مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سرمایه گذاری در بورس خوب است یا بد؟

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

یکی از مهم ترین دغدغه های مردم این است که چگونه پول و سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند و بتوانند سرمایه گذاری خوبی داشته باشند. برای خیلی سوال است که آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است یا خیر؟ این سوالی است که افراد تازه کار به دنبال جواب آن هستند تا بتوانند تصمیم درستی برای فعالیت خود بگیرند.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

یکی از مهم ترین دغدغه های مردم این است که چگونه پول و سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کنند و بتوانند سرمایه گذاری خوبی داشته باشند. برای خیلی سوال است که آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است یا خیر؟

این سوالی است که افراد تازه کار به دنبال جواب آن هستند تا بتوانند تصمیم درستی برای فعالیت خود بگیرند.

برای اینکه بتوانید سرمایه گذاری موفقی در بورس داشته باشید باید با ساز و کار آن آشنا باشید.

 

سرمایه گذاری در بورس

قیمت سهام در بورس به عوامل مختلفی مانند بازار جهانی، وضعیت صنعت، سیاست های پولی و عملکرد دولت و… بستگی دارد.

در کنار این عوامل کلی رشد هر صنعت می تواند بر روی سهام آن مجموعه اثر بگذارد و باعث رشد آن ها شود.

برای خرید سهام باید به نقدشوندگی آن سهم نیز دقت کنید زیرا ممکن است سهم توسط افراد زیادی خریداری شده باشد و سهم دارای شناوری بالایی باشد و یا برعکس این حالت.

اما بطور کلی سهام هایی که در بورس معامله می شوند حجم معاملاتشان بالاست و از قابلیت نقدشوندگی بالایی برخوردارند و فرد هر زمان که بخواهد می تواند سهام خود را به فروش برساند.

همچنین در این روش سرمایه گذاری، سرمایه گذاران از دو محل دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام، سود به دست خواهند آورد.

از دیگر فواید سرمایه گذاری در بورس حفظ پول شما در برابر تورم است. با یک سرمایه گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ خواهد شد زیرا به نسبت سهامی که شخص خریده در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی های آن شرکت، ارزش سهام فرد نیز افزایش خواهد یافت و با افزایش سرمایه، ارزش پول وی نیز حفظ می گردد.

بیشتر بخوانید: تحلیل بنیادی چیست؟

با سرمایه گذاری در بورس همان میزان که احتمال کسب سود است احتمال ضرر هم وجود دارد

سرمایه گذاری در بورس با کار کارمندی و یا سود بانکی و… متفاوت است و اینگونه نیست که سر ماه مبلغ مشخصی به شما پرداخت شود.

سرمایه گذاری در بورس با ریسک همراه است و ممکن است سرمایه شما را کم یا زیاد کند.

به همین خاطر داشتن اطلاعات و دانش کافی به شما کمک می کند بهترین سرمایه گذاری را داشته باشید.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

معامله سهام یک حرفه است

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

معامله گری در بورس یک حرفه است و کسانی می توانند از سرمایه گذاری در بورس سود کسب کنند که آموزش لازم در این زمینه را ببینند. مانند بقیه حرفه ها که باید برای یادگیری آن زمان گذاشت.

خوشبختانه منایع علمی و خوبی در زمینه آموزش بورس وجود دارد، حتی آموزش های خوب زیادی به صورت رایگان در اینترنت در دسترس شما است.

پس بهتر است برای سرمایه گذاری در بورس خوب آموزش ببینید و بعد اقدام به خرید و فروش سهم کنید.

 

اگر خودتان علاقه به سرمایه گذاری مستقیم ندارید راه های غیرمستقیمی برای کسب سود از این بازار وجود دارد:

صندوق های سرمایه‌گذاری، روش غیر مستقیم برای ورود به بورس

افراد به منظور دور ماندن از استرس نوسانات سهام در بازار بورس، می‌توانند خرید و معامله صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا به اختصار «ETF» را انتخاب نمایند.

این صندوق‌ها از نظر ریسک پذیری افراد، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که انواع آن‌ها شامل سرمایه‌گذاری در سهام، درآمد ثابت، مختلط و قابل معامله بوده که هرکدام از این صندوق ها شرایط مخصوص به خود را دارند.

باید توجه داشته باشید که سهام بعضی از صندوق‌ها که در بورس قابل خرید و فروش هستند هم از انواع صندوق­‌های سرمایه‌گذاری بوده که امکان معامله سبدی از سهام یک شاخص را برای شما فراهم می­‌کنند.

