مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گل ژربرا

کاشت و نگهداری گل ژربرا و انواع آن / گل ژربرا نماد چیست؟

ژربرا معمولا به صورت شاخه‌ای و در دسته گل‌ها استفاده می‌شود. ژربرا عمر طولانی در گلدان دارد و اگر به خوبی از آن نگهداری کنید، تا چند هفته سالم و باطراوت باقی می‌ماند.

کاشت و نگهداری گل ژربرا و انواع آن / گل ژربرا نماد چیست؟

گل ژربرا (Gerbera) گلی زیبا و از خانواده گل های بنفشه، مینا و آفتابگردان است. این گل زیبا با کمک علم باغبانی دارای تنوع رنگی است که با پیوند زدن ایجاد شده اند.

گل ژربرا در مناطق مختلفی مانند مناطق گرمسیر آسیا، ماداگاسکار، آفریقا و حتی در آفریقای جنوبی می روید.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

ژربرا را معمولا به عنوان گل شاخه ای استفاده می کنند و دسته گل های زیبایی را با این گل تزیین می کنند.

خوشبختانه ژربرا عمر طولانی در گلدان دارد و اگر به خوبی از آن نگهداری کنید، تا چند هفته سالم و باطراوت باقی می‌ماند.

به طور کلی ژربرا عطر کم و شیرینی دارد. البته انواع خاصی از آن عطر قوی‌تری دارند.

ژربرا در تمام طول سال یافت می‌شود و محدود به فصل خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره روش نگهداری دسته گل طبیعی

با وجود اینکه این گل در آفریقای جنوبی کشف شده، اما باز هم رد پایی از هلند (که به پایتخت گل جهان معروف است) در این ماجرا وجود دارد! در سال ۱۷۲۷، گیاهشناسی هلندی به نام “فردریک گرونوویس” این گل را در آفریقا کشف کرد و آن را به افتخار همکارش، “تراگت ژربر”، ژربرا نامگذاری کرد.

ژربرا در سال ۱۸۲۷، به انگلستان برده شد و در آنجا اصلاح شده و بارها پیوند زده شد. از سال ۱۹۵۰، هلند مهم‌ترین کشور در زمینه تولید ژربرا است. این گل حدود ۵۰ سال است که در دنیا بسیار محبوب شده و در مقیاس عظیم تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: گل ارکیده گلدانی و روش نگهداری این گیاه

انواع گل ژربرا

به خاطر طول عمر طولانی این گل در گلدان و محبوبیت زیاد آن، امروزه انواع بسیار مختلفی از ژربرا در بازار وجود دارد. تا حدی که می‌توان گفت تنوع رنگ‌های ژربرا بی انتهاست! مثلا سفید، کرم، زرد، هلویی، نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز و … ژربرا را می‌توانید در همه رنگ های رایج پیدا کنید. علاوه بر این، انواع چندرنگ و رنگین کمانی هم از آن تولید شده است.

ژربرا در سه دسته کلی بررسی می شود:

گل بزرگ، گل کوچک (ژربرا مینی یا ژرمینی) و نوع ویژه.

یک گل ژربرا با اندازه استاندارد، حدود ۱۳ سانتی‌متر و یک ژربرای مینی حدود ۹ سانتی‌متر قد دارد. علاوه بر اندازه، تعداد و شکل گلها هم متفاوت است. ممکن است تکی، دوتایی و یا چندتایی روی یک ساقه قرار گرفته باشند.

گل ژربرا نماد چیست ؟

گل ژربرا عضوی از خانواده گل‌های بنفشه است. پس مانند آنها معانی مختلفی دارد. مثل بی‌گناهی، پاکی و خلوص.

گل ژربرا نمادی برای زیبایی هم هست.

گل ژربرا در رنگ های روشن، نماد بخشش، زندگی و استقامت است.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

روش کاشت و نگهداری گل ژربرا

ارزان‌ترین روش برای کاشت ژربرا، تهیه کردن دانه آن است. دانه را در یک سینی کاشت مصنوعی بکارید. اگر تهیه کردن این بسترهای کاشت مصنوعی برای شما دشوار است، آن را در یک گلدان ساده بکارید.

در نظر داشته باشید که خاک رس برای رشد ژربرا مناسب نیست، چون استریل و تمیز نیست و ممکن است از جوانه زدن ژربرا جلوگیری کند.

گلدان را از ماسه، کود و الیاف گیاهی پر کنید و نور و آب کافی برای او فراهم کنید. خاک او نباید خشک باشد. از وجود حفرات در زیر گلدان اطمینان حاصل کنید.

نگهداری گل ژربرا: اگر ژربرا را به صورت شاخه‌ای خریده اید، آن را در یک گلدان قرار دهید. آب تمیز و شفاف در آن بریزید و چند قطره کلر به آن اضافه کنید. لازم نیست آب زیادی در گلدان بریزید، چون ساقه ژربرا حساس است و در حضور آب اضافی زود فاسد می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

سمی بودن گل ژربرا

خوشبختانه ژربرا برای انسان‌ها و حیوانات خانگی سمی و خطرناک نیست اما بهتر است مواظب باشید که کودکان و یا حیوانات خانگی آن را نخورند تا دچار عواض گوارشی نشوند.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

آفات و روش درمان آن

اگر برگ‌ها ظاهری پاره و رشته رشته پیدا کردند، باید به دنبال لارو کرم برنده و کرم پیله ساز بگردید.
لارو‌های کرم برنده و کرم پیله ساز از آفات این گیاه به شمار می‌روند. آنها با جویدن لبه برگ‌ها، می‌توانند سبب پژمردگی گیاه شده و یا با هجوم به ساقه، گیاه را به سمت فروپاشی سوق دهند.

