مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نکات تغذیه در ماه سوم بارداری برای داشتن فرزندی سالم

نکات تغذیه در ماه سوم بارداری برای داشتن فرزندی سالم

نکات تغذیه در ماه سوم بارداری برای داشتن فرزندی سالم...همه این حقایق و رخدادها فقط یک چیز را فریاد می زنند: در ماه سوم بارداری داشتن یک رژیم غذایی مناسب دوران بارداری برای سلامتی مادر و رشد کافی جنین بسیار مهم است.

تغذیه در ماه سوم بارداری

تبریک میگوییم، در حال حاضر شما در ماه سوم (و یا به طور صحیح بین ۸ تا ۱۲ هفته بارداری) هستید.

چه سفری بود، خیلی طول کشید، آیا احساس غرور درمورد باردار شدن خود دارید و همه چیز را عالی میبینید؟

تا الان، احتمالا فقط شما_ مادر_ تنها کسی هستید که به یاد می آورد که باردار هستید.

اغلب افراد به زندگی عادی خود بازمیگردند، حتی پدر بچه. و این به دلیل این است که برآمدگی نوزاد هنوز مشخص نیست. و هیچکس واقعا به حالت تهوع و گرسنگی سیری ناپذیر شما توجهی نمی کند.

تغذیه در ماه سوم بارداری

اهمیت تغذیه در ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری، جنین در داخل رحم عمیق شما پنهان شده و در حال رشد است.

لازم است به عنوان یک مادر باردار بدانید که فرزندتان در این مرحله بسیار کوچک و تحریک پذیر است و به طور معجزه آسایی در هر ثانیه و در هر دقیقه در حال رشد است.

با جایگزینی در لانه امن خود، با رشد بیشتر جنین شاهد تغییرات بزرگی در او خواهید بود و به طور رسمی احساس می کنید که به زودی یک نوزاد کامل را در آغوش خواهید گرفت.

هر چند که شکل همه اعضای بدن جنین در ماه سوم بارداری مینیاتوری است، اما موها، ریشه های دندان، ناخن ها و بالاتر از همه جنبش و حرکت جنین شما، بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با این تغییرات، شما مادر باردار باید مطمئن شوید که در حال حاضر در پایان ماه سوم بارداری خودتان قرار دارید.

فرزند شما می خواهد عملکرد قلب، کلیه ها، چشم ها، دستگاه تناسلی، رشته های عصبی و حتی صدای خود را بیشتر از ماه های قبل افزایش دهد.

شما مادر باردار این را هم به یاد داشته باشید که متاسفانه بسیاری از سقط های جنین در ماه سوم بارداری که سرنوشت ساز است، رخ می دهد.

همه این حقایق و رخدادها فقط یک چیز را فریاد می زنند: در ماه سوم بارداری داشتن یک رژیم غذایی مناسب دوران بارداری برای سلامتی مادر و رشد کافی جنین بسیار مهم است.

تغذیه در ماه سوم بارداری

غذاهایی سرشار از ویتامینB 6

احتمال تهوع در این ماه به اوج خود می رسد که می تواند موجب ناراحتی و خستگی شما شود.

غذاهای غنی شده با ویتامین B 6 با کاهش تهوع و تقویت روحیه به شما کمک زیادی می کند.

ترکیبات میوه ها و مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات سبز برگ، سیب زمینی با داشتن دوز پایدار این ویتامین کمک شایانی به برنامه غذایی شما می کنند.

تغذیه در ماه سوم بارداری

تغذیه در ماه سوم بارداری
تغذیه در ماه سوم بارداری

تغذیه در ماه سوم بارداری

خوردن میوه

در دوران بارداری، بهتر است مادران حامله از میوه های تازه استفاده کنند. چون میوه های کمپوت شده مانند غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده هستند که می تواند معده او را اسیدیته کنند. همچنین در میوه های انبار شده بعضی از ویتامین ها خاصیت خود را از دست خواهند داد. بنابراین برای خوردن میوه در ماه سوم بارداری همیشه میوه های تازه را از همه رنگ انتخاب کنید، زیرا آن ها حاوی آب، فیبر، آنتی اکسیدان و نیز قند طبیعی هستند.

شما در این دوران می توانید میوه هایی مانند موز و گوارا که منجر به بالا رفتن وزن می شود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، خوردن میوه در دوران بارداری را هیچ گاه فراموش نکنید.