بیشتر بخوانید: صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها

سبدگردان، روش غیر مستقیم برای ورود به بورس

سازمان بورس برای کسانی که شرایط موفقیت در ورود مستقیم به بازار سرمایه را ندارند تدابیری اندیشیده است تا بتوانند وارد بازار سرمایه شوند.

به این ترتیب که با صدور مجوز برای شرکت هایی با نام سبدگردان شرایط سرمایه گذاری در بازار بورس را برای این افراد فراهم کرده است.

سبدگردان، همه عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سهام را در نظر می گیرد تا به اهداف مورد نظر سبد و افزایش ارزش سهام برسد و بر اساس آن تصمیمات لازم را می گیرد.

سبدگردانی با استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری، برتری محسوسی نسبت به سایر معامله گران پیدا می کند.

استفاده از توان حرفه ای مدیر و مشاوره های تیم مدیران باعث می شود هر تصمیمی که برای سبد هر شخص گرفته می شود با تحلیل حرفه ای گزارش‌های مالی و تحلیل های تکنیکال و اخبار بازار سرمایه و بنیادی سهام به انجام برسد.

تمایز سبدگردانی نسبت به روش های دیگر بازار سرمایه در همین موضوع است.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

سرمایه گذاری در بازار سرمایه قمار است؟

یکی از باورهای غلط در مورد بازار سرمایه این است که سرمایه گذاری در آن را مانند قمار می دانند. اما به نظر کارشناسان بازار سرمایه این باور اشتباه است.

زیرا در کنار ریسک هایی که بازار سرمایه دارد سهامداران می توانند با آموزش و کسب اطلاعات مفید ریسک های مختلف را شناسایی کنند و از این طریق ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین سایت های بورسی

این موضوع نشان می‌دهد که فاکتور خوش شانسی و یا بد شانسی تعیین کننده سود و زیان سرمایه‌گذاری نیست و سهامداران می‌توانند از طریق تحلیل‌های مختلف و مناسب، بازار سرمایه‌ را پیش‌بینی نموده، در صورت پیش‌بینی درست و مثبت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و با سودآوری مناسبی نیز همراه شوند.

این در حالی است که قمار تنها به عامل شانس بستگی دارد و در آن نمی‌توان آینده سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرد.

سهامداران با مطالعه روش‌های موجود در کاهش ریسک معاملات، می‌توانند ضمن شناسایی و مدیریت ریسک‌های مختلف در سرمایه‌گذاری، با خیال آسوده‌تری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام نمایند.

یک اشتباه بزرگ: معامله در بورس با وام بانکی یا قرض!

توصیه اغلب کارشناسان خبره بر این است که با پول مازاد خود معامله کنید، نه با پول وام و نه با پولی که برای امرارمعاش قرار داده‌اید.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

تحلیل تکنیکال در کنار بنیادی

از جمله باورهای نادرست در سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار که بین برخی سهامداران وجود دارد این است که آن‌ها در معاملات بورسی خود همواره به دنبال سهام‌هایی می‌گردند که قیمت آن‌ها کاهش پیدا کرده است و با این تحلیل که این قیمت در آینده به قیمت قبلی خود باز می‌گردد، اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید سهام این شرکت‌ها را می‌کنند.

این موضوع نشان می‌دهد که برای این دسته از فعالان بازار سرمایه صرفاً فاکتور قیمت و روند گذشته آن مهم و تأثیرگذار است.

اما در حقیقت فاکتور ارزش بازاری سهم تنها یکی از فاکتور‌های تأثیرگذار در رسیدن به تحلیل درست و مناسب است؛ به عبارت دیگر سهامداران باید همواره مراقب این موضوع باشند که صرفاً بر اساس فاکتور قیمت بازار، اقدام به خرید سهام شرکتی نکنند و با استفاده از همه زوایای تحلیل تکنیکال به تصمیم دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی در بورس دارد؟

همچنین لازم است سهامداران در کنار تحلیل تکنیکال، توجه ویژه‌ای نیز به تحلیل بنیادی داشته باشند؛ یعنی صورت‌های مالی و سایر اطلاعات مربوط به شرکت مورد نظر را بررسی کرده و پس از آن اقدام به خرید سهام آن کنند.

