مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
اهمیت هوش مالی

اهمیت هوش مالی / چرا داشتن هوش مالی مهم است؟

برای افراد زیادی داشتن هوش مالی ضرورت است زیرا هوش مالی می تواند ضامن موفقیت آن ها در کسب و کار باشد. همه ما با کلمه هوش یا استعداد آشنا هستیم و از آن ها به وفور استفاده کرده ایم. شاید برای همین است که می دانیم برای موفق شدن در کسب و کاری باید استعداد آن را داشته باشیم.

اهمیت هوش مالی

احتمالا برای شما و یا اطرافیان شما پیش آمده است که بدون اهمیت به هوش مالی در زمینه های تجاری و اقتصادی سرمایه گذاری کنید. اگر شما قصد دارید در آینده در بازارهای مالی و اقتصادی ورود کنید و می خواهید بیشترین بهره را از توانایی های خودتان ببرید باید هوش مالی را در نظر بگیرید و به اهمیت هوش مالی پی ببرید.

برای افراد زیادی داشتن هوش مالی ضرورت است زیرا هوش مالی می تواند ضامن موفقیت آن ها در کسب و کار باشد. همه ما با کلمه هوش یا استعداد آشنا هستیم و از آن ها به وفور استفاده کرده ایم. شاید برای همین است که می دانیم برای موفق شدن در کسب و کاری باید استعداد آن را داشت.

مثلا داشتن استعداد یا هوش تحصیلی برای موفقیت در تحصیل یک عامل تاثیر گذار است و بدون آن نمی توان در تحصیلات خود موفقیت زیادی را به دست آورد. در مورد فعالیت های اقتصادی نیز به همین صورت است. شما نمی توانید بدون داشتن هوش مالی و استعداد کافی در بسیاری از عرصه های اقتصادی موفق شوید.

بیشتر بخوانید: آیا با مفهوم هوش مالی یا اقتصادی آشنایی دارید؟

اهمیت هوش مالی

چه زمانی داشتن هوش مالی برای ما یک ضرورت محسوب می شود؟

برای موفقیت در دوران تحصیل داشتن هوش و استعداد یکی از عوامل است ولی تنها عامل نیست. ما در کنار هوش به پشتکار نیز نیاز داریم. در زمینه های اقتصادی نیز همینطور است.

برای موفقیت در زمینه های اقتصادی در کنار اهمیت هوش مالی به تلاش و پشتکار نیز نیاز داریم.

 

ما چه زمانی نیاز بیشتری به هوش مالی داریم؟

در طول دوره تحصیل با داشتن هوش بالا می توان با تلاش کمتری به اهداف تحصیلی خود رسید و موفقیت های بیشتری کسب کرد اما از یک دوره ای به بعد ما باید با اتمام تحصیلات خود وارد بازار کسب و کار شویم. در این زمان است که ما نیاز به هوش مالی داریم تا بهتر بتوانیم موفقیت خود را در عرصه های اقتصادی نیز تضمین کنیم.

در این جا است که رفاه بیشتر ما و خانواده ما وابسته به داشتن هوش مالی خواهد بود. هر چه بهتر بتوانیم مقتضیات زمان و مکان را سنجیده و نسبت به آن خود را برای حضور در بازارهای مالی آماده کنیم می توان گفت که دارای هوش مالی بیشتری هستیم. در این جا سوال های زیادی نیز برای ما به وجود می آید.

به عنوان مثال سوال هایی مانند این که: آیا هوش مالی و هوش تحصیلی با هم مرتبط هستند و آیا اهمیت داشتن هوش مالی برای همه ما یکسان است؟ می تواند در ذهن همه ما وجود داشته باشد. هوش مالی و هوش یا استعداد تحصیلی از جنبه های مختلفی قابل بررسی هستند و هر یک از آن ها دارای اهمیت خاص خود هستند.

اما در هر صورت، مانند هوش یا استعداد تحصیلی، همه افراد دارای سطح یکسانی از هوش مالی نیستند و متناسب با توانمندی های خود سطح متفاوتی از هوش را دارا هستند.

اما از سوی دیگر، میزان اهمیت هوش مالی و دارا بودن آن برای همه ما یکسان نیست و هر کسی متناسب با موقعیت خود نیاز به سطح متفاوتی از این هوش است که ما در ادامه در مورد ان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی

داشتن هوش مالی برای ما به چه میزان اهمیت دارد؟

همان طور که گفتیم هر کسی ممکن است که در مواقعی به هوش مالی برای تصمیم گیری در موقعیت های مختلف بازارهای مالی یا در عرصه های اقتصادی نیاز داشته باشد.

