مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 9 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کسب و کار موفق

چند نمونه استارتاپ موفق در زمینه گردشگری

استارتاپ موفق

داستان چند کسب و کار موفق در زمینه گردشگری

برایان کلی، بنیان‌گذار شرکت Points Guy

20170828212709 thepointsguy

این شرکت یک وب‌ سایت مسافرتی دارد که نکات سفر، نکاتی در مورد نحوه‌ی افزایش امتیاز کارت‌های اعتباری و راهنمای سفر به نقاط مختلف را منتشر می‌کند.

نحوه شکل‌ گیری این استارتاپ: پدر کلی مشاور بود و مجبور بود به مکان‌های مختلفی سفر کند. آن‌ها معمولا مسافتی که پدرشان طی کرده بود را در کتاب تعطیلات خانوادگی یادداشت می‌کردند و همین موضوع کلی را به سفر علاقه‌ مند کرد. او بعد از فارغ‌ التحصیلی نیمی از سال را به سفر می‌رفت و در مورد هتل‌ها و خطوط هواپیمایی اطلاعات کسب می‌کرد. اما بعد از بحران اقتصادی و مشکلات مالی که پیش آمد دیگر قادر به انجام این کار نبود. از آنجایی که همکارانش دائما برای برنامه‌ریزی سفر از او مشاوره می‌خواستند درنتیجه ایده‌ی جدیدی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به ذهن کلی خطور کرد.

او می‌گوید: «من در محل کار به‌عنوان فردی معرفی شده بودم که با نکات ریز سفر آشنایی دارد. برخی مردم حتی حاضر بودند به من ۵۰ دلار پرداخت کنند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر داشته باشند.» اما این کار موقت بود و کلی با پیشنهاد دوستانش تصمیم گرفت وب‌ سایتی را در این زمینه راه‌ اندازی کند تا درآمد خود را افزایش دهد. در سال ۲۰۱۰ یکی از همکاران او سایتی را به کمک وردپرس برای او طراحی کرد و به او گفت هر روز یک پست جدید در وبلاگ منتشر کند. او هیچ اطلاعاتی در مورد وردپرس و سئو نداشت و در زمان شروع احتمال نمی‌داد که بتواند به موفقیت برسد. کلی در ابتدای کار خود از هیچ تبلیغی داخل وب‌ سایت استفاده نکرد؛ زیرا نمی‌خواست کیفیت را فدای پول کند. اما بعد از مدتی دوستانش او را مجبور کردند این کار را بپذیرد و در نتیجه ماهی ۲۰۰ دلار درآمد داشت. اما پیشرفت اصلی سایت زمانی حاصل شد که در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰ هزار نفر از سایت بازدید کردند. بعد از این موضوع یکی از بانک‌ ها تصمیم گرفت به ازای فروش هر کارت اعتباری که از طریق لینک‌ های این وب‌ سایت انجام می‌شود مبلغ ۱۵۰ دلار را به کلی پرداخت کند. درآمد حاصل از این کار در اولین ماه به ۵ هزار دلار رسید. زمانی که مقاله‌ ای در رابطه با این موضوع در نیویورک تایمز به چاپ رسید در عرض یک ماه برای او ۱۰۰ هزار دلار سود داشت و باعث شد کلی از شغل روزانه‌ خود استعفاد دهد. کلی این سایت را به Bankrate فروخت و مدتی بعد Red Ventures آن را خریداری کرد. صاحب جدید این وب‌ سایت علم داده و بازاریابی برند را باهم ترکیب کرده و با ارائه‌ اپلیکیشن، نوع سرویس‌دهی آن را عوض کرده است.

the points guy office 2

کلی معتقد است قدرت استفاده از شبکه‌های اجتماعی او را از سایر وب‌ سایت‌های قدیمی با زمینه‌ی کاری یکسان متمایز کرد. انعطاف‌ پذیری و استفاده از پلت‌ فرم‌های جدید همان چیزی است که می‌تواند موفقیت کسب‌ و کارها را تضمین کند.

گریس لی، بنیان‌گذار شرکت WishPoints

WishpointsPreFinal2

اپلیکیشن این شرکت به کاربران اجازه می‌دهد آرزوهای خود را در مورد سفر مورد علاقه‌ شان ثبت کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. در نتیجه می‌توانند سایر افراد علاقه‌ مند به آن مکان را پیدا کنند. هر قدر تعداد افراد حاضر در یک سفر بیشتر باشد، شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها تخفیف بیشتری به آن‌ها می‌دهند.