برعکس این دیدگاه نیز وجود دارد؛ یعنی برخی از سهامداران نیز بر این باورند که سهام شرکت بورسی که افزایش قیمتی خوبی داشته است، بالاخره قیمتشان کاهش پیدا می‌کند.

با این تحلیل سهامداران اقدام به فروش سریع سهام خود می‌کنند اما پس از گذشت مدت زمانی افسوس این را می‌خورند که چرا سهام آن شرکت را فروخته‌اند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتی‌المقدور سهم هم به لحاظ تکنیکالی و هم به لحاظ بنیادی بررسی شود.

البته ذکر این نکته‌ نیز بسیار حائز اهمیت است که شاید در خیلی از مواقع پس از افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی، کاهش قیمتی در انتظار آن‌ها باشد اما سهامداران از طریق تحلیل‌های مناسب می‌توانند این افزایش و کاهش را به خوبی پیش‌بینی کنند و با خیالی آسوده سهام خود را بفروشند و یا نگه دارند.

entrepreneur 1340649 1280 a563cc2d057c4c0b8a08965b17dcb732 2
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

تکیه بر مشاوره افراد ناشناس به تنهایی اشتباه است

یکی دیگر از کارهای غلطی که سهامداران از طریق آن ضربه می خورند اعتماد صرف به کانال ها و گروه ها و شبکه های اجتماعی و یا افرادی که در ظاهر خبره هستند و سیگنال می فروشند، است.

اعتماد صرف به این افراد باعث ضرر سهامداران می شود. این مدل خرید و فروش ۲ مشکل می تواند ایجاد کند:

  • با این شیوه سهامداران روش درست و منطقی معاملات را که متکی بر اصول خاص و تحلیل است را یاد نخواهند گرفت.
  • این روش معامله موجب ایجاد جو هیجانی در بازار شده و به افزایش حبابی یا کاهش بی‌رویه قیمت سهام منجر شود.

حداقل میزان سرمایه گذاری در بورس

برای سرمایه گذاری در بورس به سرمایه بالایی نیاز نیست. در صورتی که افراد دارای کد بورسی بخواهند به صورت آنلاین سهم موردنظر خود را خریداری کنند باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان در حساب کارگزاری خود پول داشته باشند.

به دلیل وجود کارمزد معاملات این میزان باید کمی بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان باشد.

اما در صورتی که افراد بخواهند سفارش خود را به صورت تلفنی یا حضوری به کارگزاری اعلام کنند می‌توانند به هر میزان که تمایل دارند سفارش خرید خود را انجام دهند و هیچ محدودیت وجهی وجود نخواهد داشت.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

محاسبه سود سرمایه گذاری در بورس

یکی از جذابیت‌های سرمایه گذاری در بورس این است که برخلاف سایر سرمایه گذاری‌ها و فرصت‌های سودآوری، سود سرمایه گذاری در این بازار به صورت مرکب محاسبه می‌شود.

برای نمونه اگر شما ۱۰ میلیون تومان پول خود را در سپرده بانکی بگذارید، سود ماهیانه و یا سالیانه تنها بر اصل پول شما یعنی همان ۱۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. یا اگر با خرید سکه طلا یا ارز قصد افزایش سرمایه داشته باشید با رشد قیمت این کالاها به میزان مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت امروز سود کسب می‌کنید.

اما در صورت سرمایه گذاری در بورس و کسب سود، سودهای بعدی بر اصل سرمایه به اضافه سودهای روزهای قبل برای شما محاسبه می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

در حالتی که شما امروز ۱۰ میلیون تومان سهمی را خریداری کنید و روز بعد سهم با افزایش قیمت ۵ درصدی مواجه شود، شما فردا ۱۰ میلیون و پانصد هزار تومان پول دارید.

در صورت ادامه‌دار بودن رشد ۵ درصدی قیمت سهم در روز بعد، سود بر روی ۱۰ میلیون و پانصد هزار تومان محاسبه می‌شود که برابر است با ۵۲۵ هزار تومان و کل سرمایه شما ۱۱ میلیون و ۲۵ هزار تومان می‌شود و الی‌آخر.

۱۰،۵۰۰،۰۰۰ = ۵% * ۱۰،۰۰۰،۰۰۰

۱۱،۰۲۵،۰۰۰ = ۵% * ۱۰،۵۰۰،۰۰۰

البته به این نکته توجه کنید که این موضوع در موقع ضرر کردن هم صادق است!

