مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
انواع معافیت مالیاتی املاک مسکونی و شرط بهره مندی از آنها

انواع معافیت مالیاتی املاک مسکونی و شرط بهره مندی از آنها

مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیاتی است که صاحبان املاک بابت اجاره دریافتی از مستأجران خود می بایست پرداخت نمایند.

مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیاتی است که صاحبان املاک بابت اجاره دریافتی از مستأجران خود می بایست پرداخت نمایند. بر همین اساس صاحبان این املاک در پایان سال مالیاتی و همزمان با تسلیم اظهارنامه باید کل اجاره دریافتی را با کسر ۲۵ درصد هزینه استهلاک ملک به عنوان درآمد اجاره ثبت و بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م مالیات آن را محاسبه و به ادارات امور مالیاتی پرداخت نمایند. هرچند در ماهیت امر تفاوتی میان املاک مسکونی، تجاری و یا اداری وجود ندارد اما در خصوص املاک مسکونی برخی معافیت های مالیاتی وجود دارد که در این مطلب به شرح آنها خواهیم پرداخت.

 

معافیت متراژ واحدهای مسکونی

اولین موضوع، معافیت مالیاتی مجموعاً ۱۵۰ متر مربع املاک مسکونی اجاری در تهران و ۲۰۰ مترمربع در شهرستان ها از پرداخت مالیات اجاره است. در صورتی که مجموع املاک اجاری شخص صاحب درآمد از این میزان کمتر باشد حتی نیازی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز وجود ندارد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این معافیت تنها در صورتی مشمول املاک مسکونی خواهد شد که نوع استفاده از آنها نیز به صورت مسکونی بوده باشد.

 

املاک مسکونی در اختیاز اقوام درجه یک

از دیگر املاک مسکونی مشمول معافیت مالیاتی اینکه در صورتی که املاک مسکونی برای سکونت پدر، مادر همسر، فرزند و یا اجداد مورد استفاده قرار گیرد و یا در اختیار افراد تحت تکلف قرار داده شده باشد، ملک مذکور اجاری تلقی نشده و مشمول مالیات اجاره نمی گردد، مگر در صورتی که بر اساس اسناد اثبات شود که بابت املاک مذکور اجاره دریافت می گردد. از سوی دیگر اگر شخصی صاحب چندین ملک مسکونی باشد، یکی برای محل سکونت وی و برای هر یک از افراد مذکور در صورت سکونت جدا به انتخاب مالک حداکثر یک واحد در نظر گرفته می شود.

 

اجاره رایگان املاک

املاکی که به صورت رایگان در اختیار وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی یا دستگاه هایی که بودجه آنها به وسیله دولت تأمین می شود،  شهرداری ها و همچنین نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز فعالیت از مقام معظم رهبری هستند به عنوان املاک اجاری منظور نمی گردد.

 

کسر اجاره پرداختی محل سکونت خود از مال الاجاره دریافتی

در صورتی که مالک، ملک خود را اجاره داده باشد و خود در محل دیگری به عنوان مستأجر باشد، اجاره پرداختی وی که به موجب اسناد معتبر تأیید گردد از کل مال الاجاره های دریافتی در زمان محاسبه مالیات کسر می گردد.

 

مهلت تخلیه بدون دریافت اجاره

در صورت فروش ملک مسکونی و دادن مهلت تخلیه بدون دریافت اجاره بها، ملک مذکور تا ۶ ماه به عنوان ملک غیر اجاره ای لحاظ شده و معاف از مالیات است.

 

رعایت الگوی مصرف مسکن

مالک مجتمع مسکونی با بیش از ۳ واحد اجاره ای که بر اساس الگوی مصرف مسکن اعلامی وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده و یا می شوند، در طول مدت اجاره از صد در صد مالیات بر درآمد اجاره معاف هستند.

 

شرط برخورداری از معافیت مالیاتی املاک مسکونی

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون مالیات های مستقیم و الحاق ماده ۱۴۶ مکرر ق.م.م و بر اساس تبصره ۱ ماده فوق، شرط اصلی و لازمه بهره مندی از کلیه معافیت های قید شده، ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک و درج صحیح میزان درآمد (اجاره های دریافتی) در طول سال مالیاتی مورد بحث است.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x