مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پرتفوی چیست

پرتفوی چیست و در مورد آن چه می دانید؟

پرتفوی چیست؟ در تعریف کلی پرتفوی می توان این گونه گفت که به گروهی از دارایی های مالی مانند سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و... پرتفوی یا سبد دارایی ها گفته می شود.

پرتفوی چیست؟

در تعریف کلی پرتفوی می توان این گونه گفت که گروهی از دارایی های مالی مانند سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و… پرتفوی یا سبد دارایی ها گفته می شود.

پرتفوی می تواند به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران نگهداری و یا به وسیله افراد متخصص در این زمینه مدیریت شود.

پرتفوی چیست؟

خب حالا به بررسی مفهوم پرتفوی بورس و سوال پرتفوی چیست می پردازیم. به مجموعه سهام خریداری شده توسط سرمایه گذار پرتفوی می گویند.

در واقع سبد سهام یا پرتفوی با توجه به این نکته که باید سرمایه خود را بین چندین دارایی مالی مختلف تقسیم کرد، اشاره دارد. تا با این کار بتوان ریسک سرمایه گذاری را کاهش داد.

یک اصطلاح در کل دنیا مشهور است که اشاره به همین موضوع دارد: هیچ گاه تمام تخم مرغ هایت را در یک سبد نگه ندار.

از این اصطلاح در پرتفوی بورسی نیز می توان استفاده کرد. به طور مثال اگر شما ۵۰ میلیون تومان برای سرمایه گذاری دارید آن را بین ۵ سهم مختلف تقسیم می کنید. در این حالت شما یک سبد سرمایه گذاری دارید.

معامله گران در بازار سرمایه در مقابل سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهند (ریسک) باید بازدهی را از بازار کسب کنند (ریوارد). در واقع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط هر سرمایه‌گذار وابسته به مقادیر بازده و ریسک آن است.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات بورس ایران / آشنایی با اطلاعات پرکاربرد و رایج

پرتفوی چیست
پرتفوی چیست – پرتفوی بورس

عوامل مؤثر بر تشکیل سبد سهام

در این بخش، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تشکیل سبد سهام را بیان می‌کنیم.

تحمل ریسک و تشکیل سبد
با اینکه یک مشاور مالی می‌تواند یک سبد را برای یک فرد ایجاد کند، تحمل ریسک سرمایه‌گذار تأثیر قابل توجهی در سبد خواهد داشت.

به عنوان مثال‌، یک سرمایه‌گذار محافظه‌کار ممکن است از سبد با سهام دارای ارزش بزرگ، صندوق‌های شاخصی، اوراق سرمایه‌گذاری و اوراق با نقدشوندگی بسیار بالا استقبال کند.

در مقابل، یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر ممکن است سهام شرکت‌های کوچک با قابلیت رشد بالا را به سبد خود اضافه کند، از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با بازده بالا استقبال کند و به دنبال املاک و مستغلات، فرصت های سرمایه‌گذاری بین‌المللی و جایگزین برای خود باشد.

به طور کلی، یک سرمایه‌گذار باید میزان اوراق بهادار یا دارایی‌هایی را که نوسانات آن‌ها باعث ناراحتی‌اش می‌شود به حداقل برساند.

زمان و تشکیل سبد

سرمایه‌گذاران باید متناسب با تحمل ریسکی که دارند، دقت کنند که وقتی یک سبد را تشکیل می‌دهند، چه مدت می‌خواهند آن را نگه دارند.

با نزدیک شدن به تاریخ هدف، سرمایه‌گذاران باید به سمت دارایی‌های محافظه‌کارانه‌تر متمایل شوند تا از سبدی که تا آن زمان ساخته‌اند، حفاظت کنند.

به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار که برای دوران بازنشستگی پس‌انداز می‌کند، ممکن است قصد داشته باشد در پنج سال آینده کارش را ترک کند.

با وجود سطح راحتی سرمایه‌گذار در سرمایه‌گذاری سهام و سایر اوراق بهادار ریسک‌پذیر، او ممکن است بخواهد بخش بیشتری از مانده اوراق بهادار را در دارایی‌های محافظه‌کارانه‌تر مانند اوراق قرضه و پول نقد سرمایه‌گذاری کند تا از آنچه قبلاً ذخیره کرده است، حمایت کند.

