مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ای

روش نگهداری ساکولنت غوره ای

ساکولنت غوره‌ای که با نام‌های دانه تسبیحی یا رشته مرواریدی نیز شناخته می‌شود گیاهی اهل جنوب غربی آفریقا است.

روش نگهداری ساکولنت غوره ای

ساکولنت غوره ای (Curio rowleyanus) از خانواده کاسنیان و بومی جنوب غربی آفریقا است.

این گیاه زیبا با نام‌های رشته مرواریدی و دانه تسبیحی نیز شناخته می‌شود. ساکولنت غوره ای همیشه سبز و چند ساله است و می‌تواند ساقه‌هایش را ۶۰ الی ۹۰ سانت گسترش دهد.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ایکاکتوس غوره ای ساقه‌هایی بلند با برگ‌هایی کروی دارد. در طبیعت، ساقه‌های این گیاه در بین صخره‌ها و گیاهان دیگر رشد می‌کند تا از نور مستقیم خورشید در امان باشد. این گیاه روی زمین می‌خزد و هر جا که با سطح زمین تماس پیدا کند ریشه‌های خود را گسترش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: انواع گل ساکولنت / روش نگهداری و تکثیر

ساکولنت غوره ای 

ساکولنت غوره ای در خانه به عنوان یک گیاه تزئینی و در سبد‌های آویزان نگه داشته می‌شود. با مراقبت صحیح می‌تواند برای سال‌ها زنده بماند.

برخلاف ظاهر ظریفی که دارد می‌تواند به سرعت رشد کند و به هر سمتی که بتواند می‌خزد تا سطح گلدان را اشغال کند سپس به بیرون گلدان رفته و آویزان می‌شود.

در کنار برگ‌های کروی این گیاه حفره‌ای وجود دارد که این حفره نقش یک پنجره را بازی می‌کند تا نور را به داخل برگ‌ها هدایت کند و گیاه بتواند فتوسنتز مورد نیازش را انجام دهد. همچنین از هسته برگ در برابر گرما مواظبت می‌کند.

شکل مرواریدی برگ‌ها باعث می‌شود تا گیاه بتواند بیشترین میزان آب را در خود ذخیره کند و با کم کردن سطح خارجی، میزان تبخیر آب را کاهش دهد.

ساکولنت غوره‌ای در فصل تابستان گل‌های کوچک سفید رنگی را شکوفا می‌کند. این گل‌های یک سانتی به صورت خوشه‌ای و شیپوری شکل می‌رویند که پرچم‌هایی رنگی دارند. گل‌های این گیاه زیبایی خاصی ندارند اما معطر هستند و می‌توانند برای یک ماه بر روی گیاه باقی بمانند.

پس از مدتی گل‌ها تبدیل به بذر می‌شوند که این بذرها به رشته‌ای پنبه‌ای متصل هستند تا بتوانند با کمک باد جابه‌جا شوند و مانند قاصدک در هوا پرواز کنند.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ای

شرایط نگهداری کاکتوس غوره ای

در ادامه روش نگهداری ساکولنت غوره ای را بررسی می کنیم.

آبیاری کاکتوس غوره ای

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نگهداری ساکولنت غوره ای آب دادن به آن است. این گیاه نسبت به ساکولنت‌های دیگر کمی بیشتر و به یک آب‌دهی کامل نیاز دارد به طوری که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. بین نوبت‌های آب‌دهی اجازه دهید تا خاک کمی خشک شود.

خاکی که بیش از حد مرطوب و خیس باشد برای این گیاه مضر است. در زمستان باید میزان آب‌دهی را کمتر کنید و تنها برای جلوگیری از خشک شدن کامل خاک، کمی به آن آب دهید.

بهترین زمان آب دادن به این گیاه تقریبا هفته‌ای یک بار و زمانی است که سطح خاک خشک شده باشد. یکی از نشانه‌هایی که می‌گوید گیاه نیاز به آب دارد، چروک شدن برگ‌های آن است. از سوی دیگر زرد شدن و چروک شدن همزمان برگ‌ها نشانه آب دادن زیاد و پوسیدن ریشه است.