در صورتی که یک روز منفی ۵ درصد بر روی ۱۰ میلیون ضرر کنید، روز بعد ۹ میلیون و پانصد هزار تومان دارید و با کاهش ۵ درصد قیمت سهم در روز بعد ۹ میلیون ۲۵ هزار تومان پول دارید.

متنوع سازی سبد سرمایه گذاری

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی در بازار بورس این است که در سبد یا پرتفوی سرمایه گذاری تنوع دارایی ها وجود داشته باشد.

اصطلاحی در بورس وجود دارد که بیان می‌کند «همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.»

برای متعادل کردن سبد سرمایه گذاری افراد باید در کنار سهام پر ریسکی که احتمال سوددهی بالایی دارند، سهام کم ریسک یا اوراق مشارکت و واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را قرار دهند تا در صورت بروز ضرر در یک بخش، بخش‌های دیگر این ضرر را تا حدی جبران کنند.

متنوع سازی سبد سهام نیز نیاز به آشنا بودن به ابزارهای مختلف و نحوه معاملات هر کدام از آن‌ها دارد.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

در بورس سود نقدی هم وجود دارد

سرمایه گذاری در بورس به این معنی نیست که نمی توانید از بورس پول نقد هم در بیاورید.

بعضی از مردم فقط چند برگه سهم می‌خرند و امید دارند که سهام خود را گران‌تر از قیمت خرید، بفروشند.

معمولا در پایان هرسال شرکت‌ها سود خالص خود را محاسبه می‌کنند و بعد سود هر سهم را به دست می‌آورند. به این عدد EPS یا Earnings Per Share می‌گویند.

درصدی از این سود (بسته به تصمیم هیئت‌مدیره) بین سهام‌داران تقسیم می‌شود. به این سود، سود تقسیمی (DPS) یا Dividend Per Share می‌گویند. در واقع شما برای دریافت این سود تقسیمی است که سهم می‌خرید. گران‌شدن خود سهم یک اثر جانبی برای سرمایه‌گذاری شما است. پس لازم است قبل از خرید بدانید که در طول یک سال چقدر سود دریافت می‌کنید.

نگاه بلندمدت داشته باشید

بیشتر مردم با نحوه سرمایه‌گذاری در بانک آشنایی دارند. آن‌ها برای بازدهی بیشتر پول خود را به‌صورت یک‌ساله، پنج‌ساله و ده‌‌‌ساله در بانک می‌گذارند.

معمولا سود سپرده کوتاه‌مدت ناچیز است. اما همین آدم‌ها با ورود به بورس توقع دارند در یک ماه بتوانند به سود سالانه بانک برسند.

یک شرکت خوب که به‌ طور منظم سود تقسیم می‌کند، در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله تمام پولی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید را به‌ طور نقدی به شما باز می‌گرداند. بعد از آن، قیمت سهم هرقدر که شده باشد، از نظر حسابداری سود کرده‌اید.

البته از نظر اقتصادی سود شما باید بیشتر از بهره بانکی باشد. در غیر این صورت می‌توانستید با گذاشتن پول در بانک بیشتر سود کنید.

بد نیست یادآوری کنیم که شرکت‌های زیان‌ده یا شرکت‌هایی با سود تقسیمی ناپایدار از این قاعده پیروی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: از چه ابزاری برای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

شفافیت اطلاعات در بازار بورس

در بازار بورس می توان تغییرات را به صورت لحظه ای رصد کرد.

شرکت هایی که وارد بورس می شوند باید از چند سال قبل سودده باشند، سرمایه آن ها از مقدار معینی کمتر نباشد و تعهد نمایند که طبق استانداردهایی از پیش تعیین شده اطلاعات و صورت های مالی خود را برای استفاده عموم سهامدارن ارائه نمایند.

همین موضوع باعث ایجاد شفافیت این بازار نسبت به بازارهای دیگر مالی می شود.

سرمایه گذاری در بورس خوب است؟
سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

آیا سرمایه گذاری در بورس خوب است؟

جمع‌بندی

افزایش دانش و مهارت اولین قدم برای سرمایه گذاری خوب در بورس است. شما می توانید با افزایش سطح دانش خود نسبت به بازار سرمایه سرمایه گذاری مطمئن و پر سودی داشته باشید.

برای سرمایه گذاری در بورس باید باورهای غلط را کنار بگذارید و با تحلیل نسبت به خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس اقدام کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x