مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

مشخصات سگ سرابی

از دیگر مشخصات سگ سرابی اینکه سگ‌ های سرابی، برخلاف جثه و هیکل بزرگ، دارای چالاکی و استقامت زیادی هستند و از هیچ خطر و دشمنی نمی‌هراسند و تا پای مرگ مبارزه می‌کنند. سگ‌های سرابی، توانایی این را دارند که تمام سگ‌های ایرانی و خارجی را به راحتی شکست دهند.

مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی

  • نام‌های دیگر: Sarabi shepherd Dog – sarabi – persian mastiff
  • کشور خاستگاه: ایران
  • وزن نر: ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم
  • وزن ماده: ۵۵ تا۸۰ کیلوگرم
  • ارتفاع نر: ۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر
  • ارتفاع ماده: ۷۰ تا ۸۵ سانتی‌متر
  • پوشش مو: مو کوتاه و مو بلند
  • رنگ: زرد، قهوه‌ای، قرمز، سیاه
  • طول عمر: ۱۲ تا ۱۷ سال
  • گروه:‌ گله
  • خصوصیات اخلاقی: نترس، قوی، شجاع، جسور، نگهبان، مطمئن، باوقار، فروتن
مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

بیشتر بدانیم: جگوارهای عاشق در شب

مشخصات سگ سرابی

وزن سگ سرابی در نرها بین ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم و در ماده‌ها بین ۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم است. البته در مواردی وزن این سگ تا ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

قد سگ سرابی نر میان ۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر (گاهی بیشتر) و در ماده‌ها میان ۷۰ تا ۸۵ سانتی‌متر است.

رنگ‌بندی حدود ۸۰% از سگ‌های سرابی را رنگ زرد یا قرمز با ماسک صورت سیاه رنگ تشکیل می‌دهند که همه فقط این رنگ را سگ سرابی می‌دانند که اشتباه بزرگی است.

رنگ زرد را بزی و رنگ قرمز را ساری می‌خوانند.

در موارد نادر، ماسک سیاه به رنگ خود بدن و یا سفید رنگ نیز دیده می‌شود.

رنگ‌های دیگری که می‌توان اشاره کرد، نوع سیاه رنگ آن، با خط سفید بر روی سینه وجود دارد که کمیاب‌تر بوده ولی سگی پرطرفدار است.

همچنین رنگ سفید،‌ رنگ ابلق زرد، ابلق سیاه و در موارد نادر، سگ ببری یا ماری است.

بیشتر بخوانیم: دنیا در نگاه سگ‌ ها

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی

از دیگر مشخصات سگ سرابی این است که در دو گونه پر مو و کم مو وجود دارد که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط تفاوت آشکار آن‌ها در موهای پوستی آن‌ها است.

در سگ‌های پر مو، پاهای آن‌ها دارای موی زیادی است و باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوانند روی برف راه بروند. در سگ‌های کم مو، آن‌ها دارای پنجه‌های بزرگ و محکمی ‌هستند که این‌کار را برایشان راحت خواهد کرد.

سگ سرابی، با ظاهر وحشتناک و خشمناک دارای خلق و خویی آرام و بدون کینه‌ است و بی‌جهت صدا نمی‌کند.

سگ سرابی ظاهری جدی، بزرگ جثه، قدرتمند، عضلانی، همراه با سری بزرگ و کمی‌خرطوم و پوست در زیر گردن و پوزه و آرواره‌های قدرتمند و دارای دندان‌های بزرگ و خیلی محکم است.

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

بیشتر بخوانیم:‌ فواید دیدن و نوازش کردن حیوانات

سگ های سرابی سگ‌های بسیار مقاومی هستند و به شرایط بد آب و هوایی، گرسنگی و بیماری‌های گوناگون مقاوم هستند و به سرعت با محیط و شرایط گوناگون خو می‌گیرند.

سگ سرابی دارای ظاهری عضلانی و تراشیده با پنجه‌های پهن و بدون اضافه وزن است.‌

مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

اسکلت بندی و فیزیک بسیار مناسب و ساختار موزون عضلانی در این سگ باعث شده است تا بتواند به سرعت از خود عکس العمل نشان دهد.

سگ سرابی با گام‌های بزرگ، رها و شل مانند گربه‌سانان می‌خرامد.

دارای حس بویایی قوی بوده و همچنین نسبت به حوادث و اتفاقات حس ششم خوبی دارد.

اندازه چشم‌های سگ سرابی، متوسط و بادامی‌ شکل است که زیبایی خاصی به سگ سرابی بخشیده است. رنگ‌بندی چشم‌های این سگ، از قهوه‌ای پررنگ مایل به قهوه‌ای روشن است.

