مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
آموزش فرهنگ مالیاتی

آموزش فرهنگ مالیاتی ، حلقه ای مفقود شده در حوزه فرهنگ سازی

اهمیت آموزش در پیاده‌سازی اهداف و طرح‌های مختلف

آموزش عموم مردم در هر زمینه‌ای، همواره اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیاز جهت پیاده‌سازی اهداف و طرح‌های مختلف در جامعه می‌باشد. آموزش درصورتی‌که به‌درستی و بر اساس واقعیت‌های موجود در جامعه صورت پذیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود. در این میان و با توجه به اهمیت موضوع مالیات، توجه به امر آموزش فرهنگ مالیاتی به‌منظور پیاده‌سازی هر چه بهتر فرهنگ مالیاتی در میان عموم مردم موضوعی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

آموزش فرهنگ مالیاتی حلقه مفقودشده در جهت فرهنگ‌سازی

ترویج و آموزش فرهنگ مالیاتی در میان مردم به جهت اطلاعات کمی که افراد جامعه از قوانین و اهمیت مالیات در توسعه کشور داشته یک نیاز اساسی است که توجه کمتری به آن شده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در کشور ما علاوه بر مردم، مسئولان و کارکنان ادارات مالیاتی نیز بیگانگی خاصی نسبت به موضوع فرهنگ‌سازی مالیاتی دارند که این امر باعث شده، فرهنگ‌سازی به رؤیایی در جامعه تبدیل‌شده است.

ازاین‌رو باید اقداماتی صورت پذیرد تا با تقویت فرهنگ‌سازی در حوزه مالیات و شفاف‌سازی مزایای آن، مردم به‌جای یافتن راه‌هایی جهت فرار مالیاتی، با میل و رغبت نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند که این امر نیازمند حضور مسئولان و کارشناسان مالیاتی در سازمان‌ها و نهادهای آمورشی برای ارائه آموزش‌های لازم است.

بنابراین از یک‌سو آموزش و آگاه‌سازی افراد جامعه خصوصاً پیش از ورود به عرصه فعالیت‌های شغلی به‌منظور آشنایی هر چه بیشتر با بحث مالیات، قوانین و اهمیت آن جهت پیشرفت و توسعه کشور یک امر مهم در ارتقای فرهنگ‌سازی مالیاتی تلقی شده و بایستی در دستور کار مسئولان قرار گیرد و از سوی دیگر تغییر تفکر مسئولان سازمان امور مالیاتی به این واقعیت است که به‌جای اندیشیدن به راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق یافتن منابع درآمدی متفاوت و … توجه بیشتری به موضوع افزایش فرهنگ مالیاتی از طریق آموزش به عموم و پرداخت‌کنندگان مالیات، داشته باشند.

لذا بایستی با ارائه اطلاعات مفید از طریق ایجاد سامانه‌ها و سیستم‌های آموزشی اقداماتی انجام گردد تا جامعه احساس کند، مالیات پرداختی از سوی آن‌ها نه‌تنها منجر به توسعه و پیشبرد اهداف کشور و جامعه شده، بلکه خدمات متعددی را برای پرداخت‌کنندگان آن به ارمغان خواهد آورد و این اصلی ترین راهکار جهت توسعه آموزش فرهنگ مالیاتی است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x