مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

تربیت سگ سرابی

سگ های نگهبان مانند نژاد سگ سرابی، به منظور محافظت از مکان خاص و یا خانواده تربیت می‌شوند، پس بهتر است همه چیز درباره تربیت سگ سرابی را بدانید تا تربیت آن‌ها را صحیح‌تر انجام دهید.

تربیت سگ سرابی

تکنیک های تربیت سگ سرابی

تربیت سگ سرابی یکی از مهمترین اصول در نگهداری اوست و بهتر است این امر در زمان تولگی این نژاد صورت بگیرد تا نتیجه‌بخش باشد، زیرا هر چه نژاد سگ سرابی بزرگتر شده و به بلوغ نزدیک شود، تربیت آن سخت‌تر می‌شود. البته فراموش نکنید که این امر در مورد سگ‌های دیگر نیز صادق است.

سگ‌های نگهبان مانند نژاد پرشین ماستیف به منظور محافظت از مکان خاص و یا خانواده تربیت می‌شوند، پس بهتر است همه چیز درباره تربیت سگ سرابی را بدانید تا تربیت آن‌ها را صحیح‌تر انجام دهید.

تربیت سگ سرابی
تربیت سگ سرابی

آموزش‌های مربوط به سگ، به‌خصوص تربیت سگ سرابی باید دنباله‌دار باشد و هر روز صورت گیرد، اما مدت آن نباید در آن روز بیشتر از پانزده دقیقه باشد. در ضمن فراموش نکنید تربیت سگ سرابی باید به درستی انجام شود، زیرا نادرستی این امر در سگ‌های نگهبان همچون نژاد سگ سرابی، باعث می‌شود او در برابر مهاجمان ضعیف و در مقابل صاحب خود مطیع نباشد.

دوران طلایی تربیت سگ سرابی

بهترین زمان و دوران طلایی برای تربیت سگ سرابی، زمانی است که کمتر از هشت ماه داشته باشد و چه بهتر که او در سن دو الی چهار ماهگی باشد.

بیشتر بخوانید: تغذیه سگ سرابی

تربیت سگ سرابی

درباره تربیت سگ سرابی

شجاعت، اعتماد به‌ نفس و جسارت از ویژگی‌هایی است که اگر هر سگی داشته باشد، زندگی شما در کنارش راحت‌تر خواهد بود، اما این موارد در نحوه تربیت سگ نگهبان، حیاتی‌تر است. زیرا عدم وجود این ویژگی‌ها در مشخصات توله‌سگ سرابی، باعث می‌شود در بزرگ‌سالی وظایف خود را به‌ درستی انجام ندهد.

خوش‌ اخلاق، اجتماعی و خوش‌ برخورد بودن سگ باعث می‌شود، در برخورد با افراد جدید یا سگ‌های دیگر، باوقار باشد و در مقابل آن‌ها واق‌ واق یا غرش نکند و در صورتی‌ که این کار را انجام داد، به دستور صاحبش، به‌ سرعت ساکت شود. پس فراموش نکنید آموزش تربیت سگ سرابی، نسبت به غریبه‌ها مهم‌ترین تمرین برای اوست.

تربیت سگ سرابی
تربیت سگ سرابی

بیشتر بدانیم:‌ باهوش‌ترین پرنده دنیا

آموزش تربیت سگ سرابی

آموزش این سگ کار ساده‌ای نیست زیرا آن‌ها مستقل هستند و به یک رهبر صبور نیاز دارند. شما باید باتجربه باشید و رهبری مستحکم و ثابتی بر آن‌ها داشته باشید. با اتمام کار خاصی که با او داشته‌اید، به آن‌ها پاداش‌های خوشمزه و ستایش‌های کلامی زیادی بدهید.

نکات مهمی که باید در تربیت سگ سرابی بدانید:

  • قدم اولی که باید در مورد تربیت سگ‌ها بردارید این است که درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنید.
  • مهمترین قسمت تربیت سگ سرابی، این است که او را از زمان تولگی، شجاع و باوقار تربیت کنید تا در بزرگسالی و بلوغ علاوه بر رفتار درست و مناسب، تفاوت میان افراد غریبه و اعضای خانواده یا صاحب خود را درک کند.
  • نکته دیگری که باید در مورد تربیت سگ سرابی رعایت کنید این است که باید او را طوری بار بیاورید که در موقعیت‌های مختلف هوشیار و دقیق باشد.
  • نکته مهم دیگری که باید در نگهداری و تربیت سگ سرابی بدانید این است که هر چه سگتان اصیل‌تر باشد، کار شما برای تربیت او آسان‌تر می‌شود.