بیشتر بخوانید: اصول پرورش کاکتوس در خانه

نور

ساکولنت غوره ای ترجیح می‌دهد در مکانی نورگیر و به دور از سرما زندگی کند.

در طبیعت این گیاه به دنبال سایه می‌گردد اما به عنوان گیاه خانگی باید محیطی با نور زیاد ولی غیر مستقیم را برای آن فراهم کرد. البته نور مستقیم آفتاب صبحگاهی نیز برای این گیاه مفید است.

اگر این گیاه را در ویواریوم استفاده می‌کنید از چراغ‌های LED یا فلورسنت استفاده کنید تا نور دلخواه گیاه را تامین کنید. بهتر است از چراغ‌های UVB دوری کنید زیرا این چراغ‌ها مانند نور مستقیم خورشید هستند و به گیاه آسیب می‌زنند. ویواریوم‌هایی که نور مصنوعی ندارند را بهتر است در کنار یک پنجره شمالی یا شرقی قرار بگیرند.

خاک

ساکولنت غوره‌ای عاشق خاکی خشک و با زهکشی مناسب است. خاک ساکولنت معمولی یا خاک کاکتوس برای این گیاه مناسب است. می‌توانید با ترکیب پنج هشتم خاک گلدان، دو هشتم سنگ پا و یک هشتم لیف نارگیل یک خاک عالی بسازید و یا از خاک‌های آماده استفاده کنید و کمی شن و پوده برای زهکشی بهتر به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی / بهترین خاک گلدان

کوددهی

در طول بهار و تابستان هر دو الی چهار هفته یک‌بار به گیاه کود دهید. کود محلول در آب که سه یا چهار برابر رقیق‌تر شده باشد برای این گیاه عالی است. هیچ‌گاه در زمستان یا پاییز به این گیاه کود ندهید.

دما

در بهار تا پاییز دمای مورد نیاز ساکولنت غوره‌ای چیزی بین ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و در زمستان، دمایی بین ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد است. از آنجایی که این گیاه یک ساکولنت است، رطوبت مساله مهمی نیست و در همان هوای معمول داخل خانه سرزنده است.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ایهرس کردن

گیاه غوره‌ای نیازی به هرس کردن ندارد و تنها زمانی که متوجه شاخه‌های مرده یا بی برگ شدید آن‌ها را به راحتی قیچی کنید.

گل‌دهی

اجازه دهید تا گیاه در طول زمستان استراحت کند. فراهم کردن محیطی خشک با دمای ۱۳ الی ۱۶ درجه در زمستان، گیاه را برای گل دادن در تابستان تحریک می‌کند. در طول زمستان آب‌دهی به گیاه را کمتر کنید اما مواظب باشد که خاک گیاه کاملا خشک نشود.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ای

تعویض گلدان

برای تعویض گلدان ساکولنت غوره ای در بهار اقدام کنید. گلدان جدید را با سه چهارم خاک کاکتوس و یک چهارم شن پر کنید تا زهکشی مناسبی داشته باشد و آب به راحتی تخلیه شود. این گیاه ریشه‌های ضعیفی دارد و اگر زهکشی خاک مناسب نباشد به راحتی دچار پوسیدگی می‌شود.

سمی بودن

تمام قسمت‌های این گیاه در صورت خورده شدن سمی است.

نگهداری در ویواریوم

دانه تسبیحی برخلاف سایر ساکولنت‌ها می‌تواند رطوبت بالا را تحمل کند با این حال این گیاه در طبیعت، محیط‌های خشک را ترجیح می دهد. برای تشخیص یک طراحی مناسب باید به محل زندگی اصلی گیاه توجه کنیم. جایی که این گیاه محیطی خشک و زهکشی عالی داشته است. ویواریوم‌هایی که این گیاه در آن عملکرد خوبی دارد عبارت است از: پالوداریوم و تراریوم

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت تراریوم و انواع گیاهان مناسب آن

روش تکثیر کاکتوس غوره ای

بعد از شرایط نگهداری ساکولنت غوره ای، روش تکثیر گیاه دانه تسبیحی را بررسی می کنیم.

