مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صفحات هفتم، هشتم و نهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحات هشتم، نهم و دهم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه هشتم، نهم و دهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

m8

m9

صفحه هفتم و هشتم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی): اطلاعات قراردادهای پرداختنی و دریافتنی

     صفحه هفتم و هشتم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی)، یکی از کم‌کاربردترین صفحات این اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی می‌باشد. این دو صفحه شامل جداولی می‌گردد که در خصوص اطلاعات قراردادهای منعقدشده میان صاحب درآمد و اشخاص (حقیقی یا حقوقی) دیگر بوده که مرتبط با شغل مربوطه می‌باشد. این قراردادها می‌تواند شامل قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای بازرگانی و یا هر نوع قرارداد دیگر باشد.

اطلاعات قیدشده در این جداول برای اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم ، صرفاً جنبه اطلاعاتی داشته و در جدولی دیگر موردمحاسبه قرار نمی‌گیرد. این جداول بیشتر در اظهارنامه مالیاتی گروه اول که شامل جدول ترازنامه می‌باشد، کاربرد داشته و اطلاعات مندرج در آن در محاسبات اظهارنامه گروه اول لحاظ خواهد شد.

 

m10

صفحه نهم اظهارنامه مالیاتی : اطلاعات فهرست معاملات فصلی ماده ۱۶۹ ق.م.م

صفحه نهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی) تنها شامل جدول شمار ۸ بوده و هرچند به‌ظاهر جدول کم‌کاربردی به نظر می‌رسد اما درصورتی‌که شخص صاحب اظهارنامه مالیاتی مشمول ماده ۱۶۹ ق.م.م باشد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بر اساس ماده ۱۶۹ ق.م.م کلیه اشخاصی که مشمول این ماده‌قانونی می‌گردند مکلف‌اند پس از پایان هر فصل صورت معاملات فصل گذشته خود را به‌صورت الکترونیکی و در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس ضوابطی که سازمان تعیین کرده، ارسال نموده و این اطلاعات را در اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی خود نیز درج نمایند.

علاوه بر این مشمولین این ماده‌قانونی مکلف به ارائه اسناد و مدارک مربوطه و متکی به این اطلاعات را در زمان رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی خود به ادارات امور مالیاتی ارائه نمایند. لازم به ذکر است که اطلاعات درآمد و هزینه‌ای اشخاص مشمول ماده ۱۶۹ ق.م.م می‌بایست با اطلاعات مندرج در این جدول همخوانی داشته باشد.

در مطالب آینده به بررسی و تشریح صورت معاملات فصلی و مواد قانونی ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق.م.م خواهیم پرداخت و در اینجا صرفاً به این نکته اشاره می‌کنیم که اطلاعات صورت معاملات فصلی موضوع این ماده اهمیت ویژه‌ای در اجرای طرح جامع مالیاتی و هر چه بیشتر واقعی‌تر شدن مالیات‌ها داشته و درج آن در اظهارنامه مالیاتی بسیار حائز اهمیت است.

ادامه: صفحه پایانی اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x