مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پرداخت مالیات

پرداخت مالیات اظهارنامه مالیاتی ، شیوه و جریمه عدم پرداخت آن

پرداخت مالیات، در زمان تسلیم اظهارنامه و یا موعد سررسید

     بر اساس قوانین مالیات‌های مستقیم، پرداخت مالیات می‌بایست در یکی از دو زمان موعد سررسید و یا زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی صورت پذیرد. به‌طورکلی درصورتی‌که صاحبان درآمد در اظهارنامه مالیاتی، بر اساس درآمد و هزینه‌های ذکرشده، مشمول مالیات باشند، می‌بایست آن را در زمان تسلیم اظهارنامه پرداخت نمایند و از سوی دیگر منظور از موعد سررسید، مواردی همچون بعد از ابلاغ برگه‌های مالیاتی مطالبه، تشخیص، قطعی و … را شامل می‌شود. بر همین اساس لازم به ذکر است، بحث پرداخت مالیات در زمان سررسید بر اساس موارد فوق الذکر تا زمانی که برگه‌های مذکور به مؤدیان مالیاتی ابلاغ نشده باشد، مطرح نمی‌گردد که در مطالب آینده به تشریح این موضوع می پردازیم؛ اما در ادامه صرفاً به بحث مالیات اظهارنامه می‌پردازیم.

شیوه پرداخت

پرداخت مالیات تا قبل از سال‌های ۸۹ و ۹۰ از طریق مراجعه حضوری در شعب بانکی ملی واقع در سراسر ایران و بر اساس قبض‌های صادره توسط اداره امور مالیاتی انجام می‌گرفت؛ اما پس از سال‌های مذکور و با مجهز شدن ادارات امور مالیاتی به دستگاه‌های پوز (POS)، امکان پرداخت از طریق این دستگاه‌ها در ادارات امور مالیاتی نیز فراهم گردید و در سال‌های اخیر نیز امکان پرداخت مالیات ابرازی برخی از اظهارنامه‌های مالیاتی به‌صورت اینترنتی فراهم آمده است.

پرداخت مالیات اظهارنامه مالیاتی

اما نکته حائز اهمیت در این میان، این است که مالیات ابرازشده در اظهارنامه به‌عنوان مالیات قطعی تلقی شده و مؤدیان مالیاتی مکلف به واریز آن به حساب سازمان، همزمان با تسلیم اظهارنامه خود می‌باشند. البته درصورتی‌که اظهارنامه‌ صاحبان درآمد مشاغل به‌صورت توافقی ارسال گردد، مؤدیان می‌توانند مالیات خود را علاوه بر شیوه پرداخت به‌صورت یکجا، به‌صورت اقساط البته بر اساس شرایط اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

جریمه عدم پرداخت مالیات ابرازی قیدشده

موضوع بسیار مهم دیگر که اغلب مؤدیان از آن غافل هستند، جریمه عدم پرداخت مالیات ابرازی اظهارنامه‌های مالیاتی می‌باشد. بر اساس ماده ۱۹۰ ق.م.م صاحبان اظهارنامه مالیات بر درآمد، در صورت عدم پرداخت مالیات ابرازی خود به‌صورت یکجا و یا اقساطی (بر اساس شرایط اعلامی سازمان) مشمول ماهانه %۲/۵ (دو و نیم درصد) جریمه دیرکرد از مأخذ اصل مالیات ابرازی پرداخت‌نشده، می‌گردند که این جریمه از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه مالیاتی (حداکثر زمان اعلام‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی جهت ارسال اظهارنامه) محاسبه می‌گردد.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x