مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 29 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
توصیه ها و نکته های مهم در مورد هوش مالی

دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی

برای بهتر شدن، افراد ابتدا باید جایگاه خود را در هرم هوش مالی پیدا کرده و برای بهبود وضعیت خود تلاش کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی هرم هوش مالی و نکاتی از زبات رابرت کیوساکی را برای شما بیان کنیم.

دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی

برای بهتر شدن ابتدا باید جایگاه خود را در هرم هوش مالی پیدا کرده و برای بهبود وضعیت خود تلاش کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی هرم هوش مالی و نکاتی از زبان رابرت کیوساکی را برای شما بیان کنیم.

توصیه های مهم رابرت کیوساکی در مورد هوش مالی

بعد از بررسی کلی مفهوم هوش مالی رابرت کیوساکی نویسنده معروف در حوزه هوش مالی توصیه هایی در این زمینه کرده که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

۱- اسناد دارایی خودتان را در مکانی بسیار امن نگهداری کنید.

۲- موقعی که قراردادی می نویسید تمام پیش بینی های لازم و ضروری را برای انصراف از آن قرار داد و خارج شدن از آن داشته باشید.

۳- به جای دریافت یک حقوق ثابت، اگر از هوش مالی بالایی برخوردار هستید سعی کنید در کار سهیم شوید و از سود سهام خودتان استفاده کنید و یا از حق امتیازها برای خودتان سهم بردارید. چرا که در این صورت به شما مالیات بر درآمد تعلق نخواهد گرفت.

۴- اموال با ارزش را نباید به اسم خودتان کنید. او می گوید که به علت بالا رفتن آمار طلاق در جوامع افرادی که دارای هوش مالی هستند بهتر است که اموال با ارزش خود را به نام خود نکنند.

یک توصیه مهم برای به کارگیری آن در کسب و کار

عوض کردن سیستم تجارتی که سال هاست پیشرفت نداشته و در جا زده است کار مفیدی نخواهد بود؛ باید در این صورت آموزش های لازم را دید تا خومان را تغییر دهیم. از افکار و عادت هایی که در کودکی داشتیم تا خصوصیات دیگر که این کار به هیچ عنوان محال نیست.

بنابراین آموزش دیدن در هر کاری از رمز و راز‌های موفقیت خواهد بود. در حقیقت نا آگاهی افراد یک جامعه از مواردی است که روز به روز باعث ثروتمند شدن ثروتمندان می‌شود. پس برای موفق شدن در زمینه مالی ابتدا استعداد خود را شناسایی کنید و بدانید که توانایی های شما در کدام زمینه است، سپس محیط کاری مناسب با آن را فراهم کنید و اجازه رشد در آن زمینه را به خودتان بدهید. این از ویژگی های افراد با هوش مالی بالا است.

پس می توان نتیجه گرفت که هر کسی می‌تواند هوش مالی‌ خود را افزایش دهد و برای انجام این ‌کار نیازی نیست در دانشگاه هاروارد آموزش دیده باشد، تنها کافیست کاملاً به بهبود وضعیت مالی‌ متعهد و پیگیر باشد. صرف‌ نظر از این‌که چگونه درآمد کسب می کنید، از همین حالا می‌توانید هوش مالی‌تان را افزایش دهید. این‌ توصیه‌ها به شما قدرت بالای مالی می‌بخشند.

دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی
جایگاه افراد در هرم هوش مالی

بیشتر بخوانید: آیا با مفهوم هوش مالی یا اقتصادی آشنایی دارید؟

در چه جایگاهی از هرم هوش مالی قرار دارید؟

سطح هوش مالی خود را به دقت بیابید، موانع بر سر راه خود را پیدا کرده و به راهکارهای ارائه شده توجه کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که بدانید در چه سطحی از هوش مالی قرار دارید تا خود را به بالاترین سطح از لحاظ درک مالی برسانید. در ادامه به دسته بندی های هرم هوش مالی توجه داشته باشید:

ناهوشیاران مالی در هرم هوش مالی

افراد بیکار و بی درآمد

اولین دسته که در این مرحله به آن ها خواهیم پرداخت ناهوشیاران مالی هستند، بیشتر این افراد در حال حاضر در کشور ایران بیکار هستند که هیچ گونه درآمدی ندارند. متولدین دهه های ۶۰ و ۷۰ اکثراً در این دسته قرار می گیرند. دلیل عمده این موضوع هم این است که آن ها توسط خانواده به افرادی ضعیف و بی اراده و بی اعتماد به نفس تبدیل شده اند.