نباید هیچگاه به ناحق و بی موقع سگتان را تنبیه کنید و یا با خشونت با او رفتار نمایید.

تربیت سگ سرابی
تربیت سگ سرابی

نژاد سگ سرابی شجاع از مواردی که در ذیل آمده است، نمی‌ترسد:

  1. صداهای تند و بلند
  2. تنهایی
  3. افراد غریبه و مهاجم
  4. حیوانات وحشی دیگر
  5. سگ های دیگر
  6. دامپزشک

تربیت سگ سرابی

بیشتر بدانیم: از ببر سفید تا ببر طلایی و سیاه

نکات کلیدی درباره تربیت سگ سرابی

سگ سرابی را به راحتی نمی شود در آپارتمان و حتی خانه‌های ویلایی و حتی خانه‌های ویلایی کوچک نگه داشت. زیرا ممکن است هم صدایشان آزار‌ دهنده باشد و هم به جنب‌ و جوش و تخلیه انرژی روزانه نیاز دارند که فضای کوچک پاسخگوی آن نیست.

تربیت سگ سرابیاگر تازه کار هستید و برای اولین بار می خواهید سگ بیاورید، یک سگ سرابی به دردتان نمی خورد. چون تربیت سگ سرابی به نکات تکنیکی نیاز دارد. این سگ ها در مقابل هر چیزی مقاوم و انعطاف پذیرند به جز هوای گرم و گرما زود آن‌ها را از پا در می‌آورد.

سگ سرابی با اعضای خانه و بچه‌ها بسیار صمیمی‌ است اما نسبت به غریبه‌ها و همین طور سگ‌های دیگر بد خلقی می‌کنند.

قابلیت بالایی برای افزایش وزن دارند پس باید مواظب تعادل مقدار غذای آن‌ها و فعالیتشان باشید.

این سگ‌ها بازیگوش نیستند. سگ‌های سرابی هوش‌شان به نسبت دیگر سگ‌ها نسبتا خوب است. نظافت آن‌ها نسبتا راحت است. چون موهای بلندی ندارند و بدنشان هم کمتر از دیگر سگ‌ها به زمین می‌خورد.

تربیت سگ سرابی
تربیت سگ سرابی

با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی و محیطی شهرستان سراب برای تربیت سگ‌ سرابی بسیار عالی بود، با گذشت زمان‌های زیاد تعداد سگ‌های بومی آن منطقه افزایش چشم‌گیری پیدا کرد. به‌ طوری‌ که سگ‌های آن منطقه را با مشخصات ظاهری و خصوصیات باطنی خودش به نام سگ سرابی می‌شناختند.

بیشتر ببینیم:‌ کلیپ آخرین ببر تاسمانی

درس‌ های تربیت سگ سرابی

درس اول تربیت سگ سرابی

درس اول در تربیت سگ ها به خصوص تربیت سگ سرابی، تعلیم نشستن اوست.

فراگرفتن این درس به جهت حفظ جان حیوان در خیابان ها و معابر و مکان‌های عبور و مرور اتومبیل‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود.

بنا بر یک سنت قدیمی در زمان تعلیم تمام دروس به سگ، حیوان باید در طرف چپ مربی قرار بگیرد، پس در آموزش او این نکته را رعایت کنید. سپس زنجیر گردنش را با دست راست بگیرید. این امر، به خصوص در تربیت سگ‌های نگهبان مانند تربیت سگ سرابی مهم تلقی می‌شود.

زنجیر قلاده سگ را طوری نگه دارید که در مواقع عدم اطاعت حیوان، بتوانید با کشیدن آرام آن، او را تنبیه نمایید. اما از محکم کشیدن زنجیر قلاده به منظور تنیبه حیوان بپرهیزید. در این زمان است که باید به او بگویید (بشین) و بلافاصله نام او را به زبان بیاورید.

در صورتی که سگ مانند سگ‌های نگهبانی (برای مثال نژاد پرشین ماستیف) درس را درست انجام داد، او را با غذای مخصوص سگ سرابی مورد تشویق قرار دهید.

پیاده روی با سگ

بهترین موقع برای تعلیم دادن سگ، پیاده روی با اوست.

تربیت سگ سرابیاین تعلیم در آموزش سگ‌ها به خصوص تربیت سگ سرابی بسیار موثر است زیرا او پس از فعالیت خسته است و کمتر دست به شیطنت می‌زند، ضمنا با استفاده از قلاده می‌توان کنترل سگ را به دست گرفت تا به او یاد دهید جلوتر یا عقب تر راه نرود.

