مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
واژگان مالیاتی

آشنایی با برخی اصطلاحات و واژگان مالیاتی

آشنایی با اصطلاحات و واژگان مالیاتی ، پیش نیاز مراجعه به ادارات امور مالیاتی

در اغلب اوقات افرادی که برای اولین بار به یک سازمان و یا اداره دولتی مواجه می‌شوند، ممکن است با اصطلاحات و بخش‌ها و حتی اموری روبرو گردند که پیش‌ازاین با آن‌ها مواجه نشده و اطلاعی در این خصوص نداشته باشند. سردرگمی اولین اتفاقی است که برای این افراد رخ می‌دهد. اداره امور مالیاتی نیز نه‌تنها از این موضوع مستثنا نبوده بلکه حتی اصطلاحات خاص‌تری را دارد که در ادامه به شرح برخی از متداول‌ترین واژگان مالیاتی می‌پردازیم.

واحد مالیاتی

پرونده‌های مالیاتی بر اساس برخی فاکتورها از قبیل نوع منبع درآمد، آدرس، نوع شغل و … به بخش‌های مختلفی از اداره امور مالیاتی اختصاص داده‌شده است. به‌عنوان‌مثال واحد مالیاتی پزشکان، وکلا، بازرگانان و یا تقسیم‌بندی برحسب محدوده‌های جغرافیایی واقع در هر شهر و … از این قبیل تقسیم‌بندی‌ها به شمار می‌آیند. واحد مالیاتی یک عدد ۶ رقمی بوده به‌عنوان‌مثال ۴۹۶۵۱۱ که از سمت چپ، دو رقم اول معرف استان، دو رقم دوم معرف امور مالیاتی و مجموع شش رقم مذکور واحد مالیاتی می‌باشد. لازم به ذکر است که کد ۶ رقمی واحدهای مالیاتی در سطح کشور منحصربه‌فرد می‌باشند.

کلاسه (شماره) پرونده

هر شخص به ازای هر منبع درآمدی که در واحدهای مالیاتی متفاوت دارد، دارای یک پرونده مالیاتی مجزا نیز بوده که این پرونده‌ها پس از تقسیم‌بندی در واحدهای مالیاتی متفاوت، دارای یک شماره یا کلاسه منحصربه‌فرد در آن ‌واحد مالیاتی هستند. به‌عبارت‌دیگر پرونده‌های مالیاتی به‌صورت مجموع واحد مالیاتی و کلاسه پرونده در کل کشور دارای شماره منحصربه‌فرد می‌باشند. کلاسه پرونده و واحد مالیاتی از مهم ترین واژگان مالیاتی به شمار می آیند.

مؤدی مالیاتی

کلیه اشخاصی که مشمول ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم بوده و یا در چرخه مالیات بر ارزش‌افزوده قرار می‌گیرند که به هر نحو و بر اساس قوانین مالیاتی ملزم به پرداخت مالیات می‌باشند، مؤدی مالیاتی نام دارند.

حسابرس ارشد (ممیز) مالیاتی

این فرد بنا به نوع حکم، وظایفی همچون رسیدگی و تعیین مالیات، ارائه خدماتی از قبیل تشکیل پرونده، صدور گواهی ماده ۱۸۶ ق.م.م و … را دارد. مؤدیان جهت انجام امور اداری خود در ابتدای امر به این اشخاص مراجعه خواهند کرد.

رئیس گروه (سر ممیز) مالیاتی

این فرد رئیس بلافصل حسابرس ارشد مالیاتی بوده و گزارش‌ها و اقدامات انجام‌گرفته توسط وی به تأیید این فرد می‌رسد.

رئیس امور (ممیز کل) مالیاتی

این شخص، رئیس بخشی از اداره مالیاتی است که شامل یک محدوده جغرافیایی کلی از شهر بوده و وظیفه نظارت، حل اختلاف، صدور حکم و برخی امور دیگر در محدوده خود را به عهده دارد. حسابرسان ارشد و رؤسای گروه‌های مالیاتی زیر نظر این شخص فعالیت می‌نمایند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x