گریس لی حدود بیست سال در صنعت مراقبت از سلامتی کار کرده است و با تجزیه‌ و تحلیل و پیش‌ بینی داده‌ ها آشنایی دارد. او همچنین علاقه‌ی زیادی به سفر دارد و تا به حال به ۸۵ کشور در سراسر دنیا سفر کرده است. او تمام سفرهای کاری را با علاقه می‌پذیرد و نهایت استفاده را از آن‌ ها می‌برد. اما بزرگ‌ ترین دغدغه‌ی او این بود که برنامه‌ی خود را با دوستانش هماهنگ کند، اینکه بداند آن‌ ها دوست دارند به کجا سفر کنند و در طول سفر چه کارهایی انجام دهند. لی متوجه شد این موضوع دغدغه‌ی بسیاری از انسان‌ها است و پیش‌ زمینه‌ او در صنعت تحلیل داده می‌تواند مشکل را از بین ببرد. او زمانی که هنوز مشغول کار قدیمی خود بود در رویداد استارتاپی در سال ۲۰۱۲ شرکت کرد و ایده‌ خود را با دیگران در میان گذاشت. ایده‌ او توانست بالاترین امتیاز رویداد را در مسابقه کسب کند. درنتیجه تصمیم گرفت ایده‌ خود را به‌ عنوان یک کار جانبی پیاده‌ سازی کند و نهایتا در سال ۲۰۱۶ تمام تمرکز خود را روی آن گذاشت. اپلیکیشن او در این مدت توانست بیش از سه میلیون کاربر را به خود جذب کند.

شرکت چگونه به سوددهی رسید: مدل کسب‌ و کار لی کاملا واضح است. او از اطلاعات کاربران برای جمع‌ آوری تخفیف سفر استفاده می‌کند. به‌ عنوان مثال اگر ۵۰۰ کاربر بخواهند از ایسلند دیدن کنند اپلیکیشن او پیشنهادهای جالبی در مورد خدمات پرواز و هتل به کاربران ارائه می‌دهد. درنهایت رقابتی که میان شرکت‌ های هواپیمایی به وجود می‌آید باعث می‌شود کاربران از حداکثر میزان تخفیف بهره‌مند شوند.

20180409211616 gracelee promo

لی در رابطه با راز موفقیتش می‌گوید: «همیشه اتفاقات غیر منتظره‌ای در زمینه‌ کار، روابط و امور مالی رخ می‌دهند که روند پیشرفت را کند می‌کنند. اما برداشتن قدم‌ های آهسته به سمت هدف اصلی رمز موفقیت و رشد یک کسب‌ و کار است. نیازی نیست تمام کارها در یک روز تکمیل شوند و می‌توان هر روز بخش کوچکی از کار را پیش برد.»

لی می‌گوید:

«یک کارآفرین زمانی که شغل ۲۰ ساله‌ی خود را رها می‌کند تا یک کار جدید را آغاز کند هر روز این سؤال را از خودش می‌پرسد که آیا تصمیم درستی گرفته است یا خیر. این عدم اطمینان می‌تواند با نگاه رو به جلو تبدیل به یک قدرت ذهنی شود و آینده‌ی کسب‌وکار را رقم بزند.»

تام مارچانت، هم‌بنیان‌گذار شرکت Black Tomato

maxresdefault 2 1

مارچانت با دو همکار تجاری خود زمانی آشنا شد که در دانشگاه نیوکاسل مشغول تحصیل بود. در آن زمان هر سه نفر آرزو داشتند که بتوانند روزی کسب‌ و کار خودشان را راه‌ اندازی کنند بنابراین تصمیم گرفتند این کار را با هم انجام دهند و سفر کردن موضوعی بود که هر سه به آن علاقه داشتند. مارچانت و یکی از همکاران آینده‌ اش بعد از فارغ‌ التحصیلی تصمیم گرفتند به منطقه‌ی جنگلی برزیل سفر کنند. آن‌ ها یک روز از سفر را به ماهیگیری و کباب خوردن پرداختند و در همان روز هدف اصلی کسب‌ و کارشان را مشخص کردند. آن‌ ها تصمیم گرفتند با پیشنهاد دادن مناطق خاص برای سفر، تجربه‌ی منحصر به‌ فردی برای مشتری‌ های خود رقم بزنند.

شرکت Black Tomato در اتاق خواب مارچانت راه‌ اندازی شد. آن‌ ها می‌دانستند که برای رشد کسب‌ و کار خود به یک وب‌ سایت عالی و برقراری ارتباط با کل دنیا احتیاج دارند. بنابراین تصمیم گرفتند همزمان روی هر دو موضوع تمرکز کنند. آن‌ ها در این زمینه خوش‌ شانس بودند و به واسطه‌ی آشنایی که داشتند، توانستند خودشان را در مقاله‌ ای به‌عنوان آینده‌ی سفر معرفی کنند و نام خود را به گوش مردم برسانند. می‌توان این‌ طور نتیجه‌‌گیری کرد که بازاریابی دهان به دهان یکی از دلایل اصلی موفقیت آن‌ها بود.

مارچانت می‌گوید:

«ما در روزهای ابتدایی بسیار بلند پرواز و هیجان‌زده بودیم. اگر می‌توانستم به عقب برگردم، به خودم توصیه می‌کردم کمتر استرس داشته باشم و به هدف نهایی و ایده‌ ای که داشتیم بیشتر اعتماد کنم.»

156544 13276862921

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x