مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سامانه های الکترونیکی مالیاتی

آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

بسیاری از تکالیف مالیاتی همچون ثبت نام، اظهارنامه مالیاتی و ... مؤدیان که به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه های مالیاتی صورت می پذیرد از پیچیدگی زیادی برخوردار نبوده و کلیه مشمولین نظام مالیات ها امکان یادگیری و استفاده از این سامانه ها را دارند.

آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

خدمات الکترونیکی از طریق سامانه مالیاتی

بسیاری از تکالیف مالیاتی همچون ثبت نام، اظهارنامه مالیاتی و … مؤدیان که به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه های مالیاتی صورت می پذیرد از پیچیدگی زیادی برخوردار نبوده و کلیه مشمولین نظام مالیات ها امکان یادگیری و استفاده از این سامانه ها را دارند، بنابراین آشنایی با هر سامانه مالیاتی این امکان را فراهم می آورد تا در صورت در دسترس نبودن دفاتر قانونی ارائه دهنده خدمات مالیاتی و یا بروز اشتباه از سوی آنها و به صورت ایده آل در صورت تصمیم به انجام تکالیف مالیاتی به صورت شخصی، اطلاعات کافی از این سامانه ها را داشته و نسبت به انجام وظایف قانونی اقدام کرد.

بنابراین در ادامه با مهم ترین سامانه های الکترونیکی مالیاتی آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی
اظهارنامه مالیاتی

سامانه های الکترونیکی مالیاتی ثبت نام

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای توسعه خدمات الکترونیکی، تکریم مؤدیان مالیاتی، کاهش مراجعات حضوری به واحدهای مالیاتی و همچنین فراهم آوردن امکان انجام امور مالیاتی مؤدیان به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه اینترنت اقدام به ایجاد سامانه ثبت نام الکترونیک نموده است. مشمولین نظام مالیاتی که در این سامانه با اطلاعات صحیح ثبت نام نموده و اطلاعات کاربری خود را دریافت نموده باشند، امکان استفاده از خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را خواهند داشت.

به عبارت دیگر انجام ثبت نام الکترونیکی اولین اقدام در جهت دریافت خدمات و همچنین انجام تکالیف مالیاتی مربوطه است. عملیات در این سامانه مالیاتی به صورت کاملاً غیرحضوری انجام شده و اطلاعات دریافتی به عنوان کد رهگیری در این بخش پیش نیاز و لازمه هرگونه تکالیف قانونی بعدی است.

این سامانه مالیاتی از طریق این لینک “سامانه ثبت نام الکترونیکی” در دسترس است.

سامانه مالیاتی اظهارنامه های الکترونیکی

در سامانه اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی و حقوقی، پس از ثبت نام مؤدی در سامانه ثبت نام الکترونیکی اظهارنامه اجاره املاک با انجام ثبت نام موقت، با ثبت نام اظهارنامه جدید اطلاعات هویتی محلی در سامانه بارگزاری می گردد. این نرم‌افزار با امکان ارسال اطلاعات اظهارنامه‌های مؤدیان را از طریق امضای الکترونیکی نیز فراهم نموده و باعث تسهیل در امر احراز هویت مودیان مالیاتی و امنیت بیشتر اطلاعات می گردد.

در این بخش از سامانه های الکترونیکی سازمان مالیاتی دسترسی به ۵ اظهارنامه به صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق اینترنت فراهم شده است.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی

کلیه صاحبان درآمد مشاغل حقیقی (اصناف، اتحادیه ها و …) بابت عملکرد و درآمد صالانه مشاغل خود مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد را دارند. ارسال این اظهارنامه که از سال ۱۴۰۰ به صورت تحت وب درآمده است از طریق این لینک (سامانه مالیاتی اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی) در دسترس است.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی

همانند صاحبان درآمد مشاغل حقیقی، اشخاص حقوقی نیز بابت عملکرد سال مالیاتی خود مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی بوده که از طریق این لینک (سامانه مالیاتی اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی) و به صورت آنلاین قابل ارسال است.

اظهارنامه اجاره املاک

کلیه صاحبان درآمد اجاره املاک نیز همانند سایر صاحبان درآمد می بایست نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود از طریق این لینک (سامانه مالیاتی اظهارنامه اجاره املاک) اقدام نمایند.

اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو

کلیه صاحبان خودروهای باری، راهسازی، عمومی و تاکسی ها موظفند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی و از طریق این بخش (سامانه مالیاتی اظهارنامه درآمد مشاغل خودرو) به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

اظهارنامه ارزش افزوده

مشمولین نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده خود پس از پایان هر فصل می بایست از طریق این سامانه (سامانه مالیاتی اظهارنامه ارزش افزوده) نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت مالیات مربوطه اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: معاف از مالیات بودن سال اول فعالیت، یک تصور اشتباه!!!

معاف از مالیات سال اول فعالیت

سامانه های الکترونیکی مالیاتی صورت معاملات فصلی

این سامانه جهت ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل که حسب نوع و حجم فعالیت جزو گروه اول موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون محسوب می‌شوند و صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و موظف به ارسال فصلی صورت خود هستند. این سامانه با هدف توسعه فرهنگ مالیاتی و کاهش مراجعات حضوری مودی به واحدهای مالیاتی طراحی شده است.

پس از اصلاح قانون در تاریخ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ فهرست های موجود شامل خرید و فروش و قرارداد دچار تغییرات و ۸ فهرست جدید شامل دریافت قرارداد، صادرات و واردات، حق العمل کاری، حق حمل و نقل بار، حمل و نقل مسافر، بیمه و اجاره اضافه کرد. یکی از تاریخ به صورت رسمی راه‌اندازی شده است.

این سامانه از طریق این لینک (سامانه مالیاتی صورت معاملات فصلی الکترونیکی) در دسترس است.

سامانه مالیاتی فهرست مالیات حقوق الکترونیکی

به منظور تسهیل در دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و جلب رضایت معلمان محترم مالیاتی و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان سازمان امور مالیاتی اقدام به طراحی و پیاده سازی سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق نموده است.

در این سیستم اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق و میزان حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مرتبط بر آن به شکل فایل الکترونیکی از محل دریافت در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی ذخیره می گردد. تمامی عملیات مرتبط با فهرست حقوق شامل ویرایش پرداخت قبوض مالیاتی و همچنین دریافت اطلاعات مربوط به تبصره ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم از طریق این سامانه قابل انجام است. امکان اعتبارسنجی و تهیه فایل های مرتبط با فهرست حقوق توسط نرم‌افزار دیگری که از طریق سامانه در اختیار مردم قرار می گیرد امکان پذیر است.

دسترسی به این سامانه نیز از طریق این بخش (سامانه مالیاتی فهرست مالیات حقوق الکترونیکی) امکان پذیر است.

سامانه های الکترونیکی مالیاتی
سامانه های الکترونیکی مالیاتی

 

سامانه های الکترونیکی مالیاتی پرداخت مالیات

مودی پس از دریافت اطلاعات کاربری از سامانه ثبت نام الکترونیکی قادر خواهد بود از طریق این سامانه مبلغ مالیات بر درآمد خود را به صورت اینترنتی و از طریق کارت های شتاب پرداخت نماید. این سامانه امکان صدور قبض های مالیاتی قابل پرداخت در شهر به دستگاه های کارتخوان را دارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x