مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
ارز دیجیتال ایاس (EOS)

راجع به ارز دیجیتال ایاس (EOS) چه می دانید؟

رمز ارز ایاس یکی از موفق ها در دنیای رمزارزها است که هدفی مانند اتریوم در اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز دارد. EOS جزیی از الگوریتم اثبات سهام است. این سیستم از انرژی کمتری استفاده می کند و فوق العاده سریع است. علاوه بر این در بلاکچین EOS هیچ کارمزدی وجود ندارد.

ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟

مطمئنا شما می دانید ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. این روزها ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده اند. رمز ارز ایاس یکی از موفق ها در دنیای رمزارزها است که مانند اتریوم هدفی در اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز دارد.

EOS جزیی از الگوریتم اثبات سهام است. این سیستم از انرژی کمتری استفاده می کند و فوق العاده سریع است. علاوه بر این در بلاکچین EOS هیچ کارمزدی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اثبات سهام چیست و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

تولد پروژه ارز دیجیتال ایاس

ایده ساخت این پروژه را دنیل لایمر داد. او از بنیان گذاران بلاکچین استیم است و اکنون نیز مدیر ارشد فناوری در پروژه ایاس است.

البته او در ژانویه ۲۰۲۱ این شرکت را ترک کرد.

او در یک فایل صوتی عنوان کرد: «من همچنان ایجاد بازار آزاد، یافتن راه حل های داوطلبانه برای تأمین زندگی، آزادی، مالکیت و عدالت برای همه را ماموریت خود می دانم و به این راه ادامه خواهم داد. البته دقیقاً نمی دانم پروژه بعدی چیست، اما اکنون به ساخت فناوری های غیرقابل سانسور بیشتر علاقه دارم.»

پس از ترک پروژه توسط لامیرر، علاوه بر آسیب هایی که به این شبکه وارد شد، در طول ۲۴ ساعت قیمت EOS نیز ۱۵ درصد کاهش یافت. شخصیت مهم دیگر Brendan Blumer است که مدیر عامل فعلی پروژه است.

Larimer اولین رونمایی از ایده خود را در کنفرانسی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد. در آن زمان EOS با راه اندازی ICO (ارائه اولیه سکه) شروع به کار کرد.

ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟
ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟

 

ارز دیجیتال ایاس (EOS) چگونه کار می‌کند؟

ایاس می تواند تمام فعالیت های اتریوم را بسیار آسان تر و بهینه تر انجام دهد به همین خاطر به آن قاتل اتریوم نیز گفته می شود.

بیشتر بخوانید: درباره ارز دیجیتال اتریوم چه می دانید؟

هر دو این ارزها برنامه های غیر متمرکز را پشتیبانی می کنند اما سرعت پردازش در آن ها متفاوت است.

در حال حاضر شبکه اتریوم تنها می‌تواند ۱۵ تراکنش در هر ثانیه را پاسخگو باشد که این مقدار برای رسیدن به هدف نهایی اتریوم بسیار کم است. از سوی دیگر شبکه ایاس امیدوار است تا بتواند این مقدار را به بیش از ۱ میلیون تراکنش در ثانیه برساند.

یکی از دلایل اصلی که اتریوم نمی تواند تراکنش های زیادی را پردازش کند نحوه مدیریت داده های آن است که از الگوریتم گواهی اثبات کار استفاده می کند که البته این الگوریتم هزینه بر و نامناسب برای ارزهای دیجیتال است.

البته تیم توسعه دهنده اتریوم در تلاشند تا از الگوریتم گواهی اثبات سهام استفاده کنند.

بلاک چین ایاس از مدل اجماع (Consensus Model) جدید با عنوان اثبات سهم محول شده (Delegated Proof Of Stake) به جای گواهی اثبات کار استفاده می‌کند. استفاده از این الگوریتم می‌تواند تمامی مشکلاتی را که شبکه اتریوم دارد، حل کند.