اولین قدم برای تکثیر ساکولنت غوره ای انتخاب یک قلمه مناسب است. بهتر است این قلمه را از ساقه‌ای بلند و بالغ انتخاب کنید زیرا معمولا این ساقه‌ها بر روی خود ریشه دارند و همین مساله تکثیر آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

ساقه‌ای انتخاب کنید که برگ‌های آن پرپشت و سفت باشد و برگ‌های چروکیده یا نرم روی آن وجود نداشته باشد. بهتر است چند ساقه جدا کنید تا اگر یک یا دو عدد از آن‌ها از بین رفت کماکان شانس تکثیر وجود داشته باشد.

شما باید اجازه دهید که ساقه از محل بریده شدن آن خشک شود زیرا شیره‌ای که محل بریده شدن خارج می‌شود برای تکثیر گیاه مضر است و ممکن است باعث ایجاد قارچ یا باکتری شود. برخلاف سایر ساکولنت‌ها این گیاه لاغر و باریک است و زمان زیادی را برای خشک شدن نیاز ندارد.

قلمه زدن در خاک

قلمه را از سمت بریده شده آن در خاک فرو کنید. بهتر است برگ‌های پایینی ساقه را جدا کنید تا قلمه شما بتواند به اندازه کافی در خاک فرو برود.

از خاک گلدان با زهکشی مناسب استفاده کنید. می‌توانید از ترکیب خاک کاکتوس و پوده برای عملکردی مناسب استفاده کنید.

بعد از حدود دو هفته اولین نشانه‌های رشد جدید ریشه را مشاهده خواهید کرد و حدود دو هفته بعد از آن اولین نشانه‌های رشد گیاه را می‌بینید.

گیاه را از نور مستقیم خورشید محافظت کنید تا دچار آفتاب سوختگی نشود.

هر چند روز یک‌بار خاک گیاه را مرطوب کنید. به محض مشاهده ریشه‌های جدید مرطوب کردن خاک را متوقف کنید و آب‌دهی نرمال را آغاز کنید. با توجه به رطوبت محیط، می‌توانید فاصله آب‌دهی را هفته‌ای یک‌بار یا طولانی‌تر کنید.

خواباندن در خاک

قلمه ساکولنت غوره ای را به صورت مستقیم روی خاک بخوابانید به طوری که ساقه با سطح خاک در تماس باشد. گیاه در هر نقطه‌ای که با خاک در تماس باشد ریشه می‌دهد. خاک گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد.

اگر ساقه‌ها از قبل ریشه داشتند آن‌ها را طوری بر روی خاک بخوابانید که ریشه‌ها درون خاک فرو بروند. ممکن است برای این کار نیاز به ابزار جانبی داشته باشید تا ریشه‌ها در خاک بماند. مثلا یک گیره کاغذ که از وسط نصف شده ابزار مناسبی است.

خاک را هر چند روز یک‌بار مرطوب کنید. هر زمان که ریشه‌ها قوی‌تر شد و ریشه‌های جدید رشد کرد مرطوب کردن خاک را متوقف کنید و آب‌دهی نرمال را آغاز کنید.

ریشه‌های جدید معمولا بعد از دو هفته رشد می‌کنند. گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید.

اگر شما گلدان بزرگی دارید می‌توانید دو روش تکثیر بالا را همزمان انجام دهید.

بیشتر بخوانید: گیاه افوربیا و روش نگهداری این کاکتوس زیبا

قلمه زدن در آب

نوک قلمه‌ها را در آب قرار دهید. فرقی نمی‌کند از چه نوع آبی استفاده کنید اما بهتر است آب تصفیه شده باشد.

اولین نشانه‌های ریشه جدید معمولا بعد از دو الی سه هفته نمایان می شود.

بعد از چهار هفته ریشه‌ها به حدی می‌رسند که می‌توانید گیاه را به خاکی با زهکشی مناسب منتقل کنید.