اما همه ما به یک میزان در بازارهای مالی و یا فعالیت های اقتصادی نقش ایفا نمی کنیم. به همین دلیل است که نمی توان گفت که همه ما به یک میزان هوش مالی نیاز داریم. زیرا که به طور حتم برای کسی که در یک اداره و در بخش های دولتی در حال فعالیت است و فردی که هر روزه در حال خرید و فروش و یا تجارت کالا است داشتن هوش مالی به یک میزان اهمیت ندارد.

روشن است که هر چه شما در امور تجاری یا عرصه های اقتصادی حضور پر رنگ تری داشته باشید و میزان فعالیت شما گسترده تر باشد، نیاز به هوش مالی بیشتری خواهید داشت تا بتوانید موفقیت هر چه بیشتری در فعالیت های اقتصادی یا تجاری خود کسب کنید.

این در حالی است که در مثال ما و برای کسی که در حال فعالیت در یکی از اداره های دولتی به عنوان یک کارمند ساده است، به طور حتم نیاز کمتری به داشتن هوش مالی است.

خب با آنچه گفته شد شما فکر می کنید که در جامعه ما در چه جایگاهی قرار دارید؟ آیا در مشاغلی فعال هستید که ضرورت دارد در زمینه های اقتصادی و تجاری فعالیت کنید؟ و به طور روزانه و یا ماهانه نیاز به تصمیم گیری در این عرصه ها دارید؟ اگر چنین است شما هم به طور حتم به هوش مالی نیاز دارید و باید اهمیت بیشتری به این استعداد درونی و مولفه تاثیرگذار در امر کسب و کار و تجار بدهید.

بیشتر بخوانید: نحوه تقویت هوش مالی با هوش پول ساز

آیا می توان هوش مالی خود را افزایش داد؟

اگر از جمله افرادی هستید که قصد فعالیت های مهم اقتصادی را دارند حتما به هوش مالی برای انجام این فعالیت ها نیاز خواهید داشت.

آیا دارای هوش مالی لازم برای موفقیت در حرفه خود هستید؟ خود شما چطور فکر می کنید؟ آیا دارای هوش مالی لازم برای حضور در این عرصه ها هستید؟ اگر فکر می کنید که هوش مالی لازم برای این فعالیت ها را ندارید چه باید بکنید؟ و آیا راهی برای این که هوش مالی خود را افزایش بدهید وجود دارد؟

بسیاری هستند که استعداد را یک امر ذاتی می دانند و کسب آن به طور تجربی را کاری سخت می دانند. برای همین از نظر این افراد افزایش توانایی ها و هوش مالی می تواند کمی سخت یا حتی غیر ممکن باشد. زیرا که آن ها بر این باورند که هر کسی به اندازه مشخصی هوش مالی دارد و دیگر نمی توان سطح این استعداد درونی را افزایش داد.

اما عده ای هم هستند که به پرورش ذهن اعتقاد دارند و ظرفیت های نهفته بسیاری در درون هر فرد می بینند. آن ها بر این باور هستند که مغز انسان با قرار گرفتن در موقعیت هایی خاص و متناسب با نیاز می تواند قابلیت ها و توانمندی های خود را ارتقا بدهد. به همین دلیل می توان در هر مرحله ای سطح هوش یا استعداد افراد را تا حدودی بالا برد.

ممکن است که در حل حاضر شما فکر کنید که دارای هوش مالی لازم برای حضور در عرصه های اقتصادی نیستید، اما شاید بتوان با کمی تلاش بسیاری از مشکلات را در این زمینه رفع نمود.

اما از چه راهی می توان به این هدف دست یافت؟ آگاهی هر چه بیشتر با اقتصاد و مفاهیم مالی و اقتصادی می تواند کمک کننده باشد تا شما هوش مالی بیشتری پیدا کنید.

از نظر ما به طور حتم افزایش هوش مالی شما می تواند با فعالیت فکری بیشتر و آگاهی بخشی بیشتر ممکن باشد. به طور حتم کسانی هستند که ظرفیت های نهفته ای در درون آن ها وجود دارد که هنوز به خوبی از آن ها بهره برداری نشده است.

 

اگر شما فکر می کنید که درون شما ظرفیت هایی پنهان است می توانید با تلاش و کسب آگاهی اقتصادی بیشتر به ارتقای هوش مالی خود کمک کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x