مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟ از تاریخچه آن چه می دانید؟

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای بزرگی است ولی تنها تعداد کمی از آن ها برای اکثر مردم آشنا هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ارزهایی که به تازگی شهرت بسیاری گرفته است آشنا کنیم. دوج کوین به واسطه چند توییت از ایلان ماسک در مدت کوتاهی قیمتش افزایش چشمگیری پیدا کرد.

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال دنیای بزرگی است ولی تنها تعداد کمی از آن ها برای اکثر مردم آشنا هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ارزهایی که به تازگی شهرت بسیاری گرفته است آشنا کنیم. دوج کوین به واسطه چند توییت از ایلان ماسک در مدت کوتاهی قیمتش افزایش چشمگیری پیدا کرد.

 

تاریخچه ارز دیجیتال دوج کوین Dogecoin

با اوج گیری قیمت بیت کوین و محبوب شدن هر روز آن در دسامبر ۲۰۱۳ بیلی مارکوس و جکسون پالمر با این فکر که رمزارزها زیاد از حد جدی گرفته می شوند تصمیم به خلق این ارز گرفتند. آن ها معتقد بودند که کریپتو باید سرگرم کننده باشد و نباید فقط درباره پول باشد.

دوج کوین (Dogecoin) در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ راه اندازی شد.

یکی از دلایل عمده معروف شدن آن استفاده از تصویر یک سگ نژاد شیبا اینو ساخته شده است. تصویر این سگ به قدری محبوب است که مردم روی وسایل خانه و لباس و قاب گوشی و… چاپ کرده اند.

طرفداران دوج کوین خود را شیبی می نامند! آنها حتی زبان شیبی خاص خود را دارند. شیبی نام طنزی است که از اسم خالق دوج کوین، شیبوتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) بر گرفته شده است. نام شیبوتی نیز کنایه ای به ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین است.

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟
ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

 

جالب است بدانید حتی نحوه تلفظ و شکل املایی کلمه DogeCoin هم از یک برنامه طنز اینترنتی گرفته شده است! (یکی از کاراکترهای این برنامه کلمه Dawg را که معنای دوست صمیمی است، به اشتباه به شکل Doge هجی می‌کند) این کوین که برای سرگرمی ایجاد شد، اکنون یک جامعه کاربری پر تعداد دارد و اقدامات خیرخواهانه آن‌ها باعث شده تا از دوج کوین به عنوان یک کوین دوست داشتنی یاد شود.

پالمر در سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای با Decrypt اظهار داشت:

ما دوج‌کوین را به عنوان یک پروژه تفریحی ایجاد کردیم، اما حامیان آن با شدت زیادی از این رمزارز پشتیبانی کرده و آن را خیلی بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت، توسعه دادند.

 

بیشتر بخوانید: در مورد ارز دیجیتال بایت کوین چه می دانید؟

شروع معروف شدن!

این ارز دیجیتال پس از معرفی شدن سر و صدای بسیار زیادی را در سطح اینترنت به راه انداخت. از آن جا که در آن زمان و در سال ۲۰۱۳ هنوز ارزهای دیجیتال بسیار زیادی ایجاد نشده بود، دوج کوین موفق شد به سرعت راه خود را پیدا کند و افراد زیادی شروع به استفاده کردن از آن کردند.

در واقع می توان این طور گفت که در آن زمان یک ارز دیجیتال تفننی که دارای کابران مشتاق زیادی هم بود برای بسیاری از افراد یک جاذبه به حساب می آمد و آن ها را به خود جذب می کرد.

رفته رفته چیزی که در ابتدا با تفکر یک سرگرمی پدید آمد شروع به بزرگ شدن کرد و موفق شد افراد زیادی را به خود جذب کند. دوج کوین را می توان به عنوان یک ارز دوستانه به حساب آورد. از زمان عرضه این کوین، فعالیت های خیرخواهانه زیادی از طرف آن صورت گرفته است.

 

ویژگی‌های خاص دوج‌ کوین

  • سرعت و هزینه: تراکنش‌های دوج‌ کوین سرعت بالا و کارمزد کمی دارند که هر دو برای پذیرش گسترده ضروری است.
  • عرضه نامحدود: در اصل عرضه دوج‌ کوین شامل ۱۰۰ میلیارد کوین بود اما بعد از مدتی محدودیت عرضه این رمزارز برداشته شد. این امر باعث شد تا قیمت آن نسبتاً پایدار بماند.
  • حامیان: قلب دوج‌ کوین جامعه فعال آن است. بیش از ۳۰۰ هزار عضو زیرمجموعه r/dogecoin در شبکه اجتماعی Reddit که به مهربانی و خیر بودن مشهور هستند.
  • امور انسان‌دوستانه: جامعه دوج‌کوین برای کمک به اعزام تیم سورتمه‌ سواری جامائیکا به المپیک ۲۰۱۴ بیش از ۲۵ هزار دلار از این رمزارز جمع‌آوری کردند. آن‌ها همچنین با یک موسسه خیریه آب از طریق طرح Doge4Water همکاری کردند تا هزاران دلار پول برای بهبود دسترسی به آب پاک در کنیا جمع‌آوری کنند.
ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟
ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟

 

دوج‌ کوین چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف رویدادهای اخیر به خاطر عرضه نامحدود دوج کوین قیمت آن نسبتا ثابت است اما نکته منفی برای این ارز قیمت کم آن است. مردم معمولا با قصد سرمایه گذاری و کسب سود وارد دنیای رمزارزها می شوند اما در مورد این ارز این گونه نیست.