به طور کلی از جمله ویژگی های این رمز ارز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.مقیاس پذیری

۲.انعطاف پذیری

۳.پردازش چندگانه

ارز ایاس
ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟

 

پروتکل DPoS  رمزارز ایاس

ویژگی اصلی EOS که پروتکل اجماع آن است، همیشه بحث برانگیزترین ویژگی آن نیز بوده است. EOS از یک مدل پروتکل اجماع به نام اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) استفاده می کند، پروتکلی که با کاهش تعداد گره هایی که در اجماع مشارکت دارند، کارایی بالاتری را حاصل می کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ هر آنچه باید راجع به بیت کوین بدانیم

اثبات سهام نمایندگی‌ شده در واقع یک مکانیسم دموکراتیک برای انتخاب تعدادی اعتبارسنج محدود برای یک شبکه است. به این معنی که تمامی دارندگان کوین‌های شبکه، با گرو گذاشتن یا اصطلاحاً «سهام‌گذاری» کوین‌های خود، می‌توانند نمایندگانی را از طریق رأی‌گیری انتخاب کنند تا وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ها را به نیابت از سایر مشارکت‌ کنندگان شبکه انجام دهند. در این مکانیسم قدرت رأی هر شرکت‌ کننده متناسب با تعداد کوین‌های سهام‌ گذاری‌ شده است.

DPoS می تواند اشکال مختلفی داشته باشد اما در EOS 21 گره قدرت کل زنجیره را در اختیار دارند. این ۲۱ گره توسط دارندگان توکن انتخاب می شود و آنهایی که بیشترین رای را دارند در ۲۱ نفر برتر حضور می یابند. این رأی گیری به طور مستمر ادامه دارد.

 

ابهام زدایی در مورد توکن‌های EOS

بسیاری از کاربران حوزه ارزهای دیجیتال گمان می‌کردند که EOS برنامه‌ای روی اتریوم است اما اینگونه نیست. در واقع فقط توکن‌های EOS به طور موقت روی شبکه اتریوم قرار گرفتند.

ایاس (EOS) در مرحله ICO یا پیش فروش توکن‌هایش، توکن‌هایش روی کیف پول‌های رسمی اتریوم قابل ذخیره سازی است. اما زمانی که شبکه اصلی EOS شروع به کار کرد، توکن‌های پیش فروش شده، روی شبکه اصلی به اجرا درآمدند. پس از پایان ICO در ژوئن ۲۰۱۸، شبکه اصلی EOS شروع به کار کرد.

برای خرید از صرافی‌ها یا شرکت در ICO توکن‌های EOS، در نظر داشته باشید که شبکه EOS برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه داده می‌شود و برای توسعه دهندگان ارائه می‌شود. هیچ تضمینی نیست که توسعه دهنده‌گان آینده EOS، از این توکن‌ها در برنامه‌ خود استفاده کنند.

ارز ایاس
ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟

 

از ایاس (EOS) چه استفاده‌ای می‌شود؟

ارز دیاس نیز مانند اکثر بلاکچین های دیگر رمز پایه انحصاری خودش را دارد که به آن EOS می گویند. ساخت این کوین جدید با چند هدف همراه بوده است که به آن ها می پردازیم:

زمانی که از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنید، باید برای انجام تراکنش‌ها کارمزد پرداخت کنید. به این کارمزد Gas گفته می‌شود. هرچه افراد بیشتری به شبکه اضافه شوند و از آن استفاده کنند، Gas نیز گران‌تر می‌شود. این امر باعث می‌شود که ارسال مقادیر کم اتریوم در شبکه به صرفه نباشد.

دلیل این اتفاق ساختار اتریوم است به این صورت که هر وقت افراد قصد استفاده از شبکه را داشته باشند، در واقع ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) را کرایه می‌کنند و برای آن باید کارمزد پرداخت کنند. این ساختار در ایاس کاملا متفاوت است و به جای اجاره قدرت کامپیوتری (ماشین مجازی) دارندگان کوین ایاس در مالکیت شبکه سهیم هستند.

به عنوان مثال اگر شما مالک یک درصد از کوین های EOS در شبکه باشید، به اندازه همان یک درصد در مالکیت شبکه EOS سهیم هستید. یعنی شما مالک ۱ درصد از قدرت پردازشی کامپیوتری شبکه برای پردازش تراکنش هایتان هستید و همین امر باعث می‌شود تراکنش‌ها در این شبکه رایگان باشد.

