مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی جنگل ابر شاهرود / پیوند آسمان و زمین در مرز سمنان و گلستان

جنگل ابر شاهرود به مثابه پیوند آسمان و زمین، بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند قامت است که که در مرز بین سمنان و گلستان قرار دارد. این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است.

همراهان عزیز مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی جنگل ابر شاهرود واقع در استان سمنان اختصاص دارد. جنگل ابر شاهرود به مثابه پیوند آسمان و زمین، بر فراز جنگلی سرسبز با درختان بلند قامت است که در مرز بین سمنان و گلستان قرار دارد. این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است.

معرفی جنگل ابر شاهرود

معرفی جنگل ابر شاهرود
معرفی جنگل ابر شاهرود

برای مراجعه به جنگل ابر شاهرود شما باید خود را به روستای ابر واقع در ۴۵ کیلومتری شمال این شهر برسانید. در حین طی کردن این مسیر با چند مرکز توریستی و تاریخی روبرو می شوید که بازدید از آنها خالی از لطف نیست؛ از جمله این دیدنی ها می توان به مقبره شیخ خرقانی، عارف نامی ایرانی در روستای قلعه نو و مجموعه فرهنگی و گردشگری بایزید بسطامی دانشمند و نویسنده مشهور ایرانی اشاره کرد.

جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که چهل میلیون سال قدمت دارد و متعلق به دوران سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک است. این جنگل ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به شمار می‌رود و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. از ویژگی‌های این جنگل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا است؛ به‌گونه‌ای که در فصل‌های گرم سال هم دمای هوای پایینی دارد.

قدمت جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند از یک سو و وجود ۸۰ گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و … از سوی دیگر، نشان می‌دهد که این اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند.
جنگل ابر شاهرود یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان محسوب می‌شود و بازمانده جنگل هیرکانی است

جنگل ابر در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان اثر ملی و طبیعی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

جاهای دیدنی شاهرود
معرفی جنگل ابر شاهرود

آبشارها و چشمه های جنگل ابر

آبشارهای شرشر و آلوچال از مشهورترین آبشارهای جنگل ابر هستند. در کنار این آبشارها، ده ها آبشار روان دیگر نیز در دل جنگل های ابر وجود دارند که ممکن است در کوهپیمایی خود آنها را نیز ببینید. البته بازدید از آبشار شرشر به دلیل صعب العبور بودن مسیر، بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر ممکن است و تنها طبیعت گردان و کوه نوردان حرفه ای می توانند خود را به آن برسانند.

آبشار آلوچال و دالان بهشت: آبشار آلوچال خود از ۲ آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری روی هم می ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می دهند. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرز شرقی قرار دارد، حدود ۲۵ متر است. برای رسیدن به این جاذبه زیبا باید ۵۰ کیلومتر مسیر آسفالت، ۹ کیلومتر مسیر شوسه و ۵ کیلومتر پیاده روی انجام داد. دالان بهشت نیز منطقه ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال را شامل می شود.

برای رسیدن به آبشار آلوچال، از شاهرود به سمت آزاد شهر و سپس روستای ابر حرکت کنید. در حاشیه شمال غرب روستا، جاده ای خاکی می بینید که در انتها به روستای شیرین آباد ختم می شود. در این جاده حرکت کنید تا به کوه رستم برسید. در کنار این کوه مسیری پایکوبی شده وجود دارد. در این راه به حرکت خود ادامه داده تا به دالان بهشت برسید. از اینجا مسیر را ادامه داده تا به یک فرعی دیگر برسید. آبشار آلوچال اَبر در فاصله یک ساعته از ابتدای این جاده فرعی است.

چشمه های جنگل ابر: در کنار این آبشارها، جنگل ابر پر از چشمه سارهای جوشان است که برای تامین آب می توانند کمک بزرگی برای گردشگران و جنگل نوردان باشند. از جمله معروف ترین این چشمه ها می توان به چشمه ترش و چشمه قطری اشاره کرد. چشمه ترش یکی از بهترین و محبوب ترین مکان های کمپ و اقامت نیز به شمار می رود.

جنگل ابر شاهرود
معرفی جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. این جنگل در منطقه البرز شرقی و در ۱۲ کیلومتری روستای ابر جای گرفته است و قسمت‌های زیادی از آن مرز استان سمنان و گلستان را پوشش می‌دهد. از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق به منطقه اولنگ، از جنوب به کوه قاسم، کوه ابر و قطری و از غرب به کوه یخام و تکیاتو محدود است.

معرفی جنگل ابر شاهرود
معرفی جنگل ابر شاهرود

آدرس جنگل ابر شاهرود

برای رسیدن به جنگل ابر باید خودتان را به استان سمنان و شاهرود برسانید. اگر از سمت تهران حرکت می‌کنید، بعد از رسیدن به سمنان باید از شاهرود یا بسطام به آزادشهر و سپس به روستای قلعه نو خرقان بروید و با عبور از این روستا جاده جنگل ابر شاهرود را در پیش بگیرید. لازم است بدانید با ماشین نمی‌توانید خیلی در جنگل پیش بروید و تنها در مراتع اطراف که نرسیده به جنگل هستند، می‌توانید گشتی بزنید.

همچنین در صورتی که می‌خواهید با اتوبوس یا قطار به این سفر بروید، بعد از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام این شهر بروید و از آن جا با تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که از ساعت هشت صبح تا شش غروب کار می‌کنند، خودتان را به جنگل ابر برسانید.

  • فاصله تهران تا جنگل ابر: ۴۵۳ کیلومتر
  • فاصله سمنان تا جنگل ابر: ۱۳۸ کیلومتر

 

امیدواریم از مطالعه معرفی جنگل ابر شاهرود لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x