در این نژاد، اندازه طول پوزه نسبت به سگ‌های هم رده خارجی کوتاه‌تر است.

مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

دیگر مشخصات سگ سرابی اینکه سگ‌ های سرابی، برخلاف جثه و هیکل بزرگ، دارای چالاکی و استقامت زیادی هستند و از هیچ خطر و دشمنی نمی‌هراسند و تا پای مرگ مبارزه می‌کنند. سگ‌های سرابی، توانایی این را دارند که تمام سگ‌های ایرانی و خارجی را به راحتی شکست دهند.

سگ‌ های سرابی، دارای پوست بسیار ضخیم نسبت به نژادهای دیگر بوده از این‌ رو دندان حیوان مهاجم، به راحتی به آن فرو نمی‌رود، به خاطر همین خصوصیت در زمان‌های گذشته از سگ سرابی، برای مبارزه با خرس‌ها و حیوانات وحشی و به خاطر شهامت این سگ‌ها،‌ برای نگهبانی از گله‌ها و خانه‌های خود استفاده می‌کردند. متاسفانه هم در گذشته و هم اکنون، از این سگ‌ها برای جنگ و نبرد استفاده زیادی شده‌ است.

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

اینکه می‌گویند سگ سرابی یک سگ نگهبان، وحشی و خطرناک است، به این دلیل است که سگ سرابی دارای دندان‌های تیز و فک بسیار قدرتمندی است و دندان‌های دو فک به صورت منظم روی هم قرار می‌گیرند که در یک گاز گرفتن، می‌تواند استخوان یک فرد را خرد کند و گوشت آن را از بدنش جدا کند.

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

طول عمر سگ سرابی

سگ‌های سرابی در سنین بلوغ و بعد از بلوغ به سرعت رشد می‌کنند و وزن آنها افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل این سگ ها نیاز فراوانی به تحرک دارند. عدم تحرک در این سگ ها می تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد و می تواند آزار دهنده باشد. توجه داشته باشید که فعالیت و تحرک از ملزومات زندگی سگ های سرابی است که در صورت عدم وجود تحرک باعث خشم و سستی این سگ می‌شوید که بعد از مدتی این سگ ممکن است دچار افسردگی و ضعف عضلانی شود.

با توجه به سبک زندگی که این سگ ایرانی دارد طول عمری حدود ۱۲ تا ۱۷ سال دارد که نسبت به تعداد زیادی از نژادهای مختلف سگ خارجی بسیار زیاد است.

مشخصات سگ سرابی

خصوصیات رفتاری سگ سرابی

اکثر سگ‌ها تا حدود یک‌ سالگی به رشد کامل خود می‌رسند، اما سگ سرابی این مسیر را در عرض دو سال می‌پیماید. بنابراین باید توجه کرد که رشد و بلوغ عقلی آن‌ها دیرتر از سایر نژادهاست.

بنابراین آموزش را در این نژاد بایستی کمی دیرتر از سایر نژادها شروع کرد و همچنین نباید فعالیت‌های سنگین مانند جفت‌گیری و … را تا دوسالگی انجام داد.

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

در زمان‌های گذشته از سگ سرابی برای مبارزه با خرس‌ها و حیوانات وحشی و به خاطر نترس بودن برای نگهبانی از گله‌ها و خانه‌های خود استفاده می‌کردند.

این سگ با ظاهر وحشتناک و خشمناک دارای خلق و خویی آرام و بدون کینه است و بی‌جهت واق ‌واق نمی‌کند.

بیشتر بخوانیم: نژادهای سگ / نکاتی درباره طول عمر و زندگی آنها

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

رفتار سگ‌های سرابی با کودکان مهربانانه، ملایم و با حوصله است. می‌توانند دوست و همبازی خوبی برای کودکان باشند و هرگز با آن‌ ها بدرفتاری نخواهند کرد.

سگ‌های سرابی تا پای مرگ از صاحبان خود حمایت و دفاع می‌کنند. همچنین علاقه بسیاری دارند تا صاحب خود را خوشحال کنند و با هوش سرشار ذاتی که دارند این‌کار را به نحو احسن انجام می‌دهند.

نژاد سگ سرابی به خاطر مطیع بودن و داشتن هوش سرشار به راحتی مستعد آموزش بوده و فرامین را به سرعت یاد می‌گیرند، همچنین احتیاج به تکرار مکرر ندارند.

مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

در سنین پایین، برای از بین بردن خوی جنگجویانه با سگ‌های دیگر باید آن‌ها را اجتماعی کرد. با این حال، در هر شرایطی حرف صاحب خود را گوش می‌کنند.

سگ‌ های سرابی همچنین دیده‌بان و نگهبانان خوبی بوده و از محل تحت حفاظت‌شان به خوبی نگهبانی می‌کنند.