دقت در دریافت مواد کربوهیدراته

افراط در مصرف کربوهیدرات های ساده و مواد قندی و شیرین در این ماه برای مادران باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
البته از آنجایی که ممکن است برخی از مادران باردار به خاطر ویار حاملگی به سمت مواد غذایی شیرین سوق پیدا نمایند، توصیه می‌شود که سعی کنند در وعده های غذایی اصلی و میان وعده های خود به سمت مواد غذایی کربوهیدراته کمپلکس با طعم شیرین مانند نان‌های سبوس دار، برنج قهوه‌ای و سیب زمینی سوق پیدا نمایند.

 

آهن و فولاد

این عناصر دوقلو برای جنین بسیار حیاتی است که نادیده انگاشتن آن می تواند باعث کند ذهنی و مشکلات جسمی جنین شود. پس اطمینان حاصل کنید که غذایتان از این دو سرشار است.

افزودن چغندر قند، جو دو سر، سبوس، لوبیا و گوشت (برای آهن) و نارنجی رنگ ها، سیب زمینی، بروکلی، تخم مرغ و سبز رنگ ها (برای فولاد) به رژیم غذایی تان موجب تامین این مواد و بسیار حائز اهمیت است.

گوشت ها تامین کننده پروتئین

اگر شما به عنوان یک مادر باردار، قبل از آغاز دوران بارداری خود یک فرد گوشت خوار بودید، در حال حاضر هم باید بیشتر از قبل از این ماده غذایی استفاده کنید.

فقط مطمئن شوید که گوشت مصرفی شما به خوبی پخته شده و با رعایت کامل اصول بهداشتی آماده شود.

به یاد داشته باشید که مرغ، گوشت گوسفند و ماهی (آب شیرین) منابع بسیار خوبی از مواد معدنی، پروتئین برای حفظ سلامتی شما و فرزندتان بوده و کلا طعم خوبی دارند.

تغذیه در ماه سوم بارداری

تغذیه در ماه سوم بارداری
تغذیه در ماه سوم بارداری

تغذیه در ماه سوم بارداری

لبنیات پاستوریزه

در کل دوران بارداری و شیردهی مصرف لبنیات پاستوریزه از اهمیت بالایی برخوردار است. در ماه سوم بارداری نیز باید روزانه مادر باردار دو تا سه لیوان شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده نماید.

تغذیه در ماه سوم بارداری

موارد ممنوع در تغذیه در دوران بارداری

بزودی هفته های ۸ تا ۱۲ پایان خواهند یافت و شما به سه ماهه دوم می روید. اما مراقب باشید، در حال حاضر شما در حساس ترین بخش بارداری خود بسر می برید. بنابراین از دستورات غذایی پزشکتان پیروی کنید.

غذاهای آماده

از ماه سوم بارداری به بعد، مواد غذایی آماده‌ای مانند انواع همبرگرها، ساندویچ ها و پیتزاها نباید استفاده شوند.
به خاطر این که این مواد غذایی در درجه اول ممکن است باعث مشکلات گوارشی شوند و در درجه دوم امکان دریافت زیاد مواد نگهدارنده و افزودنی موجود در این مواد غذایی می‌تواند در رشد و تکامل جنین اختلال ایجاد نماید.

 

غذاهای دریایی

 

تا قبل از اینکه بند ناف را ببرند، روی علایق خود به غذاهای دریایی درپوش بگذارید.
متیل مرکری یک ترکیب مرگبار است که اغلب در غذاهای دریایی یافت می شود، این ماده با اختلال در عملکرد مغز مرتبط است.

تغذیه در ماه سوم بارداری

 

تغذیه در ماه سوم بارداری
تغذیه در ماه سوم بارداری

تغذیه در ماه سوم بارداری

مواد غذایی کنسرو شده

 

در ماه سوم بارداری باید مواد غذایی کنسروی به عنوان مواد غذایی ممنوعه شناخته شوند. چون که این مواد غذایی دارای حجم بالایی از مواد غذایی نگهدارنده و افزودنی هستند که می توانند در رشد و تکامل جنین اختلال ایجاد نمایند.

 

محصولات لبنی غیرپاستوریزه

 

در کل مصرف لبنیات غیرپاستوریزه یا لبنیات سنتی در این ماه از بارداری توصیه نمی‌شوند. چون که احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با مصرف این محصولات مانند تب مالت بسیار بالا است.

 

برای داشتن آگاهی در مورد ۴هفته ماه سوم بارداری می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x