خاک را هر چند روز یک‌بار مرطوب کنید. هر زمان که ریشه‌ها قوی‌تر شد و ریشه‌های جدید رشد کرد مرطوب کردن خاک را متوقف کنید و آب‌دهی نرمال را آغاز کنید.

ریشه‌های جدید معمولا بعد از دو هفته رشد می‌کنند. گیاه را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ای

آفات و مشکلات ساکولنت غوره ای

علل کاهش رشد ساکولنت

کاهش سرعت رشد و کوچک شدن اندازه این گیاه، به علت کمبود نور یا کمبود عناصر ضروری رخ می‌دهد.

کمبود نور

اگر گیاه نور کافی دریافت نکند، ضعیف شده و دیگر قادر به ادامه رشد طبیعی خود نخواهد بود. در این شرایط ساقه‌ها شروع به نازک شدن کرده و رشد جدید تنک و کوچک خواهد بود.

برای مقابله با این مشکل، باید گیاه خود را به مکانی نورانی‌تر منتقل کنید. یک پنجره جنوبی یا شرقی، بیشترین نور را برای گیاهان آپارتمانی فراهم می‌کند. این کار را باید به آرامی انجام دهید تا گیاه به دریافت نور بیشتر عادت کرده و از بروز هرگونه آسیب نوری در آن جلوگیری شود.

از انجام تغییرات ناگهانی که به گیاه شوک وارد می‌کند پرهیز کنید. برای مثال، سعی نکنید گیاهی را که در داخل خانه نور کمی دریافت می‌کند را “مستقیما” به یک نقطه نورگیر در حیاط منتقل کنید. به آرامی میزان نور وارد شده را افزایش دهید تا گیاه دچار اضطراب نشود. تغییرات گیاه را در محیط جدید بررسی کنید و طبق واکنش‌های او، الگوهای جدید مراقبتی را مدنظر قرار دهید.

کمبود عناصر ضروری

گاهی اوقات اختلالات رشد، به علت کمبود عناصر معدنی و ضروری برای گیاه ایجاد می‌شود. اگر حدود دو سال است که خاک ساکولنت غوره ای را تعویض نکرده‌اید، بهتر است این کار را انجام دهید.

اغلب خاک‌های مناسب ساکولنت، به صورت ترکیبی با کمپوست و کود ارائه می‌شوند اما نباید به آن قانع باشید. گیاه همواره باید با کود مناسب تقویت شود. این رمز داشتن ساکولنتی زیبا و سالم است!

توصیه ما استفاده از کود مخصوص ساکولنت و کاکتوس است، اما کودهای متعادل آپارتمانی (مانند کود ۲۰-۲۰-۲۰) نیز برای این نوع ساکولنت مناسب خواهد بود.

آفات

شپشک و شته حشراتی هستند که به گیاهان گوشتی علاقه‌مند هستند و ساکولنت غوره ای نیز مستثنی نیست.

اگر بر روی گیاه خود نشانه‌هایی از گردی سفید مشاهده کردید باید شپشک‌ها را مقصر بدانید. این حشرات از خود شیره‌ای به جا می‌گذارند که باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و باکتری در گیاه می‌شود. این حشرات معمولا در اطراف برگ‌ها و در نقاط اتصال برگ با ساقه زندگی می‌کنند.

شته‌ها حشراتی چاق با ظاهری شبیه به قطره چای هستند که در انتهای ساقه می‌چسبند و شیره گیاه را می‌نوشند. این شته‌ها نیز از خود شیره‌ای به جا می‌گذارند که باعث رشد کپک سیاه می‌شود.

یکی از نشانه‌های وجود این آفات در گیاه شما مورچه‌ها هستند. اگر در اطراف گلدان خود مورچه های زیادی را در حال فعالیت دیدید ممکن است نشانه حضور شپشک یا شته باشد. مورچه‌ها به شیره‌ای که این حشرات از خود باقی می‌گذارند علاقه دارند و از این حشرات مواظبت می‌کنند تا غذای بیشتری گیرشان بیاید.

