مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب «ابله» نوشته داستایوفسکی

معرفی کتاب ابله نوشته داستایوفسکی نویسنده‌ سرشناس روس

ابله اثر ارزشمندی است که به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان در ردیف شاهکارهای ادبی تاریخ قرار می‌گیرد.

معرفی کتاب ابله نوشته داستایوفسکی

درباره نویسنده کتاب ابله

کتاب ابله نوشته داستایوفسکی
کتاب ابله نوشته داستایوفسکی

فئودور میخائیلوویچ داستایوفسکی نویسنده‌ی سرشناس روس در قرن نوزدهم است. نام او را در فارسی به شکل‌های مختلفی چون «داستایوفسکی»، «داستایوسکی» و «داستایفسکی» نوشته اند.

کتاب‌های «برادران کارامازوف»، «جنایت و مکافات» و داستان کوتاه «قمار باز» و کتاب ابله از مشهورترین آثار داستایوفسکی به‌ شمار می‌روند. آثار داستایوفسکی به ۱۷۰ زبان مختلف ترجمه شده است.

معرفی کتاب ابله

ابله اثر ارزشمندی است که به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان در ردیف شاهکارهای ادبی تاریخ قرار می‌گیرد.

کتاب ابله داستان جوانی به نام پرنس میشکین، پسر یک خانواده اصیل و ثروتمند است که ورشکست شده اند. میشکین که به بیماری صرع مبتلا است، پس از گذراندن اقامت طولانی اش در سوئیس برای معالجه در حال بازگشت به کشور خودش است.

او قصد دارد نزد تنها حامیان و آشنایانی که در روسیه دارد، یعنی ژنرال آپانچین و همسرش برود.

بیماری روانی باعث شده است میشکین به لحاظ روحی دچار عدم ثبات شود و رفتارهای دیوانه وار داشته باشد. او در قطاری که در آن سوار است با راگوژین آشنا می شود. راگوژین از عشق خود نسبت به زنی به نام آناستازیا فیلیپوونا، زنی بسیار زیبا و عجیب که در ادامه داستان ماجراهای عاشقانه زیادی را رقم می زند، می گوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «دن کیشوت» نوشته میگل سروانتس

برشی از کتاب ابله

عاقبت به او توصیه کردم به جای آنکه تلی از طلا را بیهوده در خاک دفن کند، آن را ذوب کرده و با آن تابوتی طلایی برای کودک یخ‌زده‌اش بسازد و بچه‌اش را از خاک بیرون آورده در آن تابوت بگذارد. انگار ساریکوف این شوخی مرا با اشک‌هایی که نشانه‌ی حق‌شناسی‌اش بود، پذیرفت و فورا برای اجرای این طرح به راه افتاد.

من هم تفی از سر نفرت انداختم و رفتم. وقتی که به خودم آمدم کولیا گفت که اصلا نخوابیده‌ام و تمام مدت درباره‌ی ساریکوف با او صحبت می‌کرده‌ام. لحظاتی بود که دچار غم و اندوه شدیدی می‌شدم، به همین دلیل کولیا هنگام رفتن نگران من بود. وقتی از جا برخاستم در را پشت سر او قفل کنم، ناگهان تابلویی را که در خانه‌ی راگوژین دیده بودم به خاطر آوردم. این تابلو در دلگیرترین اتاق او و بالای سردر آویخته شده ‌بود. آن را هنگام عبور از آن‌جا به من نشان داد، فکر می‌کنم پنج دقیقه به تماشای آن ایستاده بودم. از نظر هنری چیز قابل توجهی نبود اما اضطراب و ناراحتی غریبی در من ایجاد می‌کرد.

تصویر متعلق به حضرت مسیح بود که تازه از صلیب پایین کشیده شده بود. من معتقدم که نقاشان یا تصویر مسیح را هنگامی که بر صلیب کشیده شده نقاشی می‌کنند یا وقتی از صلیب پایین آورده می‌شود.

برای مطالعه معرفی کتاب «صد سال تنهایی» نوشته گابریل گارسیا مارکز روی تصویر زیر کلیک کنید.

کتاب صد سال تنهایی

امیدواریم از مطالعه کتاب ابله نوشته داستایوفسکی لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x