خصوصیات ناهوشیاران مالی

با خانواده خود مشکل و درگیری دارند.

این افراد بسیار تخریب و تحقیر می شوند.

خیلی از این افراد به شدت سردرگم هستند.

آن ها هنوز حتی استعدادهای خود را پیدا نکرده اند.

هدف گذاری را آموزش ندیده اند.

بر روی بهبود فردی خود کار نکرده اند.

ایده مناسب ندارند و همیشه می گویند: «کار نیست، سرمایه نداریم.»

غالباً این افراد ناامید و افسرده هستند.

از تحقیر شدن بیشتر می ترسند و چون اقدامی نکرده اند تنبل و تن پرور شده اند.

رویای این افراد استقلال مالی است و دوست دارند انسان ارزشمند و بی نیازی باشند.

آن ها حتی موانع رشد خود را هم تشخیص می دهند، برای مثال طبق گفته ناهوشیاران مالی ۱) تمرکز و ذهن باز ندارند ۲) اطلاعات ندارند ۳) شریک ندارند ۴) انگیزه ندارند و ذهنشان محدود است ۵) اعتماد به نفس ندارند.

ناهوشیاران مالی دیگران را مقصر بیکاری و درآمد پایین خود می دانند.

راهکارهای ارائه شده برای ناهوشیاران مالی

مسئولیت پذیری را بیاموزید.

لیستی از تمام توانایی های خود یادداشت کنید.

راه های کسب درآمد را از طریق استعدادها و توانایی های خود کشف کنید.

قدر توانایی های خود را بدانید و سعی کنید از آن ها درآمد کسب کنید.

اگر توانایی های کمی دارید، آن ها را درون خود ایجاد و از آن ها استفاده کنید.

جایگاه افراد در هرم هوش مالی
جایگاه افراد در هرم هوش مالی

هوش مالی و اقتصادی متوسط

درآمد بین ۱ تا ۵ میلیون تومان

اکثر افرادی که در این گروه قرار می گیرند یا کارمند هستند یا کسب و کار آن ها مثل راننده تاکسی است. درآمد آن ها بین ۱ تا ۵ میلیون تومان است. این افراد بزرگترین گروه در هرم هوش مالی هستند. غالب این افراد در مدت زمان طولانی مشغول کارهای تکراری هستند و در یک جا کار می کنند. این دسته از افراد پول خلق می کنند اما خیلی کم.

مشکلات این افراد عادت به شرایط فعلی آن ها است و دچار روزمرگی شده اند و همیشه کارها برایشان تکراری است. اکثر این افراد برای خودشان کار نمی کنند و کارمند دیگران هستند و فقط کارهای تکراری را به صورت تکراری دائماً انجام می دهند. افراد با هوش مالی متوسط اکثراً از درآمد خود راضی نیستند و از برآورده نشدن نیازهای خود نا امیدند.

این افراد حتی امنیت کاری هم ندارند، هر روز ترس از بیکار شدن آن ها را تهدید می کند. رویای این افراد غالباً این است که جزو افراد ثروتمند باشند و در محیط بهتری زندگی کنند. افراد با هوش مالی متوسط دوست دارند مدیر خود باشند و برای دیگران کار نکنند.

خصوصیات افراد با هوش مالی متوسط

افرادی که هوش مالی، اقتصادی متوسط دارند تصور می کنند که هنگام شروع کسب و کار باید همه شرایط عالی باشد و از روی کمال طلبی تصمیم گیری می کنند.

غالباً آن ها با متخصصین و مشاوران حرفه ای مالی مشورت نمی کنند و اگر تصمیمات خود را هم به افراد معمولی در میان بگذارند، مانع آن ها خواهند شد. این افراد همیشه ترس از تحقیر شدن و شکست خوردن دارند. قدرت ریسک در بین این افراد بسیار کم است.

راهکارهایی برای افراد با هوش مالی و اقتصادی متوسط

راهکار اول این است که اگر کارمند هستید، یاد بگیرید چطور برای خودتان شغل دومی دست و پا کنید. قدرت ریسک را در خود بالا ببرید؛ راهکار این موضوع این است که ریسک کاری که برای انجام در نظر دارید را کمتر کنید. برخلاف تصور خیلی از این دسته افراد کارآفرینان بزرگ و میلیاردرهای خودساخته هیچ گاه ریسک های خطرناکی نکردند.

در عوض آن ها ریسک را برای کار خود کم می کردند. برای این کار از تکنیک هایی مثل افزایش اطلاعات در کسب و کار خود استفاده کنید، قصد راه اندازی هر کسب و کاری را که دارید در آن زمینه اطلاعات خود را کامل کنید. درباره کار خود از افراد حرفه ای که مشغول به شغل مورد نظر شما هستند پرس و جو کنید.