بیشتر بخوانید: انواع آفت گیاهان آپارتمانی و فضای باز / راهکار تشخیص و درمان

علت زرد شدن ساکولنت غوره ای

زرد شدن برگ‌های این ساکولنت می‌‌تواند در اثر مشکلات مختلفی ایجاد شود:

مشکلات آبیاری

یکی از اصلی‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌ها، نامناسب بودن آبیاری است. آبیاری بیش از حد یا بسیار کم، هر دو سهم برابری در زرد کردن برگ‌های ساکولنت غوره ای ایفا می‌کنند.

برای یافتن علت اصلی باید سایر علائم گیاه را زیر نظر بگیرید:

اگر علاوه بر زرد شدن، برگ‌ها متورم، نرم و لزج نیز شده‌اند گیاه را بیش از حد آبیاری کرده‌اید. اما اگر برگ‌های ساکولنت در حال زرد شدن، پژمردگی و خمودگی هستند، مشکل آبیاری کم است. به خصوص اگر مدتی است به قدر کافی آن را آبیاری نکرده‌اید.

برای حل این مشکل، باید تکنیک‌های آبیاری صحیح را به کار بگیرید. اگر تشخیص دادید مشکل ساکولنت شما پر آبی است، دفعات آبیاری را کاهش داده و برای آبیاری مجدد تا خشک شدن خاک صبر کنید. اگر ساکولنت غوره ای شما از کم آبی رنج می‌برد، حجم وعده‌های آبیاری را افزایش دهید. ساکولنت غوره ای را تا هنگام خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان آبیاری کنید.

کمبود عناصر مغذی

برگ‌ها می‌توانند به علت کافی نبودن عناصر ضروری برای رشد، تغییر رنگ داده و زرد شوند. اغلب ساکولنت‌های غوره‌ای که به صورت تجاری به فروش می‌رسند، در خاکی مخلوط با کمپوست یا کود عرضه می‌شوند. گیاه می‌تواند برای مدتی از این ذخایر استفاده کرده و نیاز خود را برطرف کند. اما در نهایت پس از گذشت مدتی، این عناصر ضروری در اثر مصرف گیاه و یا همراه با جریان آب از خاک خارج شده و باید مجدد جایگزین شوند.

می‌توانید با کاشت مجدد ساکولنت و تعویض خاک این منابع را تامین کرده و یا از کودهای مخصوص ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید.

اگر می‌خواهید از کود گیاهان آپارتمانی کمک بگیرید، انواع متعادل آن را انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید، کاکتوس و ساکولنت از جمله گیاهانی هستند که تنها به مقدار کمی کود نیاز دارند. پس میزان توصیه شده کود را تا نصف قدرت خود رقیق کنید. هر دو هفته یکبار کوددهی در طول فصول رشد، نیازهای ساکولنت غوره‌ای را کاملا برطرف می‌کند.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ای

پوسیدن ریشه

ساکولنت غوره ای ریشه‌هایی بزرگ و قوی ندارد. ریشه‌های این گیاه سطحی و ضعیف است و ممکن است به دلایل زیادی دچار پوسیدگی شود.

اگر شما گیاهتان را بیش از حد عمیق بکارید باعث پوسیدن ریشه‌های آن می‌شوید. عمق بیشتر به این معنی است که ریشه‌های گیاه بیشتر مرطوب می‌ماند و دیرتر خشک می‌شود. همچنین تهویه هوای مناسبی نخواهد داشت که در نهایت منجر به رشد قارچ و پوسیدگی ریشه می‌شود.