به دلیل اینکه عرضه این ارز زیاد است و قیمت آن پایین است جذابیتی برای مردم ندارد. بنابراین دوج کوین یک ارز همتا به همتا با قابلیت نقدشوندگی بالاست.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

خرید ارز دیجیتال دوج کوین

حتما می دانید که برای خرید ارزهای دیجیتال باید به صرافی های ارز دیجیتال مراجعه کنید. در قدم اول باید شما صرافی را انتخاب کنید که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کند. نکته مهم این است که مطمئن شوید این صرافی از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

 

صرافی های پشتیبان کننده ارز دیجیتال دوج کوین

۱.بایننس ( Binance ): یکی از محبوب ترین صرافی ها در حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می رود که روزانه حجم معاملات بالایی در آن صورت می گیرد. این صرافی از ارزهای دیجیتال دیگر همچون بیت کوین، اتریوم، XRP، بیت کوین کش و … پشتیبانی می کند.

۲.صرافی HitBTC: از جمله صرافی هایی است که شما می توانید ارز دوج کوین را از آن خریداری کنید. این صرافی از امنیت بالایی برخوردار است و از سایر ارزها همچون بیت کوین، لایت کوین، ایاس، کاردانو و … پشتیبانی می کند.

۳.صرافی XT: این صرافی در اکتبر ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده است و یک صرافی متمرکز به شمار می رود. این صرافی از ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک، ایاس و … پشتیبانی می کند.

۴.صرافی VCC: این صرافی در ۱۹ مِی سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و در سنگاپور مستقر است اما در ویتنام فعالیت می کند. این صرافی از ارزهایی مانند اتروم، بیت کوین، بیت کوین کش، زیروایکس و … پشتیبانی می کند.

 

فناوری و استخراج دوج کوین

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال را می‌توان فورک (انشعاب) لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم خودش فورکی از بیت کوین است. بنابراین، شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

 دوج کوین هم مانند بیت کوین براساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج (ماینینگ) بنا شده است. این شبکه هم مثل بیت کوین به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌های آن را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود جلوی تقلب و دستکاری بلاک چین را می‌گیرند.

البته برخلاف بیت کوین، دوج کوین به‌ جای الگوریتم رمزنگاری SHA-256 از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که مصرف برق ماینینگ را کاهش می‌دهد. اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تزوس (Tezos) چیست؟

در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود، اما در سال ۲۰۱۴ توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت کاربرد خود را حفظ کند. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و برخلاف بیت کوین همیشه ثابت باقی خواهد ماند.

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین آمدن قیمت دوج، سودآوری استخراج این ارز دیجیتال تا حد زیادی از دست رفته بود و جامعه دوج کوین نگران بود به این شبکه حمله ۵۱ درصد انجام شود. حمله ۵۱٪ وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به‌دست بیاورد. او با این کار می‌تواند بلاک چین را به نفع خود دستکاری کند.

به‌ همین دلیل، این شبکه به «استخراج ترکیبی» (merge mining) روی آورد. اکنون دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد دوج استخراج کند، باید به‌ سراغ استخراج لایت کوین برود. ماینرهای لایت کوین در هنگام استخراج علاوه‌بر لایت کوین واحدهای DOGE هم به‌دست می‌آورند.

به‌دلیل وجود واحدهای زیاد دوج و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین است.

 

بهترین والت ها (کیف پول دیجتیال) دوج کوین کدام‌ها هستند؟

والت‌های سخت‌افزاری مانند لجر نانو، ترزور و سایر والت‌ها دسکتاپ و موبایل شامل اتمیک، تراست والت، کوینومی و والت کاغذی جزو بهترین والت‌های دوج کوین هستند.

توجه کنید که والت رسمی دوج کوین با نام Dogecoin Wallet دیگر به‌صورت فعال پشتیبانی نمی‌شود و بسیار افراد گزارش کرده‌اند که با استفاده از آن سرمایه‌های خود را از دست داده‌‌اند.

امیدواریم مطلب ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

مجله اینترنتی تحلیلک
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
2 سال قبل

توضیحاتی که در مورد ارزهای دیجیتال میدید عالیه

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x