مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

پریود در حیوانات

در این مطلب درباره پریود در حیوانات مطالبی را بیان کرده ایم. بهتر است بدانیم که قاعدگی و پریود مختص انسان نیست، بلکه پستانداران ديگر هم پریود می‌شوند. حیوانات ماده، در دوره فحلی یا استروس تخمک‌گذاری می‌کنند و در همین دوره جفت‌گیری می‌کنند و باردار می‌شوند.

پریود در حیوانات

همه ما می‌دانیم که خانم‌ها پس از رسیدن به بلوغ هر ماه دچار خونریزی قاعدگی می‌شوند. تخمدان‌ها در هر سیکل ماهیانه، یک تخمک رها می‌کنند که در صورت عدم باروری، این تخمک همراه با خونریزی دیواره رحم از بدن دفع می‌شود. پریود در حیوانات

سن بلوغ و توانایی در جفت‌گیری در نژادهای مختلف متفاوت است. اصولا نژادهای کوچک زودتر از نژادهای بزرگ به سن بلوغ می‌رسند.

آیا پریود در حیوانات اتفاق می‌افتد؟

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

بهتر است بدانیم که قاعدگی و پریود مختص انسان نیست بلکه پستانداران دیگر هم پریود می‌شوند. این دوره در پستانداران، با عنوان دوره فحلی تعریف می‌شود که با دوره پریود ماهیانه در انسان‌ها تفاوت‌هایی دارد.

دوره فحلی یا دوره پذیرش (به انگلیسی: Estrous cycle) که پس از بلوغ آغاز می‌شود، مدت زمانی است که در آن پستانداری ماده آماده باروری است و به دنبال شریکی برای زادآوری می‌گردد.

هر چند در میان تمام جانداران از جمله انسان همیشه دوره ای از عدم باروری وجود دارد اما در میان ما انسان‌ها امکان آمیزش جنسی بدون وقفه‌ای، وجود دارد که ارتباطی با تخمک‌گذاری ندارد.

بنابراین اصطلاح فحلی برای انسان‌ها و البته برخی میمون‌ها، کاربردی ندارد. در این گونه‌ها واژه قاعدگی و چرخه قاعدگی به کار می‌رود.

جنس ماده بعضی از حیوانات، به‌طور منظم فحل می‌شوند. جانور ماده در این حالت تخمک تولید می‌کند که اگر این تخمک بارور نشود، به‌صورت خون قاعدگی از بدن دفع خواهد شد. اما بعضی جانوران مانند خرگوش فقط زمانی ممکن است فحل شوند که در مجاورت جنس نر قرار بگیرند.

آیا حیوانات ماده هم پریود می‌شوند؟

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

حیوانات ماده تنها در زمان معینی که دوره فحلی یا استروس نامیده می‌شود تخمک‌گذاری می‌کنند و در همین دوره هم جفت‌گیری می‌کنند و باردار می‌شوند.

در این دوره، غالبا دستگاه تناسلی خارجی آنان متورم و پرخون می‌شود و رحم هم پرخون است و گاه خونریزی می‌کند و بوی مخصوصی از آنان ساطع می‌گردد که نرها را به خود جلب می‌نماید.

همچنین در این هنگام، موادی از ادرار حیوان دفع می‌شود که نرها با بو کشیدن آن می‌فهمند که حیوان ماده، آمادگی جنسی و پذیرش آنان را دارد.

در سگ‌ ها معمولا دو بار در پاییز و بهار این حالت پیش می‌آید. در خوک و گاو و مادیان و گربه ممکن است دوره فحلی در سال بیش از یک بار اتفاق افتد.

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

همان طور که می‌دانیم در صورتی که تخمک‌گذاری انجام شود و حاملگی صورت نگیرد، قاعدگی پیش می‌آید. چون در حیوان تخمک‌گذاری هر ماه صورت نمی‌گیرد، بنابراین قاعدگی هم پیش نمی‌آید.

پریودی خرگوش، هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد، هرچند که در زمان تخمک‌گذاری خواص جانور پریود شده را از خود نشان می‌دهند.

در حقیقت خرگوش از جمله حیواناتی است که دوره فحلی به صورت منظم و یا فصلی ندارد. برای این حیوان، دوره فحلی فقط در شرایط تماس و مجاورت با جنس نر اتفاق می‌افتد، و تنها در این شرایط است که خرگوش ماده تخمک را برای باروری تولید می‌کند.

نکته دیگر درباره خرگوش این است که در صورتی که تخمک تولید شده بارور نشود، مجددا توسط بدن حیوان جذب می‌شود و از آنجایی که هیچ گاه تخمکی از بدن خرگوش ماده دفع نمی‌شود، بنابراین این جانور دچار خونریزی دوره پریودی نخواهد شد. جانوران در دوره‌ای که فحل می‌شوند به نوعی دچار گرمی جنسی می‌شوند و رفتارهای خاصی از خود بروز می‌دهند.

تغییرات رفتاری در زمان دوره فحلی یا پریود در حیوانات

حیوانات در دوران فحلی یا زمان باروری به طور معمول رفتار‌های خاصی را از خود نشان می‌دهند.

در واقع حیوان ماده با رفتار‌های خود در دوره فحل به حیوان نر می‌فهماند که زمان جفت‌گیری و تولید‌مثل آن‌ها فرا رسیده است. این رفتار‌ها ممکن است در حیوانات مختلف متفاوت باشد. رفتار‌های خاص برخی حیوانات در این دوره به شکل زیر است:

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

بز ماده
پریدن بز به اطراف بدون هیچ هدف خاصی

حرکت دادن دم به صورت موجی و سریع

خوردن غذای کمتر در این دوران

گربه ماده
در آوردن صدا‌های خاص و ناله مانند از خود

کم شدن اشتهای حیوان ماده

غلتیدن بر روی زمین

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

خارش بدن خود به وسیله چنگال‌ها

نزدیک کردن بدن خود به بدن گربه نر

لیس زدن دستگاه تناسلی خود

خم شدن در مقابل گربه نر

گاو ماده
اجازه دادن به گاو‌های دیگر برای پریدن به پشت خود

بالا بردن دم بیش از حالت معمول

تحرک، بی قراری و فعالیت بیش از حد

حرکت دادن زبان و لیس زدن گاو‌های دیگر

تولید صدای بیش از حد معمول

پریود در حیوانات
پریود در حیوانات

زمان فحلی معمولا بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت است. فعالیت نامنظم تخمدان‌ها می‌تواند باعث تغییر رفتارهای طبیعی تولیدمثلی در گاو ماده گردد. عدم فعالیت منظم تخمدان باعث عدم بروز فحلی و یا فحلی نامنظم می‌گردد.

اسب ماده
بلند کردن و تکان دادن دم خود

ادرار کردن در دفعاتی بیشتر از حد نرمال

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x