مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
راننده تاکسی - taxi driver

معرفی فیلم راننده تاکسی ۱۹۷۶ ( Taxi Driver )

داستان فیلم راننده تاکسی ( Taxi Driver ) درباره تراویس با بازی رابرت دنیرو مرد جوانی است که از بی خوابی رنج می برد و به همین دلیل به شغل تاکسی رانی در شب مشغول شده است. تراویس که تعادل روانی مناسبی ندارد، پس از وقوع اتفاقاتی تصمیم می گیرد تا با توسل به خشونت جلوی فساد را در جامعه بگیرد.

معرفی فیلم راننده تاکسی ( Taxi Driver )

نمرات

IMDb: 8.3

Rotten Tomatoes: 96%

Metacritic: 94%

عوامل

کارگردان: Martin Scorsese

نویسنده: Paul Schrader

بازیگران: Robert De Niro, Jodie Foster, Cybill Shepherd,…

جوایز

فیلم راننده تاکسی نامزد ۴ جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد برای رابرت دنیرو، بهترین بازیگر مکمل زن برای جودی فاستر و بهترین موسیقی فیلم شد، ولی نتوانست هیچ‌کدام را تصاحب کند اما با درخشیدن در جشنواره فیلم کن توانست جایزه نخل طلای این جشنواره را به دست بیاورد؛ جایزه ای که در بسیاری از نظرسنجی ها از جمله در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ منتقدان ایندی‌وایر به عنوان برترین جایزه نخل طلای تمام ادوار جشنواره بین‌المللی فیلم کن برگزیده شد.

همچنین در سال ٢٠١٢ طی نظرسنجی نشریه معتبر سایت اند ساوند از دید کارگردانان، این فیلم پنجمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شد.

معرفی فیلم راننده تاکسی

داستان فیلم Taxi Driver درباره تراویس با بازی رابرت دنیرو مرد جوانی است که از بی خوابی رنج می برد و به همین دلیل به شغل تاکسی رانی در شب مشغول شده است. تراویس که تعادل روانی مناسبی ندارد، پس از وقوع اتفاقاتی تصمیم می گیرد تا با توسل به خشونت جلوی فساد را در جامعه بگیرد.

تراویس بیکل شخصیت اصلی این فیلم جوان ۲۶ ساله ای است که از کم‌خوابی مزمن رنج می‌برد. او که برای فرار از بیخوابی شغل تاکسی رانی در شب را انتخاب می‌کند، بیشتر با جنایت‌ها در سطح شهر نیویورک آشنا می‌شود.

در این بین تراویس با بتسی که یکی از داوطلبان حاضر در دفتر انتخاباتی سناتور چالز پالانتین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، آشنا می‌شود. با وجود اینکه بتسی در ابتدا از روی کنجکاوی به شخصیت تراویس علاقه‌مند می‌شود منتهی به علت رفتار نامناسب از سوی تراویس او را رد می‌کند. اوج رفتار نامناسب تراویس را به طور خاص در دعوت کردن بتسی توسط او به دیدن یک فیلم پورن درسینما (که خود تراویس به طور مرتب می‌بیند) می‌توان دید.

پس از ناامید شدن از بتسی روند فروپاشی روانی که در تراویس آغاز شده بود سرعت می‌گیرد. به این ترتیب تراویس تصمیم می‌گیرد که با خشونت جلوی فساد را بگیرد و جامعه‌ای را که برای دفاع از آن در جنگ ویتنام شرکت کرده را دوباره نجات دهد. در همین راستا او تمرینات بدنی را آغاز می‌کند و تعدادی اسلحه از یک دلال اسلحه‌های غیر مجاز می‌خرد. یکی از معروفترین صحنه‌های فیلم جایی است که تراویس در مقابل آینه به تمرین با اسلحه‌های خود مشغول است و به طرز تهدید آمیزی به خود در آینه می‌گوید «تو داری با من حرف می زنی؟ تو داری با من حرف می زنی؟! …حالا ما با هم حرف می زنیم!» و اسلحه مخفی خویش را از توی آستین بیرون می‌کشد.

از دیگر شخصیت‌های فیلم ایریس، دختر روسپی ۱۲ ساله‌ای است که نقش او را جودی فاستر بازی می‌کند. تراویس برای اولین بار در ابتدای فیلم هنگامی که ایریس برای فرار از دست مسئول خود به تاکسی وارد می‌شود، او را می‌بیند. تراویس هیچ عکس العملی در برابر مسئول ایریس که او را به زور از تاکسی خارج می‌کند، از خود نشان نمی‌دهد. تراویس برای بار دوم در میانه فیلم ایریس را در خیابان می‌بیند. او که این‌بار به دلیل تحولات روحی خود را به شکل منجی می‌بیند، برای جبران بی‌تفاوتی خود در دیدار قبل، سعی در قانع کردن ایریس به فرار و برگشتن به زندگی عادی می‌کند…

تصاویر و تریلر فیلم راننده تاکسی

 

بیشتر بخوانید

 

امیدواریم از تماشای فیلم راننده تاکسی ( Taxi Driver ) لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی فیلم ها به بخش فیلم و سینما مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پژمان محمدی
3 سال قبل

سلام .

نام : پژمان محمدی

سن : ۲۱ سال

زبان انگلیسی : مسلط

و سایت های معرفی فیلم :

پروشات ، نقد فارسی . کار کردم

تولید محتوا : ۲ سال کار بر روی سایت های مختلف

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x