در مقابل، فردی که تازه وارد بازار کار می‌شود، ممکن است بخواهد کل سهام خود را در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کند، زیرا ممکن است چندین دهه سرمایه‌گذاری داشته باشد و توانایی تحمل برخی از نوسانات کوتاه مدت بازار را داشته باشد.

پرتفوی چیست - پرتفوی بورس
پرتفوی چیست – پرتفوی بورس

ارزش پرتفوی چیست؟

به ارزش مالی و نقدی پرتفوی هر شخص حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی می گویند. برای قیمت‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، مهم‌ترین عامل، ارزش پرتفوی این شرکت‌ها است.

بیشتر بخوانید: حد سود و ضرر در بورس چیست و چرا در بورس ضرر می کنیم؟

پرتفوی هیچ‌گاه تک سهم نباشید

فرض کنید سبد سهام خود را فقط از یک صنعت خاص تشکیل داده‌اید. در صورت رکود در آن صنعت، در تمامی سهام موجود در پرتفوی خود دچار ضرر خواهید شد.

بنابراین توصیه می‌شود حتماً تنوع را رعایت کنید و سبد معاملاتی خود را از سهام شرکت‌های مختلف پرکنید. البته توجه داشته باشید آن‌قدر تنوع سهام را زیاد نکنید تا بعد در مدیریت پرتفوی با مشکل مواجه شوید.

پرتفوی صنایع پر بازده را شناسایی کنید

در زمان تشکیل پرتفوی ابتدا صنایع پر بازده را شناسایی کنید. سپس از میان آن صنایع پرتفوی خود را ایجاد کنید.

قابل‌ ذکر است بدون مطالعه شرکت‌ها و انتخاب سهام‌های مختلف و تصادفی نیز ممکن است ضرر کنید. پس لازم است با تشخیص صنایع مطلوب جلوی ضرر را بگیرید.

با این کار تا حدودی می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را کاهش دهید.

برای تشکیل پرتفوی بورس به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قبل از تشکیل پرتفوی باید بررسی کنید چه انگیزه هایی باعث می شود تا در دارایی های مالی گوناگون سرمایه گذاری کنید. اساسا ما به طور خودآگاه یا اغلب ناخودآگاه بر اساس سه مولفه انواع مختلف دارایی ها را در پرتفوی خود قرار می دهیم:

  • میزان پذیرش و تحمل ریسک
  • افق زمانی سرمایه گذاری
  • هدف از سرمایه گذاری

بنابراین با توجه به این سه مولفه بایستی ابتدا ببینید حاضرید چقدر ریسک کنید، همینطور تا چه مدت به سرمایه خود احتیاج ندارید و در نهایت هدف خود را از تشکیل پرتفوی مشخص کنید.

وقتی این سه مورد مشخص می شود، شما به سادگی می توانید پرتفویی تشکیل دهید که هم نوسانات آن متناسب با سطح پذیرش ریسک شما باشد و هم بالاترین بازدهی را متناسب با افق و اهداف سرمایه گذاری شما ارائه کند.

پرتفوی چیست - پرتفوی بورس
پرتفوی چیست – پرتفوی بورس

نکات مربوط به تشکیل سبد سهام

  • استراتژی خود را از نظر ریسک و مدت سرمایه‌گذاری مشخص کنید.
  • صرف‌نظر از نوع سبدی که اعم از مستعد رشد، درآمدی و یا سوداگرانه انتخاب می‌کنید، همیشه باید تعداد مناسبی از سهام شرکت‌های مختلف را در سبد خود داشته باشید، ترجیحاً بیش از ۵ سهم و کمتر از ۱۵ سهم. دقت کنید که تعداد کم سهام ریسک را زیاد می‌کند و افزایش بیش از حد تعداد آن‌ها، مدیریت سهام را دشوار خواهد کرد.
  • هیچ گاه تک‌سهم نشوید. این کار سبب افزایش بسیار زیاد ریسک می‌شود.
  • سعی کنید از صنایع مختلف یک سهم خوب داشته باشید.
  • در خرید و فروش، تحت تأثیر قیمت‌های روزانه سهام قرار نگیرید و تحلیل‌های خود را بر اساس ویژگی‌های شرکت، صنعت و… انجام دهید.
  • در جریان تغییرات قیمت‌ها باشید و اصطلاحاً بازار را پیگیری کنید.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x