامع این مواد را در دسته مخدرها قرار نمی دهند، اما به راحتی می توان پس از مدت کوتاهی از شروع مصرف تغییرات خلقی، عادات، رفتاری و حتی ظاهری را در فرد مصرف کننده مشاهده کرد. از طرف دیگر فرد مصرف کننده پس از چندین بار مصرف آنچنان به آن وابسته می شود که در نبود آن دلیل یا راهی برای شاد بودن نمی تواند پیدا کند، از همین رو ماریجوانا چیزی کمتر از اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی ندارد.

ماریجوانا یا گل چیست؟
ماریجوانا چیست

ماریجوانا یا گل چیست؟

گل یا ماریجوانا نوعی گیاه سبز رنگ است که روند رشد یک ساله دارد.

این گیاه از برگ‌ های خشک شده و غنچه‌ های گیاه شاه‌ دانه تهیه شده و حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده شیمیایی به نام تتراهیدروکانابینول یا THC است که بر سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می گذارد و با عث می شود فرد مصرف کننده احساس نئشگی و نشاط آوری را تجربه کند. THC و سایر ترکیبات در ماری جوانا همچنین می توانند شیوه فعالیت بدن فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

پس از مصرف ماریجوانا THC از طریق دستگاه تنفسی و ریه وارد جریان خون و سپس به مغز و سایر اندام‌ های بدن می‌ رسد. THC پس از ورود به مغز با یک گیرنده خاص در سلول‌ های عصبی در قسمت‌ هایی که بر هماهنگی، فکر، حافظه، تمرکز، درک حسی و زمانی و لذت تاثیر دارد، ارتباط برقرار می‌ کند و همین امر باعث می شود تا پس از مصرف فرد احساس نشاط و شادابی بسیاری پیدا کند.

بالاترین درصد این ماده شیمیایی در برگ و گل این گیاه موجود است که در مصارف پزشکی و داروسازی از آن استفاده می شود.

مصرف‌ کنندگان این مواد با هر میزان مصرفی عوارض کوتاه‌ مدت و بلند مدت بسیاری را تجربه می کنند. حتی مقادیر کم این ماده تقریبا همه بافت ها و ارگان های بدن و سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن فرد مصرف کننده را تحت تاثیر شدید قرار می دهد.

از این گیاه با نام های ماریجوانا (Marijuana)‌، علف یا گراس (Grass)‌، دیگ (Pot)‌، علف هرز (Weed)‌، چای (Tea)‌، مری‌ جین (Mary jane)‌، شاه‌ دانه Temp)‎)، چرس (Charas)، بنگ (Bang)، داگا (Dugga) و سین سمیلا (Sinsemilla) نیز یاد می شود.

بیشتر بخوانید: عوارض و تاثیر مواد مخدر بر بدن

ماریجوانا یا گل چیست؟

طریقه مصرف گل یا ماریجوانا

این مواد از جمله مواد مخدری است که می توان آن را به طریق مختلف مصرف کرد. یکی از اصلی‌ ترین راه‌ های استفاده از آن به صورت استنشاق دود ناشی از سوختن این ماده است. علاوه بر این بعضی افراد ماریجوانا را به صورت پودر خوراکی مصرف می‌ کنند.

اکثر افراد مصرف کننده گلبرگ های خشک، گل ها، ساقه ها و دانه های گیاه شاه دانه را خشک کرده و به صورت سیگار کشیده و مصرف می کنند. هنگامی که این مواد به صورت سیگار کشیده می شود بدن فرد THC را بسیار سریع جذب می نماید و پس از مدت کوتاهی تغییرات بدن ظاهر می شوند.

مصرف ماریجوانا به صورت سیگار ضربان قلب فرد مصرف کننده را بیش از دو برابر به مدت سه ساعت افزایش می دهد. به همین دلیل برخی از افراد درست بعد از استفاده دچار حمله قلبی می شوند. اثرات این نوع مصرف معمولا بعد از ۳ یا ۴ ساعت متوقف می شوند.

همچنین می توان این مواد را با مواد غذایی مانند کیک های شکلاتی، بیسکویت ها و آبنبات های چوبی مخلوط و یا به صورت چای آماده مصرف کرد و همینطور می توان به صورت بخار استنشاق کرد.

مصرف این مواد به صورت پخته شده و خوراکی یا به روش های دیگر به زمان طولانی تری برای جذب THC در بدن نیاز دارد چرا که قبل از اینکه این ماده به جریان خون بدن فرد وارد گردد، باید در معده تجزیه شود.

بیشتر بخوانید:

دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر/ ۵ علت اعتیاد زنان

آیا استفاده از سیگار باعث لاغری می‌ شود؟

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x