گلدان بزرگ دلیل دیگری است که ریشه‌ها را از بین می‌برد. هرچقدر گلدان بزرگ‌تر باشد آب بیشتری نیاز دارد و به طبع آن دیرتر خشک می‌شود که نتیجه آن پوسیدن ریشه‌های گیاه است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع گیاه کراسولا و روش نگهداری این کاکتوس

سوالات متداول درباره نگهداری از ساکولنت غوره ای

علت ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای و نقاط تیره بر سطح برگ‌های ساکولنت غوره ای چیست؟

اصلی‌ترین علت ظهور چنین لکه‌هایی بر سطح برگ‌های این ساکولنت، آفتاب سوختگی است. اگر گیاه در معرض تابش مستقیم و بدون فیلتر نور خورشید قرار بگیرد، چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

همچنین تغییر مکان ناگهانی گیاه به نقطه‌ای پر نور (بدون همسان سازی آن با محیط تازه) نیز چنین عارضه‌ای را در پیش خواهد داشت. حتی ساکولنت‌هایی که کاملا به دریافت نور خورشید عادت دارند نیز ممکن است در طول موج‌های شدید گرما یا خشکی هوا، دچار این لکه‌ها شوند.

در این شرایط باید گیاه را به محیطی سایه‌تر منتقل کرده و یا در طول روزهای بسیار گرم، سایه‌بانی برای آن تعبیه کنید. قبل از بردن هر گیاهی به خارج از خانه یا مکانی روشن‌تر، باید تراکم و شدت نور دریافتی آن را به آرامی افزایش دهید. این روش، گیاه را با نور بیشتر آشنا کرده و مانع از آسیب دیدن آن توسط اشعه‌های خورشید خواهد شد. پس باید زمان بگذارید و آرام آرام آن را به نور خورشید معرفی کنید! هرگز ساکولنت تازه کاشته شده و جوان را تحت نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

آیا برگ‌های ساکولنت غوره ای شما در حال ریزش است؟

قطعا در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی/ گرمایشی قرار داشته است. هوای سرد سبب ریزش برگ‌های آن خواهد شد. در چنین شرایطی گیاه را به محیط گرم‌تری ببرید، دور از در، پنجره و هر کولر و بخاری دیگر!

چه گلدانی برای کاشت ساکولنت غوره ای مناسب است؟

انتخاب گلدان نامناسب، می‌تواند غوره‌ای را به وادی مرگ بکشاند. از آنجایی که این نوع ساکولنت دارای شاخه‌های رونده، بلند و آویزان است؛ باید آن را در گلدانی سبک و آویزی بکارید تا بتواند آزادانه به رشد خود ادامه دهد.

گلدان پلاستیکی می‌تواند سبب باقی ماندن رطوبت در خاک شود، اتفاقی که به پوسیدگی ریشه‌ها منتهی خواهد شد. هنگام کاشت، بهتر است گلدان‌های رسی آب کاری نشده را انتخاب کنید. این گلدان‌ها کمک می‌کنند تا خاک سریع‌تر خشک شود. چک کنید که حتما حفرات زهکشی در انتهای گلدان وجود داشته باشند.

مشکل دیگری که ممکن است برای ساکولنت شما نیز پیش بیاید، کاشتن آن در عمق بسیار پایین گلدان است. این اتفاق جریان هوایی را که گیاه در اطراف بخش‌های بالایی خود نیاز دارد از بین می‌برد. غوره‌ای را طوری در خاک بکارید که محل آغاز بخش خارجی آن تقریبا با لبه گلدان هم سطح باشد. در این صورت فضای کافی برای آبیاری وجود داشته و در عین حال هوا نیز کاملا جریان خواهد داشت.

بنابراین خاک می‌تواند بدون مشکل خشک شود و رطوبت باقی مانده را به هوا برگرداند. (منظور از بخش بالایی، قسمت بالای ریشه است که از خاک خارج می‌شود. مانند ساقه و برگ‌ها)

چه خاکی برای ساکولنت غوره ای مناسب است؟

خاک سنگین می‌تواند سبب نابودی این ساکولنت شود. منظور از خاک سنگین، خاکی است که کاملا فشرده، متراکم و سنگین بوده و رطوبت را بیش از حد در خود حفظ می‌کند.

به طور ایده‌آل، ساکولنت غوره ای به خاکی سبک، دارای زهکشی عالی، مخصوص کاکتوس و ساکولنت نیاز داشته و باید در گلدانی با حفرات زهکشی متعدد کاشته شود. در این حالت گیاه می‌تواند آب مورد نیاز خود را به راحتی جذب کرده و در عین حال مقدار اضافی آن از زیر گلدان خارج شود، تا قبل از اینکه به ریشه‌ها آسیبی برسد.

