مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
آیا با مفهوم هوش مالی یا اقتصادی آشنایی دارید؟

آیا با مفهوم هوش مالی یا اقتصادی آشنایی دارید؟

شاید این روزها کلمه هوش مالی و یا هوش اقتصادی به گوش شما خورده باشد و حالا برای شما سوال باشد که مفهوم دقیق این کلمه چیست و داشتن این چه کمکی به ما می کند. یکی از انواع هوش ها که به مسائل مالی می شود هوش مالی است که در واقع برای تشخیص و ارائه راه حل برای بهبود مشکلات اقتصادی و مالی از این استفاده می شود.

مفهوم هوش مالی یا اقتصادی

 

هوش مالی یا اقتصادی

شاید این روزها کلمه هوش مالی و یا هوش اقتصادی به گوش شما خورده باشد و حالا برای شما سوال باشد که مفهوم دقیق این کلمه چیست و داشتن این چه کمکی به ما می کند.

یکی از انواع هوش ها که به مسائل مالی مربوط می شود هوش مالی است که در واقع برای تشخیص و ارائه راه حل برای بهبود مشکلات اقتصادی و مالی از این استفاده می شود.

با ما همراه باشید تا با مفهوم هوش مالی یا هوش اقتصادی آشنا شوید.

 

هوش ‌مالی بالا یا عالی

یعنی اینکه تصمیمات مالی شما هوشمندانه‌ تر بوده و اقدامات صحیح تری جهت بهبود شرایط مالی‌ خود انجام می‌ دهید.

 

هوش مالی پایین یا ضعیف

یعنی اینکه شما در برابر مسائل مالی تان اقدامات غیرمسئولانه ای اتخاذ می‌کنید.

 

به طور مثال: وقتی راهی برای افزایش درآمد ندارید و یا برعکس وقتی پول و سرمایه لازم و کافی دارید، اما اطلاع کافی برای بهره برداری از آن را ندارید با استفاده صحیح از “هوش مالی یا اقتصادی” می توانید این مشکلات را مرتفع کرده و به راه حل مناسبی در جهت درآمد زایی برسید. این یک واقعیت است که پول و سرمایه از نیازهای هر فرد برای داشتن یک زندگی آرام است.

به همین علت یکی از مسائل مهم در زندگی که باید به آن توجه شود، هوش مالی است. بنابراین، باید سعی شود هوش مالی را که درون هر کسی وجود دارد تقویت کرد تا قادر به درآمدزایی بیشتر و بهتر باشید.

فرض کنید که شما در حال خرید و فروش کالای خاصی هستید، در این صورت تاجر نامیده خواهید شد. تجار کمیسیون بیشتری به دلالان می پردازند، در این بین افراد و اداره دارایی قسمتی از سود معامله را طبق قانون به خود اختصاص می‌دهند. اگر شما هوش مالیاتی خوبی داشته باشید می توانید از این هزینه ها درصد قابل توجهی کم کنید.

اگر در یک جریان مالی، مفهوم سرمایه، بدهی، درآمد و هزینه را به درستی درک کنید، شانس شما برای ثروتمند شدن به شدت افزایش می یابد. “رابرت کیوساکی”در روانشناسی نوین، هوش انسان را به چند بخش تقسیم کردند. یکی از هوش های انسان که اخیرا هم استادان زیادی در سر تا سر جهان اهمیت و کاربری آن را بسیار پر رنگ کرده اند، هوش مالی است.

 

مفهوم هوش مالی یا اقتصادی
مفهوم هوش مالی یا اقتصادی

 

مفهوم هوش مالی یا اقتصادی یا به زبان خودمان شم اقتصادی

تعریف هوش مالی از نگاه رابرت کیوساکی عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش به کار می گیرد.

کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی مستقیم به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. جالب است بدانید هوش مالی کودک، کپی هوش مالی والدین و نزدیکان است. بعدها هوش مالی و اقتصادی سرمایه گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می شود که نهایتا در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هر کدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می کنیم.

رابرت کیوساکی در کتاب «هوش مالی یا اقتصادی خود را افزایش دهید» می نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش مالی است که افراد را ثروتمند می کند.“

او یادآور می شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی کند بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x