مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مالیات حقوق

مالیات حقوق چیست و نحوه محاسبه آن

مالیات حقوق چیست؟

بر اساس ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی در قبال انجام کار خود بابت ‌اشتغال در ایران به‌صورت نقد یا غیر نقد دریافت می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است‌. این درآمد مشمول مالیات حقوق، بر اساس ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم، شامل کلیه حقوق و مزایای مربوط به شغل پس از کسر معافیت‌های مقرر در ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم که هرساله در قانون بودجه سالانه تعیین‌شده، می‌گردد.

به عبارت ساده‌تر، کلیه حقوق‌بگیران بخش‌های دولتی و خصوصی درصورتی‌که حقوق دریافتی آن‌ها در هرسال از سقف معافیت تعیین‌شده در قانون مالیات‌های مستقیم بیشتر باشد، ملزم به پرداخت مالیات حقوق می‌باشند؛ اما این مالیات نه توسط حقوق‌بگیران بلکه توسط پرداخت‌کنندگان حقوق و پیش از پرداخت دستمزد ماهانه حقوق‌بگیران، از آن کسر و به همراه ارائه لیست پرداخت می‌گردد.

 

ارسال لیست مالیات بر حقوق به‌صورت الکترونیکی

در سال‌های گذشته فهرست‌های حقوق‌بگیران جهت تعیین وضعیت و پرداخت مالیات توسط کارفرمایان و به‌صورت دستی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردید اما از اواخر سال ۱۳۹۳ ارسال لیست تنها به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه اداره امور مالیاتی امکان‌پذیر بوده است. بر همین اساس کارفرمایان پس از محاسبه و کسر مالیات حقوق از دستمزد ماهانه کارکنان خود، پیش از پرداخت آن، می‌بایست حداکثر تا پایان ماه بعد نسبت به ارائه لیست الکترونیکی بر اساس فرمتی که اداره امور مالیاتی آن را تعیین کرده و پرداخت مالیات، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سامانه های الکترونیکی مالیاتی

سامانه های الکترونیکی مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات حقوق

بر اساس ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ محاسبه میزان مالیات بر درآمد حقوق بر اساس آخرین اصلاحیه قانون بدین‌صورت است که تا هفت برابر سقف معافیت ماده ۸۴ ق.م.م مشمول مالیات سالانه ده درصد (۱۰%) و نسبت به مازاد آن بیست درصد (۲۰%) می‌باشد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که حقوق دریافتی فردی به‌صورت ماهیانه ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال و میزان معافیت مالیات حقوق سالانه ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده باشد، ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال از حقوق این شخص مشمول مالیات بوده که ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ از آن با نرخ ۱۰% و ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال از آن با نرخ ۲۰% محاسبه می‌گردد و درواقع این شخص می‌بایست ۱۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال مالیات حقوق پرداخت کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x