اگر آن ها به شما گفتند که کسب و کار بد است، قطعاً بد نیست فقط باید بیشتر برای کار زحمت بکشید. دلیل این جواب آن است که آن ها درآمد الان خود را با گذشته پر رونق کاری مقایسه می کنند و اینکه هیچ گاه کار خود را گسترش ندادند. راهکار دیگر برای کمک به شما این است که حتی اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید برای راه اندازی کسب و کار تا جایی که ممکن است هزینه های خود را کاهش دهید. ترس ها و تردیدها به شما خیانت می کند اجازه ندید ترس جلوی رشد و پیشرفت شما را  بگیرد؛ کمال طلب باشید.

دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی
از دسته بندی هوش مالی چه می دانید

هوش مالی خوب

درآمد بین ۵ تا ۲۰ میلیون

این دسته از افراد درآمد خوبی دارند و به طور متوسط دریافتی آن ها بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. در هرم هوش مالی جایگاه مناسبی دارند و افراد خودساخته ای هستند. میزان درآمد آن ها بستگی زیادی به شرایط بازار دارد. اگر این افراد تجربه زیادی داشته باشند، شرایط بهتری نسبت به تازه کارها خواهند داشت.

خصوصیات افراد با هوش مالی یا اقتصادی خوب

افرادی که در هرم مربوط به هوش مالی یا اقتصادی در رده خوب قرار دارند، بیشتر به شکل سنتی و قدیمی کار می کنند. هنوز کسب و کار خود را نوین و به روز نکرده اند. این افراد عموماً بین ۳ تا ۱۵ نیروی کار دارند و به نحوی کارآفرینی هم کرده اند. خیلی از این افراد هم، به تنهایی مشغول به کار هستند.

گاهی افراد با هوش مالی یا اقتصادی خوب، مدیریت پرسنلی خوبی ندارند و با تیم کاری مناسبی کار نمی کنند. این افراد از رکود بازار ترس دارند. بازار کشور ما اقتصاد سکته ای است یعنی یک روز بسیار عالی و پر رونق و روز بعدی ضعیف و بد است.

نقاط مشترک

نقطه مشترک افراد هوش مالی و اقتصادی خوب با افرادی که هوش مالی و اقتصادی عالی دارند این است که تعطیلات به دلایل مختلف کار آن ها را دچار اختلال می کند. این افراد همیشه می گویند: «کاش دو نفر دیگه مثل خودم رو داشتم اونوقت کل ایران توی دست من بود».

مشکل دیگر این است که در درآمدشان احساس ناامنی می کنند. مشکل ذهن آن ها این است که فکر می کنند ممکن است درآمد خوبشان همیشگی نباشد. رویای این افراد این است که دوست دارند درآمدشان حداقل دو یا سه برابر شود.

اکثر این افراد به فکر داشتن یک زندگی لوکس هستند. این افراد دوست دارند به سرعت به هدف خود در استقلال و موفقیت مالی برسند و روزی کسب و کار خود را از راه دور هم مدیریت کنند و به چنین قدرتی برسند.

نقطه مشترک دیگری که هوش مالی خوب و هوش مالی یا اقتصادی عالی دارد این است که:

در هر دو صورت، افراد می خواهند برندی را به نام خود داشته باشند. این افراد اصولاً برای رشد کار خود طرح یا ایده خاص و اطلاعات کافی ندارند. افراد با هوش مالی اقتصادی خوب بودجه ای در تبلیغات و سیستم سازی درست کسب و کار خود ندارند.

راهکارهایی برای افراد با هوش مالی خوب

این افراد باید به شدت درباره مسائلی مثل نحوه استخدام، اخراج، دادن انگیزه به کارکنان و… اطلاعات کسب کنند. از هوش مالی یا اقتصادی مدیران مطلع باشند و بتوانند فرآیند کاری خود را بر روی اصول خاصی پیش ببرند. باید تا جای ممکن آموزش ببینید و تا جای ممکن برای کار خود تبلیغات کنند.

از ایده های کارکنان خود نیز استفاده کنید، حتی اگر ایده آن ها خیلی عالی هم نبود اما حرف آن ها را بشنوید ولی تصمیم نهایی را خودتان بگیرید. از استعفای کدام یک از کارمندان و پرسنل خود خوشحال می شوید، هر کدام را که انتخاب کردید از همین حالا به صورت اصولی اخراج کنید. بر روی پرسنل خود سرمایه گذاری کنید و هوای آن ها را دشته باشید.