محل تعلیم درس باید در زمان پیاده‌روی و در کنار دیوارها و یا نرده های باغ و امثال آن‌ها انجام گیرد.

در این زمان می‌توانید از قلاده استفاده کنید و چنانچه سگتان از عهده انجام پیاده روی صحیح به خوبی برآمد، آن را بدون قلاده تکرار کنید.

درس دوم تربیت سگ سرابی

درس دوم یعنی زمانی که شما به او می‌گویید بیا و سگتان پس از فراگیری آن، اطاعت می‌کند. آموزش این درس از همان زمان تولگی سگ امکان پذیر است؛ زیرا او استعداد کافی را از همان زمان دارد.

ابتدا زنجیر قلاده را به دست گرفته و تا جایی که بند قلاده اجازه می‌دهد، از او فاصله بگیرید. سپس به سگتان فرمان بدهید بیاید، در زمانی که حیوان به فرمان بی‌توجهی کرد، اندکی بند قلاده را تکان دهید و آهسته آن را به طرف خود بکشید.

تربیت سگ سرابیزمانی که با دست چپ خود قلاده او را به آرامی می‌کشید، با دست راست او را به آمدن ترغیب کنید.

اگر باز هم او در این آموزش لجبازی کرد، به حال قهر از او دور شوید و قلاده را رها کنید تا او متوجه اشتباهش شود.

اما به یاد داشته باشید نوازش را پس از هر آموزش فراموش نکنید.

درس سوم تربیت سگ سرابی

درس سوم در حقیقت این است که به واسطه آن، از پریدن حیوان بر روی سر و صورت خود به جهت ابراز علاقه و محبت جلوگیری کنید.

تربیت سگ سرابیاگر سگ با جثه بزرگی مانند نژاد پرشین ماستیف دارید، برای جلوگیری از این عمل و تربیت سگ سرابی خود می‌توانید در یک جا ثابت بایستید و سگ را با کمال آرامش به عقب برگردانید، به طوری که تعادل سگ را به روی دو پای عقبش حفظ کنید.

به موازات این کار، او را با کلمات و آهنگ صدای دفع کننده، از این کار منع کنید تا متوجه شود صاحبش از این عمل او رضایت ندارد.

درس چهارم تربیت سگ سرابی

درس چهارم سگ دراز کشیدن و یا خوابیدن او به دستور شماست.

تربیت سگ سرابی
تربیت سگ سرابی

آموزش خوابیدن به سگ در حقیقت بخش تکمیلی آموزش نشستن است و این تعلیم در اغلب موارد می‌تواند بسیار سودمند واقع شود.

در این آموزش با یک دست، مثلا دست چپ، زنجیر قلاده حیوان را بگیرید و با دست راست او را به پشت بخوابانید.

به موازات این کار با صدایی رسا، به او بگویید که بخوابد و وقتی حیوان خوابید او را در همین حالت نوازش کنید، اما اگر سگتان سرکشی کرد، او را بسیار آهسته به طرف زمین فشار دهید و این تمرین را مکرر اجرا نمایید.

درس پنجم تربیت سگ سرابی

غذای سگ‌ها به خصوص غذای سگ سرابی باید در مکان معین و زمان مشخصی به او داده شود. زیرا این کار احتمال اینکه از دست دیگران طعمه بگیرد را کاهش می‌یابد.

در زمانی که غذایی را به او نشان دادید و به محض اینکه او خواست آن را بخورد، پنهانش کنید و او را از این کار منع کنید. ضمن اینکه این کار را بارها تکرار کردید، او متوجه می‌شود که خوراکی مورد نظر را نباید بخورد.تربیت سگ سرابیمتاسفانه همیشه ذوقی برای خوردن غذا در سگ‌ها وجود دارد که زیاد و بدون اراده است.

یک استخوان و یا هر غذای خوشبو و خوشمزه‌ای باعث می‌شود تا حیوان اراده‌اش را از دست بدهد و بخواهد آن را بخورد اما با این روش های تربیتی، نژادهایی مانند نژاد پرشین ماستیف کنترل می‌شوند و آموزش می‌بینند که غذا را در هر شرایطی نخورند و از دست هر کسی نگیرند.

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروش یزدانی
1 سال قبل

بسیار عالی بود

1 سال قبل
پاسخ به  سروش یزدانی

ممنون از توجه و همراهی شما

1 سال قبل
پاسخ به  سروش یزدانی

ممنون از توجه و همراهی شما دوست عزیز

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x