مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک

معرفی کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک

کتاب «تنگسیر» نوشته صادق چوبک درباره زندگی مردی به نام زایر محمد است. مردی قوی هیکل، درستکار و مردم‌دوست. زایر محمد در جنگ‌های تنگسیر با انگلیسی‌ها در کنار علی دلواری جنگیده و مدتی را هم برای انگلیسی‌ها کارگری و آهنگری کرده است.

معرفی کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک

درباره نویسنده تنگسیر

معرفی کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک

صادق چوبک یکی از نویسندگان بزرگ تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. او را به همراه صادق هدایت و بزرگ علوی از پدران داستان نویسی نوین فارسی می دانند.

صادق چوبک در بیشتر داستان های خود به تیره روزی مردمی پرداخته که اسیر خرافه و نادانی هستند و باتوجه به خشونت رفتاری که در این طبقه از مردم دیده بود شخصیت ها و ماجراهایی خلق می کرد که بازتاب زخم ها و آسیب ها باشند تاجایی که حتی برخی او را پلشت نویس خواندند اما به راستی که او زندگی و اعتقاد و باورهای مردمان آن روزگار را به تصویر کشیده است.

از جمله آثار چوبک می توان به انتری که لوطیش مرده بود، سنگ صبور، تنگسیر، خیمه شب بازی و… اشاره کرد.

چوبک به زبان انگلیسی تسلط داشت و داستان معروف پینوکیو را با نام آدمک چوبی به فارسی برگرداند.

در اواخر عمر خود بینایی اش را از دست داد و در سال ۱۳۷۷ در آمریکا درگذشت و بنا بر وصیتش یادداشت های منتشر نشده و جسدش را سوزاندند.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «بوف کور» نوشته صادق هدایت

درباره کتاب تنگسیر

کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک درباره زندگی مردی به نام زایر محمد است. مردی قوی هیکل، درستکار و مردم‌دوست. زایر محمد در جنگ‌های تنگسیر با انگلیسی‌ها در کنار علی دلواری جنگیده و مدتی را هم برای انگلیسی‌ها کارگری و آهنگری کرده است. او مقداری از درآمدش را چند سال پس‌انداز می‌کند و در ادامه چند نفر پولش را برای شراکت می‌گیرند.

در طول داستان تنگسیر شاهد رفت و آمدهای محمد برای پس گرفتن پولش هستیم. اما متوجه می‌شویم که آن افراد منکر پول او شده‌اند و یا ادعا می‌کنند که پولی برای پس دادن ندارند. داروغه و دو شریک‌اش سه فردی هستند که زنجیروار در این موضوع دخیل هستند و هر بار با توهین و تحقیر زایر محمد را از خود دفع می‌کنند.

مرد دلیر تنگستانی زمانی که می‌بیند نمی‌تواند از راه قانون و صحبت و خواهش پولش بر‌نمی‌گردد تصمیم می‌گیرد خودش با اسلحه حقش را بگیرد و این سه نفر را به قتل می‌رساند و…

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب «کشتن مرغ مینا» نوشته هارپر لی

برشی از کتاب تنگسیر

محمد گرفتش تو بغل و سُرش داد تو رختخواب خودش. تن لمس شهرو تو رختخواب شوهرش لغزید. محمد آرنجش را گذاشته بود رو بالش و به طرف او یَله شده بود و تو صورتش نگاه میکرد. شهرو آهسته می‌لرزید و تنش یخ کرده بود و بینی‌اش باد کرده بود و سرخ شده بود و توش گرفته بود و از راه آن نمی‌توانست نفس بکشد و از دهن نفس می‌کشید.

 

امیدواریم از مطالعه کتاب تنگسیر نوشته صادق چوبک لذت ببرید و برای مطالعه سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x