در مورد کرم و لارو، به دلیل اندازه بزرگ خود، برداشتن با دست بهترین راه حل است.

 برگ‌هایی را که تحت هجوم کرم‌برگ قرار گرفته‌اند، از گیاه جدا کنید.
کرم‌برگ حشره‌ای کوچک، مشکی یا زرد رنگ است که با ایجاد حفره روی برگ‌ها، از شیره موجود در آنها تغذیه می‌کند. این حفره‌ها در نهایت برگ سالم را سوراخ کرده و آن را به برگی خالدار تبدیل می‌کنند. کرم‌برگ در برگ‌ها تخم ریزی کرده و ضمن تبدیل این تخم‌ها به لارو، تونل‌هایی در رگه‌های داخلی آن ایجاد خواهد شد.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

تریپس (ریشک بال) و کنه تارعنکبوتی، دو آفت رایج ژربرا هستند.

تریپس، حشره‌ای ریز با بال‌های حاشیه دار است و کنه تار عنکبوتی، حشره‌ای بسیار کوچک است که بر روی برگ، مانند نقطه‌های متحرک به نظر می‌رسد.
این آفات از شیره موجود در سلول‌های درونی ژربرا تغذیه کرده و منجر به ضعیف شدن گیاه می‌شوند.

با اینکه تشخیص حضور این آفات کمی دشوار است، اما اغلب اوقات می‌توان حضور کنه تار عنکبوتی را از تارهای ظریفی که بر سطح گیاه ایجاد می‌کند، تشخیص داد.

کنه تار عنکبوتی به برگ‌های جوان حمله می‌کند، در حالی که تریپس به داخل گل وارد می‌شود.

تریپس می‌تواند در صورت پیشروی زیاد، هنگام باز شدن شکوفه‌ها فقط چند گلبرگ پاره پاره بر جای بگذارد!

اسپری‌ها، ضمن اینکه از آفت کش‌های شیمیایی ایمن‌تر هستند، در صورت تداوم مصرف تاثیری عالی بر گیاه خواهند داشت؛ به ویژه که در اولین برخوردها با آفات آنها را از بین می‌برند.

برای درمان تریپس و کنه تار عنکبوتی، باید از محلول آب و صابون استفاده کنید.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

اگر شاهد حضور شته‌ها بودید، محلول صابون حشره کش و یا روغن‌ مخصوص باغبانی به گیاه اسپری کنید. شته، حشره‌ای ریز و سبزرنگ است. هر دوی این اسپری‌ها در برابر تریپس و کنه تار عنکبوتی هم موثر هستند.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری گل گاردنیا زیبا و خوشبو

بیماری ها و روش درمان گل ژربرا

 اگر محل اتصال ساقه به ریشه، در داخل خاک فرو رفته است؛ گیاه را از خاک خارج کنید. منظور از فرو رفتن، ایجاد شدن نشست خاک در اطراف آن است.
ژربرا را مجدد بکارید، طوری که محل اتصال ریشه و ساقه کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. اگر این بخش در خاک دفن شود، گیاه مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه خواهد شد؛ اتفاقی که در نهایت مرگ آن را رقم خواهد زد. اما طبق یک قانون کلی، ژربرا باید هر دو سال یکبار، مجدد کاشته شود.

برنامه آبیاری خود را تغییر دهید.
کپک خاکستری، نام دیگر قارچ بوتیریس سینرئا است، قارچی که بر سطح گل‌ها و برگ های بیمار یک لایه مخملی از کپک ایجاد می‌کند.

در صورت مشاهده کپک خاکستری، آبیاری گیاه را تعدیل کنید. این کپک باعث رنگ پریدگی و سوراخ شدن گل ها شده و یا سبب پژمردگی و پوسیدگی برگ ها و ریشه گیاه خواهد شد. الگوی صحیح آبیاری را دنبال کنید، یعنی گیاه را تا زمان اشباع شدن ریشه آبیاری کنید. سپس اجازه دهید سطح خاک خشک شده و مجدد آبیاری را به طور کامل انجام دهید.

این روش، از ایجاد سفیدک سطحی نیز جلوگیری خواهد کرد.

سفیدک سطحی می‌تواند در اثر قارچ‌های مختلفی ایجاد شود، اما دلیل اصلی ایجاد آن رطوبت بسیار بالای محیط یا بارش شدید باران است. البته این قارچ‌ها محدود به حضور آب نبوده و حتی در غیبت آن نیز می‌توانند به تکثیر خود ادامه دهند.

تشخیص سفیدک آسان است، آنها پوششی سفید-خاکستری بر سطح برگ ها و ساقه هستند.

گل ژربرا
عکس گل ژربرا

اگر ژربرا به کپک یا سفیدک مبتلا شده، بخش‌های درگیر را از گیاه جدا کنید. زیرا این بیماری‌ها به سرعت به سایر بخش‌ها و حتی گیاه‌های مجاور سرایت خواهند کرد. بخش‌های جدا شده را با سایر کمپوست‌ها مخلوط نکرده و آنها را جداگانه دور بریزید.

فاصله ۴۵-۳۰ سانتی متری بین گیاهان را رعایت کنید. اگر گیاهان را در کنار هم می‌کارید، باید آنها را با فاصله نسبت به هم قرار دهید. زیرا تراکم و به هم چسبیدگی گیاهان مانع از گردش صحیح هوا شده و احتمال ایجاد کپک خاکستری و سایر بیماری‌های وابسته به رطوبت را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: گل شاه پسند و روش نگهداری این گیاه

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x