خاک سنگین مانع از عبور آب از اطرف ریشه می‌شود، در واقع ریشه را دچار پوسیدگی می‌کند. چنین خاکی حتی در بین دفعات آبیاری خیس باقی مانده و اجازه خروج به آب نخواهد داد.

در اغلب اوقات، گیاهی که به صورت کاشته شده در گلدان از فروشگاه تهیه می‌کنید، در خاکی معمولی کاشته شده است. یعنی خاک آن با سایر گیاهان دیگر مشترک است، بدون توجه به نوع گیاه. چنین خاک‌هایی معمولا سنگین بوده و بهتر است پس از آوردن گیاه به خانه، آن را به خاک مخصوص ساکولنت منتقل کنید.

اگر خاک را تعویض نکرده و ساکولنت غوره ای را در خاک سنگین نگهداری کنید، گردش هوا به طور واضحی در خاک کمتر خواهد شد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، ریشه شروع به پوسیدگی خواهد کرد و احتمالا متوجه نخواهید شد، تا زمانی که دیگر کار از کار گذشته است.

بهترین حالت این است که ساکولنت غوره ای را در خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت بکارید. خودتان نیز می‌توانید چنین ترکیبی بسازید: خاک خود را با کمی پیت ماس (خزه زغال سنگ)، پرلیت و زغال سنگ مخلوط کنید.

هنگام خریدن خاک به وزن بسته توجه کنید. هنگامی که آن را بلند می‌کنید، باید سبک باشد. یک کیسه سنگین یعنی خاک آن از میزان مناسب برای ساکولنت شما سنگین‌تر است، پس انتخاب مناسبی برای غوره‌ای نیست.

اگر خاک شما زهکشی را به خوبی انجام نمی‌دهد، می‌توانید با اضافه کردن مقداری پرلیت یا ورمیکولیت آن را سبک کرده و این روند را بهبود ببخشید. در این صورت گیاه در خاکی همواره خیس نبوده و از آسیب دیدن ریشه و ساقه جلوگیری خواهد شد.

ساکولنت غوره ای / کاکتوس غوره ایآیا ساکولنت غوره ای در برابر تغییرات دما و رطوبت محیط حساس است؟

پایین بودن رطوبت محیط، مشکلی برای غوره‌ای ایجاد نخواهد کرد. در حقیقت، این گیاه در رطوبت متوسط منازل به خوبی رشد می‌کند، رطوبتی که معمولا زیر ۴۰ درصد است. اگرچه بالا بودن میزان رطوبت می‌تواند سبب ماندن خیسی در خاک شود.

اگر چنین اتفاقی رخ داد، گیاه به دردسر خواهد افتاد، زیرا خاک پس از آبیاری غرقاب باقی خواهد ماند. بهتر است مقداری پرلیت به خاک اضافه کنید تا زهکشی تقویت شود.

خوشبختانه در مورد ساکولنت غوره ای، به هیچ روش افزایش رطوبت (مانند سینی سنگریزه، دستگاه مرطوب کننده، اسپری کردن آب و …) نخواهید داشت!

اگر در دمای خانه احساس راحتی دارید، ساکولنت غوره ای نیز چنین احساسی خواهد داشت! در واقع ساکولنت غوره ای مانند اغلب گیاهان آپارتمانی دیگر، در دمای متعادل خانه به خوبی زندگی می‌کند. فراموش نکنید که این گیاه دوست ندارد در گرمای شدید قرار بگیرد، همچنین محیط سرد و حوالی کولر نیز برای آن اصلا خوشایند نیست.

آنها را از نزدیکی درهایی که مدام باز و بسته می‌شوند دور کنید. دمای ایده‌آل، ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتی گراد در تابستان و کمی سردتر در زمستان است.

بیشتر بخوانید: گل پاچیرا / روش نگهداری و بررسی مشکلات این گیاه

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x