سگ سرابی وفادار، تنومند، قدرتمند، دارای حس‌‌‌ حمایت و چالاکی تحسین برانگیز است.

اگر خوب تربیت شده باشد، نسبت به تغییر موقعیت هوشیار است و با آگاهی موقعیت خطرناک را تشخیص داده و به‌ آن پاسخ می دهد.

اگر لازم باشد شجاعت به خرج می دهد. حتی ممکن است نسبت به آدم‌هایی که نمی‌شناسد، خشونت نشان دهد.

مشخصات سگ سرابی

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

وقتی به چیزی شک کنند، می‌ایستند و دم را بالا می برند و به حالت هوشیار نگه می‌دارند و همچنین گوسفندها را وادار می کنند که کنار هم جمع شوند تا از آن‌ها مراقبت کنند.

بعضی اوقات وقتی با گرگی مواجه شوند، موفق می‌شوند که گرگ را بترسانند، اما اگر شکارچی سر موضع خود بایستد، مجبور می‌شوند با آن بجنگند.

برای قرن‌ها از سگ سرابی برای محافظت از املاک، گله، کشتن گرگ‌ها و شکار خرس استفاده شده‌ است. همچنین با خانواده‌ی صاحب خود مثل یک گروه دوست رفتار کرده و با وفاداری و از خودگذشتگی از آن‌ها محافظت می‌کند.

مشخصات سگ سرابی

سگ سرابی در منطقه سراب با خصوصیات نترس و قوی بودن شناخته می‌شود.

مبارزه با گرگ، گرازهای وحشی، کفتار، خرس و همچنین نگهبانی از اموال مردم برای در امان ماندن از دزد و سارق، از وظایف سگ سرابی است.

این سگ از دیرباز، سرگرمی زمستانی آن منطقه نیز است. به علت داشتن تعداد زیادی کشاورز و دامدار در سراب، در فصل زمستان‌، اهالی آنجا به کار خاصی مشغول نیستند و زمستان خود را متاسفانه به جنگ انداختن سگ‌ها می‌گذرانند و این یک رسم و تفریح است.

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

از دیگر مشخصات این نژاد می‌توان به وفاداری، احتیاط، شجاعت، قدرت، اعتماد به‌ نفس، انرژی زیاد، هوش، ادب و آرامش اشاره کرد.

مزاج سگ سرابی

این سگ، نگهبان دام و دارایی است. این نژاد با بدنی غول‌ پیکر و نیروی وحشتناکی که دارد یکی از قدرتمندترین سگ‌های جهان است.

به صاحبش بسیار وفادار و از غریبه‌ها دوری می‌کند و به بهترین شکل از دام محافظت می‌کند.

هر زمان که جانوری وحشی نزدیک می‌شود سگ با گوش‌های راست به حالت هشدار به سوی او می‌رود.

این سگ به‌طورکلی از رو به‌ رو شدن مستقیم دوری می‌کند.

خلق‌وخوی او نسبت به خانواده وفادار، محافظ، هوشیار و دوست‌داشتنی و نسبت به فعالیت‌هایی که در اطراف انجام می‌شود بسیار هوشیار است.

بیشتر بخوانیم: معرفی انواع نژاد سگ

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

آن‌ها واق واق می‌کنند تا به صاحب خود در مورد حضور شخص غریبه هشدار دهند.

آن‌ها به هیچ عنوان به یک فرد ناآشنا اعتماد ندارند تا زمانی که توسط صاحبش به شخصی معرفی شود و با آن شخص آشنا شود.

رفتار و عملکرد این سگ ایرانی نسبت به موقعیت و شرایط می‌تواند تغییر کند، به گونه‌ای که این سگ در کنار مربی و صاحب خویش بسیار مودب و ساکت است ولی زمانی که خطری آن و یا افراد آن خانه را تهدید کند، سگ سرابی بسیار خشن و بی‌ترس در مقابل آن خطر ایستادگی می‌کند.

این سگ نسبت به افرادی که نمی‌شناسد بسیار محافظه‌کار رفتار می‌کند و ابتدا می‌ایستد و با بلند کردن نسبی دم، گوش دادن و با نگاه کردن خطر را می‌سنجد و در صورت لزوم به آن حمله می‌کند.

بیشتر بخوانیم: سگ سرابی اصیل

مشخصات سگ سرابی
مشخصات سگ سرابی

سگ سرابی یک سگ چوپان است و این سگ دوست و یار بسیار خوبی برای چوپان است که هم نظم خاصی به گله می‌دهد که گوسفندان پراکنده حرکت نکنند و هم گوسفندان را از خطر حمله سایر حیوانات وحشی محافظت می‌کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x