هوش مالی یا اقتصادی عالی

درآمد بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون

افرادی که هوش مالی یا اقتصادی بسیار عالی دارند، غالباً بیش از ۲۰ نیروی کار داشته و بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون درآمد دارند. این میزان درآمد بستگی به بازار دارد.

مشکل اصلی این افراد آن است که موقعیت سرمایه گذاری برای آن ها محدود شده و دیگر نمی دانند در چه جاهایی پول خود را سرمایه گذاری کنند. این افراد زمان و انرژی زیادی را صرف می کنند. یکی از مشکلات آن ها این است که نگرانند. نگران این هستند که درآمدشان ثابت و پایدار نباشد و روزی کم شود. تعطیلات در تقویم تأثیر بسیار منفی بر روی کارکرد این افراد دارد.

خصوصیات افراد با هوش مالی یا اقتصادی عالی

افردی که در هرم هوش مالی یا اقتصادی در دسته عالی قرار دارند، تقریباً شرایط بهتری نسبت به بقیه افراد دارند. این دسته از هوشیاران باید مهارت های مدیریتی را در خود تقویت کنند، مخصوصاً مدیریت مالی. خیلی از این افراد احساس می کنند که تا به حال نتوانسته اند به طور کامل از نبوغ خود استفاده کنند مخصوصاً افراد زیر ۴۰ سال، آن ها نیروی وفادار خیلی کمی در اختیار دارند. حتی حاضرند حقوق های خیلی خوبی بپرداند اما در ازای آن نیروهای وفاداری را برای کسب و کار خود داشته باشند.

یکی از مشکلات این افراد این است که دائماً رقبای خود را به میان می کشند. برای مثال اگر قیمت ها جا به جا شود رقبای خود را مقصر می دانند. رؤیای این افراد این است که به اهداف خود در سطح هوشیاران مالی برسند و جایگاه خود را در هرم هوش مالی ارتقا دهند.

به اهرم های درآمدی وابسته هستند، یعنی اگر برای مثال فروشگاه یا نمایشگاه آن ها دیگر رونق نداشته باشد کسب و کارشان هم ضعیف خواهد شد. بعد از مدتی خلاقیت این افراد کم می شود و استراتژی های آن ها قدیمی می شود. آن ها اغلب تیم کاری فوق حرفه ای ندارند و از این موضوع آسیب می بینند و رنج می برند.

راهکارهایی برای افراد با هوش مالی یا اقتصادی عالی

تا جای ممکن از مشاورانی استفاده کنند تا سیستم کاری خود را بهبود بخشیده و استراتژی هایی را برای ارتقا در هرم هوش مالی یا اقتصادی پیاده کنند. افرادی که هوش مالی یا اقتصادی عالی دارند باید بتوانند کسب و کار خود را رشد داده و تعادل در زندگی خود و کار خود ایجاد کنند. برای کمتر شدن وابستگی ها این دسته از افراد باید بتوانند بیشتر اهرم سازی کنند. آن ها باید با استفاده از قدرت برقراری ارتباط مؤثر وابستگی خود را به تنها یک اهرم درآمدی از بین ببرند.

این افراد باید از هوشیاران مالی الگوبرداری کنند.

دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی
دسته بندی هوش مالی

هوشیاران مالی

درآمد بیش از ۵۰ میلیون

درآمد این دسته از افراد بیش از ۵۰ میلیون تومان است. آن ها در هرم هوش مالی یا اقتصادی بالاترین جایگاه را دارند. مشکلات آن ها این است که به دنبال پروژه های خیلی بزرگ هستند و درآمدهای میلیاردی را در ذهن خود می پرورانند. این مدیران همیشه در پی استخدام مدیران لایق دیگری هستند که بخش های مختلف کسب و کار خود را به آن ها بسپارند.

آن ها کاریزمای بسیار بالایی دارند و از ظاهرشان می توان به درآمد بالایشان پی برد. دغدغه این افراد در دنیای کسب و کار دیگر پول نیست، آن ها تنها برای قدرت بیشتر کار می کنند. برای اینکه دچار بحران هویت نشوند باید حتماً هدف داشته باشند. رویای این افراد این است که از خودشان نامی به جای بگذارند و اکثراً به دنبال انجام کارهای خیر هستند.

شما در کجای این هرم قرار دارید؟

برای بهتر شدن جایگاه خود در این هرم تلاش کنید.

 

امیدواریم مطلب دسته بندی و جایگاه افراد در هرم هوش مالی برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x