کوین EOS مانند سایر ارزهای دیجیتال عمل می‌کند. با استفاده از این کوین می‌توانید وجوه را با استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال مختلف ارسال، دریافت یا ذخیره سازی کنید. بنابراین ارز دیجیتال ایاس سیستم پرداختی بسیار خوبی است که با آن می‌توانید پولتان را به هرجای دنیا که می‌خواهید به صورت کاملاً رایگان و در چند ثانیه ارسال کنید.

 

خرید و نگهداری ارز دیجیتال ایاس

می دانید که برای خرید ارزهای دیجیتال باید به صرافی های ارز دیجیتال مراجعه کنید. در واقع خرید ارزهای دیجیتال می تواند هم در صرافی های داخلی و هم در صرافی های خارجی انجام شود.

شما می توانید با مراجعه به صرافی ها ارز دیجیتال خود را خریداری نمایید. به دلیل تحریم های موجود در ایران، شاید امکان خرید ارز دیجیتال مورد نظر از صرافی های خارجی برای شما سخت باشد. شما می توانید ابتدا یکی از استیبل کوین ها را خریداری نمایید و سپس ان را به ارز دیجیتال مورد نظر خود تبدیل کنید.

  • خرید با ریال: برای خرید مستقیم EOS با ریال می توان از طریق سایت های صرافی ایرانی اقدام کرد. سایت های داخلی فقط بیت کوین یا در بعضی موارد اتریوم می فروشند. تعداد کمی از سایت های ایرانی هستند که EOS را به سبد فروششان اضافه کرده اند. در این صورت ابتدا از معتبر بودن سایت اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به خرید کنید.
  • خرید با دلار: این روش در سراسر جهان امکان پذیر است اما برای کاربران ایرانی غیرممکن است. برای خرید رمز ارزها با دلار ابتدا باید یک حساب بین المللی مانند مستر یا ویزا کارت داشته باشید. به دلیل تحریم های حال حاظر برای کاربران ساکن در ایران، نیاز به واسطه های زیادی است که این کار هزینه ها را بالا برده و علاوه بر آن مشکل ثبت نام کاربران ایرانی در سایت های معتبر خارجی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

پس از خریداری ارز دیجیتال خود شما نیازمند به ذخیره سازی ارز خود در کیف پول ها هستید. در واقع شما می توانید هر ارز را در داخل کیف پولی که از آن ارز دیجیتال پشتیبانی می کند، ذخیره کنید. کیف پول های ارز دیجیتال در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند.

از جمله کیف پول های ارز دیجیتال ایاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۱.Ledger Nano X
  • ۲.Edge Wallet
  • ۳.Free Wallet
  • ۴.Lumi Wallet
  • ۵.Scatter EOS Wallet
  • ۶.imToken Wallet
  • ۷.SimplEOS Wallet
  • ۸.Infinito EOS Wallet

 

استخراج اتریوم بهترین راه برای به دست آوردن ایاس است. از آنجایی که تعداد استخرهای استخراج برای ایاس بسیار کم است، برای این کار باید به یک استخر استخراج اتریوم بپیوندید تا بتوانید استخراج سودبخشی داشته باشید. برای استخراج EOS از روش زیر استفاده کنید:

  • دستگاه استخراج خود را با استخرهای استخراج اتریوم تنظیم کنید.
  • مقداری اتریوم استخراج کنید.
  • با استفاده از سایت‌های صرافی ارز دیجیتال که امکان معاوضه ارزهای دیجیتال با یکدیگر را دارند، اتریوم خود را به EOS تبدیل کنید.

یکی دیگر از روش های به صرفه استخراج ایاس استفاده از سیستم استخراج ابری (Cloud Mining) است. این روش برای افرادی که با عملیات استخراج آشنایی ندارند بسیار مناسب است.

 

در حال حاضر ارز دیجیتال ایاس یکی از ۱۰ ارز برتر دیجیتال دنیاست. ایاس توانایی خوبی برای رقابت با اتریوم دارد و با توجه به امکاناتی که در اختیار قرار می دهد احتمالا در آینده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

 

امیدواریم مطلب ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟ برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x